PDA

View Full Version : Tur til Sharm, m.liveaboard uke 13 , hotel uke 15 og 17

Palmedykker
09-01-2006, 18:58
Vi er noen dykkere (pr. dato 3 stk.) som skal en uke til SHARM El Sheik, vi satser på å bli totalt 8 stk for å kunne ta 3 dager liveaboard.
Vi trenger derfor 5 dykkere til for å få til liveaboard, vil DU bli med?

Hvis Du er interisert , så send en e-mail, og Du vil få mere info om turen og dykkemålene etter hvert, [email protected]

Foreløpig ser opplegget ut slik;

Reisearrangør ;

Natureventyr, ved Tore Ring. (Operatør/flyreise Pyramidene)

Utreise 26/03/06

Flyreise Oslo – Sharm el Sheikh T/R

Transfer fra flyplassen til hotellet

4 dager hotell Sonesta Club***+

Dobbeltrom med frokost

Henting på hotellet

3 dager liveaboard

Fullpensjon om bord

Innkvartering i dobbeltlugar

3 dykk per dag

Nattdykk

Flaske, vektbelte og DM-tjenester

Flyplassavgifter og oljetillegg

Kr. 7.950,-/person hvis vi blir minimum 8 stk.

Tillegg

Visum kr. 200,-

Dykkeavgift Ras Mohammed US$5,-

Eventuell nitrox €5,-/flaske

Alternativ med vanlig dykkepakke (kun hotelopphold IKKE liveaboard) og 8 dager hotell

Kr. 6.950,- hvis vi blir mindre enn 8 stk.

Jeg har hvert der nede mange turer i fjor, og kjenner forholdene godt og kan svare på det meste av spørsmål. Jeg vil lage en info pakke når vi nærmer oss , med litt bilder, dykkemål, kart, kjekt å ha med liste.

Alle som ikke har, anbefales å tegne en DAN forsikring før avreise som dekker dykkingen.

Mere info om denne vil komme. Vi vill ha en info kveld med bilder og film fra tidligere turer, men også en del bakgrunnsstoff om Sharm/Dahab.

Legger Du en e-mail til meg ([email protected]) så vil Du få ukentlige oppdateringer før turen, selv om Du blir med eller ikke!

Har Du spørsmål vedr. turen, kan Du ringe meg på 909 303 79

Vi satser på; Gode buddys, sikre dykk og masser av godt humør!

Palmedykker
11-01-2006, 16:53
Da jeg i dag fått hørt at vi er 5 påmeldte og det er plass til flere! :action7

8 stk. er ingen grense, det er plass til flere..

Palmedykker
16-01-2006, 19:40
En av våre dykkere på turen er en kvinne.

Hun kunne tenke seg en kvinnelig buddy ! Noe som vil bli med?

Se tråden over for info...

Palmedykker
18-01-2006, 20:41
Da har vi to til som er interiserte, og jeg ser at liveaboard muligheten som sansynelig!

Vi har 5 påmeldte pluss 1 reserve, og to interiserte.

Og det er BARE gode buddys er påmeldte!

Det er plass til 12 stykker på livaboard, så er det flere som ønsker å bli med så er det enda mulig!

Reisebyrået ringte i dag og de må bestille båt så snart som mulig...

Palmedykker
19-01-2006, 18:50
DA BLIR DET LIVEABOARD!!!

:dykker: :dykker: :dykker: :dykker: :dykker: :dykker: :dykker: :dykker:
Da er vi 8 stykker ! (5 Menn og 3 damer)
Det er forsatt 4 plasser ledig!

Vi har en i reserve.. som mulig blir med..

Er det flere som vil bli med må du være rask!

Palmedykker
20-01-2006, 19:43
Da er vi hele 9 personer på tur...Liveaboard bestilt..

Og det er BARE topp buddies hele gjengen!

Noen som gler seg tror Dere ?

Vi har kapasitet på 12 personer, så er det noen etternølere så er det en liten tjans forsatt.. men vær rask!!!

Palmedykker
23-01-2006, 22:20
Da ser det ut til at vi havner på 10 stk på tur....forsatt plass til 2 til hvis noen er raske! Menda måde kjappe på...

vi skal ha et infomøte , hvor Naturevenetyr dukker opp og viser bilder og forteller om hva der er å se der nede..

Palmedykker
25-01-2006, 11:31
Da er vi 10 stykker !

Vi har fått med en OWSI (PADI instruktør..intet mindre!).

Muligheter for 2 til men raska på ...

Palmedykker
25-01-2006, 21:35
Vi er tolv stykker !!!

Fullt, utsolgt, tombola...

Ny tur i siste uke april ?? Annyone? Jeg drar ned og dykker en gang i måneden.. så vil Du ha dykkebuddys så ta kontakt!

Til de som allerde har tatt kontakt for å bli med på tur senere, så får dere en e-mail med info om neste tur.

Palmedykker
19-02-2006, 21:03
EN PLASS LEDIG PÅ LIVABORD !!!

Vi er 11 dykkere som skal en uke til SHARM El Sheik, og har en plass ledig på 3 dager liveaboard 5 dager hotel.

Hvis Du er interisert , så send en e-mail, og Du vil få mere info om turen og dykkemålene etter hvert, [email protected]

Foreløpig ser opplegget ut slik;

Reisearrangør ;

Natureventyr, ved Tore Ring. (Operatør/flyreise Pyramidene)

Utreise 26/03/06

Transfer fra flyplassen til hotellet

4 dager hotell Sonesta Club***+

Dobbeltrom med frokost

Henting på hotellet

3 dager liveaboard

Fullpensjon om bord

Innkvartering i dobbeltlugar

3 dykk per dag

Nattdykk

Flaske, vektbelte og DM-tjenester

Flyplassavgifter og oljetillegg

Kr. 7.950,-/person hvis vi blir minimum 8 stk.

