PDA

View Full Version : Re:Dykking med mellomline

Sigve
16-09-2002, 12:38
Hei

Har prøvd mellomline noen ganger, men dykker ikke med det til vanlig. Under kurs (CMAS) tror jeg det er pålagt å dykke med mellomline... Jeg synes personlig at det er greit å ha på f.eks. et strømdykk, og på dykk der sikten er ekstremt dårlig. Den er jo ikke SÅ mye i veien.

Mvh
Sigve Slagnes

Nematocystenes venn
16-09-2002, 12:59
Dykka med mellomline på dei 5-6 første nattdykka mine.

Følte at det tok vekk litt av "friheten" under vann, men i ettertid forstår eg at meddykkeren insisterte på bruk av line, då eg kom rett fra grunnkurset og var våtere bak øyra enn dei fleste.

Mellomline i dag? Tja, det er jo lov å prøve å feste snora i meg, men eg har da slipt begge knivene godt så eg garanterer ikkje for snoras varighet... :)

Andre
16-09-2002, 13:08
Mellomline i dag? Tja, det er jo lov å prøve å feste snora i meg, men eg har da slipt begge knivene godt så eg garanterer ikkje for snoras varighet... :)

He he...

Jeg vil heller si at fester noen en mellomline på meg, så bør den være lang og de bør være klare for solo-dykk, for i vannet hopper jeg ihvertfall ikke...

Sigve
16-09-2002, 13:29
Hei

Det er klart at en mellomline tar bort litt av frihetsfølelsen. Du har jo tross alt et tau hengene i handa hele tiden. Men der er jo ikke å legge sjul på at mange av de ulykkene som har vært innen sportsdykking de siste årene kunne vært unngått ved bruk av mellomline. De fleste dykkerne var alene i den kritiske fasen. Her kunne det bare vært å dra i lina så buddyen ble oppmerksom.

Selv om du ikke liker mellomline selv, så bør man respektere å bruke det dersom buddyen ønsker det.

Mvh
Sigve Slagnes

Scubagirl
16-09-2002, 13:39
Selv om du ikke liker mellomline selv, så bør man respektere å bruke det dersom buddyen ønsker det.

det vet jeg ikke helt... har ikke prøvd å dykke med line men tror jeg hadde blitt stresset av det, og da ville det ikke hjulpet serlig... kanskje bedre å ikke dykke med en buddy som MÅ ha line da.... :-\

Kaffox
16-09-2002, 13:51
Hei

Tja, er det god sikt og "buddy'en" kommer slepende med ei mellomline så skal han ha ei rimeleg god forklaring før eg trer på meg snora.

Dersom vedkommende er uerfaren og er redd/nervøs for å miste meg av syne, så ok.
Kan bruk av mellomline være med å gjøre dykket meir behageleg for han/henne så gjerne det, min egen dykkeopplevelse blir jo tross alt betre jo mindre buddyen stresser.

Men med ein uerfaren meddykker ligger eg maks 1-2 meter vekke uansett.

Sigve
16-09-2002, 13:58
det vet jeg ikke helt... har ikke prøvd å dykke med line men tror jeg hadde blitt stresset av det, og da ville det ikke hjulpet serlig... kanskje bedre å ikke dykke med en buddy som MÅ ha line da.... :-\

Hei

Du bør i alle fall ha prøvd det før du kan stille deg negativt til det.

Sigve

Scubagirl
16-09-2002, 14:07
Greit nok det, har prøvd søk med line (litt annerledes seff men en må jo fremdeles ha linen der)
men jeg tror ikke jeg ville hoppet i sjøen med en som absolutt må ha line spes når jeg ikke er vant med det. Da ville det jo egentlig vært det samme som at den pers ikke tok med line og dykket på en måte han ikke var vant til.... så om jeg hadde hatt flere buddyer å velge mellom så....
Men det er jo forskjell på folk

Det jeg syns blir med line er at det virker som om folk blir veldig avhengig av den,og ser ikke etter buddy(vet ikke om det er sånn men har hørt om noen tilfeller). Jeg greier å holde rede på hvor buddyen min er vanligvis :)

Andre
16-09-2002, 14:19
Du bør i alle fall ha prøvd det før du kan stille deg negativt til det.

Eh, nei... Har ikke prøvd heroin, men stiller meg likevel negativ til det.

Jeg bruker ikke mellomline uansett hva buddy mener. Har han ikke lyst til å dykke uten så får han la være. Jeg trer bare ikke på meg noe som har potensiale til enten sette meg fast eller dra meg med opp hvis buddy skulle miste kontrollen.

Sigve
16-09-2002, 14:20
Hei

Jeg har dykket med mellomline 4-5 ganger, men føler ikke at jeg er "avhengig". Dykker ikke med mellomline til vanlig, men dersom en buddy ønsker å ha det så godtar jeg det. Føler ikke at dykker blir så mye mer klønete av den grunn. Det er jo ikke slik at når man har lina på handa så ser man aldri bort til buddyen!

Sigve

Thomas Torjusen
16-09-2002, 15:12
Hm..

Jeg er ikke tilhenger av mellomline.

Føler litt at det blir som "å gå tur med hunden".

Noen hevder at dette er "kollektivt selvmord", og det kan jo stemme dersom panikken virkelig tar tak, og erfaringen ikke er på topp...

/thomas

ghh
16-09-2002, 15:19
Hei

Jeg dykker vanligvis ikke med mellomline men fikk prøve det på et dykk i ferien på østlandet. Det var slik jeg ser det helt greit - linen var lang nok og fløt pent mellom meg og buddyen uten at jeg hadde følelsen av at den kunne sette seg fast i noe eller at jeg ble 'holdt i bånd'. Synes ikke jeg mistet noe frihet, og når det var det man gjorde i klubben så var det greit for meg.

McDiver
16-09-2002, 16:31
Hmm.... Her var det mye å ta tak i......

Når sant skal sies er jeg ikke opplært til å dykke med mellomline via dykkerskolen, men jeg har igjennom årene dykket masse med folk som ønsket å bruke mellomline. Poenget her er at når du da dykker med line kan du jo ikke drive å snurre rundt deg selv slik at du da binder deg selv fast og videre skaper en farlig situasjon. Dessuten bør det på linen være en kork e.l. som flyter fritt på lina som holder den unna dykkerne når avstanden er kortere enn linas lengde. Min erfaring er i denne sammenheng at: Når man skal dykke i strøm, dårlig sikt, jakt eller søk som er nevnt tidligere, er det en stor fordel å benytte mellomline da du slipper å sjekke buddy like ofte siden man bare kan stoppe og la den andre svømme lina stram, og vedkommede vil da snu seg for å sjekke hvorfor du stopper. I andre tilfeller, slik som padling i tareskog, vrakdykk, grotter o.l. kan det være direkte farlig med mellomline siden denne da kan hekte seg opp i forskjellige ting slik at man blir sittende fast. På den annen side bør jo ikke lina være festet på en slik måte at man må slite for å få den av i en nødsituasjon. Min anbefaling for mellomline er da en stor o-ring som passer fint over håndleddet i enden av en 4 meter lang line med kork løs på snora.
Håper dette får flere enn en til å tenke seg om og ikke være for påståelig over ting de ikke har prøvd. Det er fordeler og ulemper med alt, men viktigst når du dykker med line er å bruke hodet....... forøvrig noe man bør gjøre hver gang man dykker!!!! ;)

Mvh
Trond

JET
16-09-2002, 23:28
Er det ikke noen som er opplært med mellomline som kan gi oss noen klare svar ????

Ut i fra diskusjonen høre det ut som dere er redd for henge
dere fast med linen.

Personlig har jeg aldri sett en Mellomline uten "gummi strikk" i hver ende som kan tas av eller rykes om nødvendig. Har brukt mellomline noen ganger i strøm og under forhold med utrolig dårlig sikt og synes det fungerer fint.

mvh
JET

Andre
17-09-2002, 00:43
Det er ikke det at jeg er "redd" for å henge meg fast eller at jeg ikke vet at linen skal festes løst rundt håndleddet eller at det er gummistrikk på den. Poenget er at muligheten, for at den linen fester seg i noe eller at buddy "kævler" noe så inni h...... at jeg blir dratt med uten mulighet til å få vrengt linen av meg, er tilstede og derfor vil jeg absolutt ikke ha den festet til meg. Greit nok at det kanskje ikke er veldig sannsynlig, men muligheten er der og da eliminerer jeg det problemet enkelt ved å ikke bruke den.
Det samme gjelder vestflaske. Muligheten er tilstede for at den åpnes ved et uhell og man tar ufrivillig turbo-heisen til toppetasjen med 10 minutter deco igjen.....

