PDA

View Full Version : Rekorddykket i Saltstraumen på TV2

Thomas Torjusen
30-04-2003, 23:44
På norsk TV2 klokken 1800 vises dokumentaren Rekorddykket:

De to ekstremdykkerne Bjørn Vik og Ronny Frimann satte livet på spill, da de sommeren 2001 tok sjansen på å dykke i Saltstraumen utenfor Bodø, når den var på sitt strieste. Saltstraumen er verdens sterkeste malstrøm. Regi:Morten Møller Warmeldal.

Har du ikke sett denne dokumentaren før, så bør du absolutt sette av litt tid foran TV i morgen kveld.

/Thomas

Arnt
01-05-2003, 16:54
De to ekstremdykkerne Bjørn Vik og Ronny Frimann satte livet på spill...

Var ikke det jeg hørte fra lokalkjente dykkere
fra plassen der. Bjørn Vik vet nok hvor man dykker
relativt trygt under de fleste forhold i strømmen.

La oss se om dette er utgaven der Ronny skal
til å hoppe uten luft fra helikopteret :D

Arnt

pål
01-05-2003, 17:24
Er det kl. 1800 eller kl. 2030?

trude
01-05-2003, 17:53
Jeg mener det er 2030 ???

picasso
01-05-2003, 18:04
Jeg mener det er 2030 ???

Den må vi nok få med oss ja. og det er nok den der de hoppet ut fra helikopter.

Tarantino
01-05-2003, 18:04
Dagens program på TV2

Torsdag den 01/05
15:00
15:25 Home and Away (TV2)

16:00
16:00 Caroline i storbyen (TV2)
16:25 Tut og kjør (TV2)

17:00
17:00 Venner og fiender (TV2)
17:30 På bølgelengde (TV2)

18:00
18:00 Hotel Cæsar (t) (TV2)
18:30 Nyhetene (TV2)
18:50 Været (TV2)

19:00
19:00 Trango (t) (TV2)
19:30 Hotel Cæsar (t) (TV2)

20:00
20:00 TV 2 hjelper deg (t) (TV2)
20:30 Rekorddykket (t) (TV2)

21:00
21:00 Nyhetene (TV2)
21:25 Været (TV2)
21:30 Sporten (TV2)
21:45 Torsdagsklubben (TV2)

22:00
22:45 Alle elsker Raymond (TV2)

23:00
23:10 X-files (TV2)

Altså vises det kl. 20:30.

Arnt
01-05-2003, 20:16
Den må vi nok få med oss ja. og det er nok den der de hoppet ut fra helikopter.

La oss håpe de viser "den andre" delen også.
Helikopterdelen ble det bare Bjørn Vik som dykket.
Kjedelig å bli sittende igjen i helikopteret når
kamera går og det gjelder et verdensrekorddykk...
Stakkar Ronny ;)

Arnt

tomsl
01-05-2003, 20:37
REKORDDYKKET

Bare minner alle på at i dag 1. mai sender tv2 dokumentaren "Rekorddykket" klokken 20.30.
I ukens VI MENN står det en 2 siders reportasje om dykket.

tomsl
01-05-2003, 20:38
Her er også side 2... :D

saski
01-05-2003, 21:06
Et rekord dykk eller et idiot dykk, følg med i dag på tv2 kl 20.30 ;)

Elmek
01-05-2003, 21:59
Dette var en fenomenal visning :D :D
Jeg kunne tenke meg et dykk der selv men ikke under de forholda :)

Men jeg tror det var mer flaks enn beregning.
Har vert oppe og kikka på strømmen i fjor og det var heftig når den gikk som verst.

Arnt
01-05-2003, 22:34
Et rekord dykk eller et idiot dykk, følg med i dag på tv2 kl 20.30 ;)

Idiot dykk for dykkere flest...
Rekorddykk for folk med slik erfaring
i strømmen som Bjørn Viik har der.