Tillegg

Visum kr. 200,-

Eventuell nitrox €5,-/flaske

Alternativ med vanlig dykkepakke (kun hotelopphold IKKE liveaboard) og 8 dager hotell

Kr. 6.950,- hvis vi blir mindre enn 8 stk.

Jeg har hvert der nede mange turer i fjor, og kjenner forholdene godt og kan svare på det meste av spørsmål. Jeg vil lage en info pakke når vi nærmer oss , med litt bilder, dykkemål, kart, kjekt å ha med liste.

Alle som ikke har, anbefales å tegne en DAN forsikring før avreise som dekker dykkingen.

Legger Du en e-mail til meg ([email protected]) så vil Du få ukentlige oppdateringer før turen, selv om Du blir med eller ikke!

Har Du spørsmål vedr. turen, kan Du ringe meg på 909 303 79

Vi satser på; Gode buddys, sikre dykk og masser av godt humør!

Diving Duck
26-02-2006, 11:43
Vi har ordnet, for turdeltagere, rabatt på kurs (via ABDYKK ) til de som føler at de mangler et plastkort å ha med seg på tur. Og vi skal ha et infomøte , hvor Naturevenetyr dukker opp og viser bilder og forteller om hva der er å se der nede..

Dette er vel ikke noe du/dere ordnet men som Jeg tilbø.

Palmedykker
03-03-2006, 19:26
Fortsatt en ledig plass på liveaboard tur! 3 dager liveaboard og resten på hotel i Sharm.

Avreise 26.3.06 en uke.

Palmedykker
04-03-2006, 19:50
Ingen som vil bli med ? Vi er alt 11 påmeldte!

Se øverst i tråden for mere info...

Fortsatt en ledig plass på liveaboard tur! 3 dager liveaboard og resten på hotel i Sharm.

Avreise 26.3.06 en uke.

Palmedykker
05-03-2006, 18:45
Noen som vil bli med ? Vi er alt 11 påmeldte!

Avreise 26.3.06 en uke.

Skal ned i siste uke april også, der er det 18 (!) påmeldte... og plass til flere..

Palmedykker
12-03-2006, 13:27
Noen som vil bli med den 26.3 (Uke 15) ?

Drar ned 2 stykker og plasser ledig.

Fortsatt en ledig plass på liveaboard tur uke 13! 3 dager liveaboard og resten på hotel i Sharm.

Avreise 26.3.06 en uke.

Skal ned i siste uke (uke 17) april også, og det plass til flere..

sazha
15-03-2006, 08:47
Er det mange som er påmeldt i slutten av april?
Hva er utreisedato der?

Palmedykker
15-03-2006, 13:09
Hei

jobber med en gruppe som kommer til å reise som en eventtripp.(lukket gruppe)

Men jobber også med å få til en gruppe på 12 stykker som kan ta en 8 dagers tur, med 3 dager på liveaboard.
Avreise 23 april. hjemreise 30 april. Dette er en liknede tur som vi har den 26.4. som er fullbooket.

Jeg drar uansett ned en gang i måneden..
mvh
Erik

sazha
18-03-2006, 12:49
Skal snakke med dem vi skal på tur sammens med i løpet av helga, frister med å få litt mer enn 2-3 grader på badevannet nu! ;)

sazha
22-03-2006, 11:05
Fristelsen ble for stor, så da er vi to par som har bestillt tur siste uke i april!

Håper det blir mange nok med slik at det blir liveaboard på oss :D

Palmedykker
23-03-2006, 22:19
Og plass til flere...

Litt info om turen...

Pris forutsetter at vi blir 12 stykker med. (Vi er 5 stykker pr. dato som er påmeldte.)

Flyreise

Fra Oslo direkte til Sharm el Sheikh

Flytid ca 51/1 time

Charterflyning

Flyselskap

NovAir

Tider

Utreise mandag 24/04/06 kl. 07:00

Retur mandag 01/05/06 kl. 19:15.

M/V Angelina II

M/V Angelina II er en komfortabel liveaboardbåt med plass til 12 dykkere. Hun eies og drives av Sinai Diveclub i Sharm el Sheikh på sydspissen av Sinai. Innkvartering i doble lugarer, alle med eget bad. Hele båten har aircondition.
Inkludert i reisen

Transfer fra flyplassen
Mat på flyet
3 dager liveaboard M/V Angelina II
Fullpensjon ombord
All dykking (Dykking utenfor livaboard opphold må dekkes selv..)
Flaske og vektbelte
Dykkeledertjenester
NRC Nitroxkus nivå 1

4 dager hotell* (rommet er tilgjengelig hele uken)
Dobbeltrom med frokost (gjelder hotell, leilighet uten frokost)
Retur til Oslo 01/05/06

Vi kan bli enige om å benytte et av disse boalternativer..

Leilighet Creative Grand Sharm Resort ****+ kr. 7.745,-/person

Hotell Tropitel Naama **** kr. 8.150,-/person

Hotell Novotel****+ kr. 9.685,-/person

Tillegg

Visum kr. 200,-
Alkohol og brus
Nitroxflasker for dem som ønsker dette

For bestilling behøver vi navn, adresse, telefon dagtid, passnummer og dykkesertifikat.

Ta kontakt med [email protected] tel. 909 303 79.

Jeg er der nede i perioden 26.3-2.4.06 og 9.4-16.4.06 så da er det tider jeg er vanskelig å nå på telefonen.. så send sms hvis jeg ikke svarer på telefonen.

Prøver å dra ned en gang i måneden . Er godt kjent i området og har meget god erfaring med Sinai Dive Club sine båter og dykkeldere.

Palmedykker
25-03-2006, 22:07
Da drar 12 dykkere til Sharm i morgen tidlig.
25 grader i vannet og 30 i lufta blir en fin avveksling fra vinteren..

Vi skal på tur 5 stykker den 24/04/06, se ovenfor, og vi har 7 plasser ledig for å få til liveaboard.

