PDA

View Full Version : Hvor mykje luft er vanlig å bruke

Tek_larsen
11-03-2006, 21:37
Sitter her å lurer på koffor eg bruker så innihelvete mykje luft når eg dykker. Klarer vel maks 30 min på gj.15 meter, medan buddyane mine klarer fint 50 min. Dette med 15l200 bar.

kor mykje luft er vanlig å bruke sånn normalt når man puster ? l/min
(sånn ca)

vert det bedre dess meir ein dykker, eller er dette noko ein bør trene seg på. Tenker på å bruke lange djupe pust, i stedet for små og korte.

Anne_Glesnes
11-03-2006, 21:50
Luftforbruket blir mindre og mindre jo fler dykk du har. Bare vent du, det kommer seg garantert!

mcreisj
11-03-2006, 22:10
Akkuratt for øyeblikket bruker eg ca 25-30l/min på dykk med maksdybde på ca 20 meter og gjennomsnitt 15 meter på eit 30 min. dykk, og for berre ein 5 dykk sida brukte eg ca 5 l/min meir på omtrent same dykk, og eg er ikkje ein erfaren dykker.
Så det skal ikkje mange dykka til før ein merker at ein bruker mindre luft enn i begynnelsen. Ein merker det spesielt når ein begynner å få skikkelig kontroll på oppdriften og begynner å slappe meir av. (Rett meg gjerne om eg tar feil).

Idar O
11-03-2006, 22:28
Ikke tenk på hvordan du puster værtfall ikke begynn å "spare" puste. Bare bruk den luften du bruker. En som begynte å dykke sammens med meg rett etter han tok kurs brukte ca 30 min på ei 10*300 flaske med et snitt på ca 15m. Mens i dag dykker vi for det meste dypere par å tyve og enda noen meter men tiden hans er da også kommet opp i godt over 45 min. Lengste dykke jeg har sammens med ham er vell et par å 50. Så ting kommer helt sikkert til å bedre seg bare ikke tenk på det i det hele tatt :)

Johan
11-03-2006, 22:49
Det kan være greit å fokusere LITT på pusteteknikk, men ingen grunn til å overdrive.

Med god pusteteknikk blir man mindre stresset, og man får større utbytte av dykkingen.
Det viktigste for å få god pustetknikk er å sørge for å ikke overanstrenge seg.

Generelt sett vil man bruke mindre luft etter noen dykk. Det kan være greit å eksperimentere litt, slik at man finner ut hva som virker og hva som ikke virker. Det viktigste er å unngå for grunn pusting, siden man da gjerne får hodepine og kvalme, uten å spare noe luft, siden man da puster raskere.

Jeg forsøker å puste dypt ut og inn med magen, og holder litt på luften når jeg har pustet inn (uten å blokkere luftveiene).

Det fungerer veldig bra for meg.

Idar O
11-03-2006, 23:41
Det kan være greit å fokusere LITT på pusteteknikk, men ingen grunn til å overdrive.

Med god pusteteknikk blir man mindre stresset, og man får større utbytte av dykkingen.
Det viktigste for å få god pustetknikk er å sørge for å ikke overanstrenge seg.

Generelt sett vil man bruke mindre luft etter noen dykk. Det kan være greit å eksperimentere litt, slik at man finner ut hva som virker og hva som ikke virker. Det viktigste er å unngå for grunn pusting, siden man da gjerne får hodepine og kvalme, uten å spare noe luft, siden man da puster raskere.

Jeg forsøker å puste dypt ut og inn med magen, og holder litt på luften når jeg har pustet inn (uten å blokkere luftveiene).

Det fungerer veldig bra for meg.

Så du holder pusten??

Johan
12-03-2006, 00:02
For å gjøre en lang historie kort: Ja...

Johan
12-03-2006, 00:07
Men det betyr ikke at jeg stenger luftveiene...

Hvordan puster du når du gjesper?

Du har fylt lungene, men holder luftveiene åpne. Dermed risikerer man ikke lungesprengning.

