PDA

View Full Version : Mistet blybeltet

TK_Lindrupsen
29-11-2005, 16:32
Har ikke hört om at dette har skjedd med andre.

Var på 7 dagers tur til egypt med 3 dagers Liveaboard dykketur i Rödehavet i April i år. Et av dykkemålene var vraket av dampskipet Dunraven og der hadde jeg en skummel opplevelse. Dykket var aller tiders til vi skulle gjennom vraket. Når jeg var på vei ut av den grunne enden av vraket som lå på ca. 30 m kjente jeg at jeg noe merkelig. Da var av en eller annen grunn blybeltet falt av og jeg var på full vei opp til overflata jeg prövde desperat å tömme all luft ut av vesten, men det fungerte dårlig. På vraket er det et lite overheng ettersom baugen ligger opp og jeg greide såvidt å komme meg inn under det. Så der hang jeg innn under baugen å så på blybeltet som lå 6-9 meter under meg. Buddyen min hadde pasert foran meg noen sekunder för og hadde ikke lagt merke til hva som skjedde med meg. Heldigvis merket resten av dykkerne som kom etter at det lå blybelte ved utgangen av vraket. De så seg seg rundt og la merke til en lettere sjokket kar som hang under toppen av vraket. De var de mest erfarne av dykkerne i dykkkergruppen vår og oppholdt seg seg bakerst når vi ble ledet av guiden. De fikk huka meg ned å hjelp meg med å kle på meg blybeltet. Etter dette fortsatte dykket som normalt og jeg og buddyen kom sammen igjen.

mort603
29-11-2005, 16:43
Flaks! sa Severin Suveren ;D

blippblopp
29-11-2005, 16:48
Har ikke hört om at dette har skjedd med andre.

Men det har det - ganske identisk også, bortsett fra at det ikke var på vrak, men på vegg og at dykket ble avbrutt.

~k~

medic1979
29-11-2005, 16:54
Uff, enda godt det gikk bra! :)

Bjørn78
29-11-2005, 17:04
Hørete en historie som minner om den fra en av "gammelkara" på polardykk. Men da var det inne i Rabat her utenfor Bodø...

Det hang en stakkar under taket i en korridor, som fortvilt prøvde å få tak i blyet som lå på gulvet... Måtte ha litt hjelp da ja...

Og så var ikke drakten tett lengre... Alle de drypp-stav-greiene av rust som henger ned fra taket hadde punktert rompa på drakten. Han hadde reist seg opp ned og prøvd å strekke seg fra taket og ned på gulvet for å få tak i det. Og så hadde han jo selvfølgelig snublet eller noe, så oppdrifta hadde klaska han i taket med rompa først...

Og når det er rust-is-tapp-dryppstein-ting mot neopren med spekk innenfor, så taper neopren... :)

PS! Det var IKKE jeg som gjorde det :)

tomviktor
29-11-2005, 17:08
En viss Vegar (Uten at jeg skal nevne hans kallenavn på forumet) har mistet bly-lommene ved flere annledninger når vi har dykket i Bodø! Dette har skjedd under bryting/boksing med breiflabb! Vi har heldigvis sett hva som har skjedd og gitt han et hint om at blylommen mangler! Han klarte seg fint unten å fyke til værs!

Bjørn78
29-11-2005, 18:11
Det har du jo rett i :)

Var jo med på et av de dykkene :)
Plutselig åpenbarte det seg en blylomme forran meg... Men det var ingen som savnet den...

En ekstra blylomme med bly er J***** tung å drasse på... Vegar var litt happy siden jeg ikke hadde pælma blyet og bare tatt vare på lomma... :angel:

tomviktor
29-11-2005, 18:50
Det har du jo rett i :)

Var jo med på et av de dykkene :)
Plutselig åpenbarte det seg en blylomme forran meg... Men det var ingen som savnet den...

En ekstra blylomme med bly er J***** tung å drasse på... Vegar var litt happy siden jeg ikke hadde pælma blyet og bare tatt vare på lomma... :angel:

Jupp, stemmer det ;) noen dager etter gjorde han akkurat det samme ved Tuv... Hehe, gutten slet det med seg i den ene hånden og sto loddrett i vannet med bena først ;D ;D

Johan
29-11-2005, 18:56
Har han BlackDiamondvest?

Symptomene ligner i alle fall kraftig...

tomviktor
29-11-2005, 19:03

Ikke black diamond, men en annen fra seaquest!

Bjørn78
29-11-2005, 19:08

Han bruker noe borrelås-ræl.