Ta kontakt... [email protected]

Se innlegg ovenfor for mere info.

sazha
05-04-2006, 09:50
Da drar 12 dykkere til Sharm i morgen tidlig.
25 grader i vannet og 30 i lufta blir en fin avveksling fra vinteren..

Vi skal på tur 5 stykker den 24/04/06, se ovenfor, og vi har 7 plasser ledig for å få til liveaboard.

Ta kontakt... [email protected]

Se innlegg ovenfor for mere info.

Er det noe nytt ang. denne turen?

Palmedykker
05-04-2006, 20:35
Jeg tillater meg å sittere fritt fra tibakemeldinger på e-mail fra de som kom hjem på søndag etter en fanatstisk uke;

"Topp tur" "alt gikk på skinner " "kjempe tur" "fin opplevelse med en fin gjeng" "knall tur. Har hatt det kjempe bra" "uforglemmelig opplevelse!
" " kjempemorsom tur!" "En flott tur full av gode minner"

Vi fikk vel oppleve det meste, strømdykk, nattdykk, morgendykk, vrak dykk, masse flotte koraller, fisk av absolutt alle slag, murener opptil 2m. havskilpadder, lionfisk, skorpionfisk mm.
Fantastisk kokk bidro til at turen ble topp!

Så, er det flere som blir med i siste uke april? Ta kontakt!

knøtte
06-04-2006, 08:28
Høres helt fantastisk ut ;D

SOLl, sommer og varmt vann 8)

skal undersøke muligheten for å være med

sazha
06-04-2006, 13:01
Bør en ta med seg lykt nedover til Sharm?
Eller er dette noe en får leie....

Diving Duck
06-04-2006, 13:20
bør tas med de du får leid der nede er ikke stort bedre enn en backuplykt av den du får på clas ohlson

sazha
07-04-2006, 09:07
bør tas med de du får leid der nede er ikke stort bedre enn en backuplykt av den du får på clas ohlson

Da tas Snakelykta mi med nedover! Er det greit å få ladet lykta ute på liveaboard?

Diving Duck
07-04-2006, 09:13
Går bra det 220V kontakter i lugaren, men kontakta er over døra så en skjøteledning kan være greit (får du sikkert kjøpt der nede)

Diving Duck
07-04-2006, 11:25
Sharm El Sheik 26.03-02.04.2006

Da var turen over, vell hjemme og en opplevelsesrik tur er forbi. Tenke jeg skulle skrive ett lite referat så andre kunne lese om mine erfaringer og opplevelser på denne turen. Før denne turen hadde jeg vært i egypt 2 ganger en gang i Sharm og en gang i Hurghada. Har prøvd forskjellige sentre hver gang (forrandring fryder). Så dette er mine meninger og synspunkter om turen.

Kan like godt begynne med info møte som ble holdt i Asker og Bærum dykkesenter sine kurs lokaler, hvor Natur eventyr stilte med representant for å vise bilder og svare på spørsmål. Veldig ålreit å få se litt bilder og få vite ting og tang som kan være nyttig i forberedelsen til å besøke ett fremmed land. Veldig fine bilder var det også så lysten til å reise ble vell bare større. Glimrende av Natureventyr å gjøre dette! Ble også gitt en del informasjon etter Natureventyr var ferdig og hadde reist som for meg ble litt i meste laget. (kan være fordi jeg har vært der nede 2 ganger før)
Var også en fin måte å møte de andre deltagerene på.

Oppmøte på Gardemoen avreise dagen, endelig var dagen her, selv om vi måtte alt for tidlig opp lovet dette bra. Fikk møtt de siste som skulle være med da ikke alle hadde muligheten til å komme på info møtet. Innsjekking gikk bra selv om en del kg overvekt skulle med var det ingen sure miner fra de som veide inn bagasjen vår. Taxfree shopping gikk også unna i en fei å før vi viste ord av det satt vi på flyet og var på tur mot sol og varme. Det eneste å utsette på flyet var vell at de hadde glemt å tømme toalettene så vi ble spurt om å bruke disse minst mulig, noe som ikke er sp enkelt på en 5,5 times tur. Men det gikk bra for de fleste vill jeg tro. Endelig fremme i Sharm var det bare å få tak i bagasjen (som tar noe tid) men hvem bryr seg, vi er jo på ferie ;) Turen går til hotellet med reisebyråets buss (med aircondition ;D) Hotellet vi skall bo på heter Sonesta Club, hotellet ligger i utkanten av Nama Bay. Tar Ca 20 min å gå inn til sentrum eller ta en taxi for 15-20kr. Innsjekking og alt går bra. Vi rusler opp på rommene som å tar 5 min å gå til fra resepsjonen. Rommene ligger helt på den andre enden av hotellet og kunne jo vært hyggelig med rom litt nærmere utgangen, mye utstyr å drasse på som dykkere. Men det var stille og rolig der vi hadde rom så det var hyggelig å ikke bli forstyrret av fyll og bråk fra baren. Vi bestemte oss for å ta en kjapp runde med info i baren før vi gikk ut å spiste, greit å vite hvor mye en taxi tur koster bla. Men noe av sharmen med å reise til ett nytt sted er jo å oppleve kulturen, hva så om vi betaler 10 kr for mye for taxi turen... koster uansett bare 30kr for noe som i norge ville kostet 100... hvertfall. Maten ute 1 kvelden var bra, hyggelig sted å spise og hyggelig selskap. Litt uvant er jo musikken som volumet på er alt for høyt på allerede dårlige høytalere. Vi reiser tilbake til hotellet og gjør oss klare til første dag med dykking.

