PDA

View Full Version : Hvilke Type Dykk liker dere best ?

JET
12-09-2002, 20:25
Hei Folkens !
Når dere drar på dere dykkerutstyret og hiver dere i vannet.
Hva synes dere er kjekkest ? Foto,fangst,dyp, osv. og
kanskje litt om vilke type utstyr åpent/lukket..

Personlig har jeg prøvd 2x12 + 2 enkle 7 litere,
Rebreathere osv. men vender stadig tilbake til min enkle
flaske,vanlige pusteventil og drar på f.eks stømdykk
eller på utforskning på noen lokale vrak.
mvh
JET

Pompel
12-09-2002, 20:57
Tja.... de dykkene hvor jeg glemmer jobb og studielån er de beste dykkene. Ikke det at livet er surt langt fra, men den totale avkoblingen er målet mitt. Trives godt på vrak, men sier ikke nei til en tett tareskog.

Arne K.

Diver_DAD
12-09-2002, 22:49
Hei !
Jeg digger foto dykk gjerne sammen med vrak eller en bra vegg. 8)
Bruker vanlig luft og ikke`no deco.

Liker sosiale klubbturer med litt dykking ;)

Thomas Torjusen
13-09-2002, 08:15
Hei

Jeg synes at nattdykk best. Det skaper en trollsk stemning, og selv dykkesteder som man har dykket på mange ganger før blir som nye.

http://dykkesiden.com/images/ego_dyk1.jpg

/Thomas

Divergirl
13-09-2002, 09:14
Jeg må si meg enig med Thomas, nattdykk er utrolig artig ! Spesiellt nå om høsten, med mye morild i vannet og en masse eremittkreps som ligger og titter på deg :D

Helén

Diver_DAD
14-09-2002, 08:13
Sorry glemte jo natt dykk jeg og, det er helt sinnsykt bra (om sikta er bra).
Med alt som kommer frem på natta !

komodo dragon
14-09-2002, 09:10
Vel nattdykk i Indonesia eller dagsdykk er World class dive for meg uansett.

Når sikten på dykkene er 40 meter og du kan se Blue spotted sting ray, Murener over 2 meter, Diamant slanger på 80 cm , Manta ray på 5 meter, Spanish Dancer. Store skillpadder o.s.v.

På nattdykk jeg hadde for 4 uker siden så jeg to sovende kjempe skillpadder og en Napolion fisk på over 2 m. Masse coral krabber, som minte meg om Ivo Caprino filmene. 9 Spanish dancer, 2 octopussy, en stor og en liten Cuttle fish, en Giant Muray, en Sort sting ray o.s.v på ett dykk.
IND one SIA har World class dive site, og det er mine favoritt dykk ;)

Elmek
15-09-2002, 20:44
Jeg liker best dykk hvor det ikke er noe stress ;)

Ellers er det morro med jakt og foto.

McDiver
15-09-2002, 22:51
Hei alle sammen!

INGENTING ER SOM ET NATTDYKK I SALTSTRAUMEN I FEBRUAR MED 4-6 KNOP STRØM! ;D ;D ;D ;D

Bare kom hit og prøv, Polardykk eller Bodø Sportsdykkerklubb har folk som guider "turister" i Saltstraumen for en rimelig penge!

Mvh
Trond

Geir
15-09-2002, 23:21
Definitivt vrakdykk, det er nå noe eget ved å svømme rundt en dampmaskin og prøve å forestille seg hvordan denne rustklumpe har fungert en gang i tida! ::)
Så får man heller ta all den kjedelige dekompresjonen på kjøpet :(
Eller avstressa nattdykk på vrak med sterk strøm i januar sammen med delfin ;)

JET
16-09-2002, 00:11
Trond har helt rett !!!
Var i Bodø og staffet på et instruktør kurs i Februar hvor
Erik og folkene hans ved PolarDykk ga oss noen fantastiske
dykk i strømmen. Og Nattdykk med hundrevis av torsk og
sei, 30-40 meter sikt og noen knop strøm. Det var verd hver
eneste av de 144 milene det var å kjøre fra Bergen.
Så det vil jeg andbefale alle som har muligheten !
( ikke kjøreturen, 2 hjulstrekk og piggfrie vinterhjul og nullføre over Saltfjellet...De lokale skogglo ).
Mvh
JET

pilten
16-09-2002, 02:47
Vrakdykking!
Strømdykk... :o

Diver_DAD
16-09-2002, 07:53
Eller avstressa nattdykk på vrak med sterk strøm i januar sammen med delfin ;)

Har dere mye delfiner i Haugesund ??