Vinge er tingen... Med bly i ryggen og noe rundt livet... Innenfor webbinga...

en..to...tre...dropp bly...nop...ikke ennå...slite i webbinga...slite i blybeltet... Og så er blyet borte.

2 spenner. Man har det ikke så travelt at man ikke rekker å åpne to spenner. Sansynligvis så glemmer man å droppe blyet når det kniper om uansett... ::)

Kjekt hvis man må henge på deco en lite stund. Dumt å bendse fordi man mister blyet... :-\\

VikingHenrik
29-11-2005, 19:35

en..to...tre...dropp bly...nop...ikke ennå...slite i webbinga...slite i blybeltet... Og så er blyet borte.

2 spenner. Man har det ikke så travelt at man ikke rekker å åpne to spenner. Sansynligvis så glemmer man å droppe blyet når det kniper om uansett... ::)

Kjekt hvis man må henge på deco en lite stund. Dumt å bendse fordi man mister blyet... :-\\

Er det Seaquest pro QD du kaller for borrelås-ræl?

Johan
29-11-2005, 19:38
Sannsynligvis ikke, siden han kunne miste ene blylomma, og ikke merke noe... Da holder jeg en knapp på Patriot. Den har samme blylommene sim BD.

ProQD er forsåvidt også noe borrelås-ræl, men i mindre grad, siden blylommene sitter tightere enn i BD.

Bjørn78
29-11-2005, 22:08

Er det Seaquest pro QD du kaller for borrelås-ræl?

Har ingen aning.

Den er svart, bly i lommer (hvis de ikke ramler ut) og flaske på baksiden ;)

tomviktor
29-11-2005, 22:16
Ikke pro qd og ikke BD! En annen svart en som Bjørn78 sier!

sigstens
29-11-2005, 22:56
Her er et utdrag fra loggen min. Hendte for 2 år siden, på et nattdykk i januar. Vesten det dreide seg om var en Black Diamond, men blylomma var fyllt med 11 kg bly :o . (Det skal ikke mer enn 7,5 kg inni i følge bruksanvisningen).

Kos dere med historia; det var ikke så kjekt når det sto på ::) :

Hallvard og eg skulle ta nattdykk i det flotte månelyset som hadde vert i det siste. Thomas ringte i siste liten, og fikk være med, selv om vi måtte vente noe. Vi hadde fått draktene på og var klare til å gå i vannet da han kom. Dette gjorde til at Thomas fikk stress over seg. Det ble tatt en "buddysjekk-light" i mørket, om det var noe han trengte hjelp til. Vi avgjorde at eg og Thomas var buddyer, ettersom vi har forholdsvis likt erfaringsgrunnlag. Halvard som kjentmann skulle svømme fremst, og vi i lag bak. Vi la oss uti, og det var morro å se morilden i kjølvannet etter de andre. Ferden mot dypet gikk fort, og etter 4 min var vi på 17 m. Halvard var komt et stykke forran oss andre. Det var da det skjedde. I lyskjegla forran meg kom eine blylomma til Thomas dumpande. Thomas Merka ingenting før han begynte å stige. Det kom rimelig mye bobler ut av han, og opp gjekk han. Hadde ikkje kjangs å nå i han, men fikk tak i blyet hans i det minste. Det såg ut som om det gikk greit oppover, og no var det om å gjøre å varsle Halvard om hva som var skjedd. Eg gav problemsignal men det skjedde ingenting. Hallvard forsvant nesten før han igjen snudde seg og da fikk øye på signala mine. Da han var tilbake fikk jeg overlevert blyet til ham, gav opptegn. Tenkte at det var kort inn til en steinfylling som lå rett mot vest. Likevel var det lenger enn jeg hadde trodd. Tilslutt var jeg sikker på at jeg hadde svømt i ring, spesielt da jeg kom inn i grums, begynte da å svømme på kompass. Tilsutt tok jeg bare direkte oppstigning. I det jeg gikk opp så jeg et gult fangstnett og noe lys, og var sikker på at det var Halvard som passerte meg. Oppe på overflaten brølte jeg etter Thomas, og lyste rundt for å se om han lå der. Det var ikke tegn til noen. Ikke var det lys under meg heller. Nå var det bare å komme seg opp for å slå 113. Jeg fortsatte å brøle og lyse. Da jeg hadde svømt 80-100m mot land kom plutselig noe inn i lyskjegla, men det kom ingen svar. "Han er nede", kom det fra Halvard. "I live???" brølte eg. " Han svømmer i alle fall. Kom å hold øye med ham, jeg sliter med å flyte pga blyet". Joda, jeg holdt øye med ham, og sendte ned sirkulære bevegelser med lykta. Til slutt kom han opp, og da med fangstnettet fyllt med stein. Han hadde "naturligvis" vert nede og leita etter blyet. Vi tok en debriefing, og for min egen del, ser jeg at jeg skulle gitt faen i blyet til Thomas, og gått direkte til overflata.