JET
17-09-2002, 01:18
Vestflake på vingevesten din.. det skulle jeg likt å se..

Tar poenget !

mvh
JET

Sigve
21-09-2002, 12:41
Hei

Den mellomlinen jeg har lært å dykke med er ca. 5 meter lang, og har en kork på midten. På denne måten flyter midten av linen alltid opp, slik at du slipper at den setter seg fast i steiner og tare på bunnen. I hver ende av linen er det festet en stor o-ring som du har innpå handa. Dette gjør at den er svært enkel å ta av seg. Dersom buddyen din evt. skulle ta en fri oppstigning, vil o-ringen gli av handa di, slik at du ikke følger med opp... Når det gjelder praktisering av mellomlinebruk, så finnes det sikkert mange meninger. Slik som du bruker å gjøre det så kan du f.eks. ta av deg mellomlinen dersom du trenger det. Du bare rykker i lina og viser buddyen at du tar den av deg. Buddyen holder seg da på en viss avstand og venter til du er ferdig med det du skal gjøre, før du tar på deg lina igjen. Dette kan f.eks. være når du skal ta livet av en steinbit... Håper dette forklarte litt om mellomline.

Sigve

lurre
23-09-2002, 20:05
Mellomline - helt ukomplisert.

Det blir alltid hett når man som mellomlinedykker skal prøve å forsvare "utysket" overfor dykkere som ikke bruker line.

Personlig ser jeg ikke problemet. Jeg dykker i Harstad og under klubbdykk har man stort sett line med seg ned. Har man behov for å "solo-dykke" underveis, er det bare å ta av seg linen, for så å ta den på igjen når det passer. Det viktigste er at man har en klar avtale med buddy.
Bruker man line til vanlig vil den stort sett ikke være i veien uansett hvordan man dykker, fordi svømmemønster blir lagt opp deretter.

En skikkelig line vil være i forholdsvis stivt tau, enten strukket seiltau eller et tilsvarende elastisk tau. God oppdrift på midten er viktig for at lina skal være ute av vei til enhver tid. Min erfaring er at line over 3,5 meter blir i lengste laget.

Jeg har ingen planer om å prøve å få med meg resten av Norges dykkere til å dykke med line, men sjøl føler jeg meg ekstra trygg når jeg har den med. Ellers har jeg jo kniv og octopus. Hvorfor stoppe der? Andre bruker ponybottle, sjøl har jeg vestflaske - uansett er det jo utstyr vi har med i tilfelle noe går galt.
Jeg har ikke hørt om dødsulykker der dykkerne brukte line. Jeg synes det er et godt argument, jeg.

Som avslutning må jeg si at jeg gjerne dykker uten line hvis sikten er god og jeg er trygg på makkeren. Alt kommer an på omstendighetene.

Dykk sikkert,

Kyrre
Harstad.

lurre
24-09-2002, 13:33
Vidar skrev:

Det kan kanskje være en idè for oss som ikke bruker line , at man tester det ut selv. Da kan det bli letter å svare konstruktivt på spørsmålet. Men jeg tror at dersom man dykker uten line til vanlig - og samholdet med buddy er bra , vil ikke linebruk være aktuell ?

Høres ut som en god plan, Vidar.
For å fortsette litt på diskusjonen:

Andre dykkere har uttalt i dette forum: "Buddyline medfører risikoøkning"
Det høres helt usannsynlig ut. Under vraktdykking kan jeg si meg enig, men det vil vel stort sett, ihvertfall ved penetrering, defineres som teknisk dykking, altså en annen diskusjon. Har man en standard line med o-ringer i hver ende som vil brytes ved et drag på rundt 50-100 kg kan jeg ikke skjønne at buddyline kan betegnes som "farlig". Er det noen i dette forum som kan bevise at line medfører fare trekker jeg selvfølgelig uttalelsen min.

Derimot har jeg sjøl dratt og blitt dratt ned ved ufrivillig oppstigning både hos meg og buddy på grunn av for mye luft i drakta. Som fersking er det mange ting å tenke på og draktventilen er bare en av dem...

Når jeg leser at "bortkommen buddy" har vært bidragende faktor ved 80 prosent av dykkeulykkene høres det ut som om veldig mange ikke følger reglene for sikker dykking. Hadde disse dykkerne brukt line kunne kansjke noen av disse ulykkene vært avverget?

La meg gjenta at jeg synes det er helt okay at andre ikke dykker med line. Det er derimot ikke okay at erfarne dykkere med begrenset line-erfaring uttaler at buddyline er farlig. Det gir dårlig signaleffekt i forhold til ferske dykkere som kanskje har blitt lært opp til å bruke line som standard, og som derfor kanskje kaster den fordi det ikke er "kult" nok.

Husk at sikkerhet er et relativt begrep.
Vi kan bygge inn redundancy i hue og rævva, med ponybottle, to kniver, ekstra maske, dype samtaler med buddy, redningstrening og hva det skal være. Når man får problemer er man sjelden forberedt på det, og da kan buddylina være det som gir deg 10 ekstra sekunder til å tenke på før man trykker på heisknappen...

Dykk relativt sikkert da ;),

Kyrre
Harstad
(Som nettopp har funnet ut at det ikke er lov til å skrive "rompa" med slang-uttrykk, derfor "rævva". Hilarious! :))

Fisk
24-09-2002, 13:50
Jo da ,, mellom linje skal brukes når du som erfaren dykker har med deg nybegynnere. To dykker som betrakter lina som et sikerhets aspekt skal oxo gjøre det, to solo dykkere kan la være. Ta riktig lina ( som flytter ) ev. kork i midten så den setter seg nok ikke fast. Ta en passende løke, så man lett kan slippe den om nødvendig.
Er det egentlig nogen mere å si om lina ???

Fisk

Scubagirl
24-09-2002, 16:17
funker line på veggdykk og? der blir man jo ofte liggende litt over hverandre eller bak..

Eivind
25-09-2002, 00:55
Hei!

Jeg er ingen stor tilhenger av mellomline, men ser absolutt at den kan ha sin funksjon. F.eks. under dårlig sikt bedrer den kommunikasjonen mellom dykkerne betraktelig. Man trenger ikke å bruke halvparten av tiden til å sjekke at buddyen er der. Dersom begge er vant til å bruke lina, kan man bare nappe litt i lina for å gi OK-signal f.eks.

Til de som blankt avviser mellomline uten å ha prøvd, vil jeg si at dere kanskje burde prøve det før dere uttaler dere. Hvis du ikke er i stand til å ta hånda di ut av ei løkke, en strikk e.l. under vann, burde du kanskje ikke dykke i det hele tatt?

Eivind

lurre
25-09-2002, 09:10
funker line på veggdykk og? der blir man jo ofte liggende litt over hverandre eller bak..

Tja... det funker bra hvis du er vant til å bruke det... men det er klart at mellomlina fungerer best hvis man ligger ved siden av hverandre, og da blir det jo en som blir liggende ytterst...
Men jeg har nå hatt flere veggdykk med line uten at jeg føler jeg har gått glipp av noe. Det er en treningssak.

