PDA

View Full Version : Dykking med kjæresten?

Pompel
13-09-2002, 07:57
Siden dykking beriker livet mitt så falt det seg naturlig å lirke kjæresten ut i vannet. Det startet med snorkling på båttur og endte med kurs.

Men nå er det enkelte som hever et øyenbryn og mener at det er uheldig med en man er sterkt følesesmessig tilknyttet til som buddy. Argumentet er om noe skulle gå galt så vil man ikke handle rasjonelt nok.

Selv tror jeg at jeg i en trengt situasjon vil kunne handle rasjonelt selv om det er samboern min. Dog har jeg heldigvis ikke fått testet det. Noen andre med erfaring der ute?

Arne K.

Thomas Torjusen
13-09-2002, 08:24
Hei Pompel

Jeg synes det er helt supert dersom man får med kjæresten/kona på dykingen.

Som kjent så tar jo en dykketur en del av dagens timer.... Isteden for at man til stadighet får høre : "Skal du dykke nå igjen?", så kan dette bidra til at du også får mer tid til dykking, og forståelse for at dykking kan ta litt tid.

Når det gjelder sikkerheten så tror jeg at den er like stor som med en annen buddy, kanskje også større.

Jeg er også enig i vbh om at dersom man tar kurs sammen så kan det være en i de å splittes opp under kurset.

/Thomas

Divergirl
13-09-2002, 09:08
De gangene mannen min var ute og kjørte motorsykkel med kompisene sine uten at jeg var med som 'rype', satt jeg hjemme og var bekymret. Gikk det mer enn en time før han ringte, var jeg så og si på vei til å ringe 113. Så jeg besluttet meg for å ta lappen selv, slik at jeg kunne være med også.

Det samme gjalt når vi begynte å tenke på dykking, det var aldri noe tvil om at vi skulle gjøre det sammen. For det er ingen ting som er verre enn å sitte hjemme og være småredd !!!!

Mvh. Helén - fartsgal ;D

Andre
13-09-2002, 09:53
Kone som dykker = dobbelt så dyrt (må kjøpe dobbelt opp av alle dippedutter), dobbelt så mye å bære (det blir jo balanse av 2 stk. 2*12 sett da men....) og halvparten så mye dykking (spesiellt om man bestemmer seg for aldri å dykke sammen)

:-)

Thomas Torjusen
13-09-2002, 11:39
Kone som dykker = dobbelt så dyrt
;D
Dette gjelder jo ikke bare dykking....

/Thomas

ghh
13-09-2002, 13:06
Men gutter!!

Er ikke det å dele opplevelser med kjæresten en viktig del av det å være kjærester ???

Og hvis dykking er en stor del av deres tilværelse, så burde det jo være topp hvis kjærestene vil dele interessen med dere. Og det gå da vel ikke ann å sette pris på gjør det vel????

Det betyr jo ikke at dere nødvendigvis MÅ dykke som buddyer på alle dykk, men at dere får mulighet til å gjøre ting sammen.. trodde jeg da... Men dykking er kanskje noe dere gutta vil ha for dere selv???

-G

Andre
13-09-2002, 13:23
Er ikke det å dele opplevelser med kjæresten en viktig del av det å være kjærester ???
Det betyr jo ikke at dere nødvendigvis MÅ dykke som buddyer på alle dykk, men at dere får mulighet til å gjøre ting sammen.. trodde jeg da... Men dykking er kanskje noe dere gutta vil ha for dere selv???

På ingen måte :-) Kona dykker fordi hun selv vil og hun betaler mesteparten av utstyret selv. Grunnen til at vi ikke dykker sammen er at vi har to barn sammen og at vi begge to bedriver det enkelte her kanskje vil betegne som ekstrem dykking. På den måten blir ihvertfall ikke barna foreldreløse om det verste skulle skje. Men vi drar selvfølgelig på dykker-turer sammen (og ungene er med)

Oystein
13-09-2002, 16:35
Grunnen til at vi ikke dykker sammen er at vi har to barn sammen og at vi begge to bedriver det enkelte her kanskje vil betegne som ekstrem dykking.