Jeg har enda 3 historier om mistet bly... bare gi beskjed om dere vil ha en til... og en til...

Siggen

Bjørn78
29-11-2005, 23:22
Ikke mye gøy med sånt opplegg nei... Dere skulle bare droppa blyet ja. Kanskje tatt med lomma. Den er jo relativt dyr.

Jeg dro på blyet til Vegar (se litt lengre opp i tråden). Angra som en hund på at jeg ikke kasta blyet og tok vare på lomma. Ødela jo hele dykket når jeg måtte dra på den tunge møkka >:(

Blir en skvett misunnelig på de sydendykkerna man ser på skjermen...

Bak i bilen, fram med en ferdig rigga vest, maske og svømmeføtter. Alt under armen og god tur... Bly... Hæ?? Hva er det... >:(

Noen som vet om skiveutglidning og andre løfte-tungt-utstyr-skader dekkes av dykkeforsikring??

melhan
30-11-2005, 08:22
huff.. Skumle saker det med å miste blyet. Bra det gikk som det gikk.. En ender fort opp i trykk kammer om en fyker rett opp fra 30m siden blyet falt ut. Var selv sharm el sheik i oktober og hørte da rykter om at noen hadde misstet blyet sitt på thistle gorm og gått opp som en rakett..
Selv har jeg også misstet en bly lomme en gang og som DM opplever jeg stadig at elever kommer opp med bare en bly lomme og kommentaren " jeg har så problemer med at jeg hele tiden flyter opp".. lurer på hvorfor...
Nå brukte du sikkert belte, og ikke integrert bly, men min erfaring er at det faktisk er lettere å misste blyet når det er integrert (i hvertfall gjennom bly lommer) en om en har et belte.. Om bly lommene er satt i dårlig, eller borrelåsen er sliten så kan de fort falle ut..Evnt kan de jo også falle ut om en har for mange kilo i disse lommene. Misstenker at det er derfor mange elever mister sine bly lommer..Kombinasjon av dårlig buddy sjekk og veldig! mange kilo i bly lommene..

roydahl
30-11-2005, 08:41
... Da var av en eller annen grunn blybeltet falt av og jeg var på full vei opp til overflata jeg prövde desperat å tömme all luft ut av vesten, men det fungerte dårlig. På vraket er det et lite overheng ettersom baugen ligger opp og jeg greide såvidt å komme meg inn under det. Så der hang jeg innn under baugen å så på blybeltet som lå 6-9 meter under meg...

Dykket du med tørrdrakt der nede?? Eller ei seriøs tjukk våtdrakt?

På 20 mtr eller knapt nok det, er våtdrakta mi såpass komprimert at jeg vil kunne
ta av blybeltet helt, om jeg vil det...
???

Eksilbergenseren
30-11-2005, 09:23
Lite bly av feil format, i lommer er heller ikke bra. Hjemme i norge har jeg 4-5 kilo i hver lomme på Scandinavian Model vesten min. Da er blyet formet som plater som er like store som lommen, og de sitter som støpt. I utlandet har jeg opplevd at bly i "belteformat" har fått lommen til å vri seg ut, selv om spennen som holdt den fortsatt var igjen. Oppdaget plutselig at blyet hang en halv meter under meg. Jeg tror ikke dette er teknisk mulig med plater.

picasso
30-11-2005, 09:43
Anbefaler at de som bruker bly belte prøver Gummibelte. Dette sitter bedre og er mye behageligere på. Samt at beltet på en måte kleber til drakta så du kjenner mye bedre om beltet skulle begynne å vandre pga avslitt belte eller løs spenne. Slitasjemerkene på drakta etter beltet er også sterkt redusert.

DeepC
01-12-2005, 10:36
Hydrotech sitt blyhaggel belte med seletøy syns jeg er en fantastisk oppfinnelse(har to stk), for da holder selene belte på plass uansett.
Og seletøyet kan enkelt fjernes hvis det skulle oppstå noe.

