PDA

View Full Version : Spørsmål om Open water

johan lunde
16-09-2002, 22:02
Hei!

Jeg vurderer å ta ett OW kurs, og lurer derfor på en del ting:

-Kan man dykke alene med ett OW sertf.??
-Kan man låne seg utstyr i andre land og dykke alene der som det er lov?
-Hva koster ett greit komplett dykkerutstyr for en nybegynner?
-Er det dyrt med vedlikehold av utstyr?

Veldig glad for svar!

stig
16-09-2002, 22:47
Hei !
Når det gjelder det og dykke alene, som virker som noe av kjerne spørsmålet her så har jeg følgende og si:
- Det er ikke "forbudt" og dykke solo, som det heter. Men det vil jeg fraråde deg på det sterkeste. Den minste bagatell av ett "problem" som oppstår under vann kan ende i katastrofe (les: DØD). Før man vurderer og dykke solo så er det MANGE faktorer som man skal ta i betraktning, og hvis jeg ikke husker feil så sier PADI at man bør minst ja 100+ dykk før man vurderer dette.

-Når det gjelder pris på dykker utstyr så kan man få brukt utstyr i meget god forfattning for 15000.- +/-

-Pris på vedlikehold er ikke så ille, dette avhenger jo litt av type utstyr og ikke minst hvor flink man er til og rengjøre det selv etter endt dykketur.
Det er ett utall hobbyer som har mye høyere driftskostnader.

Håper dette gjorde deg litt klokere

Arerj
16-09-2002, 22:52
Hei Johan!

Når du har tatt OW er du istand til å dykke i åpent vann (dvs. ikke noe som hindrer deg i å nå overflata) ned til 20 m.

Du vil på kurset lære at du skal dykke sammen med en buddy, og ikke alene. Dette pga. sikkerhet, samt at det er morsomt å dele opplevelsene med andre :)

Du kan leie utstyr i andre land som godtar Padi som utdanningsorganisasjon (?).

Prisen på utstyret kommer ann på om du kjøper nytt eller brukt, men jeg kjøpte meg nytt utstyr for 15000 etter OW i vår.

Håper du fikk noen svar ;D

mvh.

Are

JET
16-09-2002, 23:02
Hei Johan !
Kjekt med alle som ønsker å prøve noe nytt ! Og fritidsdykking
er en fantastisk hobby med uante muligheter for å utforske
nye deler av vår fantastiske verden og oss selv.

På et kurs lærer man det man trenger for å komme i gang og det meste av utstyret du behøver får du låne på kurset.
Det som mange krever at du holder selv er et såkalt ABC-
utstyr. dvs maske, snorkel og svømmeføtter. Dette koster fra
Kr 990 og oppover. Når det gjelder resten av utstyret inkl. en
tørrdrakt ligger dette i Bergen fra ca Kr 16.000,- nytt og ca
Kr 10.000.- Brukt.

Når det gjelder å dykke alene, så skal man aldri gjøre dette,
da dette går drastisk utover sikkerheten din. Og det er mye kjekkere å ha noen å dele opplevelsene med. Dette og mye mer lærer du på kurset !!!

Lykke til !

mvh
JET

Kaffox
17-09-2002, 07:14
Nå skal eg begå litt helligbrøde...

Det går heilt greitt å dykke åleine.
Opplevelsen kan ofte være betre enn å dykke med ein dårleg buddy, og risikoen for at ein farleg situasjon oppstår er ikkje større ved solo-dykk enn ved tradisjonelle par-dykk.

Men dersom noko først skjer, er risikoen for at det går galt mykje høgare. Dessutan er det rimeleg kjedeleg å sitte åleine og drikke kaffi og prate med seg sjølv i dykkebåten etter dykket.

Thomas Torjusen
17-09-2002, 08:12
Nå skal eg begå litt helligbrøde...

Det går heilt greitt å dykke åleine.
Opplevelsen kan ofte være betre enn å dykke med ein dårleg buddy, og risikoen for at ein farleg situasjon oppstår er ikkje større ved solo-dykk enn ved tradisjonelle par-dykk.

Men dersom noko først skjer, er risikoen for at det går galt mykje høgare. Dessutan er det rimeleg kjedeleg å sitte åleine og drikke kaffi og prate med seg sjølv i dykkebåten etter dykket.

Dersom noen ønsker å svare på denne saken med solodykking - så er det fint hvis det kan samles under følgende link:

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=10;action=display;threadid=535;sta rt=0

Der er det nemlig en egen sak om emnet.

/Thomas

johan lunde
17-09-2002, 15:28
Tror eg må ta meg ett kurs snart!

Eg får nok svar på det meste på ett kurs.

Takk for alle svar!