PDA

View Full Version : dypt med vanlig luft ... farlig ?

Fisk
22-09-2002, 21:36
heii .. mye intr. på dette forum. Dykker siden 1979, registrerer at det " for tiden skal være farlig" å bruke vanlig luft på 50 meter .. Er jeg gammel dags eller uforsvarlig som bruker luft på slike dypder ???? Dykker jo mest solo oxo, .. lurer litt hva andre dykkere bruker som pustegass på slike dypder ????

Fisk
22-09-2002, 22:15
Uhmm ... dette med solo dykking har jo ikke nogen med ovennevnte spørmålet mitt å gjøre da, alle som dykker solo vet jo at det verste som kan skje ( det vi ikke ha kontrol over) er at båten sliter fra dreggen eller fortøying eller at uvedkommende ta båten på slep med dykkerflag vaiende på topp, opplevd det siste da, ... ble en riktilg lang svømmetur...

Fisk
22-09-2002, 22:24
uff ,,, ja har jo sagt A .. Føler meg tryggere på 50 meter og alene en på vei til jobb i bilen, under vann har jeg jo mere kontrol en på veien. Vet det er et risiko adferd, men det er det å røyke sigaretter oxo. ( gjør ikke det siste da )

JET
23-09-2002, 11:31
Er kanskje litt på glattisen her, men mener bestemt at Risberg
med flere sier at forskning har hvist at Dykking grunnere en
30 meter ikke har gitt langtidsskader, mens hyppig dykking
dypere enn 30 kan gi senskader som gir mange av de samme symptomene som Nordsjødykkerene våre fikk på 80 tallet. Og trimix dykkerene bruker vell ofte Trimix på alle dykk dypere enn
30 meter ? så lenge økonomien strekker til.
mvh
JET

Ars
23-09-2002, 12:30
heii .. mye intr. på dette forum. Dykker siden 1979, registrerer at det " for tiden skal være farlig" å bruke vanlig luft på 50 meter .. Er jeg gammel dags eller uforsvarlig som bruker luft på slike dypder ???? Dykker jo mest solo oxo, .. lurer litt hva andre dykkere bruker som pustegass på slike dypder ????

Ja, jeg mener du er gammeldags som dykker så dypt på luft! Om det er uforsvarlig blir en personlig vurdering. Jeg hadde selv en del slike dykk for noen år siden men vurderte det som uforsvarlig etter å ha opplevd å huske lite fra noen av dykkene.

Etter noen år uten dypere dykking tok jeg trimixsertifikat og jeg bruker ikke noe annet ved større dybder enn ca 35-40m. Jeg bruker vanligvis en mix som gir END (ekvivalent narkose dyp) fra 25 - 30m. Opplevelsen av et dypt dykk er helt forskjellig når du bruker trimix. Du er like klar i toppen som på et vanlig sportsdykk og pustemotstanden (som med luft kan bli ganske stor når du dykker dypt) er også omtrent som på et vanlig dykk.

Kristian

Andre
23-09-2002, 16:50
::) I utgangspunktet mener jeg at dykking til 50 mtr - alene , ikke er det beste sjakktrekket i verden . Når det er sagt kan jeg demantere at luften er giftig på 50 mtr , dette kan skje når du paserer ca 63 mtr.

Må kanskje arrestere deg litt på den der. Ved normale dykk går dagens oppfatning ut på at man ikke bør overstige et deltrykk i oksygenet på 1.4, mens på deco stopp kan 1.6 brukes. Dvs. egentlig 57 meter på luft og 6 meter på oksygen på deco stopp. Men igjen avhenger dette av tiden man utsetter seg for deltrykket i okysgenet. Dvs. at de fleste mennesker kan fint fungere i et deltrykk på 2-2.5 i kortere perioder, men risikoen for en blackout er stor.

I tillegg til å få en oksygen hit på grunnere vann enn 57 meter finnes det også andre skader som kan oppstå ved å puste oksygen ved høyere deltrykk over lengre perioder. (slå opp på CNS klokke og oksygen forgiftning)

Jeg vil absolutt ikke anbefale dybder på 50m + på luft selv om jeg dykker slik jevnlig selv. Det hele henger på dykkerens risikoakseptanse og nitrogentoleranse. (whohooo... her er det dekket for en kjempediskusjon: Kan man tilvenne seg nitrogen narkose?)