Andrei
01-12-2005, 10:38
MÅ du slutte å skryte Tomas... Vi vet jo alle at du har det beltet allerede, og at du er så glad i det:) ;D

DeepC
01-12-2005, 12:09
Kunne jo nevnt at jeg har et til nede oss søskenbarnet mitt (Jessheim), men det hadde vært å dratt det litt for langt syns jeg;)

Men blybelte er flott for folk med ryggproblemer også, pluss at du slipper de klopete blyloddene rundt hoftene. Siden blyhaglene fordeler seg fint rundtomkring.
Beste er når du skal grynne(tråkke vei)i opp til 2m ny sne etter et vellykka dykk etter krabbe oppe i Finnmark, siden man sjelden vil gå to turer labber man i vei med fult utstyr....! Og etter som kondisen er på topp(noe den sjelden er), så er det ok å få litt mere plass til lungene ved å løsne på blybeltespennen på vei opp skråningen.
Blybelte henger jo på deg uansett i seletøyet.
-Thomas-

Andrei
01-12-2005, 12:11
Hehe, vet det.. Skulle bare erte litt.. Det er mange flotte fordeler med haggelbelte.. Det skulle egentlig vært en obligatorisk del av et komplett utstyr.. Det eller integrert bly...

DeepC
01-12-2005, 13:11
Det som skulle ha vært obligatorisk var trening på dropping av blybelte på alle grunnkurs. Hvis jeg husker rett er det kun cmas som trener på det.
Norge er jo på verdenstoppen i omkommene dykkere, som har glemt eller ikke fått til å dompe blybeltet.

Andrei
01-12-2005, 13:12
Så sant så sant..

sigstens
01-12-2005, 13:51
Tok selv cmas, og ja, der gikk vi gjennom en fri oppstigning uten belte. Nyttig det.

Litt OT; Hydrotech belte med seler: Wire'en har begynt å flise seg, en tråd er nesten 5cm ut-tvinna. Noen som har gode råd?? Må jeg bare klippe, eller er det andre ting å gjøre?

Siggen

TK_Lindrupsen
01-12-2005, 14:05
... Da var av en eller annen grunn blybeltet falt av og jeg var på full vei opp til overflata jeg prövde desperat å tömme all luft ut av vesten, men det fungerte dårlig. På vraket er det et lite overheng ettersom baugen ligger opp og jeg greide såvidt å komme meg inn under det. Så der hang jeg innn under baugen å så på blybeltet som lå 6-9 meter under meg...

Dykket du med tørrdrakt der nede?? Eller ei seriøs tjukk våtdrakt?

På 20 mtr eller knapt nok det, er våtdrakta mi såpass komprimert at jeg vil kunne
ta av blybeltet helt, om jeg vil det...
???
hadde en god å varm våtdrakt og antagelig litt mye bly noe som gjorde at jeg måtte ha plenty med luft i vesten og når blyet forsvant .......ja det sier seg selv.

g
01-12-2005, 14:28
Jeg har enda 3 historier om mistet bly... bare gi beskjed om dere vil ha en til... og en til...

Siggen

Bare å komme med dem. Alltid spennende lesning så lenge det går bra.

vthise
01-12-2005, 15:50
Det som skulle ha vært obligatorisk var trening på dropping av blybelte på alle grunnkurs. Hvis jeg husker rett er det kun cmas som trener på det.
Norge er jo på verdenstoppen i omkommene dykkere, som har glemt eller ikke fått til å dompe blybeltet.

Det er vel ikke helt sant. I henhold til PADI standard skal man trene på dropp av bly, men i overfalte, minst to ganger på kurset. Ulempen er at dette kan løses ved å ta av og på utstyr, da dekker man kravet.

Selv prøver jeg å være nøye med å lære elevene å kjenne etter hvor blyet er fire/fem ganger i løpet av et dykk, sånn at du vet hvor det er hvis du trenger å droppe det.

Vegard

sandvik
01-12-2005, 17:33
Hmm.. Det er vel tusenvis av slike historier.. Og flere blir det nok..

Jeg mistet det nesten engang.. Det var en bolt i spenna som røk, men beltet huket seg faktisk i skaftet på kniven..

Forøvrigt har blitt fortalt mange "historier" om litt på kanten dykking fra før jeg begynte.. Og noen ganger var jeg med oppe i båten og fikk høre/se det "live"..

Har bla noen kjente fine vrak rett ut på fjorden her.. . De begynner vel på 38m og går ned til 90m (2 båter side om side)
Husker de som dykket der før begynnelsen på 90 og utover, Noe av det blir vel reknet som reinhekla galskap om det hadde vært prøvd i dag. Og tatt i betraktning at de færeste hadde kurs... ::)

Nå er det mye utlendiger som kommer hvert år for å dykke på de ..
danskene, de drikker om kvelden og dykker om dagen..
var en som mistet blybeltet nesten på dypeste enden , fikk tak i rekkverket på båten.. De tok vist extra tid å få surret noe tungt rundt han, og så måtte de få sendt ned extra luft :P.