Kyrre
Hartta i Nornorge

Digitus
25-09-2002, 12:01
Hei!
Jeg har tatt cmas* kurs og der skal det dykkes med mellomline, men om jeg kan gi korekte svar er en helt annen ting.. det går nok mye på hva mann er vant med... etter og ha brukt det de første 10 dykkene vi hadde ( med samme buddy) Hadde jeg klart å legge igjen lina mi hjemme.... men vi valgte og dykke uten. Sier ikke at det var noe problem å dykke uten. men jeg følte meg faktisk veldig naken uten. brukte masse tid på å kikke etter buddyen min isteden for å kose seg med dykket..... For de gangene vi dykker med line veit jeg hvor jeg har byddyen min. og skulle det være behov for kommunikasjon var det bare å nappe litt i lina og vi så på hverandre. trengte ikke svømme bort for å få kontakt med en gang... Dette ser faktisk jeg på som positivt.... Nå dykker vi alltid bare kose dykk.... og har aldri hatt noen problem med å sette oss fast da vi har kork som holder lina oppe..... Så tror det er vane som bestemmer her.. men og si at det er helt for j..... og at det er som å gå tur med hunden. den kjøper ikke jeg.... desuten når jeg går tur med hunden er det uten bånd...
Vi er vane dyr alle sammen ...

Andre
25-09-2002, 12:23
Til de som blankt avviser mellomline uten å ha prøvd, vil jeg si at dere kanskje burde prøve det før dere uttaler dere. Hvis du ikke er i stand til å ta hånda di ut av ei løkke, en strikk e.l. under vann, burde du kanskje ikke dykke i det hele tatt?

Nei selvfølgelig, det kan jo overhodet ikke skje at den linen setter seg fast et eller annet sted på dykkerutstyret?

Er du så sikker på at du faktisk klarer å få av deg den linen tidsnok idet buddy skrur opp vestflasken og dumperblyet sitt og du samtidig ligger der med perfekt oppdrift og koser deg? Hva med den falske tryggheten du har fordi buddyen jo er i den andre enden av linen, men han faktisk ikke er det, fordi han fikk panikk og tok av seg linen for å svømme mot overflaten for 5 min. siden? Hva med når du har svømt rundt med en druknet buddy i 5 min. fordi du ikke la merke til at han ikke pustet lenger.. "Han kunne jo bare røsket litt i linen"... Hva med når du i et lite skritt vekk fra perfeksjonismen strever litt med oppdriftskontrollen og dermed klarer å surre den J"&%# linen rundt kniven og reelen og kanskje rundt nærmeste stein for litt ekstra moro? Hva når du uforvarende svømmer inn i en annen line eller et garn på havbunnen og mellom lina legger enda en sten på byrden det er å komme seg løs?

Når du har brukt ganske mange titalls timer for å strømlinjeforme utstyret og konfigurasjonen din for å fjerne "farlige" momenter kan jeg love deg at å legge til en frittflytende line er ikke det du vil. Enhver som har trent litt på å legge ut line når man dykker vet hvor lett det er å surre et lite stykke tau inn i dårlig konfigurert utstyr..... (eller bra konfigurert utstyr for den saks skyld)

Før man kommer med flåsete kommentarer om hvordan man ikke kan avvise en ting uten å ha prøvd det, burde man kanskje sette seg ned og tenke over saken litt til? Dykking utvikler seg, og ting som mellomline og vestflaske er misforståtte sikkerhetsdinosaurer som burde ha dødd ut for lenge siden.

lurre
25-09-2002, 17:23
Hmm... kanskje på tide med noen konklusjoner, eller i hvert fall en erkjennelse av mangel på konklusjoner...

Dykking utvikler seg, og ting som mellomline og vestflaske er misforståtte sikkerhetsdinosaurer som burde ha dødd ut for lenge siden.
En påstand som taler for seg sjøl. Jeg skal være enig i at dykkingen har utviklet seg, og jeg er sikker på at om 10 år så ler vi av det utstyret vi bruker i dag, slik vi i dag ler av frontvesten. Like fullt er det viktig ikke å avskrive gammelt utstyr før vi har fått en fullgod erstatning. Erstatningen for vestflaska må jo i dag være ponybottle, og hadde ponybottle vært en enkel og integrert del av utstyret så skulle jeg ikke sagt noe. Min erfaring (begrenset sådan) med ponybottle, er at også DEN gir falsk trygghet, i og med at vi i realiteten snakker om et ekstra sett med ventiler, slanger, 1. og 2. trinn som kan feile. I tillegg ligger faren for IKKE å finne 2. trinnet til pånnien når man er stresset og kjenner suget etter luft.
Når det gjelder denne lina så må vi ha en ting helt klart for oss: Bruken av line betyr ikke at man slutter å gjøre buddy-sjekk med jevne mellomrom. Jeg følger min buddy like mye om jeg bruker line eller ikke. Men mye kan skje, og som jeg har sagt noen ganger nå, så KAN lina være redningen. Den kan også forårsake trøbbel, men som en sammenligning vil jeg si at sannsynligheten for at man uten line mister buddyen og får problemer er større enn at lina skal forårsake problemer av tilsvarende dimensjoner. Buddyline gir ikke falsk trygghet mer enn alt det andre redundancy-utstyret vi omgir oss med (inkludert buddy-begrepet, diskutert en annen plass i forumet.)

Vi har helt tydelig forskjellig utgangspunkt for denne diskusjonen og sånn jeg ser det er det vel mest sannsynlig ikke mulig å møtes. Den ultimate dykke-konfigurasjonen kommer vil vel aldri til å finne, noen av oss. I mellomtiden kan vi vel gjøre alt vi kan for at dykket blir så sikkert som mulig. Min løsning er å bruke mellomline så lenge jeg ikke har en bedre erstatning.

Og med det tror jeg at jeg har sagt mitt. Fin diskusjon.

Kyrre i Harstad.

Andre
26-09-2002, 11:04
Min erfaring (begrenset sådan) med ponybottle, er at også DEN gir falsk trygghet, i og med at vi i realiteten snakker om et ekstra sett med ventiler, slanger, 1. og 2. trinn som kan feile. I tillegg ligger faren for IKKE å finne 2. trinnet til pånnien når man er stresset og kjenner suget etter luft.

Backup ventil festes enkelt med en strikk rundt halsen. Da vet du til enhver tid hvor du finner luft hvis man mister hovedventilen av en eller annen grunn...

McDiver
26-09-2002, 23:14
Backup ventil festes enkelt med en strikk rundt halsen. Da vet du til enhver tid hvor du finner luft hvis man mister hovedventilen av en eller annen grunn...

Nok et tegn på en solodykker som ikke er interessert i å hjelpe en buddy med ventilklikk til å få luft ved å parpuste under en kontrollert nødoppstigning. Eller har du enda en ventil til å gi luft til buddy i en nødsituasjon?
Jeg er glad jeg slipper å dykke med deg.......

Andre
26-09-2002, 23:49
Nok et tegn på en solodykker som ikke er interessert i å hjelpe en buddy med ventilklikk til å få luft ved å parpuste under en kontrollert nødoppstigning. Eller har du enda en ventil til å gi luft til buddy i en nødsituasjon?
Jeg er glad jeg slipper å dykke med deg.......

Det skal du få slippe. Dykkere som ikke tenker lenger en nestetippen klarer jeg meg fint uten....

Buddy'er i fare får delt luft via hovedventilen jeg normalt puster på, og som ved en tilfeldighet er 2.1 meter lang slik at de kan svømme normalt ved siden eller foran meg. I slike tilfeller kan en buddy også være sikker på at han får en virkende ventil å puste på og ikke en utslitt billigmodell som har blitt slept gjennom sølen de siste 20 minuttene. Nødsituasjoner som ender med at dykkeren i nød i tillegg puster sølevann har en tendens til å utvikle seg til rene panikksituasjoner. I tillegg kan det jo nevnes at halvpaniske dykkere i nød uansett har en sterk trang til å gripe fatt i ventilen du har i munnen, og da er det veldig greit å ha backup ventilen lett tilgjengelig rundt halsen.

Men nå snakket jeg egentlig om en ponybottle som backup til eget bruk, og da har man jo uansett en octopus på det vanlige ventilsettet på hovedflasken.... vanligvis kan man jo dele denne med buddyen i nød....

Si ifra neste gang du skal dykke i nærheten av meg, så jeg kan holde god avstand slik at vi ikke blir satt opp som buddy'er ved en feil...

Jeezuz...

Thomas Torjusen
27-09-2002, 10:26
hovedventilen jeg normalt puster på, og som ved en tilfeldighet er 2.1 meter lang slik at de kan svømme normalt ved siden eller foran meg.
Smart move. :)

Et godt tips som flere kan benytte seg av.

