PDA

View Full Version : deko og O2

Fisk
21-09-2002, 18:31
Heiii ..lurer på om det er nogen i veien å bruke en vanlig ventil (1e + 2e) på flaske med O2 pustegass, gjort det en stund allerede egentlig og det funker jo greit. Men er allikevel en smule usikker her ... FISKEN

Sigve
21-09-2002, 22:05
Hei

En vanlig pusteventil går an å bruke på en oksygenblanding opptil 40%. Dersom du har en høyere prosent enn 40 med oksygen så må du bruke en oksygenrenset ventilen.

Sigve

Tredje
22-09-2002, 11:23
Siden overskriften på postingen er "O2 deco" så går jeg utifra at det her er snakk om ganske kraftige EAN blandinger muligens over 40% O2. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å O2 rense ventlien din, hvis dette er tilfellet.

Mvh
Tredje :)

Jostein
24-09-2002, 03:40
Jeg anbefaler som de andre at du selvfølgelig har en O2 renset ventil. I tillegg anbefaler jeg at du bruker en stempelventil og ikke en membranventil !

Jostein B.

jonegil
24-09-2002, 17:26
Hva vil det si å oksygenrense ventilen sin? Kan man gjøre dette selv? Hva bør man i så fall passe på? Og hva er ulempen med membranventiler?

Jon Egil
Undrende

Andre
24-09-2002, 20:57
Det vil si at man renser hele ventilen og førstetrinnet for fett og olje og deretter smører med oksygenkompatibelt fett. O-ringene blir også byttet ut med noen som bedre tåler oksygen. Vanlige o-ringer har en tendens til å tørke ut ved lengre kontakt med oksygen.

Grunnen til å o2 rense en ventil eller flaske er å gjerne brennbart materiale. For å få til en brann må man ha 3 ting: oksygen, varme og brennbart materiale. Fjerner man en av disse elementene vil man ikke få til en brann. fjerner man to er man sikrere på ikke få til en brann.

Stort sett vil ikke en pusteventil begynne å brenne ved å bruke den på ren oksygen av den enkle grunn at gass som går fra høyt trykk til et lavere trykk blir kaldere. Dvs. at det skal mye til for å utvikle varme nok til at det skal begynne å brenne. Men hvis fett fra ventilen overføres til flaskekranen kan dette medføre en brann når man fyller flasken med O2 neste gang. (selv om det er meget lite trolig at dette skal skje).

Når man øker trykk på en gass får man varme. Dette medfører at man har mye større fare for å få en O2 brann ved fylling enn ved tømming.