Sikkert noen av dere som har vært og dykket her....

sigstens
01-12-2005, 18:50

Siggen

Bare å komme med dem. Alltid spennende lesning så lenge det går bra.

Joda, det går som oftest bra, heldigvis.

Den neste historien stammer fra Dykkesidens tur til Gulen, og burde derfor være litt ekstra relevant ;). Har ikke nevnt noe navn på den det hendte med, det kunne vært hvem som helst, og det har ingen hensikt å spekulere. Vil også legge til at dette var min subjektive opplevelse av det som hendte, det var hva jeg noterte i loggen etter dykket. Interessert i logg, så er det bare å kikke i Dykkeloggen min her på Dykkesiden. Jeg har "åpen, ærlig logg", så det er forskjellig der 8).

Delvis skyet, skumrende. Sør bris. Sikt: 15m+

Vel to-og-en-halv time etter siste dykk, var noen av oss klar for Trollveggen. Kristoffer og Trond var komt fram til Gulen, da vi var ute på Gladvær. De verket etter å komme ut på Frankenwald, men været var med selvsyn for tøfft for dette. Vi skulle derfor ha et litt dypt naturdykk i stedet for, og ble lovet et gigantisk overheng og et merkelig synsbedrag om at ei sterkt skrånende sandslette skulle virke FLAT.

Vi kom oss i vannet alle fem, og Kristoffer og Trond blei liggande litt foran oss en stund. Vi andre hadde øyenkontakt og gav OK signal gjevnlig. Jeg hadde bedt Buddiene mine om at vi tok en litt rolig nedstigning, og det ble gjort.

Vega100'en kom virkelig til sin rett på dette dykket, for det var rimelig mørkt. Med stor reflektor og god spredning fikk vi stuelys. Da vi kom bort til overhenget var det omtrent som å sitte inne i en stor hall! Jeg gikk ned til 27m og keik oppover, og det var et majestetisk skue. Plutselig ble jeg klar over at ting begynte å skje fort. Kristian som lå noen meter over meg virra med lyset sitt på et BLYBELTE på bunn, og ei drakt med lilla skaut oppover.

Ettersom jeg var den eneste med fangstnett fant jeg det tryggest å sikre blyet, mens Kristoffer fôr raskt oppover til "den uheldige". Jeg måtte ned under 30 m for å sikre meg blyet, og lurte på om vingen hadde nok løft til så mye vekt. Jeg fyllte opp med luft og begynte på litt sakte kryping opp skråningen, men såg at det gikk for seint. Fyllte opp mer, og da gikk det for fort! Fant etterhvert balansen på vel 18-20m, men da kunne jeg ikke se de andre mer. Regna da med at det hadde blitt hurtig oppstiging på de fleste, og at jeg nå hadde det rimelig travelt med å komme meg opp, i tilfelle noen måtte ha O2 på senteret.

Jeg steig så raskt som komputeren tillot på maks, og hadde sikkerhetsstopp i kanskje 2 minutter.

Kristoffer, som lå grunnest i det ting begynte å skje, hadde heldigvis fått med seg alt som skjedde under, og han såg at farten til "den uheldige" hadde vært stor i det hun traff overhengets tak. Han hadde svømt det han var god for oppover, og grepet tak i henne. Hun var kilt i mot overhengets tak i tillegg. Kristoffer var heldigvis godt negativ på dette dykket pga overgang til 2x6 300 igjen fra 200x15. Trond kom også raskt til, og også han var et par kilo negativ pga blyoverskudd på sitt nye utstyr. Med litt store steiner i hendene i tillegg, ble situasjonen avklaret pga raskt innsats og fornuftig handling av "den uheldige" og meddykkerne. Meget imponert over Trond, som er helt fersk! Et lærerikt dykk, kan man trygt si!

Vel, ingen forklaring på hvorfor blyet glapp, annet enn at spenna løsnet!

Siggen

monzilla
01-12-2005, 21:02
har hatt meg en nestenepisode. Har et haggelbelte med seler. Etter mase artig akrobatikk på dypt vann fant ene festedingsen at den skulle åpne seg, så jeg bar hele vekten på en skulder. Artig prosjekt å holde balansen, spesielt med tanke på at jeg hadde kun en svømmefot på det dykket. Dykket ble gjennomført, men hadde gangsperr i ryggen på ene siden et par dager :)

man er jo egentlig litt fucked dersom beltet forsvinner. Ligger man på en fin dybde, beltet faller av og man går rett opp må jo man bare håpe på det beste. man kommer seg ikke nedigjen for å få gjennomføre sikkerhetsstopp.

roydahl
02-12-2005, 09:00
... man kommer seg ikke nedigjen for å få gjennomføre sikkerhetsstopp.