/Thomas

Sigve
27-09-2002, 14:02
Hei

Octopusen hengende rundt halsen i et strikk er vel en konfigurasjon som har kommet fra teknisk dykking (i alle fall det jeg har hørt). Dette viser at vi vanlige sportdykkere kan "adoptere" noen smarte triks fra teknisk dykking for å gjøre den vanlige sportsdykkingen tryggere.

Jeg dykker selv med octopusen hengende rundt halsen og da vet jeg i alle fall hvor den er. Som Andre sier vil en dykker i panikk velge ventilen du har i munnen da han vet at den gir med 100% sikkerhet luft.

Mange på dette forumet hadde sikkert ikke peil på at det fantes en slik konfigurasjon, og kanskje noen av de "adopterer" den nå??

Sigve

McDiver
28-09-2002, 20:58
En opphetet diskusjon ja......
Til Andrè vil jeg jo si at det var en smart løsning med lang slange på hovedventilen. Det har jeg faktisk sett før og vurdert dette selv. Får bare unnskylde da ikke all info var med fra starten..... :)
Sjøl bruker jeg å si til meddykker at om han/hun trenger luft så kan han/hun ta den ventilen vedkommende måtte ønske, så tar jeg den som er ledig....... Har da litt kapasitet etter noen år med UV-rugbytrening. ;D
At diskusjonene blir noe opphetet er egentlig ganske lett da det ikke er alle som får med seg ironien i endel innlegg her, noe som fører til at noen føler seg tråkka på av forfatterne. De fleste av oss tenker nok på sikkerhet før og under dykket, men det er så mange forskjellige måter å dykke på med forskjellige forutsetninger pga utdanningsnivå og interesser at vi blir sikkert aldri ferdig å diskutere. Dette igjen gjør jo at det blir noe på disse sidene, så da så.

Dive safe all of you!!!

Trond

Arnt
26-01-2003, 19:10
He he...

Jeg vil heller si at fester noen en mellomline på meg, så bør den være lang og de bør være klare for solo-dykk, for i vannet hopper jeg ihvertfall ikke...

Hmm.. rar innstilling. Jeg lærte i allefall på kurs å dykke
etter forutsetningene til "yngste mann", den med minst
erfaring. OM han ønsker mellomline for å føle seg tryggere
vil jeg dykke med line for at han skal ha den følelsen.

Jeg vil nok forklare i forkant av dykket hva JEG mener om
lina, og de ulemper JEG synes den har, men vil han så er ikke
dette på noe som helst vis problematisk.

Arnt

Arnt
26-01-2003, 19:19
Det skal du få slippe. Dykkere som ikke tenker lenger en nestetippen klarer jeg meg fint uten....

Buddy'er i fare får delt luft via hovedventilen jeg normalt puster på, og som ved en tilfeldighet er 2.1 meter lang slik at de kan svømme normalt ved siden eller foran meg. I slike tilfeller kan en buddy også være sikker på at han får en virkende ventil å puste på og ikke en utslitt billigmodell som har blitt slept gjennom sølen de siste 20 minuttene. Nødsituasjoner som ender med at dykkeren i nød i tillegg puster sølevann har en tendens til å utvikle seg til rene panikksituasjoner. I tillegg kan det jo nevnes at halvpaniske dykkere i nød uansett har en sterk trang til å gripe fatt i ventilen du har i munnen, og da er det veldig greit å ha backup ventilen lett tilgjengelig rundt halsen.

Men nå snakket jeg egentlig om en ponybottle som backup til eget bruk, og da har man jo uansett en octopus på det vanlige ventilsettet på hovedflasken.... vanligvis kan man jo dele denne med buddyen i nød....

Si ifra neste gang du skal dykke i nærheten av meg, så jeg kan holde god avstand slik at vi ikke blir satt opp som buddy'er ved en feil...

Jeezuz...

Her er jeg HELT enig med Andre, men for mange vil nok
noe av sammenhengen falle bort.... OM de ikke leiter seg tilbake i diskusjonen.

Arnt

moped
26-01-2003, 19:30

Arnt

Det lærte du på kurs, ja. Men nå er det gått noen år, og du har kastet vrak på nesten all den andre grunnkurslærdommen din, så hvorfor er akkurat dette så viktig? ;) ;D

Arnt
26-01-2003, 19:48
Det lærte du på kurs, ja. Men nå er det gått noen år, og du har kastet vrak på nesten all den andre grunnkurslærdommen din, så hvorfor er akkurat dette så viktig? ;) ;D

Gammel diskusjon.. flashback. Du er våken ja :D

Kanonsikt her i dag Morten... og MYE krabber.

Har jeg kastet all gammel lærdom ut vindu.. er det d du sier?

Arnt

moped
26-01-2003, 20:26
Gammel diskusjon.. flashback. Du er våken ja :D

Kanonsikt her i dag Morten... og MYE krabber.

Har jeg kastet all gammel lærdom ut vindu.. er det d du sier?

Arnt

Hadde bare litt bensin jeg ville kaste på nærmeste varmekilde. Du sto lagelig til for hogg... ;)

Ta det nå pent med kneet, så du ikke spolerer vintersesongen. Det er krabbe nok i havet om ikke du også skal krabbe... ::)

Andre
26-01-2003, 21:36

En ting er å ta seg av nybegynnere/dykkere med mindre erfaring enn en selv, å forkaste alle prinsipper om egen sikkerhet for at denne dykkeren skal kunne ha sin falske trygghet er noe helt annet.

Hva hvis den sylferske dykkeren blir "skremt" av at jeg dykker med dobbelt flaskesett og to ventilsett da? skal jeg demontere flaskene og skru om ventilsettene slik at det også passer ham/henne?

Enten så godtar buddyen utstyrsriggingen min, eller så kan han/hun finne seg en annen buddy som vil leke på hans/hennes premisser.

Actinia
27-01-2003, 02:01
En ting er å ta seg av nybegynnere/dykkere med mindre erfaring enn en selv, å forkaste alle prinsipper om egen sikkerhet for at denne dykkeren skal kunne ha sin falske trygghet er noe helt annet.

Hva hvis den sylferske dykkeren blir "skremt" av at jeg dykker med dobbelt flaskesett og to ventilsett da? skal jeg demontere flaskene og skru om ventilsettene slik at det også passer ham/henne?

Enten så godtar buddyen utstyrsriggingen min, eller så kan han/hun finne seg en annen buddy som vil leke på hans/hennes premisser.

Om du dykker med enkelt eller dobbelt flaskesett er jo helt opp til deg, samme med enkelt eller dobbelt ventilsett. Om buddyen spør deg hvorfor, så kan du forklare ham/henne hvorfor, og kanskje gi ham/henne en ekstra trygghet med å si at dersom det skulle bli problemer, så er du der for å hjelpe.
Her er temaet "dykking med eller uten mellomline", og om en nybegynner føler seg tryggere med line, så er det logisk at han/hun føler seg utrygg uten, og følelsen av å være utrykk er ikke noe som skal være tilstedet under et dykk.

Og tilslutt vil jeg si at jeg er takknemmelig for mine buddyer, som har dykket med line med meg, selv om de vanligvis ikke bruker det.

Andre
27-01-2003, 09:25
Om du dykker med enkelt eller dobbelt flaskesett er jo helt opp til deg, samme med enkelt eller dobbelt ventilsett. Om buddyen spør deg hvorfor, så kan du forklare ham/henne hvorfor, og kanskje gi ham/henne en ekstra trygghet med å si at dersom det skulle bli problemer, så er du der for å hjelpe.
Her er temaet "dykking med eller uten mellomline", og om en nybegynner føler seg tryggere med line, så er det logisk at han/hun føler seg utrygg uten, og følelsen av å være utrykk er ikke noe som skal være tilstedet under et dykk.

Jammen hør på hva jeg sier da... Så lenge JEG ser på mellomline som en sikkerhetsrisiko så dykker jeg ikke med det, uansett hvor trygg en nybegynner føler seg med den. Hvis ikke nybegynneren/buddy'en kan godta det, så får han bare la være, men da får han finne noen andre å dykke med.