Arnt Eirik

snill_ulv
01-05-2003, 22:45
Nåjaa..
Dette pogrammet synes jeg var bort i mot idiotisk..
Pogrammet kunne vært så mye bedre hvis det bare inneholdt halvparten så mye heltedyrkelse og overdreven spenningsmusikk..
En av dykkerne er en av de ytterst få strømdykkerinstruktørene i Norge..?
Hvor stor status er egentlig dette?? Instruktørkurs + 10 strømdykk er vel strengt tatt hva som kreves?
Ikke misforstå.. Dykkerne er sikkert svært erfarne, men dette grenset mot det latterlige..

picasso
01-05-2003, 22:48
Dette var en fenomenal visning :D :D
Jeg kunne tenke meg et dykk der selv men ikke under de forholda :)

Men jeg tror det var mer flaks enn beregning.
Har vert oppe og kikka på strømmen i fjor og det var heftig når den gikk som verst.

Er strømdykker selv, men må ærlig talt si at jeg ikke helt likte måten dette vart gjort på.Dumpe rett uti i den verste strømmen for å se hvor strømmen fører deg er liksom ikkje min stil.Bare for å sette en rekord.Og selvfølgelig med mye folk til å se på.For meg så er det veldig viktig å ha kjennskap til terrenget jeg skal forsere og vite hvordan strømmen er der ved forskjellig strømhastighet.Selfølgelig var det nok mye av forberedelsene som ikke ble vist på denne reportasjen,men alikevel.Og så på toppen da var en tom for luft da han sitter med utstyret på seg.Han hadde mistet mer enn 3000 liter luft.Slikt skjer ikke i løpet av noen minutter uten at du merker det.Når var desse flaskene sjekket da.Dagen i forveien eller.?Kan hende at jeg er urettferdig i mine kommentarer, men det er bare min mening.

Arnt
01-05-2003, 23:01
Nåjaa..
Dette pogrammet synes jeg var bort i mot idiotisk..
Pogrammet kunne vært så mye bedre hvis det bare inneholdt halvparten så mye heltedyrkelse og overdreven spenningsmusikk..

Ronny Frimann... Need I say more ;)

Arnt

Elmek
01-05-2003, 23:06
Heisann Picasso :)

Hva er det du siterer meg for??
Jeg bare sa hva jeg synes, og skrev også at jeg ikke ville dykke under disse forholda.
Jeg vet det foregår dykking i Saltstrømmen under mere normale forhold. (ble vist blant annet fra gutta på tur)

En annen ting jeg også skrev var at jeg mente dette var mer flaks en beregning.
En dykker med sundt vett ville ikke begi seg ut på noe sånt.

Og det med å kalle seg strømdykker tja hva er vel det???
Har da dykka i strøm selv men kaller meg ikke stømdykker for det.
Jeg driver med scoobi doo og trives med det ;D

McGregory
02-05-2003, 00:18
Og så på toppen da var en tom for luft da han sitter med utstyret på seg.Han hadde mistet mer enn 3000 liter luft.Slikt skjer ikke i løpet av noen minutter uten at du merker det.Når var desse flaskene sjekket da.Dagen i forveien eller.?Kan hende at jeg er urettferdig i mine kommentarer, men det er bare min mening.

Synes også dette høres litt rart ut, Bjørn Vik sjekket jo alt utstyret kvelden før, og jeg regner med at det ikke ble rigget til før de kom til saltstraumen, man sjekker jo som regel hva man har av luft når man hiver på seg flaskesettet, vet ikke hvor lenge de lafsa rundt med flaskesettet på ryggen, eller satt i helikoptret, men man har ikke sånne dobbelsett på ryggen så veldig lenge før det blir slitsomt. En lekasje med så mye luft skulle liksom ha tiltrukke seg litt oppmerksomhet. nei jeg tror nok det var noen som feiga ut der i gården jah.

LarsB
02-05-2003, 11:36
En lekasje med så mye luft skulle liksom ha tiltrukke seg litt oppmerksomhet. nei jeg tror nok det var noen som feiga ut der i gården jah.

Ryktene vil ha det til at han satt slik at purge-knappen på en av ventilene ble trykket inn, men pga helikopterstøyen så hørte han ikke at det blåste. Siden det er eneste plausible forklaring så kjøper jeg den. :)

Så på godt og vondt, han feiga ikke ut.

Lars

EANx
02-05-2003, 13:07
Jaha...der satt vi...sammen med forventningene våre...til et program i beste sendetid på TV2...dykking som jo er den store interressen...