Helt enig med deg Andre. Min kone, som forøvrig har vært aktiv i svømmemiljø i flere år, var pådriver for meg når det gjaldt å ta "lappen" og begynne å dykke. Planen er at hun også skal ta dykkersertifikat, men at vi to drar ut og dykker sammen, med våre to håpefulle ståendes på stranda/ i båten etc. er ikke hva vi synes er god barneoppfostring.

Vi ser en løsning på "problemet". I gata der vi bor har det kommet meg for øret at det er 2-3 andre som har dykkersertifikat. På en av gatefestene vi hadde her på forsommeren tror jeg faktisk at det ble rekruttert en 4-5 til. Snakker om lokal dykkerklubb...

Oystein

Diver_DAD
14-09-2002, 08:12
Da min samboer skulle ta lappen maste hun på meg for at jeg også ville/måtte begynne å dykke :).
Dette er jeg jo svært glad for i dag, vi har hatt mange fine og lærerike dykk sammen. Vi hadde flere dykk sammen på kurset og det var ikke noe problem med å gi instr. oppmerksomhet for dette likte vi begge.

Men hun tok en pause da hun ble gravid, nå er dattra 1 år og min sambo har nesten ikke vært i vannet etter fødselen.
De er selvfølgelig med på dykketurer og treff, men hun har mange "gode" grunner for ikke å dykke. :'(

Men til Filipinene drar jeg aleine (hu har ikke mere ferie igjen) ;)

Pompel
14-09-2002, 15:55
Takk for en del synspunkter, men jeg tror jeg må presisere argumentene bedre. Det som sies er at ved ulykker vil man ikke kunne ta de nødvendige skritt som hjerte/ lungereddning, ringe rette instans osv. fordi man er i sjokk over at en man er så glad i har forulykket. Man blir i større grad handlingslammet enn ved en tilfeldig buddy.

En annen dimensjon med det hele, er en mulig skyldfølese om noe går galt. Det var tross alt jeg som lokket henne med på kurs og strengt tatt argumentert for at dykking var trygt.

Dette er ikke en problemstilling jeg dveler med til daglig, men jeg tror det er sundt å lufte problematikken.

Arne K.

skiftenøkkel
14-09-2002, 21:37
Arne K.
Tvert imot, jeg tror når den du er glad i forulykker handler du mer rasjonelt og riktig, fordi du vil at det skal gå bra med den du er glad i. (tror jeg, håper ikke jeg finner ut av det)

the-spirit
16-09-2002, 11:46
Tror forsåvidt ikke at man handler mer/mindre rasjonelt, bare pga. at det er kjæresten man dykker med. Oppstår det en ulykke/uhell, så vil de som handler rasjonelt og klartenkt gjøre det uansett. De som hører inn under den andre gruppen :o bør vel kanskje satse på at det er noen klartenkte i nærheten... Min konklusjon: Dykk med kjæresten, så vel som andre.

The-Spirit

Andre
16-09-2002, 12:20
Problemet er at hvis det er noen man er for glad i vil man gjøre mer for å redde dem. Man ofrer seg selv for å kunne redde partneren. Ved å dykke med en "normal" partner har man en mye større sjanse til å vurdere om mulighetene til å slippe fra det med livet i behold selv.

F.eks. et dykk på et vrak. Man har planlagt å ikke penetrere og har derfor ikke med sikerhetsutstyr som line, doble ventiler osv. Plutselig svømmer buddy'en inn i skipet for å hente noe og blir borte. Vannet inne i inngangen blir veldig grumsete og man hører banking i skroget. Buddyen finner ikke veien ut. Normalt bør man ikke gå inn og lete (med mindre man er lommekjent inne i vraket) men heller hente utstyr/hjelp. Er det derimot kjæresten som svømte inn vil man kanskje ikke tenke klart nok til å holde seg unna, men heller svømmer inn i vraket for å hjelpe. Vips man har to forulykkede....

Det samme gjelder dybde, hvis buddy'en setter seg fast, buddyen får en ukontrollert oppstigning og du har en haug med deco igjen. osv osv.

