PDA

View Full Version : kran sjekk

aquanautfb
24-11-2005, 12:40
har en kran imellom flaskene på min 2x10. etter et dykk var det noen som hadde stengt denne. jeg har den alltid åpen. dette medførte at jeg ble tom for luft på 30m og måtte svømme hele veien opp.
sjekk alltid kranen på mellom stykket....

Evil Diver
24-11-2005, 13:16
Har selv dykket med isoen åpen. Men jeg oppdaget det pga at manometeret ble stående på 190 bar. Var ikke verre enn at jeg åpnet den og fortsatte dykket som normalt.

Eksilbergenseren
24-11-2005, 13:22
Jeg har aldri dykket med dobbelt flaskesett, og spør derfor av uvitenhet. Hvorfor har dere ikke manometeret på samme 1.trinn som hovedpusteventilen? Da vil jo manometeret vise at noe er galt.

Evil Diver
24-11-2005, 13:23
Jeg har aldri dykket med dobbelt flaskesett, og spør derfor av uvitenhet. Hvorfor har dere ikke manometeret på samme 1.trinn som hovedpusteventilen? Da vil jo manometeret vise at noe er galt.

Hadde jeg hatt det hadde det tatt lenger tid før jeg oppdaget det. I og med at manometeret er på den andre kranen så jeg ganske kjapt at noe ikke stemte.

salo
24-11-2005, 13:33

Nei, da viser manometeret absolutt ingen ting fornuftig, foruten trykket. Er akkurat i slike tilfeller som dette at manometeret på reserveventila er nyttig, fordi da viser manometeret at iso-krana er stengt. Samme også om du hadde kun trykksatt reserveventila og så stengt krana, da ville også manometeret vist at noe var feil.

Du puster på hovedventila og vet den virker, og manometeret viser at ting er rett på reserveventila.

Og hvilken ventil er det som er mest sannsynlig fryser eller feiler? Hovedventilen? Er det mest sannsynlig man bytter til reserven da og stenger hovedventila? Og er det ikke etter at hovedventila har blås at man absolutt ønsker manometer på det virkende førstetrinnet?

At iso-krana er stengt bør man både merke når man skjekker luft og åpner kraner (kontrollere den), samt at trykket skal reduseres i løpet av dykket. Med litt erfaring vet du kjenner du luftforbruket ditt godt og vet hva manometeret skal stå på når du ser på det, og stemmer det særdeles dårlig er det ofte noe muffins på gang.

Men å dykke til 30m og ikke kike på manometeret en eneste gang i løpet av tiden det tar å tømme en 10l-flaske, og heller ikke når det går tomt skjekke reserveventila og manometeret når det går tomt tilsier vel at nå har vi lært noe nytt?

LBD
24-11-2005, 13:42
har en kran imellom flaskene på min 2x10. etter et dykk var det noen som hadde stengt denne. jeg har den alltid åpen. dette medførte at jeg ble tom for luft på 30m og måtte svømme hele veien opp.

Var du helt tom for luft ? Hvordan var det å svømme fra 30m til overflate uten luft? Tenker på økende volum i lungene osv... Hva gjorde dere på overflaten med tanke på TF osv? Siden du rakk å tømme en 10L300 må du hatt litt bunntid.

Eirik

salo
24-11-2005, 13:53

Bare et lite spørsmål, brukte du kun et ventilsett? Bortsett fra at du burde sett tegninga når trykket falt så fort, så forstår jeg bedre innlegget hvis det var settingen.

Men i slike situasjoner det er kjekt å kunne skru kranene sine selv :)

Og håper i grunn det er 2x10l/200bar om han ønsker å ha settet på en jakkevest, stakkars vest hvis 300-bars sett...

jensarne37
24-11-2005, 14:22

Trådlaus sender for VYTEC på hovedventilen og analogt manometer på bacupen. Er rimlig trygg på å vite trykket nesten uansett...