Og så det er sagt: DETTE ER IKKE EN LEK GUTTER OG JENTER. Denne type dykking er potensiellt dødelig og ikke noe man bør kaste seg uti uten skikkelig kunnskap og skikkelig utstyr! (og her snakker jeg ikke om en ponybottle og "en kompis som har skikkelig peil")

Fisk
23-09-2002, 17:57
Tilvenning av nitrogen narkose .. vell Det er jo sant at den som reglemessig " nytter " denne rusen på 50 meter, faktisk tåler det en smule bedre en de som aldri ha vore der, men er man klar i toppen og har man skikkelig utstyr .. sååå

Ars
23-09-2002, 19:31
Tilvenning av nitrogen narkose .. vell Det er jo sant at den som reglemessig " nytter " denne rusen på 50 meter, faktisk tåler det en smule bedre en de som aldri ha vore der, men er man klar i toppen og har man skikkelig utstyr .. sååå

Man er ikke klar i toppen med luft på 50m! Erfaring og rutine kan føre til at man tilsynelatende fungerer bra til tross for dybderusen, men når noe går på tverke er marginene mye mindre før det skjærer seg skikkelig.

Hvorfor bruke luft når det finnes et mye bedre alternativ?

Kristian

Sigve
23-09-2002, 20:25
Hei

Synes du har litt rare holdninger her, Fisk... Du skriver at du følger deg tryggere på 50 meter alene enn i bil på veg til jobben. Solodykking har vi laget et eget tema på, så det gidder jeg ikke skrive noe om her. Håepr du er utstyrt og opplært til den slags dykking.

Dyp luftdykking er jo ikke bra da. Dersom man dykker dypere enn 66 meter på luft blir partialtrykket på O2 høyere enn 1,4 og akutt oksygenforgiftning kan være et resultat. Da gar gu "game over". Ellers så har man jo en god dybderus på 50 meter da.

Vet ikke hvilket utstyr du bruker og om du er en "gammeldags" dykker, men jeg synes du burde se litt på den dykkingen du gjør. Det var vel du som brukte en helt vanlig ikke-oksygenrenset vetil til deco på O2 også...

Sigve

Tredje
24-09-2002, 09:09
Dyp luftdykking er jo ikke bra da. Dersom man dykker dypere enn 66 meter på luft blir partialtrykket på O2 høyere enn 1,4 og akutt oksygenforgiftning kan være et resultat. Da gar gu "game over".

Sigve

Deltrykk på 1,4 ved dykking på luft har du ved 57meter og ikke 66meter som du skriver her. På 66 meter har du nærmere 1,6 i ppO2.

Tredje

Fisk
24-09-2002, 09:37
Hei Sigve og Kristian ….

Takk for deres innslag ..artig dette forum, kanskje dere er bekymret om jeg har gode nok bremser på bilen oxo ? ..he he Tatt cmas *** i 1980 dykket veldig mye, hvordan jeg er utstyrt er jo min sak. Dette med del trykk er jo ganske individuelt, det er jo ikke hver dykk vi befinner oss så dypt. Har man tro på seg selv og kunnskap og erfaring, riktig konfigurering samt man trener på de fleste og til og med utenkelige situasjoner … så skal det mye til før det oppstår situasjoner man ikke mestrer. Yes ,, har i løpet av de siste 23 år opplevd svikt av 1 trinn, nye trykkmålere som viser feil, slanger som sprenger, har måtte droppe bly og flaske, vet hva underkjøling er og vet du hva ..? Er glad for å ha opplevd det ,, og aldri følt en oppstått situasjonen som kritisk. Jepp, bruker en helt vanlig ventil på 60 % O2 … Nye Apex 50 er faktisk renset og kan trygg brukes …

Tredje
24-09-2002, 11:13
Hei Sigve og Kristian ….