Arnt
27-01-2003, 09:58
Så lenge JEG ser på mellomline som en sikkerhetsrisiko så dykker jeg ikke med det, uansett hvor trygg en nybegynner føler seg med den. Hvis ikke nybegynneren/buddy'en kan godta det, så får han bare la være, men da får han finne noen andre å dykke med.

Jaja.. Enkelte hjelper nybegynner frem her i verden mens
enkelte er så usikker på egen dykkeferdighet at de heller
lar disse seile sin egen sjø. Ansvarsfullt.
En mellomline(noe jeg ikke liker) er laget slik at den
ikke skal utgjøre noen sikkerhetsrisiko for brukere,og
om mot formodning din buddy tar ekspressen til overflaten
så ryker festet på din eller hans hånd... tenker jeg?

Arnt

moped
27-01-2003, 10:01
Har man en standard line med o-ringer i hver ende som vil brytes ved et drag på rundt 50-100 kg kan jeg ikke skjønne at buddyline kan betegnes som "farlig". Er det noen i dette forum som kan bevise at line medfører fare trekker jeg selvfølgelig uttalelsen min.

OK. Jeg gjør et forsøk:

Hvor mange kilo negativ klarer du å gjøre deg i vannet? 3-4?
Hvis det må 50 kilo til for å bryte o-ringen (løfte en sekk sement + 10 kg med èn hånd), er det da ikke en viss fare for at du blir med heisen opp når lina sitter fast?

Men hvis du kan garantere at:

1. Du/buddy alltid har noe å holde dere fast i på bunnen - og både du og buddyen har mer enn 50 kilo reserveoppdrift slik at o-ringen ryker, eller

2. Du alltid kommer løs fra lina i enhver situasjon (inkludert når lina har surra seg rundt kran og 1.trinn), eller

3. Ufrivillig og ukontrollert oppstigning aldri skjer,

så gir jeg meg.

Dragen
27-01-2003, 11:20
OK. Jeg gjør et forsøk:

Hvor mange kilo negativ klarer du å gjøre deg i vannet? 3-4?
Hvis det må 50 kilo til for å bryte o-ringen (løfte en sekk sement + 10 kg med èn hånd), er det da ikke en viss fare for at du blir med heisen opp når lina sitter fast?

Men hvis du kan garantere at:

1. Du/buddy alltid har noe å holde dere fast i på bunnen - og både du og buddyen har mer enn 50 kilo reserveoppdrift slik at o-ringen ryker, eller

2. Du alltid kommer løs fra lina i enhver situasjon (inkludert når lina har surra seg rundt kran og 1.trinn), eller

3. Ufrivillig og ukontrollert oppstigning aldri skjer,

så gir jeg meg.

1. Lurre hadde vel med sånn ca. en null for mye i sine kilo.
DESSUTEN er det IKKE meningen at O-ringen skal måtte ryke før du får frigjort deg. Den ruller enkelt av hånden din hvis du retter hånden mot din buddy. Et strikk (O-ring) strekker seg vet du...

2. Det gjør den ikke hvis lina er riktig konstruert samt at du klarer å følge litt med på i hvilken retning lina går fra hånda di. Skulle du være uheldig, så er jo ALLTID buddyen der for å få deg løs. What's the big deal...?

3. Det er jo nettopp DET som er et av problemene med buddy systemet. Buddyen er ikke der når du trenger ham/henne. Du skriver det jo i klar tekst selv: Du vil jo ikke følge din buddy opp hvis han får problemer(DU kan umulig vite hans/hennes motiv for plutselig å ta heisen).

Når DU endelig kommer deg på overflaten for å hjelpe til, er ikke buddyen din der lenger. Hvem har kontroll på buddyen sin nå???

Ukontrollert oppstigning skjer av TO årsaker:
Manglende oppdriftskontroll OG ved nødsituasjoner.

Er det deg gitt å vite hvilken av disse to grunnene som fikk din buddy til å ta heisen?
Buddylina sikrer at du blir varslet når noe er galt med buddyen din og vice versa.

Greit å velge bort mellomlina, men da må man være klar over hvordan ei mellomline funker i praksis, og hvilke scenarioer den vil avhjelpe.

Trenger ikke å gi deg Moped, men jeg syns du er litt ute å sykler nå... :)

mvh

Dragen

Dragen
27-01-2003, 11:42
fordi han fikk panikk og tok av seg linen for å svømme mot overflaten for 5 min. siden? Hva med når du har svømt rundt med en druknet buddy i 5 min. fordi du ikke la merke til at han ikke pustet lenger.. "Han kunne jo bare røsket litt i linen"...

Før man kommer med flåsete kommentarer

Flåsete kommentarer?????
Du er jaggu ikke sann!

>:( :( ??? :'(

Hallgeir (Dragen)

moped
27-01-2003, 12:17
1. Lurre hadde vel med sånn ca. en null for mye i sine kilo.
DESSUTEN er det IKKE meningen at O-ringen skal måtte ryke før du får frigjort deg. Den ruller enkelt av hånden din hvis du retter hånden mot din buddy. Et strikk (O-ring) strekker seg vet du...

Den nullen kunne kostet ham en tur i campingvogna...
En typisk o-ring med diameter 5cm holder mer enn 5 kg, men man kan jo legge inn bruddsoner... ::)

2. Det gjør den ikke hvis lina er riktig konstruert samt at du klarer å følge litt med på i hvilken retning lina går fra hånda di. Skulle du være uheldig, så er jo ALLTID buddyen der for å få deg løs. What's the big deal...?
[/qoute]

Hvis ditt og hvis datt. Hva hvis du ER uheldig, og o-ringen som skulle rulle lett av hånden har gjort nettopp det? Vil buddyen din likevel lukte lunta og komme deg til unnsetning? Har DU forsøkt å roe ned en panikkslagen buddy som er viklet inn i 5m mellomline, og som du til alt overmål selv henger fast i?

3. Det er jo nettopp DET som er et av problemene med buddy systemet. Buddyen er ikke der når du trenger ham/henne. Du skriver det jo i klar tekst selv: Du vil jo ikke følge din buddy opp hvis han får problemer(DU kan umulig vite hans/hennes motiv for plutselig å ta heisen).

Jeg har ingenting imot å følge etter buddyen opp, men da skal jeg gjøre det i MITT tempo - ikke hengende som et slips etter en rakett med panikk. (Det blir bedre plass i campingvogna hvis vi sender èn dykker til behandlig)

Når DU endelig kommer deg på overflaten for å hjelpe til, er ikke buddyen din der lenger. Hvem har kontroll på buddyen sin nå???
[/qoute]

Ikke jeg iallefall. Kanskje er han allerede død. Men jeg avverget muligens en dobbeltulykke.

Ukontrollert oppstigning skjer av TO årsaker:
Manglende oppdriftskontroll OG ved nødsituasjoner. Er det deg gitt å vite hvilken av disse to grunnene som fikk din buddy til å ta heisen?
Buddylina sikrer at du blir varslet når noe er galt med buddyen din og vice versa.

Mulig det. Men årsaken interesserer meg ikke, så lenge jeg slipper å være ufrivillig passasjer opp.

Greit å velge bort mellomlina, men da må man være klar over hvordan ei mellomline funker i praksis, og hvilke scenarioer den vil avhjelpe.
[/qoute]

Dette blir et avveiningsspørsmål. Jeg har prøvd flere varianter av mellomline. JEG synes ikke fordelene oppveier ulempene. Jeg har ansvaret for min egen sikkerhet og overlater det ikke til andre. Og selvsagt vil jeg hjelpe buddyen hvis mulig, men alle som dykker med meg får grei beskjed om at jeg ikke nødvendigvis er tilgjengelig til enhver tid. Så får de trekke seg hvis de synes det blir for skummelt.

Trenger ikke å gi deg Moped, men jeg syns du er litt ute å sykler nå... :)

Nei, det synes du ikke. Du synes jeg har helt rett.