Enzo
16-09-2002, 07:54
Når jeg kan parkere tørrdrakta og 2x10 ta fram våtdrakt og singel flaske i Norge. :)

McDiver
16-09-2002, 16:56
Når jeg kan parkere tørrdrakta og 2x10 ta fram våtdrakt og singel flaske i Norge. :)

Våtdrakt???? Hva er det???? Tviler på at det funker veldig bra i Nordre del av landet!!! ;D

Mr T

Geir
16-09-2002, 21:54
Diver_Dad,
Vi har bare en delfin, på deling med Karmøy og resten av vestlandet.
Jeg antar at det var den samme delfinen vi dykket med i '78, første gangen var et juledykk med forholdsvis grov sjø og dårlig sikt, synes å huske at Haisommer nettopp hadde gått på kino, glemmer ikke øynene på buddyen min...
Vi hadde vel en åtte - ni dykk med delfinen det neste året, før den plutselig forsvant, tror en lokal Bastesen hadde skutt på den. >:(
Ett av dykkene på topp ti lista var på vraket av Strassburg http://home.online.no/~ge-joer/strassbg.htm#overskrift litt sjø i overflaten men sikten i sjøen var enorm, vi var fortsatt på vei ned da delfinen kom, det er ganske dypt der så bunntiden var bare 15 min for alle tre!
Har ennå ikke klart å kombinere alle fire dykketypene på lista men to av fire er ikke dårlig det heller!

skiftenøkkel
17-09-2002, 21:14
Jakt dykk! Men bar jeg får dykke er alt ok. Strømdykk er heller ikke å forakte, nord-norge kanksje. Var i Sverige nå i helgen, Fant masse :o kamskjell. Men siden det ikke var lov å ta fisk etc. trodde vi det ikke var lov å ta skjell heller. Men det er det, pokker å. :( Men nå vet jeg hvor de er, vi snakker MASSE!!!!! Herlig, gleder meg til neste helg.

Ars
17-09-2002, 21:48
Variasjon er stikkordet. En av fordelene med dykking er at det er så mange muligheter. Personlig holder jeg en knapp på dykk med ny og spennende fauna. Et dykk som har gjort inntrykk i det siste gikk til korallene (sjøbusker) i Lindøysundet i Stavanger.

Kristian

JET
17-09-2002, 23:54
Kristian
Har hørt om koraller i Trondheimsfjorden og på større dyp
langs deler av kysten. men ikke i Stavangerområdet.
Høres flott ut ! Kan du fortelle litt mere om dette ?
mvh
JET

Ars
18-09-2002, 08:42
Kristian
Har hørt om koraller i Trondheimsfjorden og på større dyp
langs deler av kysten. men ikke i Stavangerområdet.
Høres flott ut ! Kan du fortelle litt mere om dette ?

Korallene var en snau meter høge, viftefomet og skarpt orange. Polyppene var ute slik at de virket lodne. På den ene korallen satt et medusahode. Dette er en slangestjerne hvor armene forgreiner seg mange ganger. Store individer kan faktisk ha opptil 5000 armspisser! Rundt korallene var det mange store, blekgule svamper i mange forskjellige former.

De grunneste eksemplarene sitter på 63 - 64 m dyp så det er ikke aktuellt å dykke med noe annet enn trimix. På rundt 80m (disse har jeg ikke sett selv) er det også sjøtrær, de kan bli flere meter høge.

Det var en fantastisk følelse å se de store orange korallene tone frem fra den grå bunnen etter som vi nærmet oss. Det føles utrolig å finne slike skapninger i norske fjorder.

Kristian

JET
18-09-2002, 08:55
Kem sier at vi må reise til sydligere strøk for å ha det morro !
Så da er det bare til å ta Trimix kurs gutter og jenter og la oss dra til Stavanger !!
Takk for tilbakemeldingen . Noen som vet om det ligger bilder
på nettet av disse Korallene ?
mvh
JET

Ars
18-09-2002, 11:59
Takk for tilbakemeldingen . Noen som vet om det ligger bilder
på nettet av disse Korallene ?

http://www.uwphoto.no/search_results_alle.asp?&txtsearchParamType=ALL&txtsearchParamCat=39&txtsearchParamMan=36&txtsearchParamVen=80

Kristian

JET
18-09-2002, 13:30
Takk Kristian
Flotte bilder !
mvh
JET

Oystein
18-09-2002, 20:26
De beste opplevelsene er gjerne de som kommer som en overraskelse.

Hvis man fortsatt kan komme opp etter ett dykk og utbryte Wow, :o så du det? etter at man trodde en hadde sett alt...

Oystein

BubbleMaker
19-09-2002, 09:03
Hmmm,liker så mye,men hvis jeg blar litt i loggboka så ser det ut som jeg er mest i fistel etter et godt vrak og nattdykk.
De to som fortsatt stikker seg ut er:

-nattdykk på Sipadan;Vanvittige mengder humphead parrot fish,murene ute av hulen på jakt,white tips,skilpadder som sover i hyllene osv.Når vi stikker hodet opp av vannet igjen lukter det grillmat fra senteret!!!!! :P

-vrakdykk,Thistlegorm.Vet at mange ikke liker dette,men det er nok først og fremst pga køen.....
Fikk et dykk der alene (dvs.kun min gruppe...)og det er kick!
Sveve i fred og ro over lastebilene og motorsyklene i lasterommet.Vært på mange vrak etter dette,men det har liksom festet seg på netthinnen......

:'( Tror jeg må booke en tur igjen jeg

JET
26-09-2002, 09:41
Mange gode muligheter for å få bra dykk.
Et av mine favoritt dykk i Norge var ved Lindesnes. Ved siden
av fyrtårnet er det en liten holme og mellom disse går en ganske trang passasje utover. kankje bare en meter dyp i begynnelsen og havdønningene kommer rett inn.... og så blir det gradvis dypere ned til ca 25-30 meter. Spennende og flott!

jet