PDA

View Full Version : Utelatt dekompresjon ved ekstrem dypdykking

Fjords uw Explorer
14-05-2003, 23:19
Realistisk sjanse til å overleve selvfølgeligt så må man ha ett utgangspunk for å overleve når man dykker.

Men som du seier så er det kritisk hvis du blir raskt nedkjølt i begynnelsen av en lang deco og det kan få fatale følger.
Og så vil mange tenke at det vil bli problemer med oppdriften og det og komme seg opp men det er ikke noe problem. Den største faren er nedkjøling.
Jeg dykket i mange år med en viking drakt som jeg ennå mener er en av dei beste draktene jeg har hatt.Og der på slutten av pensjonisttilværelsen av drakten så hendte det meg noen ganger att drakten ble fylt med vann på 50-60mtr og det ble selvfølgeligt kaldt men så lenge du ikke har sirkulasjon i vannet så var det ikke så gale.Jeg prøvde meg frem med forsk klær og bruker nå en veesel Extreem og et tynt lag med ullundertøy under
dette isolerer godt selv om den blir våt.
Skal du drive med slik dykking så er det viktigt å trene på slike ting som kan skje regelmessigt og Flooding av drakten er en naturlig ting .Det eneste er at du må ha hjelp for å komme opp i båten

Innlegget etter minte meg på at vi var lant unna topic. Bare et spørsmål før vi eventuelt tar det i en annen tråd.
Jeg er med på at et dykk til 50-60m med "vanlig" bunntid og dekompresjon ikke behøver å ende helt galt selv om du drukner drakten.

Men det var snakk om dybder ned mot 150m her, et dybdesjikt helt ukjent for meg og da lurte jeg på om hvilken realistisk sjanse du har for å komme deg ut av en situasjon hvor du drukner drakten på slutten av bunntiden på et slikt dykk ?
Og da hva slags type profil du har i tankene når du vurderen den risikoen.

På slike dykk så er det viktigste for meg å komme meg til overflaten og jeg vet jeg kan klare meg ca40-45 min med oversvømt drakt og da må man ta noen snarveier på vei opp
og puste o2 mens man prøver å få varmen i seg på overflaten
og vente på helikopter for transport til ett sted jeg kan fullføre decoen.
Men dette er ytterpunktene og det er liten mulighet for att slike ting kan skje men muligheten er der og da er det viktigt å ha innøvd rutiner.Det er lite vits i å fryse i hel på decoen så det er en fordel å vite hvor grensene går.

Jeg gir meg ikke helt før vi kommer litt mer inn på hva type profil det er snakk om her, men jeg prøver i en annen tråd for å holde oss mer til topic:

Du snakker om å gjøre ca 45 minutter med ineffektiv dekompresjon. Du skrev også at du ikke dykket for dybder så jeg har utelukket bouncing raskest mulig ned og rett opp igjen. Et dykk til 150m fort vil samle en hel del mer dekompresjons tid en de tre kvarterene du rakk å gjennomføre.

Hvilken snarveier vil du gjøre ?
Hvor vil du kutte mest i dekompresjonen og hvorfor ?
Du skriver at det gjelder å vite hvor grensen går og da lurer jeg på hvor mye utelatt dekompresjon på et sånn type dykk du mener det er mulig å komme ifra med "kun" j***lig vondt?

Jeg håper du vil skrive litt mer om hva slags dykkeplan du gjennomfører på dykkene dine på dybder rundt 150m.

Stroke
17-05-2003, 18:56
Jeg ser på muligheten for att slikt kan skje som veldig liten.I utgangspunktet så bør du ikke kutte deco tid i det hele tatt.
På slike dybder så får du flere timer med deco bare med noen minutter bunntid så du kan sei att situasjonen du kommer i med att du kun kan utføre min45min deco før du fryser i hel er ikke optimal.Men på slike dykk så er det flere stand bay dykkerer på vei opp og du får selvsagt gitt beskjed til dei slik at dei kan varsle folk i overflaten slik at dei kan begynne å rigge trykkammeret eller ringe til helikopter.Slik at allt er klart når du kommer opp.
Jeg har også en helmaske med 100%o2 i båten slik at jeg har muligheten til å utføre efektiv deco på 9 mtr hvis det er nødvendigt.Men som regel så har jeg trykkammer i overflaten som jeg kan fullføredecoen i.Når det gjelder profiler dykkerplan så vil jeg holde det for meg selv.Har du ett deco program så kan du lett regne ut ett slikt dykk.

Elmek
18-05-2003, 15:23
Jeg har også en helmaske med 100%o2 i båten slik at jeg har muligheten til å utføre efektiv deco på 9 mtr hvis det er nødvendigt.
Hallo 9m på 100% O2 :-\
Det er sykt du får 1,89 ppO2 på 9m
Dette vil jeg fraråde på det sterkeste

Begynner å skjønne navnet Stroke ;D