Men oioioi for noe møl det viste seg å være. Huffamei for en skuffelse. Rent pinlig var det. Typisk program TV Norge ville sendt. Sensasjonskapere. PR-tøffinger. :(

Eneste morsomme innslaget var jo han som mistet flere tusen liter luft uten å merke det og som med sin "ekstremt lange erfaring", som det ble sagt, glemte å sjekke denne grunnkurs-lærdommen før det var for sent.... :D

Andre
02-05-2003, 14:26
Ryktene vil ha det til at han satt slik at purge-knappen på en av ventilene ble trykket inn, men pga helikopterstøyen så hørte han ikke at det blåste. Siden det er eneste plausible forklaring så kjøper jeg den. :)

Så på godt og vondt, han feiga ikke ut.

Hmm, er ikke så sikker på det gitt... Normalt når manometeret ikke viser den mengden gass man foventer (spesiellt før man går i vannet) vil det være normal prosedyre å sjekke at krana manometeret står på (den venstre) er åpnet (hvis det derimot ikke minker når man puster på den, sjekker man manifoil krana). Frimann tittet kun på manometeret og sjekket ikke engang om krana var åpnet. Han så i tillegg rimelig nervøs ut før dykket, og det var vel en grei måte å komme seg ut av situasjonen uten at for mange mistenkte ham for å trekke seg.

Så på godt og vondt, det er sannsynlig at han feiga ut...

Tredje
02-05-2003, 14:35
Jeg synest vel kanskje Frimann er litt vel for opptatt av macho-stempel, "ekstrem"-tittelen, publiserte artikler i VIMENN, PR, omtale, fin stor jeep med logo på, enn selve dykkingen.. Og jeg tror ikke han driver med dette pga. sin genuine interesse for selve dykkingen..

Det er iallefall det inntrykket jeg sitter igjen med... det er mulig at det ikke er slik, men uansett..

LarsB
02-05-2003, 14:42
Frimann tittet kun på manometeret og sjekket ikke engang om krana var åpnet. Han så i tillegg rimelig nervøs ut før dykket, og det var vel en grei måte å komme seg ut av situasjonen uten at for mange mistenkte ham for å trekke seg.

For alt vi vet kan han ha sjekket både ditt og datt. Det var et klipp med helikopteret utenifra mellom oppdagelsen av lite gass på flasken og at andremann hoppet uti alene.

Tror nok begge disse karene vet hvordan de skal sjekke manometer og kraner, selv om jeg ikke er tilhenger av stunts som dette.

Å feige ut hadde vært den smarte tingen å gjøre. Tror du overså sarkasmen i det jeg sa. :)

Lars

Andre
02-05-2003, 14:58
For alt vi vet kan han ha sjekket både ditt og datt. Det var et klipp med helikopteret utenifra mellom oppdagelsen av lite gass på flasken og at andremann hoppet uti alene.

Tror nok begge disse karene vet hvordan de skal sjekke manometer og kraner, selv om jeg ikke er tilhenger av stunts som dette

Etter det jeg så, satt han og så bekymret ned i vannet før han tok opp manometeret og utbrøt at han kun hadde 40 bar. SÅ begynte han (uten at det var klippet) å utbasunere at han ikke kunne dykke fordi han bare hadde 40 bar igjen og at det ikke kunne gå bra. Han sjekket ikke kranene fra han så på manometeret til han sa at han ikke kunne dykke.

At han satt på manometeret stemmer heller ikke. Ventilene hans var fremme på brystet.

At han "feiget" ut var sikkert det smarteste, men jeg tror ikke han var bevisst smart :-)

Bubble
02-05-2003, 15:42
......Frimann tittet kun på manometeret og sjekket ikke engang om krana var åpnet. Han så i tillegg rimelig nervøs ut før dykket, og det var vel en grei måte å komme seg ut av situasjonen uten at for mange mistenkte ham for å trekke seg.

Det er noe som heter "all reklame er god reklame", men i dette tilfellet må jeg si at dykking kom i et dårlig lys pga av dette programmet.

Har egentlig svært lite med dykking å gjøre - etter min mening kun en macho-ego-tripp med kamera i hælene...

Så kan man jo være litt skadefro, da, når den påstått "tøffeste" (?) gutten i klassen ydmyker seg selv foran åpent kamera, og viser både dårlige rutiner og dårlig "guts" etter selv å ha lagt lista ganske høyt.... Ganske flaut spør du meg....

SøtSild
02-05-2003, 16:30
Har egentlig svært lite med dykking å gjøre - etter min mening kun en macho-ego-tripp med kamera i hælene...