Dykking dag 1.
Vi har på forhånd bestemt oss for å ta en dag med lokal dykking for å tillvenne oss det varme vannet og en semidry. Noen trenger også å leie utstyr så vi blir hentet utenfor hotellet og reiser ned til Dykkesenteret Sinai Dive Club hvor vi møter guiden vår Mohammed. Vi registrerer oss, legger igjen sertifikat og reiser ut til båten M/V Angelina II som er båten vi skall bruke første dag og på 3 dager liveaboard. Vell på båten får vi litt info fra guiden om tør og våt soner på båten og hvor vi skall i dag. Båten ser ut til å være i veldig god stand fin og ren, noen rustflekker er det jo som har kommet igjennom ytterlaget med maling, men sammenlignet med båtene rett ved siden er den over middels fin. Endelig ute på dykkestedet Som heter Temple. Vi får brifingen vår, kler på oss og går i vannet for å ta en avveining, ikke lett å vite hvor mye bly når du er vant med tørrdrakt, vams og stål 15liter, plutselig står du der med 7mm semidry og en 12l alu tank. Jeg endte opp med 12kg bly. Gruppen ble delt i to siden senteret ikke stilte med 2 guider så ble det en fra gruppen vår som ledet noen som skulle holde seg på max 12m men følge oss andre. Resten av oss fulgte guiden på ett fint dykk. Vell oppe 52 minutter senere venter det lunsj. Det skall kokken ha, han kunne lage mat. Alle var strålende fornøyde. Det som var litt urovekkende av senteret var vell at det ikke ble ført noe logg over hvor mange som gikk i vannet og hvor mange som komm opp igjen. Vet dette ble gjort på de andre turene jeg har vært på. Mye mulig de hadde telling på oss men hadde vært betryggende å se de føre logg. 2.dykket denne dagen ble gjort på Ras Um sid. Ett fint dykk dette ogtså som det forrige. Er virkelig som å dykke i ett akvarie å du må bare lure på når du treffer glassveggen. Masser av småfisk i allverdens farger. Pratet litt med guiden om muligheten for å se hai eller noen andre store fisker. Men siden dette er den kaldeste tiden på året der nede (selv med 24 grader i vannet) var nok ikke muligheten stor for hai, delfin eller andre av de store fiskene. Men det er jo alltids håp. Første dag dykking er over vi reiser inn igjen alle virker fornøyd og praten går i bussen på vei tilbake til hotellet om dagens opplevelser, dette var en fin start på oppholdet. Til andre som skall nedover å gjøre en liveaboard på 3 dager kan en dagstur først anbefales for å få litt mer ut av liveaborden.

Dykkedag 2
Endelig liveabord, dette var ikke noe jeg hadde vært med på før så litt spenning er det jo. Vi annkommer båten før de aller fleste, men det viser seg at det er noe problemer med papirarbeidet som må fyles ut. Om det er papirene eller han som sitter å skall godkjenne de vet jeg ikke men vi ble liggende i kai 2,5-3 timer å vente mens vi så på andre båter som reiste ut for å la sine gjester dykke. Stemningen var vell noe lei ja, men ikke noe å gjøre med det. Vi var jo så priviligerte å få 5minutter med regn også. Ikke mange som har opplevd regn i egypt så det må være ett privilegium..
Endelig papirer godkjent å vi er på tur ut i det blå havet vi skall dykke i nasjonalparken i dag Ras Mohammed, dykkestedet heter Ras chozlani (hvis skrevet riktig) vi dykker som en gruppe 12 dykkere 1 guide, heller ikke i dag er det noen loggføring av senteret. Vi hopper i vannet og svømmer avgåre. På dette dykket er vi så heldige å få se en skillpadde var gøy å se hvor lite den anstrengte seg men enda såpass fort den svømte, lå litt ute på siden av den for å filme men måtte etter 1 minutt gi opp. Den er nok laget for det her å det er ikke jeg, er vell bare å innse selv om jeg ikke vill... mellom dykkene på liveaborden var det alltid ett varmt måltid som ventet på oss. Kokken svikter ikke, nok ett knallgodt måltid.
Andre dykket var Shark reef og yolanda reef. Shark reef var ett knallfint sted, men i overgangen til yolanda møtte vi på vannvittig sterk strøm, lå for langt bak til å klare å ta igjen guiden som ikke så ut til å ha noe problemer med strømmen. Ett par fikk lite luft og måtte avbryte, noen begynte å hyperventilere så dette var ikke ett sikkert dykk. Vi tok en prat med guiden vell oppe i båten igjen og forklarte hvordan vi følte det siste dykket. Han skjønte hva vi mente og etter dette ble det ikke noe strømdykking. Middagen venter knallgod mat nok en gang. Siste dykk denne dagen ble ett nattdykk, veldig gøy å se dette landskapet under nattdykk også. Vi som dykket på dette dykket så en veldig stor Sand Ray, var gøy å følge denne da vi hadde litt medstrøms. Var glad jeg hadde med egen lykt, de som var til utleie på båten var ikke mye å skryte av! På tur i seng denne dagen var det en skikkelig diesel stank nede i cabinene vår, viste seg at det var noe feil på aggregatet som måtte rettes opp og båten måtte luftes før vi kunne gå til sengs.