ST
24-11-2005, 14:30
Du vil se det uansett.
Hvis du har dykket i 20 minutter og fremdeles bare har brukt 0 bar er det vel mer sansynlig å konkludere med at noe er feil, enn å tro at lufta varer ekstremt lenge i dag? Vil anta at de fleste som bruker dobbeltsett har dykket så lenge at de i det minste har en minimal oversikt over hvor fort luften forsvinner under ett dykk.

Froskemannen
24-11-2005, 14:51
Dette er bare nok et argument for å dykke med singel flaske - mindre å holde rede på, mindre utstyr, mindre som kan gå galt. Jeg har til dags dato aldri gått tom for luft fordi "noen" har stengt kranen.

Og til dere som kjenner meg: Ikke engang tenkt på å prøve noe morsomt på neste dykk...!

Mvh Christian

keskede
24-11-2005, 15:10
Dette er bare nok et argument for å dykke med singel flaske - mindre å holde rede på, mindre utstyr, mindre som kan gå galt. Jeg har til dags dato aldri gått tom for luft fordi "noen" har stengt kranen.

Og til dere som kjenner meg: Ikke engang tenkt på å prøve noe morsomt på neste dykk...!

Mvh Christian

Hmm............ikke til å unngå den tanken nå................. >:D >:D

salo
24-11-2005, 15:17

Mvh Christian

Tja, jeg når samtlige tre kraner på mitt dobbeltsett både på land og i vann helt fint uten noe stress.

Og den dagen man får ventilfeil, frys, eller hva som helst, så er jeg glad for å ha dobbeltsett med ekstra backup og full mulighet til å skru kraner.

Pingla
24-11-2005, 15:34

Har litt lyst til å kalle deg noe men for freden her inne så lar jeg være. Slik jeg ser det har du begått mange synder på dette dykket. Hva somer værst er jeg ikke sikker på men:::::

1. Du tømmer en 10 liter (200/300) bar, og på den tiden har du ikke tittet ett bitte lite blikk på manometeret. Hadde du gjordt dette burde du ha sett at du enten brukte dobbelt så mye luft som vanlig, eller så brukte du ingenting. I mine øyne bør det da ringe en bjelle.

2. Stengt krane...... Byddysjekk sier mange???........Personlig lar jeg ingen røre kranen min før et dykk, dette for å være sikker på at den er åpen. Buddy kan gjerne be meg kontrollere at den er åpen, men da kontrollerer jeg den selv. For "alle" rekker jo kranene selv, ELLER?????

3. Går på noe av det jeg har nevnt tidligere. Dykker du med dobbelt sett bør du kunne valve-drill. Dette er noe som må trenes på, i tillegg til å være tenkt gjennom på forhånd.

4. Hvor var buddy????

Generelt må jeg bare berømme deg, som løste problemet på en bra måte. For uansett hvordan du vrir og vender på det er det viktigste at du kom til overflaten uten å ende i en veldig trist statistikk. Kommer du deg til overflaten drukner du i allefall ikke. TFS kan behandles, drukner du er det ikke så lett.

Nyt dykkinga fremover, regner med at denne hendelsen tross alt har gjort deg til en bedre dykker.

Jan Erik

aquanautfb
29-11-2005, 18:56
dette var på jobb på kamskjell dykking.
bruker aga med coms og et 1.trinn
var stressa og på 30m og mye strøm, tenkte ikke helt klart, så jeg skjønte ikke at mellom kranen var stengt.

Bare et lite spørsmål, brukte du kun et ventilsett? Bortsett fra at du burde sett tegninga når trykket falt så fort, så forstår jeg bedre innlegget hvis det var settingen.

