PDA

View Full Version : Oslofjord-dykking, Sunnmøre-dykking, gamle sagn og matauk!

remi
24-04-2006, 14:39
Ja, jeg har sett at dere er mer eller mindre ferdige - og er glad for at dere synes stridsøksen (no pun intended, altså!) skal oppbevares der den hører hjemme - begravet. Takk!

Ønsker dere begge en fin dag, kanskje noen av dere skal dykke? Siggen, du hadde dykket allerede? Remi og sikkert, selv om det er jobb? Vel, i så fall er jeg misunnelig, jeg må jobbe i dag... Men det handler om Dykking, da ;D

Mvh Christian

jotakk dagens dykk er gjennomført og ferdig, sikten var upåklagelig og været er fint, masse marint liv selv i en steinrøys som er under utgraving.

kanskje rekker man et sportsdykk til kvelden, matauk kanskje?

remi

Froskemannen
24-04-2006, 15:21
Heldig er du ;) Hva slags matauk er foretrukket på Hareid for tiden da?

Mvh Christian

remi
24-04-2006, 15:24
Heldig er du ;) Hva slags matauk er foretrukket på Hareid for tiden da?

Mvh Christian

vel..det vanlige, krabber, breiflabb, steinbit, kamskjell og hummer (som selvsagt bare blir registrert slik at man kjenner dem igjen når de går i teina)

ellers så har et lokalt torskeoppdrett hatt en del rømming i det site slik at det på et par moloer i området kryr av 3-kilos torsk uten naturlige forsvinningsinntinkt.

men alt dette er dere vel bortskjemt med i oslofjorden ;D
'
remi

Froskemannen
24-04-2006, 15:28
;D

Jeg tok en torsk på 9 kg på Tjøme for noen år siden, men den er vel like stor som alt jeg har sett siden - tilsammen :) Ellers har vi bra med stingsild ;D

Du kan jo matauke litt på Castillo Negro, det skulle holde til noen runder på supert, tror du ikke?

Mvh Christian

remi
24-04-2006, 15:30
;D

Jeg tok en torsk på 9 kg på Tjøme for noen år siden, men den er vel like stor som alt jeg har sett siden - tilsammen :) Ellers har vi bra med stingsild ;D

Du kan jo matauke litt på Castillo Negro, det skulle holde til noen runder på supert, tror du ikke?

Mvh Christian

he he, hvis den skulle dukke opp blir det nok en stund til man spiser fisk...frivillig

remi

Froskemannen
24-04-2006, 15:33
Helt klart... jeg kunne levd av gull en stund da ja :thumb:

Det går jo an å finne et og annet på Akerendam også, men ikke noe å bli rik av (lenger)...

Mvh Christian

remi
24-04-2006, 15:37
Helt klart... jeg kunne levd av gull en stund da ja :thumb:

Det går jo an å finne et og annet på Akerendam også, men ikke noe å bli rik av (lenger)...

Mvh Christian

men det er jo ikke lov å ta opp Christian! det visste du vel?

remi

Froskemannen
24-04-2006, 15:47
Neeeiiii...? Aldri hørt om :) Det var jo derfor jeg sa at det ikke var noe å bli rik av lenger - før var det jo lov... Samme som med sjøekorn, ikke? ;D

Mvh Christian

JonORunde
24-04-2006, 16:05
Eg såg ei kjempestor trollkrabbe i Hulvika i går -men det er vel ikkje lov å ta opp den heller ;D

Sjøekorn har vi ikke sett

jon o

remi
24-04-2006, 16:09
Neeeiiii...? Aldri hørt om :) Det var jo derfor jeg sa at det ikke var noe å bli rik av lenger - før var det jo lov... Samme som med sjøekorn, ikke? ;D

Mvh Christian

nei Christian, er det ikke lov så er det ikke lov!, sånn er det bare med den saken!

remi

(og dessuten, hvis alle skulle ta seg til rette mot loven så ville det bli veldig lite igjen til dem som har enslags hevd på å kreativt tolke regelverket)

Froskemannen
24-04-2006, 16:15
;D ;D

Bare så det er sagt - jeg tar ikke hummer. Mynter derimot - da tar jeg det jeg kan græbbe til meg. Har funnet et norsk kronestykke til nå, under kaia på nettopp Runde ;)