Enkelte ganger må man faktisk "slippe taket". Forøvrig er dette kanskje noe buddyer burde snakke om på forhånd? Hvor mye skal man risikere for å redde andre? Er dykkerne inneforstått med at man faktisk komme ut for ulykker hvor ingen kan redde dem?

the-spirit
16-09-2002, 12:29
Bør nok kanskje avtale sånt på forhånd, ja. Med tanke på det andre du skriver, så vil nok en vurdering ta meget kort tid(for den rasjonelle, vel og merke...) og igjen mener jeg at tiltakene som blir tatt( følge etter inn i vrak eller ikke) vil være uavhengig av buddy(kjæreste eller ikke). Dette begrunner jeg med klartenkt/rasjonell igjen...

The-spirit.

Sigve
16-09-2002, 13:55
Hei

Jeg vet ikke så mye om psykologi, men jeg har lest i diverse bøker at man bør være obs på å sette sammen kjærester som par, sa det ikke er sikkert de vil handle like rasjonelt ved evt. ulykker.

Har et lite eksempel på dette:
Har en kammerat som tok dykkelederkurs. På dette kurset deltok også et par. De dykket ikke sammen, men mannen var redningssvømmer og dama var buddy med kammeraten min. De foretok et normalt dykk, og kom opp et stykke fra land. Instruktøren sendte bort følgebåten, og de puttet en blodampull i munnen på dama. Kammeraten min svømte inn til land, og dama lå helt "livløs" og drev i sjøen. Dette var jo tross alt en øvelse på kurset, så ikke noe unormalt til nå. Mannen i paret hoppet uti og svømte ut til dama. Han så da at hun lå helt livløs og det rant blod fra munnen hennes. Kammeraten sa at det var det værste brølet han noen gang har hørt. Dama som lå og fløt "livløs" blinket til mannen, og hadde hun ikke gjort det så tror jeg han hadde fått totalt panikk.

Dette var et lite eksempel på redningsaksjoner der personer som er sterkt følelsesmessig knyttet var innblandet. Hadde det vart under vann og virkelig en nødsituasjon vet jeg ikke hva som kunne ha skjedd...

Mvh
Sigve Slagnes

Andre
16-09-2002, 14:31
Instruktøren sendte bort følgebåten, og de puttet en blodampull i munnen på dama. Kammeraten min svømte inn til land, og dama lå helt "livløs" og drev i sjøen.

Nei, for en fin måte å fremkalle traumer hos fremtidige dykkerledere. En ting er å "trene" på situasjoner, men det er en grunn til at f.eks. anne- dukken ikke spyr villt når du foretar munn til munn og hjertekompresjon på den.....

Visse ting gjør man bare ikke som intruktør....

the-spirit
17-09-2002, 12:28
Enig med Andre her. Dette var vel ikke den beste opplæringen. Vil heller kalle det useriøs eksperimentering >:( Inngår dette i kurset :o eller var det på sparket bare for å finne ut hva slags reaksjon som kom??

The-Spirit.

Divergirl
17-09-2002, 23:31
Nei, for en fin måte å fremkalle traumer hos fremtidige dykkerledere. En ting er å "trene" på situasjoner, men det er en grunn til at f.eks. anne- dukken ikke spyr villt når du foretar munn til munn og hjertekompresjon på den.....

Visse ting gjør man bare ikke som intruktør....

Helt enig. Sykt å gjøre noe slikt, spør du meg.

ViLar
18-09-2002, 01:08
Grunnen til at vi ikke dykker sammen er at vi har to barn sammen og at vi begge to bedriver det enkelte her kanskje vil betegne som ekstrem dykking. På den måten blir ihvertfall ikke barna foreldreløse om det verste skulle skje. Men vi drar selvfølgelig på dykker-turer sammen (og ungene er med)

Helt enig, vi dykker også med andre buddyer så sant det lar seg gjøre, med tanke på våre to barn. MEN, dersom vi ikke har andre å dykker med, dykker vi sammen. Det er meget viktig å ikke "bli sløv" fordi man kjenner hverandre så godt, slik at man dropper planlegging, buddysjekk etc (men det skjer desverre med mange..). Vi diskuterer alltid dykket på forhånd og er opptatt av at vi ikke skal spille hasard når vi dykker. Det er så mye flott å oppleve under vann at man ikke behøver å presse grensene utover det som er "satt".

