PDA

View Full Version : Regulator slangen sa pang

Epilog
04-03-2006, 20:29
Dykket på nesodden sammens med en kompis i formiddag. Alt gikk slik som en forventer av forholdene. Det var kaldt, temmelig rolig under vann, sovende flyndrer osv. egynte dykket med å padle litt frem og tilbake for å finne en kjekk plass å se se nærmere på. Og strengt tatt, er det en grei oppsummering av 'dykkinga'. Nedstigninga til ca 16m. var fullfurt, jeg titter oppover og venter på buddy som sliter med litt squeeze. PANG siter det og jeg blir smekka i bakhodet. noe bak hodet mitt spyler ut luft som ville h. Etter å ha brukt noen sekunder på å vurdere hvorvidt jeg skal få panikk, eller simpelthen bare tisse på meg. Var ikke redd fordi jeg var på knappe 16m og fordi noe var fatalt galt med slangesettet mitt... Det som skremte meg var lyden. Tørt skarpt smell, liknende lyden en får når en avfyrer et 22-våpen innendørs. Fikk kava meg opp til buddy (som i etterkant er imponert over dimensjonene øynene mine er kapable for å oppnå) som dytta en octopus i kjeften på meg mens han skrudde av flaskekrana.

Det var aldri et alternativ å droppe blyet, i og med at vi var temmelig nært land som vi var. Buddy forsikret meg med at jeg skulle ta det med ro, han hadde full kontroll. vel i land, og em smule over adrenalinrushet fikk vi konstatert at slangen hadde en mikroskopisk sprekk rett etter mansjetten på førstetrinnet.

temmelig udramatisk men skremmende. Er en uerfaren dykker som har vert i den tro at octopus er mest til pynt.

(skal redigere når jeg har fått mere oversikt over hendelsen)

sandviper
05-03-2006, 18:10
Jeg var vitne til en høytrykk slange som smalt på kurs for ikke så lenge siden. Mye lyd inne i svømmehallen...

McDiver
05-03-2006, 18:44
Jeg hadde en HT slange som røk under påkledning av rigg ifm et grunnkurs jeg var DM på. Dette var ombord i seilskuta Goxheim fra Bodø, og akkurat nå hadde vi stoppet for å ankre opp. Noe galt skjedde i den gammeldagse ankervinsjen, så båteier lå med begge hender inni vinsjen da det smalt 2 meter bak hodet hans....... :P Han har vel aldri vært så nær å drite på seg i voksen alder ;D
Dykket ble forøvrig gjennomført etter bytte av ventilsett som lå i bagen med ekstrautstyr..... Alltid beredt..... 8)

shov6
05-03-2006, 22:59
har hørt det selv og faktisk, man skvetter godt i det de ryker.. tror faktisk det ble dykket på det settet som HP slangen røk på :(

melhan
06-03-2006, 10:28
Har selv aldri opplevd at dette har skjedd,men kan tenke at en blir ganske skremt av det smellet ja.. Har opplevd at 1 trinnet mitt har begynt å blåse, og det smalt noe helt J...
Når det er sagt så er det nesten litt rart at dette skjedde under vann ? "Teoretisk" sett så skal slangen sprekke i det øyeblikk du skrudde på trykket, og ikke under vann når det (igjen) er et likt trykk hele tiden?

Vel.. dette er vel igjen et eksempel på at teori og praksis skjelden er det samme ;)

McLaren^
27-03-2006, 00:08
var på et advanced kurs jeg og min buddy var gått i vannet da en av de sist satt på ripa på båten å var klar til å velte seg uti.. det sa PANG å vi kikket med store øyner.. da hadde han glemt å ta med høytrykk slangen til pony flaska før han velta seg uti.. det smalt godt med 220 bar som skulle ut

bk
27-03-2006, 00:29
Vi kan være glad for at de har lagt slangene sånn at de revner og ikke eksplodere. Vis jeg har lært riktig så er det derfor det er sånne små hull i slangen.

Martin bk

puslingper
27-03-2006, 08:46
I følge emnetittelen er det regulatorslangen som røyk. At høytrykkslanger ryker kan jeg forstå, de utsettes jo for inntil 320 bar og kanskje enda høyere også på godt toppede flasker. Men regulatorslangen skal vel ikke utsettes for mer enn toppen 10-15 bar? Hvor mye skal en slik slange normalt tåle?

Stein :-)

shov6
27-03-2006, 10:52
DO NOT EXEED 30BAR står det på min slange

errem
27-03-2006, 16:35
I følge emnetittelen er det regulatorslangen som røyk. At høytrykkslanger ryker kan jeg forstå, de utsettes jo for inntil 320 bar og kanskje enda høyere også på godt toppede flasker. Men regulatorslangen skal vel ikke utsettes for mer enn toppen 10-15 bar? Hvor mye skal en slik slange normalt tåle?

Stein :-)

Disse slangene blir også gamle..... i tillegg vil de kunne bli skadet i kanten på klemma....
Har opplevd at slangen på pusteventilen sprakk..... temmelig ekkel følelse....
Hadde heldigvis buddy på 1/2 meters avstand....
Mistet 50-60 bar på en relativt rolig oppstigning fra 12m mens jeg pustet på octo....

Erlend

Barents Explorer
27-03-2006, 17:13
Slangene til dette bruk, HP og LP, skal ha ett påstemplet trykk som skal være minst 1.5 ganger høyere enn maks brukstrykk.
Det er vanlig at LP slangene er påstemplet alt fra 30 til 40 bar, og at HP slangene er påstemplet alt fra 300 bar og oppover, alt etter som.
Vær påpasselig at dere ved konvertering fra 200 til 300 bar også skifter ut manometerslangen og evt manometeret :D

Det er mange årsaker til at slengen kan sprekke. ALt fra feilproduksjon til alder og slitasje av forskjellige slag.
Det som jeg reagerer og undrer litt på er om slangen sprakk pga slitasje eller en kombinasjon av for høyt trykk og slitasje?

Er det lenge siden service? Er mellomtrykket ok? Hvis det var pga for høyt trykk, hvorfor virket ikke failsafen?
Alle 2 trinn i dag vil når trykket går over ca 17 bar begynne å slippe ut trykk. Dette for å forhindre slike eksplosjoner.
Så hvorfor har ikke denne virket? ELler har bare slange eksplodert pga slitasje i overgangen ved pressinga? Og hvorfor var det da ikke en lekkasje som ble oppdaget før dykket?

Hmm, jeg ble ikke noe klokere av mitt eget innlegg ;D

Jostein B.