PDA

View Full Version : Tørr luft ??

Oystein
16-08-2002, 16:07
På mitt siste dykk opplevde jeg at det kilte i halsen ved innhalering. Dette var i begynnelsen veldig ubehagelig og jeg vurderte å avbryte dykket. Jeg var konstant tørr i munnen og halsen gjennom hele dykket. Jeg var faktisk inne på tanken på å slippe inn litt saltvann for å få bukt med den ubehagelige tørken...

Hva forårsaket dette? Kan det være luftkvaliteten? Hva ville skjedd dersom jeg hadde svelget ett par centiliter med saltvann?

Et siste spsm: Har noen noen gang hostet / nyst under et dykk?

Oystein

Arnt_Marius
16-08-2002, 16:40
Hoster og nyser under dykk gjør jeg ofte! 8)
Så lenge du har ventilen i munnen skal det gå bra!

motti54
16-08-2002, 18:59
Har hostet av og til under vann jeg også, det går helt fint.
Det kan være en fordel å holde ventilen på plass med hånden idet du hoster, så slipper du å spytte den ut!

Sigve
16-08-2002, 20:45
Hei

Har opplevd lignende sittuasjoner som du beskriver her. Jeg løser problemet ved å svelge spytt et par ganger. Det hadde ikke gjort noe om du hadde svelget litt saltvann. Er ikke skadelig, men husk at ved storte mengder så kan det virke som brekningsmiddel...
Kan jo være at luften du fyller var ekstra tørr, men det har jeg ingen tro på (skal mye til at luften blir SÅ tørr). Fylte du på en annen kompressor enn den du bruker til vanlig? Min teori er at det er ett eller annet med slimhinnene i munnen som ikke er som det skal være. Noen som har et svar på dette??

Mvh
Sigve Slagnes

Dykkern
19-08-2002, 18:41
Luften du fyller fra kompressoren går jo igjennom noen filter, går ut i fra at hovedhensikten til disse filterne er å ta opp fuktigheten så den ikke går i flaske.

Etter ørten luftfyllinger ville det jo bli en god del vann i flaska, noe som igjenn ville medføre rust..

(Varm flaske med luft med høy fuktighet i kaldt vann= kondens)

Jostein
19-08-2002, 19:45
Kravet til luft som brukes til dykking er iflg. Arbeidstilsynets krav slik : Max 30mg vann per m3 luft til 300 bars fylling - Max 50 mg vann per m3 luft til 200 bars fylling.

Dette er faktisk meget tørr luft. Det er nok de som kan mye mere fysikk/ mekanikk som kan forklare nærmere om hvor mye fuktighet det er i den lufta vi puster på land.
Men jeg trur nok at denne fuktigheten er adskillig høyere en de krav som settes av myndighetene.

I tillegg så vil de fleste dykkesentrene som holder sitt utstyr i orden svært skjeldent ligge med en fuktighet høyere enn 10 - 15 mg vann per m3 luft på flasken.

Det er dette som gjør at du blir tørr i munnen. Drikk derfor mye vann, både før og etter dykket. Du kan faktisk bli dehydrert hvis du ikke har væskebalansen i orden før ett dykk. Og luften du puster er tørr nok, og dykket lenge nok. Dette kan også være en av faktorene til at man kan få hodepine etter ett dykk.

Jostein B.

Oystein
21-08-2002, 12:04
Det kan selvfølgelig være en sammenheng med slimhinner, men jeg har ikke merket noe antydning til forkjølelse hverken før, eller etter det aktuelle dykket. Jeg drikker alltid minst 1 liter vann etter at jeg har rigget og montert utstyret (før dykket). Jeg hadde ikke promille i blodet ( ett par øl over 12 t. før dykket).

Jeg merket en ting som muligens kan ha en sammenheng: neseblod..... Men det kan også være en konsekvens av den tørre luften...

Luften ble fylt av et PADI ***** senter, på en nylig trykkprøvet flaske (300 bar).

Oystein

Oystein
21-08-2002, 12:33
Hei vbh

Alkoholen var garantert ute av kroppen. 2-3 øl forbrennes 100% på langt under de 12-15 timene.

Det skal også sies at utover dykket avtok den verste følelsen av tørrhet. Det kan skyldes at jeg fikk fart på spyttkjertelene etter hvert, men de første 15-20 minuttene av dykket fikk jeg ikke sett en fisk !!!! på grunn av at konsentrasjonen rundt dykket var fokusert på andre detaljer...

Øystein

Jostein
21-08-2002, 16:56
Du skal ikke være redd for litt neseblod. Dette er noe som er helt vanlig.
De små blodårene som ligger helt ytterst inne i nesen kan ha en tendens til å sprekke under dykking.
Hva som skjer reint medisinsk/ fysiologisk er jeg ikke sikker på. Men det er som sagt helt vanligt.

Jostein B.

Oystein
22-08-2002, 13:55
vbh: Vet du om flasken var syrebehandlet ?

Nei, ingen ide..... Leieflaske.

Oystein

Oystein
22-08-2002, 14:56
Er dette noe jeg må leve med, eller er det mulig å gjøre noe for å forhindre dette?

Oystein