Takk for deres innslag ..artig dette forum, kanskje dere er bekymret om jeg har gode nok bremser på bilen oxo ? ..he he Tatt cmas *** i 1980 dykket veldig mye, hvordan jeg er utstyrt er jo min sak. Dette med del trykk er jo ganske individuelt, det er jo ikke hver dykk vi befinner oss så dypt. Har man tro på seg selv og kunnskap og erfaring, riktig konfigurering samt man trener på de fleste og til og med utenkelige situasjoner … så skal det mye til før det oppstår situasjoner man ikke mestrer. Yes ,, har i løpet av de siste 23 år opplevd svikt av 1 trinn, nye trykkmålere som viser feil, slanger som sprenger, har måtte droppe bly og flaske, vet hva underkjøling er og vet du hva ..? Er glad for å ha opplevd det ,, og aldri følt en oppstått situasjonen som kritisk. Jepp, bruker en helt vanlig ventil på 60 % O2 … Nye Apex 50 er faktisk renset og kan trygg brukes …

Hmm...Jeg synest vel kanskje at den innstillingen som du ytrer til her tilsier at nettopp du faktisk er i risikogruppen. Jeg synest det er litt skremmende at du tar så lett på dettet temaet. Personlig mener jeg at det hjelper lite om du er cmas 3, 7 eller 12 stjerner isåmåte. Dykking utover grensene av det som i dette forumet blir karakterisert som "vanlig sportsdykking" krever ikke bare utdannelse, men så mye mye mer... oppdaterte teorikunnskaper, jevnlig trening av prosedyrer under trygge omgivelser, utstyr, vedlikehold, konsentrasjon, kondisjon, planlegging etc..

Jeg skal ikke utale meg om hvordan du er som dykker, for det har jeg ikke noe grunnlag for. Men ut ifra de første innleggene du skrev så virket du litt lite gjennomtenkt rundt dette temaet.

Når man tøyer grenser så krever det mye mer av deg, i motsettning til å ta et kosedykk til 20meter i 30 minutter. Det er liksom ikke bare å hoppe i vannet å ta et 30minutters dykk til 50 meter. Du blander inn endel ekstra momenter når du begir deg inn på slike dykk som bør være tatt i betraktning før du utfører dykket.

Jeg er sikker på at man kan dykke slike dykk mange, mange ganger og at det helt sikkert går bra, men det er når det først skjer noe at du virkelig har noe å bevise, ikke for andre, men for deg selv......

Ha en fortsatt fin dag :-)

Tredje

Fisk
24-09-2002, 12:40
Vidar

Takk for omtanken Tredje , har ikke nogen å bevise jeg da og bry meg svært lite, om dette forums måtte ha et egen karakter. Men så enig med deg at ”oppdaterte teorikunnskaper, jevnlig trening av prosedyrer under trygge omgivelser, utstyr, vedlikehold, konsentrasjon, kondisjon, planlegging etc.. betyr mye mer en selve kurset man følger.
Hei Vidar .. Jo har jo prøvd dette med trimex oxo ok ,,,, det er merkbart men ikke i den grad at jeg merker nogen vesentlig store forskjell under selve dykket, så lenge man holder seg over 50 meter grensa.

Sigve
24-09-2002, 12:40
Deltrykk på 1,4 ved dykking på luft har du ved 57meter og ikke 66meter som du skriver her. På 66 meter har du nærmere 1,6 i ppO2.

Tredje

Helt enig! En liten reknefeil fra min side.

Sigve

Ars
24-09-2002, 13:02
Hei Sigve og Kristian ….

Hvor mye risiko man ønsker å utsette seg for blir som jeg har skrevet tidligere en personlig vurdering. Jeg er hverken bekymret for bremsene dine eller dykkingen din, jeg kjenner deg jo ikke engang. Men du er tydelig vis interessert i vår mening om dykkingen din (siden du spør her på forumer).

Jeg finner det vanskelig å forstå at du dykker solo til 50m med luft uten å sjekke at utstyret (trykkmålere) virker på forhånd. Å bruke dropp av bly og flaskesett som nødprosedyre på dykk til 50m virker heller ikke særlig lurt. Hvordan tror du sjangsene dine er når du etter 20min på 50m fiser til overflaten som en rakett og blir liggende alene å drive i overflaten?
Kan det være at solodykkingen din har ført til at du har gått glipp av den rivende utviklingen som har vært de siste årene når det gjelder kunnskap om og forbedring av utstyr, prosedyrer og filosofi angående dypere dykking?