Dykkedag 3
Vi begynner denne dagen med å dykke grytidlig på Stingray station. Dykket begynte 06.02 på morgenen, alt for tidlig for de fleste men for 4 av oss fristet det for mye til å la være, vi så veldig mange blue spotted stingrays og to murener. Uten at vi hadde lagt merke til det på dette dykket hadde vi hatt med strøms å svømt veldig langt, så det tok båten 5-10 minutter får de fikk beskjed fra en annen båt hvor vi var, ble plukket opp av Zodiacen, drar tilbake til Angelina 2 og gjør oss klare for frokost. Resten av de som er med på reisen begynner nå også å våkne til live. Frokost blir servert. Vi ligger og koser oss i solen litt før båten drar videre til dykkested 2 som er vraket av Dunraven. Egentlig skulle vi vært på det kjente vraket av SS Thistelgorm i dag, men grunnet veldig sterk strøm i området måtte vi avlyse dette. Strømmene der nede er ikke som tidevanns strømmer her som du kan lese av på en tidevannstabell, i følge guiden vår.
Endelig i vannet på Dunraven som er ett vrak som ligger opp ned, fra 15-30m og er ett engelsk handelsskip som gikk ned 22 april 1876 dette vraket ligger på utsiden av ras mohammed på ett stred som kalles Strait of Gubal. Vraket er åpent og fint så ikke noe problem med penetrering her, ingen av gruppen vår gikk inn i dette vraket. Mye fint å se på utenfra også. Er også ett korallrev like ved som bøy på ett par store napoleon fisk. Og mange fine foto motiv. Etter endt dykk setter vi kurs tilbake mot utgangspunktet vår for turen. Vi skall ha ett dykk og overnatte på Ras katy, her får vi også påfyll av Nitrox da båten ikke har mulighet for å fylle dette ombord (selv om vi ble fortalt så)
Dykkingen her som er ett lokal dykk blir kjedelig og lite å se på etter mye fin dykking ute i nasjonalparken, høydepunktet på dette dykket er en blekksprut som ligger under en stein. siden vi er ankret opp her gjør også noen nattdykk her, de hadde noen lionfish som følge under hele dykket, i følge guiden vår bruker lionfishen lyset vårt til å jakte i, den har vist dårlig nattsyn og guiden forteller også noen morsomme historier om hva han har sett den gjøre tidligere.
En av deltagerene på turen ble dårlig denne kvelden og måtte reise tilbake til hotellet sammen med faren sin.

Siste dykkedag.
Vi våkner opp av at båten slår i bølgene det viser seg at vi er på tur ut til Tiran stredet hvor vi skall gjøre våre siste dykk på denne turen. Vi annkommer Jackson reef som første båt denne dagen, noen av fordelene med en 3 dagers liveabord må være at du er tidlig ute på dykkestedet før alle andre kommer, vi slapp unna kødykking for det meste bare 1 dagen det ble litt av det på lokaldykkene. Jackson reef ligger lengst mot nord i tiran stredet som består av Jackson, Woodhouse, Thomas, Gordon og Laguna reef samt også Komoran som er ett vrak som ligger på 3-12m. Vell i vannet på Jackson reef som viser seg å være ett veggdykk har vi en maks dybde på 29m hvor vi er nede å ser på en flott rød anemone som har sine to beboere (nemo) Vi fortsetter dykket og ser som på alle de andre dykkene masser av små fisk, guiden gjør tegn til at vi skall snu, jeg svømmer litt videre fortsatt så jeg har gruppen i sikte i der plutselig kommer en skillpadde svømmende fra overflaten, ned på bunnen og begynner å innta frokosten, jeg rekker å ta noen bilder før jeg må etter de andre i gruppen. På tur tilbake ser vi to murener og masse fint landskap som blir opplyst av solen og skaper mange fine bilder og inntrykk. Opp av vannet og vi får servert frokost. Andre dykket vårt gjør vi på Woodhouse reef, vi deler gruppen i to og tar zodiacen ut til revet. Dette var også ett veldig bra dykk, med landskap som gikk veldig i nivåer med markante hyller, mye liv her også men som ellers veldig mye små fisk i allverdens farger men desverre ikke noe stort å se. Jeg har fortsatt skillpadden fra første dykket frisk i minne og er ganske fornøyd.
Siste dykket på denne turen skall gjøres på Thomas reef og skall være ett strøm dykk, guiden har ved flere annledninger lovet oss strømdykk og endelig får vi som lovet, vi går i vannet å må gå ned ganske rask da det drar godt i overflaten også. Vi går ned å kjenner strømmen drar oss avgåre dette ble ett flott dykk, artig å bare sveve avgåre som du selv vill, side lengs baklengs eneste problemet var å ta makrobilder så det ble lite av det. Men gøy var det, så noen litt større fisk en på de foregående dykkene men ingen Hai eller Delfiner på denne turen..... Velloppe på båten satte vi turen tilbake til kai, en del av lurte på å dykke en dag til men alle var egentlig fornøyde og slitne etter masse dykk på kort tid de som dykket mest hadde vell 10 dykk på 3 dager. Vell tilbake på senteret var det å gjøre opp regninga for nitrox og lån av utstyr for de som hadde gjort det.

Fridagene
Vi hadde to dager fri på denne turen hvor vi koste os på stranda og så litt av gammlebyen fikk gått litt omkring å sett hva nama bay og Sharm el sheik hadde å tilby turister på en ukes tur, her tilbys det meste av aktiviteter. Du kan kjør 4x4 ute i ørkenen, gokart, 4x4 på bane og all muligheter av andre utflukter.