Nå sa de faktisk i programet at dette ikke var sportsdykking de drev med, men ekstrem dykking.

At han feiget ut, er etter min mening en ærlig sak. Føler man ikke for å dykke så gjør mann ikke det heller. Man har lov å være ydmyk selv om man er Mann....

Jonas
02-05-2003, 16:55
At han feiget ut, er etter min mening en ærlig sak. Føler man ikke for å dykke så gjør mann ikke det heller. Man har lov å være ydmyk selv om man er Mann....

Det er jeg helt enig i, men prøver du å fremstå som en MANN, slik denne Frimann gjør, så er du gjerne så ærlig at du innrømmer at dette er noe du ikke har lyst til alikevell.
Ikke komme med en slik "ooups, jeg-har-visst-ikke-luft-jeg"-frase. Og som andre her har kommentert, ikke engang sjekker kranene sine !?!?

Jeg tror de fleste av oss har gjennomskuet denne hendelsen, og ville ha hatt mye større respekt for denne mannen, om han hadde innrømmet at det var motet eller fornuften som tok overhånd, og at det var grunnen til at han ikke hoppet.

Det var jo bra da, at det var han andre som hadde med seg kamera. Eller var ikke det en tilfeldighet ;D

Jonas

per1
02-05-2003, 18:10
Disse to er tøffere enn 2 toget til oslo, eneste gang jeg har virkelig vært flau av å se på tv.

picasso
02-05-2003, 18:36
Heisann Picasso :)

Hva er det du siterer meg for??
Jeg bare sa hva jeg synes, og skrev også at jeg ikke ville dykke under disse forholda.
Jeg vet det foregår dykking i Saltstrømmen under mere normale forhold. (ble vist blant annet fra gutta på tur)

En annen ting jeg også skrev var at jeg mente dette var mer flaks en beregning.
En dykker med sundt vett ville ikke begi seg ut på noe sånt.

Og det med å kalle seg strømdykker tja hva er vel det???
Har da dykka i strøm selv men kaller meg ikke stømdykker for det.
Jeg driver med scoobi doo og trives med det ;D

Sorry Elmek. Det var vel egentlig ikke meninga og sitere deg,og eg kommenterte vel heller ikkeno du skrev direkte.
Jo jeg kaller meg strømdykker fordi jeg har strømdykking som favorittdykking.Og har vel i overkant av 800 av mine dykk i strøm.Hovedmengden på en plass der strømmen går med ca 8 knop, der jeg har dykket siden 1977.Så jeg regner meg som relativt erfaren innen dette.I tillegg kommer Fridykking på de samme steder.

Dette at Frimann feiget ut som det er skrevet i endel innlegg,vil jeg ikke bli assosieret med.For meg blir det som å slå en som allerede ligger nede.Det jeg påpekte at dette var et resultat av for dårlige rutiner.Dette med purgeknappen tror jeg ikke filla på.Den som skrev det kan prøve å gjøre det i bilen sin med musikken på full guffe og åpent bagasjerom.Og Frimann hadde flaskene på ryggen med et førstetrinn arbeidende for fullt 10 cm fra ørene sine,Og hvordan tror dere krana ville sett ut.Stor Isklump?.
Nei den må dere lengre ut på landet med.Muligens trodde han det et lite bølgeblikk, men når cella kom på sporet igjen så forlot han nok den teorien rimelig kvikt.På den annen side med det presseoppbudet og alt oppstyret kan jo ha fått det hele til å ha gått litt friskt i svingene.Men det ville jo ha vært realt å kalt en spade en spade og innrømmet rutinesvikt.

Elmek
02-05-2003, 20:04
Hei Picasso :D

Har inge vonde følelser for det, bare lurte på hvorfor du siterte meg ???

Jeg skal ikke kommentere dykkerfaringa de, for jeg har ikke så mye selv.

Men en ting er sikkert og det er at vi begge liker å dykke ;D

Kos deg videre ;)

PS* hvor er Picasso land??

Actinia
04-05-2003, 17:30
Dere som dykker med doble sett og doble ventiler:
kan man se på ett manometer og konkludere med at man har 40 bar igjen på to flasker?