Nåja, man skal jo egentlig ha med seg en våken buddy, da og kan evt låne vedkommendes
bly...
...men man skal vel 'som drill' heller puste oksygen, (fra sin medbrakte O2 koffert! ;D) ta det med ro og avvente situasjonen, fremfor å gå ned igjen, etter en slik episode...
Eller?

Mange som har holdt på en stund har nok hatt 'nesten-tilfeller' ...

Men jeg forstår fremdeles ikke helt situasjonen til Lindrupsen... Greit nok med mye bly og
mye luft i vesten, men når blyet fosvinner, og man klarer å holde fast i noe der nede, burde
det ha vært mulig å få dumpet luft og gjennvinne nøytralitet? På 20+ mtr??

HansK
02-12-2005, 12:12
Er i grunn supert å dykke med haggelbly med seler, men hadde en "nesten" eppisode en gang.

Hadde vært på et forholdsvis dypt dykk, og etter dykket skulle jag ta en skikkelig inspeksjon av utstyret mitt. Oppdaget at på undersiden av blyet var det kommet et liten flerre, men absolutt stot nok til at masse av haggelet kunne ha fallt ut. Bare grøsser ved tanken på om jeg hadde mistet mye bly på den byden.

Dagen etter gikk jeg å kjøpe vanlige bly klosser :)

Men vet om flere som har vært til skomaker for å få sydd opp raknede sømmer på haggelbeltet sitt.

I grunn min tabbe som ikke inspiserte utstyret FØR dykket, og det kan være greit å ta en dobbelsjokk på disse haggelbeltene.

Jommit
05-04-2006, 06:34
Har vert så uheldig å få oppleve det allerede jeg også, men oppi alt uhellet var det en god del flaks også. Hadde vert nede på rundt 20m og gjennomførte dykket som normalt. Etter å ha tatt sikkerhetsstopp på 5m var jeg vel kommet til ca. 4m og da bare skled blyet av meg og la seg på en stein rett under meg. Gikk litt fortere opp enn planlagt da, men alt hadde vert så mye verre hvis det hadde skjedd tidligere i dykket. Enden på visa var at vi hadde heldigvis vert 3 stykker å dykket sammen, så de to andre gikk rett ned igjen og fikk slept med seg beltet inn på grunna. Når jeg så på beltet når jeg var kommet på land viste det seg at den enden som er trædd inn i spenna og som ikke skal kunne gå av var gjort nettop det. Men nå er den trædd på igjen og sydd etter alle kunstens regler, så det kommer forhåpentligvis ikke til å skje igjen ;D

grove
08-05-2006, 10:59
Hadde en lite hyggelig opplevelse av denne sorten i går.
Kona har akkurat fått seg ny vest, og denne skulle selvfølgelig prøves.
Siden hun ikke har den store erfaringen med bruk av tørrdrakt regnet vi på forhånd med at dette ville bli et dykk hvor vi jobbet med oppdriftskontroll.

Etter unnagjort buddysjekk, hvor jeg festet blylommene hennes, vasset vi ut i vannet.
Ca 30 m ut fra land skulle vi gå ned. Alt gikk fint ned til ca 2,5 meter, hvorpå hun gikk rett opp.
Jeg fulgte etter, og gav henne en kilo ekstra av mitt bly (regnet med at hun hadde litt for lite.
Vi prøvde på nytt, uten å lykkes. Derfor gav jeg henne nok en kilo.

Endelig kom vi oss ned, selvfølgelig med litt ekstra hjelp fra meg.

Etter ca 15 min.var vi nede på 15 m.
Her begynte problemene igjen.
Tenkte jeg skulle gi henne enda en kilo fra mitt bly (hadde ikke fjernet noe etter vinterdykkinga), og oppdaget plutselig at blylommene hennes var vekk.
Da hadde hun svømt rundt der nede med bare 2 kg bly :o :o

Vi bestemte oss for å prøve å ta samme rute tilbake, og lete etter blylommene.
Den første fant vi på 14 m. Svømte deretter inn til der vi gikk ned første gang. Og fant heldigvis den andre der, etter å ha lett litt rundt i mudderet.

Vi bestemte oss for å ta et dykk til , bare for å få en grei avslutning på dagen.
Denne gang ble blylommeme festet riktig, og hele dykket forløp uten problemer.