Oppsummering av turen
På denne turen hadde vi alle aspekter du vell kan forvente å ha på en slik tur fra AOWD til mer erfarene dykkere med 700+ dykk, tror selv om det var så forskjell at alle var fornøyd med dykkingen. Og vi ble en gjeng som også har bestemt oss for å treffes siden å ta noen dykk her i norge sammen. Litt grilling og sosialt hører jo også til enhver dykketur. Dykkingen der nede var vell som forventet av de fleste, litt synd å ikke komme over noen av havets ypperste rov dyr, men dette er vist helt lavsessong å reise på så sjansen var jo liten, i fjor sommer hadde det vært 4 tiger hai og masse annet der, så skall jeg ned til egypten igjen blir det like etter sommer sesongen er over, skulle gjerne reist på sommeren men 40 grader er ikke helt for meg. Liveabord er absolutt noe å anbefale da du får mer dykking og slipper unna kødykking på morgen og kveld, samt du kan komme deg litt lenger unna, men da må du nok ta en 5 dagers tur å ikke 3 som vi gjore. Før vi reiste ble det sendt ut veldig mye info, noe av det var nyttig mye av det unyttig. Veldig fint at natureventyr stilte opp for å svare på evnt. Spørsmål. Dette var nyttig. Jeg er veldig glad for at jeg hadde med alt utstyr ink. Lykt. Det utstyret Sinai Dive Club hadde til utleie var veldig slitt, virket gammel og dårlig vedlikeholdt ikke akkurat imponerende. Guiden var en egypter som hadde jobbet der som guide i 12 år så han var veldig erfaren, vi fikk gjøre litt som vi ville når han fikk sett hvordan vi hadde kontroll i vannet. Dette var veldig fint da ikke alle ville ligge i en flokk etter han. Han så selvfølgelig litt mer enn oss andre som lå litt bak men skall man se det lille spesielle er nok det å følge guiden en grei ting. Mannskapet på båten var veldig hyggelige hjalp til med svømmeføtter og kamera inn og ut av vannet, kokken var knallflink og passet på å gi oss bok mat og veldig god mat, all honør til han! Profesjonaliteten på senteret er jeg litt usikker på, jeg hadde følt meg tryggere hvis de hadde loggført oss inn og ut av vannet. En del av oss brukte nitrox der nede og dette må bare anbefales, får en del mer ut av dykkingen din, synd de ikke hadde nitrox kompressor som virket på båten, de hadde ikke nok flasker så vi fikk nitrox på alle dykkene. Noen ønsket å bruke 15l stål flasker men dette hadde de ikke mer av enn at vi hadde 2 hver på liveaborden. De hadde en del 12l nitrox derimot, men 15l flaskene var ikke merket med nitrox som de jo skall være. De hadde oksygen analysator på båten som virket som den skulle og viste riktig da vi sjekket den mot våre egne. Så kan konkludere med en alt i alt vellykket tur selv om jeg nok ikke kommer til å bruke Sinai Diveclub igjen. Eneste andre senteret i Sharm jeg har prøvd er Emperor Divers å disse var bedre. De hadde en noe større båt, vi var 15 den gangen hadde båten for oss selv. Men hvis det er mindre grupper ville jeg undersøkt om muligheten for å få en båt for dere selv. Blir mer ålreit dykking da.

Er det noe mer noen lurer på må dere gjerne spørre.
Håper dette kan være til hjelp om flere lurer på en slik tur

Vennlig Hilsen
Ole R Rognstadbråten

Diving Duck
07-04-2006, 12:35
noen bilder

sazha
09-04-2006, 10:50
Takker for detaljert beskrivelse av turen, kjenner at reisefeberen kommer sigende bare en får unna litt påskekjøring i slalombakken først. :D

Aldeles nydelige bilder. Hvilken fisk er det på det øverste bildet?

Har forøvrig vært ute på dykketurer i både Key Largo, Lanzarote og Gran Canari og ingen av stedene har det vært ført loggbok over oss som gikk i vannet.

Diving Duck
09-04-2006, 13:23
Øverste er en Stone fish.

Jeg synnes logg er ett minimum av hva som burde gjøre av ett profft senter. tviler på at de har full kontroll på hvilke som er i vannet og ikke uten noe form for logg.

spennende å høre hva dere har å si om turen når dere kommer hjem

knøtte
11-04-2006, 08:23
HVOR TYKK DRAKT ANBEFALLES OG ER DET NØDVENDIG MED HETTE.

HVOR MANGE ER PÅMELDT, NOEN SOM VET DET.

vanja
11-04-2006, 08:28
13 DAGER IGJEN ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Diving Duck
11-04-2006, 08:40
mye dykking, 7mm uten hette er helt gull.

Palmedykker
11-04-2006, 16:33
Stemmninsgrapport fra Sharm i dag 11.04.06
Sol, ingen skyer, mye vind, litt hvit på toppen av bølgene. Temp sjø er 26 grader og øllet er svalt og smaker meget bra.

Jeg og JR dykker med 3mm Mares Tropical uten problem.

Så til innleggene lengre oppe.. tar "bladet fra munnen"

Vel, snakket både med flere dykkere her nede i Shamr i dag, og INGEN av de jeg snakket med, alle fra ulike dykkesneter/båter kunne si at det ble ført logg over dykkere inn og ut av vannet annet en manuell telling..

Mohammed tellte alle før og etter dykk, og sa ta de hadde god kontroll siden vi bare var 12 stykker.

Litt av gleden ved å dra på tur er jo unektelig at man bør være positiv og forvente seg en fin tur FØRE man drar på tur, som også under turen.
Når man er negativ til alt før turen og går og leter etter negative tegn under må turen bli dårlig. Av 11 dykkere var bare en misfornøyd med service og opplegg, som info ol. Nevner ingen navn. Og det ble jo ikke klaget på at det ikke ble ført logg eller så da sitter man jo i et lite glasshus hvis man er rep. for sikkerhet på turen og ikke gjør sin jobb!

Da er det bare å ta framn en liste over turdeltagere og krysse av selv, men det ble jo ikke gjort, så hvorfor klage da?

Men det er jo også en glimrende måte å miste kunder på for det dykkesenter han represeneterer hjemme, kansje deres beste kunde så lenge han er der?

Diving Duck
11-04-2006, 18:27
Litt av gleden ved å dra på tur er jo unektelig at man bør være positiv og forvente seg en fin tur FØRE man drar på tur, som også under turen.
Når man er negativ til alt før turen og går og leter etter negative tegn under må turen bli dårlig. Av 11 dykkere var bare en misfornøyd med service og opplegg, som info ol. Nevner ingen navn. Og det ble jo ikke klaget på at det ikke ble ført logg eller så da sitter man jo i et lite glasshus hvis man er rep. for sikkerhet på turen og ikke gjør sin jobb!
Vel, snakket både med flere dykkere her nede i Shamr i dag, og INGEN av de jeg snakket med, alle fra ulike dykkesneter/båter kunne si at det ble ført logg over dykkere inn og ut av vannet annet en manuell telling..