Var mer fornøyd med Gutta på tur i Saltstraumen enn jeg var med dette programmet...

thostr
04-05-2003, 19:14
De med dobbelsett og isolatoren mellom de to flaskene lukket vil bare se hvor mye de har på den flasken som er tilknyttet førstetrinnet med manometer. De fleste dykker dog bare med åpen isolator (eller uten isolator) i alt annet enn nødstilfeller, og trykket er da utlignet mellom de to flaskene og dermed er det tilstrekkelig med ett manometer. Jeg bruker pony, og har et (mini)manometer på ponyflasken i tillegg til det vanlige manometret på hovedflasken.

Jeg synes programmet var rimelig greit både innholdsmessig og produksjonsmessig. Synes det var fint at de tok med den delen der ansatte på Polardykk ga uttrykk for sin skepsis til denne typen aktiviteter - det ga en viss balanse, og jeg tror ikke det er noen fare for at vanlige folk tenker at dykkere er en gjeng hjernedøde adrenalinjunkies.

Synes det var vondt å se 12-åringen som sprang i fjæra og var redd for pappaen sin, dog...

Andre
05-05-2003, 11:21

Det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg er VELDIG enig i at hvis man ikke føler for å dykke, så skal man la være.

MEN når man har planlagt noe over lengre tid, trent og trent, satt istand en masse ustyr og t.o.m. leid helikopter til å hoppe fra (hvorfor i all verden hoppe fra helikopter og ikke fra en båt? Et helikopter-dropp øker jo risikoen en masse.) så har man etter min mening ikke planlagt eller tenkt godt nok igjennom ting når man feiger ut i siste liten.

Det er forøvrig greit at han feiget ut (sikkert det lureste), men å fremstå som proffesjonell eller "MANN" i etterkant er litt vel optimistisk.

Andre
05-05-2003, 11:29
Dere som dykker med doble sett og doble ventiler:
kan man se på ett manometer og konkludere med at man har 40 bar igjen på to flasker?

Dykker man med 2 separate flasker (manifolien stengt, eller uten manifoil i det hele tatt) så må man ha 2 manometere for å holde kontroll på gassmengden.

DYkker man derimot med åpen manifoil, puster man på ventilen som er festet til den høyre kranen og har manometeret på den venstre kranen. Man kan på den måten enkelt sjekke om kranene er åpne eller noe er galt med dem. (f.eks. hvis manometeret ikke har endret seg på 10 min, så er antagelig den venstre kranen stengt, hvis manometeret viser altfor lite luft til hva det burde være kan den venstre kranen være stengt, hvis pusteventilen blir tregere å puste på (som om flaska er tom) og manometeret viser at man har gass nok er antagelig den høyre kranen stengt osv. osv.

remi
05-05-2003, 17:18
Jeg synes programmet var interessant nok, det er ikke lett å få "solgt" et konsept til TV utan at der er en viss sensasjons vinkling på det, her var det faren og verdensrekorden som var salgsargumentene, men hvilken rekord det var snakk om har jeg enda ikke forstått?
var det verdensrekord i å hoppe fra helikopter iført helly hansen drakt eller?
Jeg tror nok forøvrig også at han feiget ut, tøft gjort!

Så til mitt poeng : disse gutta regner seg nok for å være det som kalles tekniske dykkere og jeg kunne ikke unngå å legge merke til slangeføringen på hoved-ventilen, de hadde foreskrevet langslange, men den stakk jo vel en meter ut på siden. :) hvordan passer det inn i diskusjonen om langslange og ingen fare for å henge seg fast?

remi

thostr
05-05-2003, 17:55
og verdensrekorden som var salgsargumentene, men hvilken rekord det var snakk om har jeg enda ikke forstått?

uhm, ettersom de dykket i Saltstraumen, verdens sterkeste tidevannsstrøm, så var det vel ment å være rekord i strømdykking? og da med hastigheten på dykket som rekord-kriterium? Synes å huske de nevnte 20 m/s som hastighet, om dette er rekord aner jeg ikke.