(Jedi mind-trick)

mvh
Morten

OK - fikk ikke helt til det der med flere delsitater, men du skjønner farta. :)

Dragen
27-01-2003, 12:33
Den nullen kunne kostet ham en tur i campingvogna...
En typisk o-ring med diameter 5cm holder mer enn 5 kg, men man kan jo legge inn bruddsoner... ::) Jeg har ingenting imot å følge etter buddyen opp, men da skal jeg gjøre det i MITT tempo - ikke hengende som et slips etter en rakett med panikk. (Det blir bedre plass i campingvogna hvis vi sender èn dykker til behandlig) Mulig det. Men årsaken interesserer meg ikke, så lenge jeg slipper å være ufrivillig passasjer opp.Nei, det synes du ikke. Du synes jeg har helt rett.

(Jedi mind-trick)

mvh
Morten

OK - fikk ikke helt til det der med flere delsitater, men du skjønner farta. :)

Synes svaret ditt var helt greit jeg Moped, selv om jeg er uenig med deg...
O-ringen skal ikke ryke!!! Den skal RUUULLLE av hånda når du SELV vil det!

(joda, er Jedi tilhenger jeg også... ;))

Dragen

Andre
27-01-2003, 12:56
Jaja.. Enkelte hjelper nybegynner frem her i verden mens
enkelte er så usikker på egen dykkeferdighet at de heller
lar disse seile sin egen sjø. Ansvarsfullt.
En mellomline(noe jeg ikke liker) er laget slik at den
ikke skal utgjøre noen sikkerhetsrisiko for brukere,og
om mot formodning din buddy tar ekspressen til overflaten
så ryker festet på din eller hans hånd... tenker jeg?

Jeg dykke gjerne sammen med og hjelper nybegynnere en gang i mellom jeg, men jeg bryter ikke egne sikkerhetsprinsipper for å gjøre det.

En mellomline er laget av tau og strikk/gummiring og kan surre seg rundt ting, buddyen (som man ikke trenger å følge med på hele tiden siden man har mellomline allikevel) kan komme ut for f-eks. at inflatoren låser seg og vesten blir fyllt. Når han plutselig er på full fart opp og tauet strammer seg, hvor lett er det da å vrenge av seg strikken slik at en selv ikke blir med på heisturen? En ting er at det er lett å ta av seg når tauet er slakt, en helt annen sak er det når tauet strammer, strikken har lagt seg under computeren eller tauet har surret seg en gang rundt fangstnettet...

Andre
27-01-2003, 12:58
Flåsete kommentarer?????
Du er jaggu ikke sann!

>:( :( ??? :'(

Hallgeir (Dragen)

heh? Leste du i det hele tatt innleggene der du siterte fra?

remi
27-01-2003, 13:05
:) har fulgt med i denne diskusjonen lenge uten å engasjere meg, men føler meg tvunget til å lufte noen synspunkter, dessuten kjeder jeg meg akkurat nå.

Jeg trodde ikke det fants noen gode argumenter for å la være å bruke mellomline. Jeg tok feil. At linen kan feste seg rundt kranen på deg akkurat når buddyen din tar en ukontrollert oppstigning høres jo skummelt ut.

Jeg kjører kurs, der er vi pålagt å bruke mellomline på noen av dykkene, ALLE som prøver dette er positive etterpå, nesten ingen før. Ingen av mine helt grønne elever har klart det kunststykket som den erfarne dykkeren her tidligere var redd for. Personlig bruker jeg line nesten aldri, fordi jeg har fordommer mot dykkenazistene som i alle år har prøvd å påtvinge andre slike innretninger. Ikke fordi den er farlig eller ikke virker, fordi det gjør den!
Derfor synes jeg at det må være opp til enhvær å velge om han vil bruke den eller ikke, selvsagt!

MEN å nekte å bruke line hvis en buddy ber om det??!!
Hallo!? Hvor egosentrisk går det an å bli?
Det er vel ikke mange viderekomne dykkere som ber om slikt, erfaringsmessig ønsker en del nybegynnere å bruke line, ergo er det snakk om et dykk der du til enhver tid skal kunne gå rett opp uten noen form for dekompresjon. Jeg tar hellet ti ukontrollerte oppstigninger sammen med en dykker jeg har ansvar for enn å la være en gang. >:(

may the force (of a buddyline)be with you luke.

remi

Dragen
27-01-2003, 13:16
heh? Leste du i det hele tatt innleggene der du siterte fra?

ikke innleggene, bare innlegget!
(og det var DET jeg siterte fra...)

Dragen

Dragen
27-01-2003, 13:20
:) har fulgt med i denne diskusjonen lenge uten å engasjere meg, men føler meg tvunget til å lufte noen synspunkter, dessuten kjeder jeg meg akkurat nå.

Jeg trodde ikke det fants noen gode argumenter for å la være å bruke mellomline. Jeg tok feil. At linen kan feste seg rundt kranen på deg akkurat når buddyen din tar en ukontrollert oppstigning høres jo skummelt ut.

Jeg kjører kurs, der er vi pålagt å bruke mellomline på noen av dykkene, ALLE som prøver dette er positive etterpå, nesten ingen før. Ingen av mine helt grønne elever har klart det kunststykket som den erfarne dykkeren her tidligere var redd for. Personlig bruker jeg line nesten aldri, fordi jeg har fordommer mot dykkenazistene som i alle år har prøvd å påtvinge andre slike innretninger. Ikke fordi den er farlig eller ikke virker, fordi det gjør den!
Derfor synes jeg at det må være opp til enhvær å velge om han vil bruke den eller ikke, selvsagt!

Det er vel ikke mange viderekomne dykkere som ber om slikt, erfaringsmessig ønsker en del nybegynnere å bruke line, ergo er det snakk om et dykk der du til enhver tid skal kunne gå rett opp uten noen form for dekompresjon. Jeg tar hellet ti ukontrollerte oppstigninger sammen med en dykker jeg har ansvar for enn å la være en gang. >:(

may the force (of a buddyline)be with you luke.

remi

Flott innlegg! :)

Spesielt det der med at:
"At linen kan feste seg rundt kranen på deg akkurat når buddyen din tar en ukontrollert oppstigning høres jo skummelt ut."

Glimrende ;D

Dragen

Andre
27-01-2003, 13:41
............

Ingen av mine helt grønne elever har klart det kunststykket som den erfarne dykkeren her tidligere var redd for.

Bare fordi du synes det høres usannsynlig ut, betyr det at det aldri kan skje?

Jeg har alltid lurt innen dykkemiljøene hvorfor nybegynnere alltid skal taes så veldig mye hensyn til, mens mer "erfarne" (dykket i mer enn en sesong) kan man bare drite i. Dykkerklubber fungerer også slik, man skal ta seg godt av og tilrette legge alt for de nyeste og ferskeste medlemmene, men når man har vært medlem en stund er det liksom ikke så viktig lenger. Det hjelper ikke om 10 stk. står for 90 % av klubbdykkene, man skal alltid tilrettelegge turene slik at hvis det skulle komme en nybegynner så skal han ha førsterett til å få dekket alle sine lyster.

Istedenfor å feste nybegynneren til seg selv (for å garantere at ved en evt. heistur til overflaten enten blir dratt med opp, eller du får dratt av deg linen slik at nybegynneren finner ut på den harde måten at en buddyline faktisk ikke var noen redning allikevel) kan man jo kanskje heller følge med på sin ferske buddy og vise at man følger med på ham. På den måten kan man t.o.m forhindre at han tar heisen...

Andre
27-01-2003, 13:43
ikke innleggene, bare innlegget!
(og det var DET jeg siterte fra...)

Dragen

Og da tenkte du at "den setningen der kan jeg dra ut av sin sammenheng og kommentere"?

Dragen
27-01-2003, 13:46
Bare fordi du synes det høres usannsynlig ut, betyr det at det aldri kan skje?Jeg har alltid lurt innen dykkemiljøene hvorfor nybegynnere alltid skal taes så veldig mye hensyn til, mens mer "erfarne" (dykket i mer enn en sesong) kan man bare drite i. Dykkerklubber fungerer også slik, man skal ta seg godt av og tilrette legge alt for de nyeste og ferskeste medlemmene, men når man har vært medlem en stund er det liksom ikke så viktig lenger. Det hjelper ikke om 10 stk. står for 90 % av klubbdykkene, man skal alltid tilrettelegge turene slik at hvis det skulle komme en nybegynner så skal han ha førsterett til å få dekket alle sine lyster.