Men i slike situasjoner det er kjekt å kunne skru kranene sine selv :)

Og håper i grunn det er 2x10l/200bar om han ønsker å ha settet på en jakkevest, stakkars vest hvis 300-bars sett...

aquanautfb
29-11-2005, 19:09
på dette dykket og på mine aller fleste dykk var dette på jobb.
med 150-200 dykke dager i året med 2-3 dykk om dagen blir man litt vel rutinert og dermed kanskje litt sløv.
buddy er en sportsdykke greie som i følge meg er falsk trygghet.
Så at jeg hadde 40 bar igjen. skulle bare finne en stein for å ha i fangstnettet for å ha noe å gå opp etter(livline).Før jeg fant den var det tomt.Dette var på 30m og mye strøm, var vel litt stressa så jeg tenkte ikke på at mellomkranen var stengt
dykker med aga med coms så bruker ikke 2 1. trinn. stb. dykker var ikke langt unna men hadde ikke tid.
nå har jeg tatt vekk hele kranen.

Har litt lyst til å kalle deg noe men for freden her inne så lar jeg være. Slik jeg ser det har du begått mange synder på dette dykket. Hva somer værst er jeg ikke sikker på men:::::

1. Du tømmer en 10 liter (200/300) bar, og på den tiden har du ikke tittet ett bitte lite blikk på manometeret. Hadde du gjordt dette burde du ha sett at du enten brukte dobbelt så mye luft som vanlig, eller så brukte du ingenting. I mine øyne bør det da ringe en bjelle.

2. Stengt krane...... Byddysjekk sier mange???........Personlig lar jeg ingen røre kranen min før et dykk, dette for å være sikker på at den er åpen. Buddy kan gjerne be meg kontrollere at den er åpen, men da kontrollerer jeg den selv. For "alle" rekker jo kranene selv, ELLER?????

3. Går på noe av det jeg har nevnt tidligere. Dykker du med dobbelt sett bør du kunne valve-drill. Dette er noe som må trenes på, i tillegg til å være tenkt gjennom på forhånd.

4. Hvor var buddy????

Generelt må jeg bare berømme deg, som løste problemet på en bra måte. For uansett hvordan du vrir og vender på det er det viktigste at du kom til overflaten uten å ende i en veldig trist statistikk. Kommer du deg til overflaten drukner du i allefall ikke. TFS kan behandles, drukner du er det ikke så lett.

Nyt dykkinga fremover, regner med at denne hendelsen tross alt har gjort deg til en bedre dykker.

Jan Erik

aquanautfb
29-11-2005, 19:14
jo både enig og uenig.
synes singelflaske har en tendens til å slenge på ryggen, et dobbeltsett sitter mer stabilt på ryggen
Du blir mer strømlinjeformet med singel.
singel 20l har kommet.

Mvh Christian

Froskemannen
30-11-2005, 01:05
Litt sleng på ryggen er en grei bivirkning i forhold til å gå tom for luft på 30 meter :)

Men såklart, er det tomt er det tomt - det er bare så innmari teit å krepere pga. av en kran man har glemt eller ikke kan nå... Bra det gikk bra!

Mvh Christian

Froskemannen
30-11-2005, 01:38
Er i prinsippet enig i den, men det er også rimelig klart at jo færre komponenter og sjekker som skal gjøres, jo mindre er sjansen for feil eller slendrian.

Mvh Christian

Froskemannen
30-11-2005, 01:54
"Kransjekk" brukes også dersom det er flere kraner... Dykker du med dobbeltsett med mulighet for separasjon av flaskene har du tre kraner å holde rede på, ikke én som på en singelflaske.

Mvh Christian

Froskemannen
30-11-2005, 11:43
"Kransjekk" brukes også dersom det er flere kraner... Dykker du med dobbeltsett med mulighet for separasjon av flaskene har du tre kraner å holde rede på, ikke én som på en singelflaske.
Mvh Christian

Internettdykkeargument......Det er en og samme prosedyre / operasjon. Det er mulig noen på internett kan glemme eller synes det virker som en hei dundrandes jobb å gjøre en kransjekk med dobbeltsett på ryggen, men jeg kan ikke tenke meg at du finner dykkere i sjøen som opplever bekymringen din som praktisk relevant :D

Kort hukommelse? La meg henvise til denne tråden: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?topic=24407.0

Men uansett, vi er nok egentlig ganske enige - om man konsentrerer seg en lille smule og har brukbare rutiner skal ikke kransjekk være noen årsak til problemer enten man har singel-, dobbel- eller trippelsett - kranene SKAL sjekkes, punktum. Jeg mener ikke at 3 kraner på et dobbeltsett nødvendigvis er en større risiko enn én kran på en singelflaske, jeg bare slo fast at det de facto er flere kraner.