Calypso
05-05-2003, 18:07
Verdensrekord - i idioti?
Forsøket med dukke viste at dukken ble dratt mer enn 100 meter ned - i 35 knops fart, ble det sagt. Så vidt jeg kunne se ble dykket planlagt gjennomført med luft. Og det hadde de tenkt å risikere å puste i på 100+? Hvor lenge?
Jeg er sjeleglad for at dette gikk bra, et selvmord her ville satt dykkesporten i et ekstremt dårlig lys. Det er bare vi dykkere som skiller mellom sportsdykking og ekstremstunts som dette. Alle andre ville ha fordømt dykkesporten dersom en eller begge hadde omkommet. (Eller begått selvmord, som jeg ville karakterisert det.)
Når vi hører at helten sier "Gudskjelov sjekket jeg manometeret før jeg hoppet i vannet!" blir jeg sjokkert! Hadde han sagt noe sånt som "Da jeg rutinemessig sjekket ---" så hadde det vært litt greiere, men her hørtes det ut som om han tilfeldigvis sjekket.
Jeg håper at han fikk et anfall av fornuft og trakk seg. DET ville jeg ikke kalle "å feige ut", tvert om, det skulle litt mot til. La oss gi ham kreditt for at han besluttet å ikke hoppe, og skule stygt til ham for at noe sviktet i planlegging og forberedelse. Det skulle ikke være grunn til å æreskjelle mannen for at han trakk seg.

thostr
05-05-2003, 18:28
Nettstedet Deep-c.com, som det stod påklistret overalt utenpå Ronny Frimanns Chevrolet Tahoe, synes å være forsvunnet i dypet. Google-cachen inneholder imidlertid informasjon fra det tidligere nettstedet, og her står følgende å lese om dåden:

New World Record

At 7.26 p.m. on Friday 8 June, DeepC and Bjørn Vik sat a new world record in current diving.

DeepC had been planning the world record attempt in Saltstraumen, the world's strongest maelstrom, for six months.

Ronny Frimann and Bjørn Vik were to complete the dive when the current was at its strongest, at 7.32 p.m. on Friday 8 June.

After lots of planning, test dives and trials in strong currents, the time had come for the official dive. The helicopter from Heliteam was in place, the current was building up to its maximum strength and thousands of people had made the trip to Saltstraumen to witness the record attempt.
Both Ronny and Bjørn had maximum focus on the task ahead.

Just as the helicopter and the divers were getting ready for the jump and the safety officer's countdown had started, Ronny checked the manometer again and got the shock of his life. The reading was only 40 bar. What could possibly have gone wrong??? The valve had been set to maximum airflow and was therefore very sensitive. The valve had been lying between Ronny's legs and the air pressure from the helicopter's air stream must have been enough to put the valve into free flow. In other words, 160 bar of air had been released without anyone hearing it over the noise of the chopper. If Ronny had not taken a routine check before jumping, he would have jumped to certain death. In the strong downward current he would have had no chance of interrupting the dive and ascending to the surface.
This goes to show how important experience and routine are when carrying out dives like this, and that focus is not affected by the external circumstances which are part and parcel of this kind of record attempt.
Bjørn Vik had to carry out the dive alone, therefore. From then on everything went according to plan. He travelled 3.5 kilometres in less than 11 minutes, and with a maximum depth of 53.2 metres decompression was carried out in calmer water for 21 minutes. His top speed underwater exceeded 25 knots, corresponding to 50 kilometres per hour.

Ronny Frimann is very happy that the dive was completed, but a bit depressed that he was unable to take part himself.
DeepC is certainly very satisfied that routine and experience showed their worth and that Ronny checked his manometer and is still alive.
He has promised to make a new attempt at the end of July when the current will be even stronger - again together with Bjørn Vik.

CONGRATULATIONS to Bjørn Vik on a new world record for DeepC!

Gratulerer til Frimanns sønn også, for at pappaen fortsatt er i live, feig eller ikke...

Andre
05-05-2003, 19:26
Så til mitt poeng : disse gutta regner seg nok for å være det som kalles tekniske dykkere og jeg kunne ikke unngå å legge merke til slangeføringen på hoved-ventilen, de hadde foreskrevet langslange, men den stakk jo vel en meter ut på siden. :) hvordan passer det inn i diskusjonen om langslange og ingen fare for å henge seg fast?

Firmann kan regne seg som hva slags dykker som helst. I mine øyne er han langt fra en "teknisk dykker". Dårlig planlegging, cowboyaktige tendenser og rigging som til tider ikke lignet grisen er ikke det som kvalifiserer til "teknisk" dykking.