Istedenfor å feste nybegynneren til seg selv (for å garantere at ved en evt. heistur til overflaten enten blir dratt med opp, eller du får dratt av deg linen slik at nybegynneren finner ut på den harde måten at en buddyline faktisk ikke var noen redning allikevel) kan man jo kanskje heller følge med på sin ferske buddy og vise at man følger med på ham. På den måten kan man t.o.m forhindre at han tar heisen...

Vil man ikke så vil man ikke...

..og man kan jo få en meteoritt i hue i morra ;D

Dr..

Dragen
27-01-2003, 13:49
Og da tenkte du at "den setningen der kan jeg dra ut av sin sammenheng og kommentere"?

Hvilken sammenheng?
Synes de to setningene jeg siterte sto godt på egne bein jeg...
Noen andre enn Andre som er uenig i det?

Dragen

remi
27-01-2003, 14:11
Bare fordi du synes det høres usannsynlig ut, betyr det at det aldri kan skje?Jeg har alltid lurt innen dykkemiljøene hvorfor nybegynnere alltid skal taes så veldig mye hensyn til,

hold an kompis! jeg mente faktisk at det var et godt argument mot line, men ikke godt nok til å nekte en buddy å få oppfyllt sitt siste siste ønske før dere dykker, capishe?

hvorfor skal nybegynnere taes hensyn til?? fordi de trenger det vel!

hvis du ble godt tatt vare på når du var nybegynner skjønner du hvorfor, hvis du ikke ble tatt vare på er det ingen grunn til å la bitterheten flomme over alle andre vel?

fra spøk til side, når/hvis du dykker sammen med en som er fersk har du faktisk et ansvar, hverken mer eller mindre. Det er faktisk det mellomline dreier seg om, å være villig til å akseptere en litt større risiko for seg selv for at en annen skal få en mye lavere risiko.

Hva er det verste som kan skje dersom du får en ufrivillig oppstigning? heli-tur til bergen og en våkenatt i et kammer?
Hva er det verste som kan skje dersom buddyen din får en ukontrollert oppstigning uten deg? litt veiving med armene i overflaten før han synker og drukner? mens du får et liksøk og en våkenatt på et politikammer?

Du kan få velge først.

remi

moped
27-01-2003, 14:30
Hva er det verste som kan skje dersom du får en ufrivillig oppstigning? heli-tur til bergen og en våkenatt i et kammer?
Hva er det verste som kan skje dersom buddyen din får en ukontrollert oppstigning uten deg? litt veiving med armene i overflaten før han synker og drukner? mens du får et liksøk og en våkenatt på et politikammer?

Du kan få velge først.

remi

Kan jeg også få velge først?
Jeg tar alternativ 2.

Jeg har 900 kilometer til nærmeste trykkammer og 100 dager i året med ukurant fly-vær. Ofte er det mange mil til folk, og dårlig mobildekning. Dette er forholdene jeg er henvist til å dykke under. Sett i lys av at en trykkfallsyke slett ikke trenger å være så lysbetont som du antyder, forbeholder jeg meg retten til å prioritere min egen sikkerhet som nr 1, og redde kameraten som neste skritt - hvis mulig.

mvh Morten

Dragen
27-01-2003, 14:39
Jeg tar alternativ 2.

Jeg har 900 kilometer til nærmeste trykkammer og 100 dager i året med ukurant fly-vær. Ofte er det mange mil til folk, og dårlig mobildekning. Dette er forholdene jeg er henvist til å dykke under. Sett i lys av at en trykkfallsyke slett ikke trenger å være så lysbetont som du antyder, forbeholder jeg meg retten til å prioritere min egen sikkerhet som nr 1, og redde kameraten som neste skritt - hvis mulig.

mvh Morten

Jammen Morten...
Hvor har noen skrevet at man får trykkfallsyke av å bruke mellomline?
Poenget er at du alltid vil få varsel hvis kameraten har tatt heisen! Vi snakker om mellomline her, ikke håndjern...

Dessuten: med 4 meter line kan du jo foreta decostopp samtidig som du har kontroll på kameraten i overflata...

Dragen

hansi
27-01-2003, 14:57
Jammen Morten...
Poenget er at du alltid vil få varsel hvis kameraten har tatt heisen! Vi snakker om mellomline her, ikke håndjern...

Dessuten: med 4 meter line kan du jo foreta decostopp samtidig som du har kontroll på kameraten i overflata...

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Æ holde på å flire mæ ihjæl.... hihihihihi

flott kommentar...

håndjern.. ;D ;D ;D hehehehehe

Andre
27-01-2003, 15:04
hvis du ble godt tatt vare på når du var nybegynner skjønner du hvorfor, hvis du ikke ble tatt vare på er det ingen grunn til å la bitterheten flomme over alle andre vel?

Jeg ble godt tatt vare på, men ikke på den måten som enkelte vil det idag. Jeg hadde også respekt for at de som var mer erfarne enn meg hadde ting å lære bort og at de til tider ville dykke annerledes enn jeg som nybegynner gjorde.

fra spøk til side, når/hvis du dykker sammen med en som er fersk har du faktisk et ansvar, hverken mer eller mindre. Det er faktisk det mellomline dreier seg om, å være villig til å akseptere en litt større risiko for seg selv for at en annen skal få en mye lavere risiko.

Det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg klarer ikke å se at et tau mellom to dykkere er noe større sikkerhet enn at man følger med på buddyen isteden. Har man så lite kontroll at man mister kontakter bør man ta følgene og svømme tettere sammen. (og i tillegg sørge for at man er selvforsynt)

Jeg velger faktisk heller å følge med på buddyen slik at jeg kan forhindre ham i å ta en ukontrollert oppstigning. (Ja jeg har jobbet som divemaster og det går an)

moped
27-01-2003, 15:06
Jammen Morten...

Dragen

Vet ikke. Har noen skrevet det?

Det med deco-line er jo ikke noen dårlig idè... :)

remi
27-01-2003, 15:14
Jeg tar alternativ 2.

mvh Morten

I best fall er ditt svar et utslag av uvitenhet >:( i værste fall kjenner du noen som har omkommet under dykking og syntes det var helt greit så lenge du fikk dekoen din. >:( >:(

som en av dem som har førstehånds kjennskap til en dykkeulukke burde jeg holde meg for god til i det hele tatt å svare på så flåsete innlegg, men på vegne av alle dem som kjenner noen som har dratt ut på den evige dykketur så tillater jeg meg å dele ut et minuspoeng i Den Store Dykkejournalen, straffen er å svømme rundt med 20 cm line til en hyperaktiv Padi dykker med vannskrekk.

remi

Triton
27-01-2003, 15:16
Det er faktisk det mellomline dreier seg om, å være villig til å akseptere en litt større risiko for seg selv for at en annen skal få en mye lavere risiko.

Jeg vet ikke om dette er ironi, men utifra at det ikke er det: Da mener du også at det er forbundet med større risiko for en erfaren dykker å ha på seg mellom line enn uten (om den som sitter i andre enden er mindre erfaren). Har jeg forstått deg rett?
Så hvis det er det mellomline handler om, så melder jeg meg på Andre sitt lag.

Jeg synes instruksjonene ombord på fly er gode rettledere jeg, "ta på din egen maske før du hjelper sidemannen" - eller lett omskrevet "sørg for at du er sikker på at du takler situasjonen før du hjelper buddy".

Da kan man selv analysere situasjonen før man på egenhånd bestemmer seg for å følge etter opp.

Så brenn alle mellomliner, ferdig med det.

Andre
27-01-2003, 15:17
Jammen Morten...

Unnskyld meg, men idet du får det varselet om at buddy'en din har fyllt vesten full og fyker opp mot overflaten, så er linen stram og hvis du ikke er lynkjapp da, så drar han deg med oppover. Er du da sikker på at du i stresset klarer å rive av deg mellomlinen, tømme din egen vest for å opprettholde nøytral oppdrift og følge med hvor det blir av buddyen?
Hvis du derimot bare følger med på buddyen din kan du se om han får problemer og hjelpe ham ut av dem. Hvis det ikke er mulig og han tar en ukontrollert oppstigning (f.eks. fordi inflatoren har hengt seg opp), kan du da rolig ta en kontrollert oppstigning etter ham. Du har da i tillegg muligheten til å hjelpe ham videre hvis han utvikler symptomer på trykkfallsyke.