I tilfellet som er referert ovenfor har kransjekk ikke vært tilfredsstillende utført, og "noen" har stengt den ene av to kraner. Det jeg mener er at dette ikke ville vært mulig dersom det dreide seg om en singelflaske med én kran, fordi mangel på luft ville vært et akutt problem, og ikke noe som dukket opp etter lengre tid.

Mvh Christian

Froskemannen
30-11-2005, 12:40
:thumb: Enig!

Pustet en flaske tom for et par uker siden jeg også (i overflaten på vei tilbake til land) og det er ganske riktig som du sier godt varsel før det er slutt på luften.

Mvh Christian

AtleT
22-12-2005, 22:01
Kom over denne siden http://www.iucrr.org/aa.htm som tar opp maifoiler. De har også noen ulykkesstatistikker

shov6
23-12-2005, 02:15
Kom over denne siden http://www.iucrr.org/aa.htm som tar opp maifoiler. De har også noen ulykkesstatistikker
mye intresang lesing der ja..

Andrei
23-12-2005, 10:28
Blir helt overgitt av alle som sier at singelflaske er en forsikring mot at ting skal gå galt.. Er helt 100% enig med fredrik her da du har så mange flere muligheter til å redde deg med et dobbelsett med iso i mange situasjoner.. Uansett så skal du skjekke utstyret ditt før du hopper i havet, glømmer du det, enten du har dobbeltsett eller ikke, så er det ene og alene din egen feil, ikke buddy eller utstyret.. SÅ derfor, dobbeltsett er og blir mer sikkert enn en singelflaske, for nå r den ene ventilen på singelflaska evt. skulle svikte.. HVor står du da? Da har du ikke gardert deg nok mot murphy...!!!! Fredrik stå på.. Det er ting jeg er uenig med deg i, men du har min fulle støtte her.. God jul alle sammen:) :)

Froskemannen
23-12-2005, 10:34
Tror nok du har blitt litt offer for en smule ironi her... Selv om jeg faktisk mener at argumentene var gyldige i forhold til den konkrete saken som ble omtalt i denne tråden. Om disse argumentene er allmengyldige - se det er en annen sak...

Da har du ikke gardert deg nok mot murphy...!!!!

Jeg tror nok at alle de millioner dykk som utføres hvert år med singelflaske viser at dette er god nok gardering mot Murphy. Dobbeltsett gir ekstra sikkerhet, men er på ingen måte nødvendig for vanlige sportsdykkere.

God jul :)

Mvh Christian

Andrei
23-12-2005, 11:32
Nei det er ikke det jeg sier at dobbeltsett er nødvendig, og heller ikke at det er usikkert med singelflaske.. Det jeg mener er at de som sier dobbeltsett er farligere pga at det er mer å huske på har feil.. verken mer eller mindre.. Ikke at jeg mener alle som dykker singelflaske gjør noe uforsvarlig eller noe i den dur, dykker nesten utelukkende singelflaske selv.. Jeg reagerte pare på den påstanden jeg nevnte.. Satte bare ting litt på spissen...

Froskemannen
23-12-2005, 12:09
Samme her ;) Og i den konkrete hendelsen tråden handler om, ville en singelflaske faktisk hindret at situasjonen oppsto... Men egentlig er vi enige ;)

Mvh Christian

dhjerp
23-12-2005, 12:43
Vel, en med klasse 1 som presterer å hoppe i vannet med en av kranene stengt og i tillegg ikke sjekker dette hverken før nedstigning eller på noe tidspunkt før man er tom på 30...........trengs vel ikke ytterligere kommentarer. 8)

Og i tillegg skylde på at "noen" hadde stengt krana...hmpf.....