Nå skal det sies at Bjørn Vik så vel ut til å ha rimelig peil på hva han gjorde og hadde en del mer orden på ustyret, så jeg skal ikke skjære begge to over en kam.

remi
06-05-2003, 17:12
Firmann kan regne seg som hva slags dykker som helst. I mine øyne er han langt fra en "teknisk dykker". Dårlig planlegging, cowboyaktige tendenser og rigging som til tider ikke lignet grisen er ikke det som kvalifiserer til "teknisk" dykking.

Nå skal det sies at Bjørn Vik så vel ut til å ha rimelig peil på hva han gjorde og hadde en del mer orden på ustyret, så jeg skal ikke skjære begge to over en kam.

vel... jeg refererte faktisk til Bjørns slange.........

remi

Andre
07-05-2003, 10:44

remi

Ok da, så var de like harry begge to da... Uansett ble jeg verken imponert eller fyllt med respekt.

På et solodykk som dette egentlig var (uansett om en eller begge hadde hoppet i vannet) hadde det uansett ikke vært noe vits i en longhose. En kort ventilslange hvor begge ventilene var festet GODT med strikk rundt nakken hadde vært et veldig mye bedre valg. Sjansen for at de skulle kunne klare å holde sammen og dele luft hvis noe skjedde var vel lik null allikevel.

Elmek
07-05-2003, 11:38
Uansett harry faktorer, dykking i saltsrømmen foregår ikke på den måten til vanelig håper jeg ;)

Innslaget fra guttaq på tur var bedre der, selv om det hagla kritikk på den reportasjen også :P

Hva med å invitrere TV på en mer normalt dykk og se om Dere får noen respons da, noe jeg betvilter sterkt.

Jo høyere harry faktor det er jo bedre selger det.
TV gir vel F**** i hva slags bilde de gir av sporten vår ::)

Men det er vel snart påtide å flytte denne tråden over til Forum for alt mulig - small talk ???

Obelix
10-05-2003, 21:45
Vel - nå sendte jo TV2 "gutta på tur" fra bl.a. saltstraumen, og det med en helt annen vinkling enn "ekstremdykket", men detg var klaging da også.

Det er vel ikke lett å gjøre alle til :P"laks"...

FRE
10-05-2003, 22:14

remi

Tja, kanskje Frimann og Vik ikke er første stedte du bør stoppe opp hvis du har tenkt deg ned den gaten da ?

picasso
11-05-2003, 00:19
Hva med å lage et dykkeprogram om det biologiske mangfoldet og fauna i Saltstraumen.Det kan de vel muligens også få solgt til mer seriøse aktører som Discovery og Animal channel.Og så kan det jo tilføre viten til de unge. :D

hansi
11-05-2003, 11:15
og verdensrekorden som var salgsargumentene, men hvilken rekord det var snakk om har jeg enda ikke forstått?

uhm, ettersom de dykket i Saltstraumen, verdens sterkeste tidevannsstrøm, så var det vel ment å være rekord i strømdykking? og da med hastigheten på dykket som rekord-kriterium? Synes å huske de nevnte 20 m/s som hastighet, om dette er rekord aner jeg ikke.

20 m/s? Det er fort det, det er litt over 75 km/t, og rundt 35 knop, regnet i hodet.

Går det virkelig an å få slik fart i Saltstraumen? Under vann?

Hans Arne

picasso
11-05-2003, 13:08
Mener å ha hørt at Saltstraumen går med ca 18 knop på max.Under rekordforsøket snakket de om 23 knop,men jeg vet ikke hvor seriøst det var eller om dette kan være på helt spesielle plasser i straumen(lokal Trakteffekt).Har selv dykket en gang i Saltstraumen,men det var i 1981.Så jeg husker ikke lokaliteter igjen.20m/sekund regner eg som helt i det blå.I så fall så bør de jo legge ned dobbeltvirkende turbiner med trakter i begge ender for å produsere elektrisitet.For da begynner en vel å nerme seg de hastigheter som kraftverka våre arbeider ved.Men jeg kan jo ta feil. ;)

Yamarin
11-05-2003, 13:31
20m/sekund regner eg som helt i det blå.I så fall så bør de jo legge ned dobbeltvirkende turbiner med trakter i begge ender for å produsere elektrisitet.For da begynner en vel å nerme seg de hastigheter som kraftverka våre arbeider ved.Men jeg kan jo ta feil. ;)

Tja jeg synes de burde gjøre det uansett jeg. Denne kraftformen er jo utrolig ren! Så lenge det ikke går utover dyre og plantelivet under vann, eller DYKKINGEN.

http://www.bellona.no/no/energi/fornybar/19285.html

remi
11-05-2003, 21:47

remi

Tja, kanskje Frimann og Vik ikke er første stedte du bør stoppe opp hvis du har tenkt deg ned den gaten da ?

dette innlegget må du forklare litt nærmere, hva i all verden mener du med det?

remi

FRE
16-05-2003, 04:57

remi

remi

I tillegg til utstyr og kunnskap handler dykking om ferdigheter og holdninger.