Kristian

Fisk
24-09-2002, 13:15
Det gjør man helt sikkert .... men de fleste klarer seg nok uten trimix da på 40 - 50 metr. Men man må jo kjenne seg selv, og mye kommer jo an på " har man en pos. følelse i toppen og i kroppen " Dykk i vei med luft er MIN mening. Men vil ikke anbefale å begynne å "brekke" på en lysventil eller nogen sånt da.

Fisk

Tredje
24-09-2002, 13:30
Det gjør man helt sikkert .... men de fleste klarer seg nok uten trimix da på 40 - 50 metr. Men man må jo kjenne seg selv, og mye kommer jo an på " har man en pos. følelse i toppen og i kroppen " Dykk i vei med luft er MIN mening.

Fisk

Jeg ville ikke oppfordre til å dykke dypt på luft, slik du gjør her. Selv om man har en god følelse i kroppen (Den gode følelsen er jo nettopp et (falsk trygghet) av symptomene på nitrogennarkose)

Tredje

Fisk
24-09-2002, 13:35
Hei kristian

Jo da, her har du rett ,, har dykket såpass lenge at en del har nok gått meg forbi. Dykker nesten altid solo og av og til oxo til 50 mtr. Men det er jo min valg om jeg skal følge med " trenden " ja eller nei ? Ingen klubb eller miljø i nærheten og da blir det gjerne slik at man dykker alene. Har ikke tenkt å droppe hverken flaske eller bly, men ha måtte gjøre det under andre omstendighet på overflaten, he he Utstyr er ok og tilpasset formål og omstendighetene.

Fisken

( er hjemme fra sjøen en tur pga kraftig bihull betennelse :-( )

Andre
24-09-2002, 20:02
utstyrt er jo min sak. Dette med del trykk er jo ganske individuelt, det er jo ikke hver dykk vi befinner oss så dypt.

For å oppklare litt igjen, deltrykk er overhodet ikke og kommer aldri til å bli individuellt. Et lite grunnkurs i fysikk er kanskje på sin plass?

Fisk
25-09-2002, 09:31
Hei Vidar ,,

Ingen sak å regne ut slike ting da ... :)

Fisk

Tredje
25-09-2002, 11:48
Men det er jo min valg om jeg skal følge med " trenden " ja eller nei ?

Når det gjelder "trenden" rundt dekompresjons-teori og fysiologi, så er det kanskje på sin plass å følge "trenden"

For 40 år tilbake i tid trodde man at røyking var sundt og prestajonsonsfrembringende, nå vet vi jo at dette ikke er tilfellet.
Mange teorier rundt dykking har også blitt modifisert i den seinere tid og vil fortsette å gjøre det. Så jeg anbefaler på det sterkeste at du holder deg oppdatert på dette området...

Tredje

Fisk
25-09-2002, 15:28
Hei Tredje,

Mye innen dykking er en ” trend ” både på sikkerhet , utstyr, fargevalg. Dette er delvis skapt av det kommersielle. De fysiske lovene er nok uendret. Dykk først i 20 år til Tredje , så får du kanskje en egen mening om det.

Fisk

Tredje
25-09-2002, 15:43
Hei Tredje,

Mye innen dykking er en ” trend ” både på sikkerhet , utstyr, fargevalg. Dette er delvis skapt av det kommersielle. De fysiske lovene er nok uendret. Dykk først i 20 år til Tredje , så får du kanskje en egen mening om det.

Fisk

Nå synest jeg du er utrolig flåsete !! Jeg har ikke nevnt fysiske lover med et ord, jeg snakker om fysologi (hvis du kunne lære deg å lese).. Kunnskapen om hvordan kroppen reagerer på diverse belastninger, utvikler etterhvert som nyere forskning foreligger på området, og derfor kan det være smart å holde seg oppdatert.

For noen år siden fant man ut at gulrøtter var kreftfremkallende, intill da trodde man at det var noe av det sunneste man kunne spise, men på grunnlag av nyere forskning påviste man altså dette. Nordsjødykkerne som var pioneerer på metningsdykking sliter idag med senskader, som med stor sannsynlighet kunne vært begrenset med dagens kunnskap om slik dykking. Om noen år vil vi kanskje få nye teknologi og kunnskap som gjør at denne formen for dykking kan la seg utføre på en helt trygg måte. Jeg tror ikke Nordsjøpioneerene er enig med deg i at vi skal "trave" i den samme gamle stien fordi det tilsynelatende fungerer, men heller tilpasse oss ny viten og dra nytte av den...