Idar O
12-03-2006, 01:06
Men det betyr ikke at jeg stenger luftveiene...

Hvordan puster du når du gjesper?

Du har fylt lungene, men holder luftveiene åpne. Dermed risikerer man ikke lungesprengning.

Vell gjespet akurat å må si at jeg ikke holder pusten da heller. Ikke gjør jeg noe annet teknisk heller. Å venne seg til å holde pusten under vann høres ut som en dårlig ide når man tenker på flaskedykking.

Johan
12-03-2006, 01:15
Så lenge du ikke stenger luftveiene, så kan lufta strømme fritt ut av lungene under en evt. oppstigning.

Bårdd
17-03-2006, 08:51
Luftforbruk har ikke bare sammenheng med pusteteknikk. Det har også sammenheng med behov. Like viktig som å ikke bruke mer luft enn en trenger, er å lære seg å trenge mindre luft.

Det er tipper jeg den viktigste grunnen til at luftforbruket hos de fleste går ned etter en tid og ikke bedre pusteteknikk. Det å fokusere på ro, ikke stresse under vann, ligge horisontalt i vannet (trim) ha god svømmeteknikk, ha utstyr som ikke ser ut som et vindfang alt dette bidrar til at jeg bruker mindre energi under vann, og klarer jeg å få ned energiforbruket så går luftforbruket mitt ned.

Pusteteknikk, jeg prøver å puste jamt , dypt og sakte. Av og til bruker jeg tunga som skvettlapp/luftbrems for å få ned pustehastigheten. Funker for meg .

bårdd

kaitern
17-03-2006, 09:16
Hei !

Normalt luftforbruk ligger på 12-19 l/min referert til overflaten (1 ATA).

guNNar

mcreisj
17-03-2006, 10:19
Hei !

Normalt luftforbruk ligger på 12-19 l/min referert til overflaten (1 ATA).

guNNar

Veit du ka som er normalt luftforbruk ved 20 meter og? gjerne i utgangspunkt frå ein erfaren dykker!

ohegle
17-03-2006, 10:24
Tja, hvis du ganger 12-19 l/m (1 ATA) med 3 (20 m = 3 ATA) får du nok et svar som er temmelig nærme.

-ØH-

salo
17-03-2006, 15:22
Om en regner i overflateliter spiller ikke dybden noen rolle da tallet alltid er relatert til overflatetrykk, ofte kalles det SAC-rate (SAC = surface air consume)

SLM = antall liter forbrukt / (gjennomsnittstrykk * antall minutt dykketid)

hvor SLM er Surface Litre pr Minute (luftforbruk relatert til overflata) og gjennomsnittstrykk finner du ved å finne gjennomsnittsdybde. Siden trykket øker med 1bar pr 10m dividerer man gjennomsnittsdybde på 10 og legger til 1 pga overflatetrykket. Snittdybde på 15m gir gjennomsnittstrykk på 2.5.

Om man har forbrukt 1200 liter luft (f.eks. 100bar på en 12l flaske) på et 40minutters dykk med gjennomsnittsdybde 15m, sier formelen at man har 1200/(2.5*40) = 12SLM

Er mange faktorer som spiller inn på luftforbruk, her er noen eksempel:
- kondisjon
- strømlinjeform og tyngde på utstyr (og gjerne passform på tørrdrakt)
- korrekt avveiing
- svømmeteknikk og mest mulig horisontal leie i vannet
- nøytral oppdriftskontroll slik at du slipper å svømme oppover/nedover i vannet
- pusteteknikk (lange dype og regelmessige drag er vel generelt å anbefale)

Viktigste vil jeg si er reduksjon i stressnivå og sørge for å ha god dykketrim (dykke mye og jevnt), er ofte komfortnivå og stressnivå som gjør at erfarne dykkere bruker mindre luft enn nybegynnere. Samt dykkingen blir langt mer interessant når man slipper å svelge unna en gryende panikk for hvert luftsup.