Caro
08-05-2006, 22:47
Høres ut som om det ikke bare er integrerte blylommer som kan skape problemer. Spenner som går opp... osv..

Jeg har kun dykket med mine BD borrelåslommer, og har aldri hatt problemer. Men så sørger jeg for å pille bort rusk og sånt fra borrelåsen. Har 8 kg i hver, det er kanskje litt mye (?). Men jeg må rive godt i de for å droppe blyet.

under eller over
08-05-2006, 23:15
En viss Vegar (Uten at jeg skal nevne hans kallenavn på forumet) har mistet bly-lommene ved flere annledninger når vi har dykket i Bodø! Dette har skjedd under bryting/boksing med breiflabb! Vi har heldigvis sett hva som har skjedd og gitt han et hint om at blylommen mangler! Han klarte seg fint unten å fyke til værs!

under eller over
08-05-2006, 23:19
Er meg det ja ,har som vane å ha noen blylommer som ikke altid er der di skal være.Den ene gangen da Bjør her på forumet fikk 4 kilo ekstra bly å svømme med ,mistet jeg det på 20 - 25 meter ....merket det da jeg kom grunnere ;) men det gikk bra

Vegar

mrr
09-05-2006, 09:44
Den beste "mistet blyet" jeg har vært med på var på en rødehavstur, der dykkeplassen var sydsiden av Jackson Reef. Det er det som kjent både dypt og mye strøm. Vi var kommet vel ned og hadde funnet godt lé for strømmen da vi så en blylomme som laget fine sirkler nedover i vannet. Og like etter kommer det en dykker, svømmer som f... for å ta igjen blylommen. Han klarte det, på 30+ meter. Dette var en erfaren fyr som var med i dykketeamet vårt. Han klarte seg fint, han; og nektet for at blyet var mistet; det "var bare for seg selv en liten stund".

Den minst morsomme var en tur på "Edith" der vi finner en blylomme nedenfor vraket, som åpenbart er helt fersk. Vi tar den med. På vei opp ser vi eieren, som kaver ganske mye; og før vi får signallisert ser vi den andre blyposen falle ut. Vi reagerer spontant, en av oss griper dykkeren, den andre blyet. Det var meg som grep blyet, og akkurat da var jeg glad for en vinge med mye løftekraft. Jeg bare stapper blyet tilbake på plass uten å signallisere, og min buddy tar dykkeren med "under armen". Denne dykkeren skulle aldri vært på et vrak dypere enn 15 meter, og jeg har ikke sett vedkommende hverken før eller siden.

-- mrr

sharkbait
17-09-2006, 16:49
Lite bly av feil format, i lommer er heller ikke bra. Hjemme i norge har jeg 4-5 kilo i hver lomme på Scandinavian Model vesten min. Da er blyet formet som plater som er like store som lommen, og de sitter som støpt. I utlandet har jeg opplevd at bly i "belteformat" har fått lommen til å vri seg ut, selv om spennen som holdt den fortsatt var igjen. Oppdaget plutselig at blyet hang en halv meter under meg. Jeg tror ikke dette er teknisk mulig med plater.

Jeg har samme type vest og bly, og kan fortelle at det faktisk er mulig for lommene å skli ut. Buddy og jeg svømte rundt og fotograferte hummer på Storsand i går da høyre blylomme plutselig hang fritt etter klipsspennen nede på 10-12 meters dybde. I og med at blyet ikke løsnet helt var det ingen umiddelbar fare, men vi valgte å avbryte dykket uansett.

Svakheten i det integrerte vektsystemet på Scandinavian Model-vestene ser ut til å være at når man er horisontalt i vannet hviler hele blylommen på reimen som holder det gule håndtaket på plass . Denne reimen er bare festet med borrelås. Har man skikkelig uflaks kan dermed blyet jobbe seg løs og falle ut, selv om det skal en del til før det skjer.

For ordens skyld - jeg hadde 4 kg i hver av lommene.

jagielski
17-09-2006, 18:23
Denne dykkeren skulle aldri vært på et vrak dypere enn 15 meter, og jeg har ikke sett vedkommende hverken før eller siden.

-- mrr

why?

Kian
18-09-2006, 11:36
Ja det lurer jeg på også.?