Positiviteten var der den hvem gleder seg vell ikke til å komme vekk fra kalde nord og ned til gode og varme dykkesteder, som jeg skrev før var det mine meninger og at jeg syntes det ble litt mye for min del fordi jeg hadde vært der nede 2 ganger før. Emperor som jeg har brukt ved ett tidligere tilfelle vet jeg førte logg. de gikk rundt og noterte trykk før samt maksdybde og trykk etter dykket. Trodde også dette var påbudt der nede etter de ny reglene trådde i kraft? rett meg hvis jeg tart feil.

Da er det bare å ta framn en liste over turdeltagere og krysse av selv, men det ble jo ikke gjort, så hvorfor klage da?

Ja jeg gjore det, hadde ikke en liste jeg gikk rundt med nei, men telte over etter dykkene, Ja.

Men det er jo også en glimrende måte å miste kunder på for det dykkesenter han represeneterer hjemme, kansje deres beste kunde så lenge han er der?

Skjønner vell ikke helt hvorfor det at jeg "bare" er 95% fornøyd med turen skall ha noe med dette å gjøre?

Njål
11-04-2006, 23:05
Nu begynner det vel å gå litt hett og personlig for seg.

Slik jeg forsto det, var det 12 privatpersoner som dro på en tur sammen, som ble arrangert av en profesjonelt reisebyrå. En av turdeltakerne, som selv har mye erfaring med slike turer, påtok seg å være kontaktperson. Et fellestrekk for flere er at vi bruker det samme dykkersenteret for bl.a. luftfylling.

Før turen ble arrangert en infokveld, for de som ønsket det. Det var på ingen måte påkrevd og ikke alle stilte. Selv har jeg en annen måte å glede meg og forberede meg på turer enn for eksempel kontaktpersonen, så jeg hadde intet behov for en slik kveld.

På turen var vi så heldige at vi hadde en svært erfaren dykker som også er instruktør, som holdt et øye med alle som dykket og bidro på en sterk måte til at alle følte seg trygge på dykkene. Jeg vet at mange er takknemlige for det, særlig siden det var vennskapelige tjenester, ikke noe som var del av pakken. Instruktøren var tross alt på ferie han også, og hadde meg bekjent ingen jobb å gjøre!

Etter en slik tur synes jeg også det er fornuftig med konstruktiv diskusjon på opplevelsene, både på godt og vondt. Til hvilken grad sikkerheten ble ivaretatt, syns jeg er et høyaktuelt tema som bør tas opp. Hvordan en slik diskusjon kan lede til trusler mot dykkersenteret vi bruker, er for meg uforståelig.

Men over til noe atskillig viktigere! Referate til Ole trengs nemlig å suppleres litt!

Mitt utgangspunkt var også forskjellig fra Ole: med mine 90 dykk, er jeg på ingen måte er like erfaren dykker som ham, og jeg hadde aldri dykket utenfor Oslofjorden før, eller med noe annet enn tørrdrakt.

Å fly inn til Sharm-El-Sheikh var den første opplevelsen. Vi hadde fløyet over øde ørken ganske lenge, da vi kom til det som best betegnes som en kunstig innsjø, som ikke burde forveksles med en oase. Stedet ble en ny opplevelse for meg, kulturelt sett, da dette stedet består av spesialister på å tilby solturister det de ønsker. For de fleste turister, består dette av kjent mat, billig drikke og masse sol. Jeg har, for eksempel, aldri vært et sted hvor restauranter har menyer på fire språk og ingen av dem er landets eget. Dette var et sted man også kunne finne det meste av vestlig og østlig mat, noe for enhver.. så sant man ikke lette etter noe Egyptisk. Noe god mat, og noe middelmådig mat; men kanskje viktigst for dykkere, ingen som serverte matforgiftning ;-)

Som Ole var inne på, fikk vi flere av oss en ny erfaring med det første motstrømsdykket. Selv hadde jeg ingen erfaring med det og motstrømmen kom helt uforberedt. Det var for meg en lite behagelig opplevelse å få det så klart presentert hvor hjelpesløs jeg kan være når Poseidon slår seg vrang. Men med Ole som buddy, gikk det helt fint; og jeg sitter igjen med en erfaring som jeg tror gjør meg til en mer erfaren dykker; og vil være mer komfortabel i fremtiden med å hoppe ut et sted det er strøm.

Selv om det andre nattdykket var på et relativt kjedelig sted, var det et flott dykk! Det er noe med å ha en eller to lionfish som flyter etter seg og følger lysstrålen, på jakt etter en godbit. På et punkt var det to av disse vesenene som svømte synkront etter en liten gullfisk. Spennende ble det også da en av disse giftige skjønnhetene suste forbi øret mitt for å ta en fisk. Med en tilsvarende erfaring friskt i minne, var det en i følge som ble litt skeptisk da vi skulle slukke lyktene. Skepsisen forsvant da vi så morildene som glimtet og blunket rundt oss. Helt nydelig!

Denne turen gjorde det mulig med 12 dykk på fire dager. På siste dag var det flere som begynte å bli kalde. Selv om vannet er på noen og tjue grader og jeg hadde en 7 mm hel våtdrakt, ble kroppen nedkjølt. Så for de som ønsker mer dykking, sett av mer tid og spre dykkene litt mer utover. 4 dykk på en dag er mye!

Det er et element av denne turen som glimret med sitt fravær i Ole sin ellers glimrende oppsummering. Det var noen av jentene som falt for fristelsen å starte fredag på spa. Flere og flere av jentene hang seg på og med litt tid og refleksjon, gjorde også noen av guttene det. Faktisk alle unntatt to. Jeg kan ikke si at agurkskivene på øynene ga meg en veldig macho følelse.. men etter fire dager med dykking, var det svært godt med en times massasje! Kan anbefales på det sterkeste!