ViLar
25-09-2002, 12:19
Det jeg mener med "sløv" er at mange av de "gamle/ drevne" dykkerne har dykket så mange ganger at de tar "alt" på rutine (mener de selv..) Ergo blir dykkeplanlegging, buddysjekk etc. deretter.
Det samme tror jeg lett oppstår dersom du har en fast buddy som du dykker veldig ofte med. Da kjenner man utstyret til hverandre godt og man kjenner hverandres kompetanse, ønsker etc. vedr. dykkingen. Da er det lett å bli "sløv" i den forstand at buddysjekk, planlegging etc. tas på "feelingen".

Jeg har hørt en påstand om at det er ferskinger og "gamle/drevne" (som er blitt sløve?) som oftest kommer ut for ulykker, men jeg vet ikke om dette er tilfelle. På meg høres det i alle fall ganske logisk ut...

Er det noen som har lest statistikken nøye nok til å vite sånt her?

Scubagirl
25-09-2002, 15:05
mener også å ha lest at de to første årene man dykket,og så når man hadde dykket endel år(husker ikke akkurat hvor lenge), at det var da man var mest utsatt for ulykker (dvs det var flest fersiknger og gamle dykkere). er enig i at det blir litt sløving med endel som har dykket lenge.

Scubagirl
25-09-2002, 15:18
det jeg leste var at når man så statistikken over hvor lenge de forulykkede hadde dykket så var det flest nye og gamle blandt de...

egne erfaringer med sjekk er at det kommer veldig an på personene, noen blåser i den selv om de ikke har så mange dykk og de som har endel dykk er gjerne vant med å ta den...

Digitus
26-09-2002, 08:39
Hei!
Dette blir kansje litt på sidelinjen men.... Når jeg leste alle innleggene her blei jeg sittende igjen med et par spørsmål.. det ene var :siden dere var redd for at barna skulle blir foreldreløse. kjører dere alltid hver deres bil da?? det er mye større sjangs for en ulykke med døden til følge på veien, enn under vann... Og hvis det blir som skrevet diskutert om sikkerthet å gå inn i et vrak der det plutselig blir mye grums å mann mister hverandre. Kanskje det å planlegge dykket mye bedre før en tar en slik sjangs hadde vært en beste løsning... Jeg er på ingen måte ute etter å provosere, ville bare lufte spørsmålene som satt igjen i hodet mitt. Når det gjelder reaksjoner ved evt ulykker.. Er det noe som heter at du får superkrefter så lenge du holder på med redning.. men jo mere glad du er i den du har reddet jo større knekk kan du få etterpå. det er som regel da den reaksjonen kommer. og du tenker på om hva du gjorde galt eller riktig.. Har vært et år i kystvakta og kom i saniteten.... Når vi står på som mest med å hjelpe mennesker som har druknet, mistet handen eller hva som helst, gikk det alltid bra for oss uansett utfall.... det var etterpå når alt var over det tøffe startet

Oystein
26-09-2002, 10:16
See your point Digitus

Det er vel alikevel ikke til å legge skjul for at dykking er en risikosport, mens bilkjøring kun en nødvendig forflytning av legemet regulert av lover, regler og forskrifter. Dersom målet er ikke å dø, enten det er på E-18, eller på 20 meters dyp, burde man greie begge deler med full konsentrasjon og ved å følge regler og sunn fornuft.

Scubagirl
26-09-2002, 14:24
Skal se hva jeg finner vhb, lenge siden jeg leste den da... men jeg ska se :)

komodo dragon
18-10-2002, 14:58
Dykke med kjæresten sin....??? Er du gal !!!

Fan hva slagst kyllingvinge tror du jeg er? Ikke lite frekk >:(

Hahahahaha! Nei Kan man dykke med sin kjæresten,samboer'n eller Kona. Må jo dette være toppen ! Det vil ikke ha noe minus trekk tror Jeg. Men det med at man må tenke litt ang. parvis ved kurs, tror jeg er lurt å splitte opp.

Sigve nevner noe om at kjærester karnsje ikke er like rasjonelle ved ulykker? Mulig han har rett, men Jeg tror at er du glad i en person, så passer du ekstra godt på det som er DITT!