Dessuten at man heller jobber med faktorer som oppdriftskontroll, avveiing, kondisjonstrening, strømlinjeform, svømmeteknikk, stressreduksjon og lignende framfor sparepusting. Aldri finn på å sparepuste under vann, det er roten til det meste av onder. Pust så mye man trenger og håp heller luftforbruket går ned av seg selv med erfaring.

Hørt mange skrankeverdier for hva som er normalt luftforbruk, men er svært store individuelle forskjeller. Vet av meget erfarne dykkere som knapt er under 25-30SLM uansett hva de gjør, og selv ligger jeg i andre enden av skalaen med mellom 8-10SLM i gjennomsnittsforbruk.

Eneste fasitsvaret er å bruke så mye luft som du trenger, aldri sparepuste, og heller få deg dykkeerfaring og se at luftforbruket går ned med økt erfaring og dykketrim. Bedre med et halvlangt og bra dykk enn et langt dykk kronet med tidenes hodepine grunnet sparepusting ;)

dykke-gal
17-03-2006, 15:56
heei
det e egentlig forseligfra person til person
på 27 min bruker eg 200-120bar.
eg bruker veldig lite luft.
hvor dypt du er og gjeller litt og.
mvh sondre

g
17-03-2006, 16:15
Bruker normalt 1200 liter luft på et 40 min dykk med maksdybde 25 meter.

mcreisj
17-03-2006, 22:41
Om en regner i overflateliter spiller ikke dybden noen rolle da tallet alltid er relatert til overflatetrykk, ofte kalles det SAC-rate (SAC = surface air consume)

SLM = antall liter forbrukt / (gjennomsnittstrykk * antall minutt dykketid)

hvor SLM er Surface Litre pr Minute (luftforbruk relatert til overflata) og gjennomsnittstrykk finner du ved å finne gjennomsnittsdybde. Siden trykket øker med 1bar pr 10m dividerer man gjennomsnittsdybde på 10 og legger til 1 pga overflatetrykket. Snittdybde på 15m gir gjennomsnittstrykk på 2.5.

Om man har forbrukt 1200 liter luft (f.eks. 100bar på en 12l flaske) på et 40minutters dykk med gjennomsnittsdybde 15m, sier formelen at man har 1200/(2.5*40) = 12SLM

Er mange faktorer som spiller inn på luftforbruk, her er noen eksempel:
- kondisjon
- strømlinjeform og tyngde på utstyr (og gjerne passform på tørrdrakt)
- korrekt avveiing
- svømmeteknikk og mest mulig horisontal leie i vannet
- nøytral oppdriftskontroll slik at du slipper å svømme oppover/nedover i vannet
- pusteteknikk (lange dype og regelmessige drag er vel generelt å anbefale)

Viktigste vil jeg si er reduksjon i stressnivå og sørge for å ha god dykketrim (dykke mye og jevnt), er ofte komfortnivå og stressnivå som gjør at erfarne dykkere bruker mindre luft enn nybegynnere. Samt dykkingen blir langt mer interessant når man slipper å svelge unna en gryende panikk for hvert luftsup.

Dessuten at man heller jobber med faktorer som oppdriftskontroll, avveiing, kondisjonstrening, strømlinjeform, svømmeteknikk, stressreduksjon og lignende framfor sparepusting. Aldri finn på å sparepuste under vann, det er roten til det meste av onder. Pust så mye man trenger og håp heller luftforbruket går ned av seg selv med erfaring.

Hørt mange skrankeverdier for hva som er normalt luftforbruk, men er svært store individuelle forskjeller. Vet av meget erfarne dykkere som knapt er under 25-30SLM uansett hva de gjør, og selv ligger jeg i andre enden av skalaen med mellom 8-10SLM i gjennomsnittsforbruk.

Eneste fasitsvaret er å bruke så mye luft som du trenger, aldri sparepuste, og heller få deg dykkeerfaring og se at luftforbruket går ned med økt erfaring og dykketrim. Bedre med et halvlangt og bra dykk enn et langt dykk kronet med tidenes hodepine grunnet sparepusting ;)

Takk skal du ha for ein god forklaring salo! virker veldig fornuftig det du skreiv.