Siste dag gikk med til shopping i Sharm-El-Sheikh, et sted de virkelig kan loppe turister for penger! Jeg må bare ta hatten av for deres evner! Men det var faktisk her jeg også fikk noen av mine mer interessante kulturelle minner. Da jeg satt og drakk te men en butikkeier som ønsket mest mulig av det jeg hadde i lommeboken, så han boken jeg hadde med. Han fisket den ivrig opp av baggen min og leste noen linjer. Han lot øynene gli fra høyre til venstre over flere linjer, med et intenst blikk. Han vurderte det han så og konkluderte med at dette så ut som en god bok.

Det andre jeg merket meg var måten han poengterte at krokodillen vi forhandlet om ville passe glimrende på mitt rom. Jeg nevnte noe om stuen min, uten at det gjorde inntrykk, for han fortsatte å snakke om rommet mitt. Jeg begynte også å snakke om rommet mitt, da det slo meg at det nok er de færreste single gutter i Egypt som har egen leilighet, eller noe mer enn et rom. Det er nok mer vanlig at familier deler et rom. Min virkelighet var altså totalt fremmed; og dette hos en mann som lever av raskt å komme på bølgelengde med vestlige kunder. Nå har jeg ikke undervannshus til kameraet mitt, så jeg har ingen maritime bilder å legge ved. Men dette var bildet tok jeg da vi handlet EKTE Egyptiske suvenirer. Jeg vet ikke hva som kom i esken som ligger på bakken; men måtte smile litt av den.http://www.abdykk.no/Bilder/MadeInChina.jpg

Til slutt vil jeg anbefale alle som ønsker en enkel, varm og fantastisk dykkertur å dra til Sharm-El-Sheikh; tror det er en veldig god og enkel inngang til det internasjonale dykkearenaen.

Og til alle jeg var på tur med: Tusen Takk for en flott uke! Gleder meg til grilling og dykk i Norge med dere!

sazha
18-04-2006, 08:51
Takker for en aldeles utmerket beskrivelse av oppholdet. Kjenner reisefeberen slå ut i full blomst her - bare 6 dager til avreise! Var å tok et lite avskjedsdykk med Norge i går, 7 grader i vannet og sikt på 5- 6 meter. Er klar som ett egg for dykking i Sharm nå!!! ;D

Jeg kan ikke si at agurkskivene på øynene ga meg en veldig macho følelse.. men etter fire dager med dykking, var det svært godt med en times massasje! Kan anbefales på det sterkeste!

Høres skikkelig flott ut! ;D

Njål
18-04-2006, 16:48
Det var det! ;D

Og selv om det er lett å glemme, bør det nok huskes på at det var veldig greit å ha en som løste flere potensielle problemer på hotellet osv, slik "Palmedykker" gjorde for oss, på en måte at vi av og til ikke en gang fikk med oss at det var et problem. :)

Men dere får ha god tur og lykke til!

thephreak99
24-04-2006, 23:05
Forbanna bra feriemål nå ja....

Palmedykker
24-04-2006, 23:56
Ikke hyggelig å se, høre og lese om hva som skjedde i Dahab i kveld.

Dykka i Dahab/Blue Hole for bare 10 dager siden, spiste på Capone med gode venner.. Var i Sharm bare 14 dager før bombene sist sommer.

Og jeg vil dra nedover i gjenn, skulle faktisk hvert på tur dit i kveld.Ble stoppet av øreproblem og allergireaksjon på medisnene jeg fikk.

Jeg vil ikke la meg skremme av terrorister, hvis ingen drar ned i gjenn, vinner terroristene, vi taper.. ikke bare et ferie/dykke mål.. men også en del av friheten.

Kjenner mange Egyptere, og de fleste er meget flotte mennesker som vil en vell. Synes synd på de. Terror løser ingen problemer.

Ikke alle vil kunne trosse terrorfrykt, og det er helt greit, men jeg vil ikke la meg skremme.

Palmedykker
25-04-2006, 00:56
Så bilder på CNN, at den populære Al Capone restauranten hvor mange dykkere spiser lunch var en av de som ble truffet av bomben.

Hilste på eieren der 10 dager siden.. en svært hyggelig italiener.

Håper ingen dykkere ble skadet..

thephreak99
25-04-2006, 10:48
Akkurat snakka med Sinai Dive Club, og dem kunne bekrefte at alle dykkerene som var med dem på turen som startet i går hadde det bra.

*puster letta ut*

sazha
27-04-2006, 17:08
Akkurat snakka med Sinai Dive Club, og dem kunne bekrefte at alle dykkerene som var med dem på turen som startet i går hadde det bra.

*puster letta ut*

Jada, er ikke saa lett aa bli kvitt foreldrene sine! :D
Vi har vert ute pa baat og har det aldeles utmerket. Er litt mye politi i gatene, er det eneste vi har merket etter at vi kom paa land for 2 timer siden!

sazha
03-05-2006, 11:01
Så bilder på CNN, at den populære Al Capone restauranten hvor mange dykkere spiser lunch var en av de som ble truffet av bomben.

Hilste på eieren der 10 dager siden.. en svært hyggelig italiener.

Håper ingen dykkere ble skadet..

Vi spiste lunsj der 5 dager etter at det smalt, og det var to av de ansatte som hadde mistet livet der. Alle vinduene i veggene ned mot havet var blåst ut og det føltes ganske uvirkelig når vi satt der. Dansk tv satt like bak oss på kafeen og holdt på å intervjue folk som hadde vært midt oppi det. :-\\

Bombene smalt visst like ved bropilarene utenfor på begge siden av broen, og de var i full gang med å pusse opp ved dykkesenteret. Minnetavler var allerede kommet opp samt skilt om at de ikke lot seg stoppe av terrorister. Lokalbefolkningen virket veldig glad for at det fremdeles kom folk, for det var nesten ingen turister i gatene der nå.

Men en ting er sikkert - jeg skal tilbake å dykke! :D