Mvh Christian

remi
24-04-2006, 16:34
;D ;D

Bare så det er sagt - jeg tar ikke hummer. Mynter derimot - da tar jeg det jeg kan græbbe til meg. Har funnet et norsk kronestykke til nå, under kaia på nettopp Runde ;)

Mvh Christian

der er enda vel 500 kilo som ikke er gjort rede for, vel 5-600 kilo ble berget i 1725 og ca 6-700 kilo i 1972, av en last på 2100 kg.

noe er tært vekk, noe er hevet uten å bli registrert og noe er slitt ut av bølgevasking, men der skal være betydelige mengder igjen allikevel..

nå er det jo mulig å leie fyret ved funnet, kanskje man skulle tatt seg en uke å lete etter de to kistene med registrerte mynter som var med skipet men etter det aldri har vært registrert noen sted i verden, noe som skulle tilsi at de ikke har blitt hevet "uregistrert" korrekt fremgangsmåte ved eventuellt funn ville selvsagt være å kontakte sjøfartsmuseet i bergen ( som hevder hårdnakket at funnstedet er tomt) og la dem ta over før man rører noe som helst.

remi

m-stridh
24-04-2006, 19:01
;D

Mvh Christian

Nå må det sies at Castillo Negro ikke ligger i dette området, og er heller ikke noe skatteskip. Det skipet som grunnstøtte og sank på slutten av 1500 tallet er på folkemunne kalt "Borga" eller "Borgia" eller "Den Uovervinnelige Borg"

Da detfinnes liten tradisjon i å oversette navn på skip er "Den Uovervinnelige Borg" å regne for usannsynlig

Men "Borgia" derimot er et navn på en handelsfamilie fra Spania og Italia som hadde sin storhetstid på 15-1600 tallet. De hadde såpass med penger at de sponset en hel del av Leonardo Da Vinci sine eksperiment og oppdagelser. Det gir en reell mulighet for at "Castillo Negro" egentlig heter "Borgia".

Den skal etter sigende være verd omtrent tre ganger så mye som "Acherendam" i gull og sølv, d.v.s. ca 150.000.000 + selvsagt 30 til 60 bronsekanoner til en mill. pr. stk.

Det som er helt sikkert er at den ligger i umiddelbar nærhet av øyen Skorpa i Herøy kommune.

GUDD LØKK til den som måtte ha tid og ork til å lete etter den :)

Einar
24-04-2006, 20:31
Kan ikke en moderator klippe ut dem siste innleggene i denne tråden som ble OT 8) og lime inn i en ny tråd? Den ble jo litt interessant og hadde vært kjekt å følge om det ble noe mer prat om dette emnet. Mye bedre enn HC i så fall... :-X

ew

m-stridh
24-04-2006, 21:04
Kan ikke en moderator klippe ut dem siste innleggene i denne tråden som ble OT 8) og lime inn i en ny tråd? Den ble jo litt interessant og hadde vært kjekt å følge om det ble noe mer prat om dette emnet. Mye bedre enn HC i så fall... :-X

ew

Tja, moderator eller noen andre.......

Busdiver
25-04-2006, 00:20
Da fikk vi delt opp emnet! Han som kommenterte at pucken gikk over til "icing" hadde jo alldeles rett han!

Ha det kners alle sammen!

Moderator-Dag

Froskemannen
25-04-2006, 00:32
Dag svinger saksa :)

Fant litt mer info om Castillo Negro for dem som er interessert (Akerendam-linker regner jeg med folk har nok av fra før?): Det ser ut til at den kan være funnet!?

http://www.science.ulster.ac.uk/cma/forsythe%20et%20al%20storms%202000.pdf
http://www.jmr.nmm.ac.uk/server/show/conWebDoc.8634

Mvh Christian

Busdiver
25-04-2006, 00:37
Da har jeg mere tru på Borgia-teori til herrene Stridh! Vi har dykka altfor lite i Skorpsundet når vi har vært på de kanter. Det er så mye steinbit der at en nesten glemmer å se etter annet!

Dag - som lengter til Sunnmøre og Vestlandet ellers. Kommer til sommer'n!

m-stridh
25-04-2006, 08:29
Og da Dag endelig fikk delt opp temaet hadde det vært oppdelt i tre timer allerede.................

Froskemannen
25-04-2006, 11:20
:thumb: det er viktig å dele, vet du ;D

Mvh Christian