MindViruz
18-09-2006, 16:48
Høres litt skummelt ut dette med å miste blyet sitt.. Jeg bruker DUI blyvest, av den litt eldre typen, og det fungerer helt utmerket for min del, tror det skal mye til for å miste blyet, for jeg kjenner folk som bruker 9 kilo på hver side, selv bruker jeg 3 kilo på hver side...

beuchat
16-11-2006, 20:34
Jo da det går ann det. Har hørt om en nesten identisk hendelse, dette også i Rødehavet å på vrak :) :) :)
Godt det gikk bra :)

Espen

Pysestrikken
01-02-2007, 19:48
Eg hadde ein liten opplevelse her om dagen...hadde glemt å legge i blyet i vesten min, fekk låne 2 kg fra buddyen, det gjekk helt fint på nedstigningen og sjølve dykket, men sleit med for mye oppdrift på sikkerhetsstoppet...heldigvis va det kun sikkerhetsstoppet, det ble ein del kaving for å holde seg nede...og ja, hadde tømt både drakt og vest for luft...

jacob84
01-02-2007, 20:05
hadde samme problemet selv,men jeg kom meg ikke ned igjen.
poppa opp når jeg rundet 4m
var vel 2 min på denne dybden,får jeg spratt opp.
hadde heldigvis ett veldig koservativt dykk,så det var ikke fare for liv :drukner

men en ting som forundere meg.
når jeg hoppa uti så var det ikke noe problemer med å synke,men etter 45 min i vannet spratt jeg pluselig opp.
det var vel tomflaske som utgjorde det.
men men man lærer mens man lever.
p.s brukte forøvrig 14kg bly på det dykket,men bruker normalt 15kg

Pysestrikken
01-02-2007, 20:09
hadde samme problemet selv,men jeg kom meg ikke ned igjen.
poppa opp når jeg rundet 4m
var vel 2 min på denne dybden,får jeg spratt opp.
hadde heldigvis ett veldig koservativt dykk,så det var ikke fare for liv :drukner

men en ting som forundere meg.
når jeg hoppa uti så var det ikke noe problemer med å synke,men etter 45 min i vannet spratt jeg pluselig opp.
det var vel tomflaske som utgjorde det.
men men man lærer mens man lever.
p.s brukte forøvrig 14kg bly på det dykket,men bruker normalt 15kg

Da var vi ute for samma problemet. Bruker sjøl 15kg bly til vanlig...13 i beltet og 2 kg i vesten...denne gangen hadde eg kun 14, nedstigningen gjekk helt fint her også ja...

Smokie
04-06-2007, 16:32
Joda, vi er vel en del folk med BD vest som har mistet bly. Mistet blyet 3 ganger før jeg fikk kjøpt inn nye lommer med nye borrelåser. Har mistet på alt fra 7 til 17 meter, men alltid greid meg. Riktignok ble det oppstigning uten blylomme 1 gang, men det var på 7 meter, og uten den helt store dramatikken. (Noen som har sett en blylomme ute ved sjarken på Bjørnsund? :P ) Har 2 ganger 8 kg i vesten. Min konklusjon er som følger. Hold borrelåsene rene, både på vest og lommer. Sett inn blylommene selv slik at du er sikker på at de er helt inne og borrelåsen på plass, eller få noen som kjenner systemet til å sette de inn. (Buddy skal jo kunne ta de ut..)

froskegutten
10-07-2007, 05:22
Joda, vi er vel en del folk med BD vest som har mistet bly. Mistet blyet 3 ganger før jeg fikk kjøpt inn nye lommer med nye borrelåser. Har mistet på alt fra 7 til 17 meter, men alltid greid meg. Riktignok ble det oppstigning uten blylomme 1 gang, men det var på 7 meter, og uten den helt store dramatikken. (Noen som har sett en blylomme ute ved sjarken på Bjørnsund? :P ) Har 2 ganger 8 kg i vesten. Min konklusjon er som følger. Hold borrelåsene rene, både på vest og lommer. Sett inn blylommene selv slik at du er sikker på at de er helt inne og borrelåsen på plass, eller få noen som kjenner systemet til å sette de inn. (Buddy skal jo kunne ta de ut..)

Vi får ta et dykk ute på sjarken og lete litt da.......

Josse
10-07-2007, 08:01
Jeg mistet blyet sist dykk. Har integrert i vest. Var på 25m. Da en blypose falt ut. Det var heldigvis steinbunn der, så jeg fikk tak i noen steiner med en gang jeg merket oppdriften, jeg forstod hva som hadde skjedd. Var likevel positiv og måtte kjempe litt for å holde meg nede, jeg prøvde å finne posen som hadde falt ned mellom steinene, men fant den ikke.
Buddyen min trodde det hadde klikka helt for meg, men skjønte etterhvert hva som foregikk. Vi ble enige om å gå opp, og fikk en kontrollert oppstigning. De gikk ned for å finne blyet mitt, men det så vi aldri igjen. :censored:

Joar