For å si det mildt, så driter jeg faktisk regelrett i om du holder deg oppdatert eller ikke. Det får bli ditt valg og din risiko.. Det var bare i utgangspunktet en vennelig oppfordring jeg kom med....

Hvor lenge jeg har dykket, hvor mange dykk jeg har og hvilket kunnskapnivå jeg eventuelt måtte inneha. Har du inget grunnlag for å uttale deg om, på lik linje som at jeg ikke kommenterer dine kunnskaper...

Fisk
25-09-2002, 16:01
Hei igjen Tredje

Så sur du er i dag .. he he. Jo da, har ikke vore her landet i mere en 5 år så sant .. jeg kunne få lært meg grammatikken litt bedre :-) ;-) Surfer du liksom på " trend bølgen " siden du reagerer sånt ???? Ikke ta alt så seriøs du da .... ;-)

Fisk

Tredje
25-09-2002, 16:10
Det var ikke et angrep på måten du skriver på eller leser, men at du blander to så forskjellige ting som fysikk og fysiologi er jo bekymringsverdig.

Jeg surfer så absolutt ikke på utstyrsbølgen, faktisk så er mye av utstyret jeg benytter innen teknisk dykking egenprodusert hjemme i garasjen. MEN så er det heller ikke det jeg noen gang har kommentert heller, det jeg kommenterte er å holde seg oppdatert på dykketeori. Det desverre ikke slik at det du lærte for 20 år siden nødvendigvis er det riktige etter dagens viten og kunnskaper rundt evnet.

Hvis din holdning er at : "Jeg kan det allrede for jeg lærte det på kurs for 20 år siden" så er det grunn til bekymring. Det har faktisk skjedd ganske mye innen dykketeori bare de siste årene (spesielt med tanke på dekompresjon og tabellutvikling)

Man bør sette seg inn i ting og holde seg oppdatert på det man driver med. Iallefall hvis man ønsker å utøve dette på en nogenlunde trygg måte.

Fisk
25-09-2002, 16:36
Sant det Tredje .;)
Såååå enig .. fikk nok det meste av teorien med meg, spesielt under siste klokke kurset for en del år siden :-)

Fisk ;-)

Andre
26-09-2002, 11:11
Sant det Tredje .;)
Såååå enig .. fikk nok det meste av teorien med meg, spesielt under siste klokke kurset for en del år siden :-)

Hmm , klokke-kurs.... Med mindre det var et slik "store-viseren peker på 9 og lilleviseren...." kurs så forklarer det kanskje litt av supermann-hodningen....

Hvor kan man forresten få sjekket seg for Sen-skader?

Fisk
26-09-2002, 17:45
he he he ,, Tredje og Vidar .. sa jo jeg var hjemme en tur pga forkjølelse, måtte se om jeg kunne sette i gang en diskusjon da. Lykke til med videre dykking :-) Og ikke glem å ha det gøy som dykker og oxo undervann, om det så er en alvorlige og seriøs beskjeftelse. Lykke til ..

Fisk

Tredje
27-09-2002, 13:17
he he he ,, Tredje og Vidar .. sa jo jeg var hjemme en tur pga forkjølelse, måtte se om jeg kunne sette i gang en diskusjon da. Lykke til med videre dykking :-) Og ikke glem å ha det gøy som dykker og oxo undervann, om det så er en alvorlige og seriøs beskjeftelse. Lykke til ..

Fisk

For å si det sånn: Hvis den innstillingen og kunnskapsforståelsen som du utviser her på forumet reflekterer det arbeidsdykkere lærer, så vil jeg vel ikke si at det akkurat gir så god reklame til instutisjonene som utdanner yrkesdykkere !!!!

Fisk
27-09-2002, 15:13
Ha ha ha ... Vidar og Tredje, kansje dette sier mere om dere selv en om meg. Er seriøs med hva jeg driver med jeg, i tillegg trives jeg og har det moro. Lykke til med forumet .. Skal ikke plage dere lenger mere, he he ... Helg her .. og tid for en kald en !!!! .... :-)

Fisk ..... ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>`·.¸¸.

Ps. avslutter diskusjon jeg .......