Tv programmet tråden tar for seg var ikke noe spesielt god ambassadør for gode holdninger til sporten vi bedriver. Og når i tillegg så enkle basisferdigheter som vi diskuterer her mangler mangler hos dem som figurerer i programmet bør det samlet sett være en god indikasjon på at det kan være greit å se seg rundt etter andre steder for å lære ting som er "ned den gaten".

remi
16-05-2003, 20:52

remi

remi

I tillegg til utstyr og kunnskap handler dykking om ferdigheter og holdninger.

Tv programmet tråden tar for seg var ikke noe spesielt god ambassadør for gode holdninger til sporten vi bedriver. Og når i tillegg så enkle basisferdigheter som vi diskuterer her mangler mangler hos dem som figurerer i programmet bør det samlet sett være en god indikasjon på at det kan være greit å se seg rundt etter andre steder for å lære ting som er "ned den gaten".

tja, etterpåklokskap er ikke bare verdens letteste vitenskap, det er også verdens mest nøyaktige vitenskap.

det går selvsagt godt an å lære av ting som andre gjør riktig, men det er mye lettere å lære av ting som andre gjør feil, ikke sant?

remi

DeepC
19-05-2003, 14:35
Hei gjengen ;)
Det eneste æ syns va stilig me han Ronny Frimann va firma navne hannes som han skal få lov tel å bruke oss mæ, vest han spør pent ;)Gratis guiding i Saltstrømmen av Frimann tørr æ ikke, risikere jo å havne på tv da...
Vennlig hilsen
DeepC ;D

lalo
19-05-2003, 15:33
Skulle ikke han sette flere verdensrekorder i løpet av fjoråret da? Bl a fridykking under is... Noen som lovte mer enn det som kunne holdes... ? ;)

Arnt
19-05-2003, 16:06
Hei gjengen ;)
Det eneste æ syns va stilig me han Ronny Frimann va firma navne hannes som han skal få lov tel å bruke oss mæ, vest han spør pent ;)Gratis guiding i Saltstrømmen av Frimann tørr æ ikke, risikere jo å havne på tv da...
Vennlig hilsen
DeepC ;D

Du må nok se da slått der Thomas.. Riktig
heldig og han nekter deg å bruke navnet ;)

Han var nok noen år før deg ute med det.

Arnt

Arnt
19-05-2003, 16:07
Skulle ikke han sette flere verdensrekorder i løpet av fjoråret da? Bl a fridykking under is... Noen som lovte mer enn det som kunne holdes... ? ;)

Har han ikke alltid det da?

Arnt

DeepC
20-05-2003, 17:14
Ingen kan nekte mæ å bruke DeepC'en >:(
Veste vel ikke at nån andre brukte d navne.....Men Frimann e jo så kjent at"ALLE"veste at han kjøre rundt me en bil som det står"DeepC"på???Gjor du d Arnt?
Har nu ikke hørt fra han Ronny F enda... ;)
-DeepC-

Arnt
20-05-2003, 19:15
Ingen kan nekte mæ å bruke DeepC'en >:(
Veste vel ikke at nån andre brukte d navne.....Men Frimann e jo så kjent at"ALLE"veste at han kjøre rundt me en bil som det står"DeepC"på???Gjor du d Arnt?
Har nu ikke hørt fra han Ronny F enda... ;)
-DeepC-

Du vet det med opphavsrett og slikt ::)

Ja jeg viste det selvsagt.

Trur du man får høre fra han da.. Bare
kjeften på den karen er nå mitt syn på saken.

Arnt

DeepC
23-05-2003, 21:23
Trur nu at han Frimann er glad for at nån har det samme navnet som firmaet hannes..
All reklame er god reklame & d e jo ikke han gla i,neiiii ;)
-DeepC-