PDA

View Full Version : Divemaster...?

Kaffox
16-09-2002, 14:38
Kva dykkefagleg utbytte gjev PADI sitt divemaster kurs?

Årsaka til at eg spør er at eg skal på eit rescuediver kurs om nokre veker, og når det er unnagjort "åpnes" det jo eit nytt trinn på utdanningsstegen til PADI.

Har ingen planer om å bli verken dykkeleder eller instruktør, men eg er alltid ute etter å tilegne meg meir kunnskap og erfaring innan dykking.

Men prisen på DM-kurset er rimeleg stiv, så eg prøver å avveie kostnad vs utbytte for å kome til ein avgjørelse.

Scubagirl
16-09-2002, 14:49
lærer jo endel teori da
men det er dyrt om du ikke har planer om å jobbe som dm... http://www.padi.com/courses/pro/divemaster.asp padi sin side,står om kursene (dm)

Kaffox
16-09-2002, 14:57
Korleis er teorinivået i forhold til t.d NOAA diving manual og USN diving manual'ene?

Etter at eg oppdaga internett og VISA har det gått med nokre kroner til dykkebøker frå amazon.com :)

Andre
16-09-2002, 15:01
Det gir deg egentlig ikke noe dykkerfaglig i det hele tatt. Du lærer en haug om hvordan du skal demonstere for elever, holde oversikt over elever og fungere som en behjelpelig fyr i forbindelse med dykkerturer, men vil du lære mer om dykking og dykkerteori bør du bruke 1/3 av pengene på bøker isteden. Det finnes også en masse info på nettet.

Men helt ærlig: har du ikke tenkt å jobbe som dykkerleder eller divemaster på kurs er det total unødvendig å ta det kurset. Rescue kurset derimot er glimrende.

Scubagirl
16-09-2002, 16:02
encyclopeadiaen står det jo teori i, men det er jo ikke nødvendig med dmkurs for å lese den :)

Andre
16-09-2002, 16:14
encyclopeadiaen står det jo teori i, men det er jo ikke nødvendig med dmkurs for å lese den :)

Ja, men skal du ha nyttig dyptgående teori, er ikke enclycopedia'n av det beste. Og uansett brukes denne egentlig veldig lite. Når jeg tok DM kurset tror jeg ikke jeg brukte den en eneste gang. (jeg kjøpte den ikke heller...)

Kaffox
17-09-2002, 07:03
Takk for infoen.

Der sparte eg dei pengane :)

Andre
17-09-2002, 10:06
Takk for infoen.

Der sparte eg dei pengane :)

Men det er da et hav av andre kurs som er verdt pengene. Sjekk IANTD, ANDI og GUE. (tror alle har websider). Skal man utvikle seg videre som dykker er kurs en fin ting. Det er lett å misforstå når man leser teori på egenhånd og det er potensiellt farlig å lese en bok om f.eks. dyp dykking og tro man er ekspert.

JET
17-09-2002, 10:26
Som Andre var inne på så er det etter min mening mye bedre
å tillegne seg ferdigheter på et kurs, enn å sitte hjemme å
lese i oppslagsverkene. Dykking er jo tross alt en praktisk
ferdighet innenfor en gren som tross alt kan koste deg eller
den du dykker med livet, hvis man feilbedømmer for ille.

Selv om man kanskje ikke behøvet Padi DM kurs betyr det ikke
at Padi ikke har flere og gode kurs å tilby. Emnekurs innenfor
Is,grotte,strøm,rebreather osv. kan gi deg masse erfaringer
som kan komme godt med siden. Ellers av de Bedriftene
Andre ikke tok med så er TDI og INTD relativt flinke på videre
kursing.
mvh
JET

Kaffox
17-09-2002, 11:00
Jøssda, skal nok ta fleire kurs, men det eg prøvde på var å få nok informasjon til å avgjøre om DM-kurs var "kostnads-effektivt" for meg.

Har faktisk til "gode" å tøye grensene utover AOW kurset, og
noko deko eller teknisk dykking kjem eg ikkje til å byrje med før eg har kursinga og økonomien til det.

Når det gjelder å tillegne seg kunnskap gjennom oppslagsverk, så er nå dette heller for å supplere den informasjonen ein får gjennom kurs enn i staden for å ta kurs.

For tross alt er ofte kursteorien noko mangelfull, t.d førstehjelpsdelen i PADI rescuediver når det gjelder giftige akvatiske dyr (eller kjem instruktøren med korrigerende informasjon i forhold til den potensielt fatale behandlinga boka legger opp til?)

JET
17-09-2002, 15:14
Var det noe mer å si om det da ??
mvh
Jet

SøtSild
06-12-2002, 12:48
lærer jo endel teori da
men det er dyrt om du ikke har planer om å jobbe som dm... http://www.padi.com/courses/pro/divemaster.asp padi sin side,står om kursene (dm)

Kan ikke si at man tjener så godt på å jobbe som DM.

Pompel
06-12-2002, 13:04
Dette er ikke for å starte noen krig mellom PADI og CMAS...den diskusjonen er jeg lei av. 8) Til tross for det så vil jeg på det varmeste anbefale deg å ta CMAS sitt ¤¤¤ stjerners kurs i stede for PADI sitt divemaster kurs, om du ikke har tenkt å jobbe som divemaster.

Det er grundig gjennomgang av dykketeori og en del praktiske øvelser som gjør deg til en bedre og mere ydmyk dykker. Jeg sier ikke at PADI Divemaster er dårlig, men CMAS sitt ¤¤¤ fyller en annen nisje. Du lærer mere dykketeori og lite om salg av utstyr.

Arne K.

Divegirl
06-12-2002, 14:44
vil jeg på det varmeste anbefale deg å ta CMAS sitt ¤¤¤ stjerners kurs

Arne K.

Hiver meg på denne anbefalingen :). Jeg var også gira på flere kurs etter RD. Først og fremst for å utvikle meg selv som dykker. I så måte var CMAS *** et godt valg. Lærte veldig mye. Apropos tidligere diskusjoner - da skjønte jeg hvor lite jeg egentlig kunne. Nå kan jeg litt mer................

Divegirl :)

Kaffox
09-12-2002, 07:39
Var nett inne på NDF si heimeside og såg på krava til fysiske ferdigheter som kreves av ein ***s elev.

Jammen glad eg har byrja med fridykking :)

Når eg først er inne på lesing av pdf-dokument, er det nokon som veit kor strengt retningslinjene for leger som skal foreta helsesjekk av sportsdykkere følges?

Årsaka til at eg spør kjem frå avsnittet om Hjerte-Karsystemet, der det under overskrifta "Relative kontraindikasjoner" står at dykkeren bør ha tilstrekkeleg fysisk yteevne til å t.d løpe 5000m på 22'45".

Har litt vanskeleg for å sjå for meg smålubne dykkeledere i byrjinga av 40-årene løpe den distansen med sneipen dinglande i kjeften :)