Se det i øynene: Mellomline er for dykkere som ikke gidder/klarer å følge med på buddy'en sin og tror at alt løser seg bare man binder seg sammen. (Da har man ihvertfall med seg liket inn til land eller opp i båten ved endt dykk hvis noe skulle skje og man ikke oppdager det fordi buddyen ikke var istand til å dra i det fordømte tauet)

moped
27-01-2003, 15:18
I best fall er ditt svar et utslag av uvitenhet >:( i værste fall kjenner du noen som har omkommet under dykking og syntes det var helt greit så lenge du fikk dekoen din. >:( >:(

remi

Flåsete? Greit, så er vi to om det...

Andre
27-01-2003, 15:24

som en av dem som har førstehånds kjennskap til en dykkeulukke burde jeg holde meg for god til i det hele tatt å svare på så flåsete innlegg, men på vegne av alle dem som kjenner noen som har dratt ut på den evige dykketur så tillater jeg meg å dele ut et minuspoeng i Den Store Dykkejournalen, straffen er å svømme rundt med 20 cm line til en hyperaktiv Padi dykker med vannskrekk.

Jeg synes faktisk ikke det var noe innslag av uvitenhet han kom med. Er du virkelig så ridderlig at du gjerne ofrer deg selv for å redde andre, selv om det mest sannsynlig ender med at begge legger inn årene?

Hva er vitsen med at begge dykkerne ligger sammenkrøket på stranda med blod som en nyåpnet colaflaske? Er det da ikke bedre at det ihvertfall er en frisk dykker som kan kjøre de 90 milene til nærmeste trykkkammer med sin forulykkede buddy?

remi
27-01-2003, 15:36
Jeg synes faktisk ikke det var noe innslag av uvitenhet han kom med. Er du virkelig så ridderlig at du gjerne ofrer deg selv for å redde andre, selv om det mest sannsynlig ender med at begge legger inn årene?

Hva er vitsen med at begge dykkerne ligger sammenkrøket på stranda med blod som en nyåpnet colaflaske? Er det da ikke bedre at det ihvertfall er en frisk dykker som kan kjøre de 90 milene til nærmeste trykkkammer med sin forulykkede buddy?

Hallo! vi snakker om dybde på max 20 meter og bunntid på max 40 minutter + en dykkebuddy som vil føle seg mye sikrere om dere brukte line.
Er jeg så ridderlig?? selvsagt! det har jeg lært på CMAS-kurs ;D

remi

moped
27-01-2003, 15:55
Hallo! vi snakker om dybde på max 20 meter og bunntid på max 40 minutter + en dykkebuddy som vil føle seg mye sikrere om dere brukte line.
Er jeg så ridderlig?? selvsagt! det har jeg lært på CMAS-kurs ;D

remi

Ehh... skal man ta av seg lina idet man går dypere enn 20m da?

Jeg har også gått CMAS-stigen opp til ***.
Min instruktør hadde en litt annen holdning til dette. Bra fyr, men ridderlig...? "Selvoppofrende" gjør seg ganske bra i nekrologen, men jeg vil heller dykke i mårra også.

remi
27-01-2003, 15:59
Ehh... skal man ta av seg lina idet man går dypere enn 20m da?

Jeg har også gått CMAS-stigen opp til ***.
Min instruktør hadde en litt annen holdning til dette. Bra fyr, men ridderlig...? Tja, han hadde vel takket og bukket for den karakteristikken.

Ehh...Greit du har åpenbart ikke lest hele tråden, jeg snakker om bruke mellomline når en uerfaren dykker, les 1* eller owd, spør om det. såvidt meg bekjent har de en dybdebegrensing på 20 meter, og siden set er snakk om et non-deco dykk så er tiden begrenset til 40 minutter.

capishe?

remi

moped
27-01-2003, 16:10
Ehh...Greit du har åpenbart ikke lest hele tråden, jeg snakker om bruke mellomline når en uerfaren dykker, les 1* eller owd, spør om det. såvidt meg bekjent har de en dybdebegrensing på 20 meter, og siden set er snakk om et non-deco dykk så er tiden begrenset til 40 minutter.

capishe?

remi

Nå sier du: "jeg snakker om..."
I ditt forrige innlegg sa du: "vi snakker om..."
Og vi (alle vi andre) snakker også om bruk av mellomline generelt.

capishe?

remi
27-01-2003, 16:27
Nå sier du: "jeg snakker om..."
I ditt forrige innlegg sa du: "vi snakker om..."
Og vi (alle vi andre) snakker også om bruk av mellomline generelt.

capishe?

ja....?? når jeg snakker om uerfaren dykker i mellomline så snakker vi om non deco dykk.

vanskelig???

remi

moped
27-01-2003, 16:42
OK. Da summerer vi opp:
Mellomline er teit. ;)

remi
27-01-2003, 17:00
OK. Da summerer vi opp:
Mellomline er teit. ;)

du har faktisk nesten helt rett jo! mellomline er teit for noen, men det gjør ikke folk som bruker mellomline teite.

(jeg kunne jo ha sagt at de av oss som har skjønt poenget med dykking synes ikke det er teit, men jeg skal la være siden noen kan komme til å ta seg nær av det) ( de som ikke har skjønt poenget altså)

nok om det.

remi

Arnt
27-01-2003, 18:31
OK. Da summerer vi opp:
Mellomline er teit. ;)

Hmm.. trur æ lage ei bare til skrekk og advarsel da
som vi kan henge i luftbua med svært STOPP skilt over :D

Arnt

moped
27-01-2003, 18:53
Hmm.. trur æ lage ei bare til skrekk og advarsel da
som vi kan henge i luftbua med svært STOPP skilt over :D

Arnt

Det er neppe nødvendig. Ingen i Berlevåg har sett en mellomline på et tiår. (Og enda er ingen døde! Pussig... ;))

Arnt
27-01-2003, 18:59
Det er neppe nødvendig. Ingen i Berlevåg har sett en mellomline på et tiår. (Og enda er ingen døde! Pussig... ;))

Ikke pussig i det hele tatt... Har jo nevnt det før
i en tråd som heter "Immun mot bends" eller noe.

Vi er noen RÅSKINN, så enkelt er det :D

Forresten skulle vi kanskje hatt line idag, så vi hadde
hatt kontroll på OT, som brukte 4-5 minutter på å lukke
et STAPPA fangstnett... og brukte likegodt opp lufta
samtidlig ;). Jaja, vi var jo ikke langt fra land, og siden
IDK level2 krever noe helt borti **** med fridykking og
svømming med fulle fangstnett, så gikk det som det ofte
gjør... Vi kom opp på 3 forskjellige plasser, nedlesset,
uten luft, 100meter 45º bakke i vente ... men været var fint.

Arnt

moped
27-01-2003, 19:05
Ikke pussig i det hele tatt... Har jo nevnt det før
i en tråd som heter "Immun mot bends" eller noe.

Vi er noen RÅSKINN, så enkelt er det :D

Forresten skulle vi kanskje hatt line idag, så vi hadde
et STAPPA fangstnett... og brukte likegodt opp lufta
samtidlig ;). Jaja, vi var jo ikke langt fra land, og siden
IDK level2 krever noe helt borti **** med fridykking og
svømming med fulle fangstnett, så gikk det som det ofte
gjør... Vi kom opp på 3 forskjellige plasser, nedlesset,
uten luft, 100meter 45º bakke i vente ... men været var fint.

Arnt

Alt er som normalt, med andre ord. Har du frysekapasitet til sånne fangster? Joa, jeg er litt misunnelig, her jeg sitter og sliter skolebenken... :P

Dykkern
27-01-2003, 21:02
"Forresten skulle vi kanskje hatt line idag, så vi hadde
et STAPPA fangstnett... "

Ja der ser dere, mellomline er genialt. I stede for å stå dær å plages med å få fangstnettet sammen, kunne dere brukt mellomlinen til og knyte det i hop, og kanskje ennå fått festet noen ekstra krabber til lina.. ;D