PDA

View Full Version : Teknisk dykking

Thomas Torjusen
12-09-2002, 13:54
Vi vurderer å lage et eget forum for teknisk dykking her på Dykkesiden.

Svar gjerne på spørreundersøkelsen om dette er interessant eller ikke.

Kunne du tenke deg å være med som bidragsyter (moderator) på dette så gi meg beskjed. Klikk på brukernavnet mitt til venstre og send meg noen ord.

/Thomas

Diver_DAD
12-09-2002, 22:53
Høres ut som en bra idé å skille litt her ja :)

Pompel
13-09-2002, 08:01
Med stor fare for å få bråk... DIR gir meg nervøse rykkninger. Så det er fint om de tekniske kan få sin egen lille bås å diskutere i. ( Jada jeg vet at DIR visstnok også er for sportsdykkere.)

Arne K

Andre
13-09-2002, 13:29
Jeg ble bedt om å skrive en liten intro på hva teknisk dykking egentlig går ut på. så her kommer kapittel 1. :-)

Definisjonen på hva teknisk dykking egengtlig er, er ganske svevende. populære beskrivelser er når man dykker med med flere enn en gass, når man utfører dykk med vesentlig deco (dvs. 15-20 minutter eller mer), når man dykker dykk hvor man ikke har mulighet til direkte oppstigning til overflaten (vrakpenetrering, cave eller deco), ved dyp dykking eller rett og slett at en dykker med doble flasker, doble ventiler osv. Jeg vil påstå ingen av disse definisjonene er helt riktige. Alle disse kan gjøres med vanlig sportdykkerutstyr (bortsett fra det med doble flasker og ventiler da :-) men da uten sikkerheten man bestreber innen teknisk dykking.

Det er pga. disse flytende def jeg mener at å adskille teknisk dykking fra "vanlig sportsdykking" er et feilgrep. Teknisk dykking er en videreføring av sportsdykking hvor man legger veldig mye større vekt på kunnskap om(og gjennomføring av kunnskapen) sikkerhet, utstyrkonfigurering, decompresjon, bruk av forskjellige gasser, prosedyrer, mentalitet osv osv. I mine øyne er det som utgjør "teknisk dykking" den kompetansen og det utstyret som en til enhver tid trengs for å kunne gjennomføre et krevende dykk med størst mulig sikkerhet.

Jeg vil definere et krevende dykk som et dykk som går utover de følgende retningslinjer: maks 40 meter, innen tabellgrensere eller decompresjonsdykk med decompresjonstopp på mer enn 5-10 min. (selvfølgelig med to separate luftkilder), open water, dykking med luft/nitrox og ingen decogasser. Går man utover dette begynner man å bevege seg inn i domenet til "tekniske dykkere".

Som sagt ser jeg ingen grunn til å skille sportsdykkere og tekniske dykkere av den grunn at tekniske dykkere egentlig bare er sportdykkere som har gått et skritt videre med hobbyen sin. For meg har steget inn i den tekniske dykkerverden vært en naturlig progresjon fra jeg tok open water lappen. Jeg har ikke tatt et bevisst valg på at nå skulle jeg begynne å dykke teknisk, men har utvidet horisonten min med så mye kunnskap om det jeg driver med som mulig og samtidig konfigurert utstyret mitt til å fungere så problemfritt og sikkert som mulig til den dykkingen jeg driver med.

OBS:
Jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg på ingen måte er instruktør innen teknisk dykking, og det jeg skriver skal på ingen måte brukes som noen retningslinjer på hvordan ting bør gjøres og ikke kom og skyld på meg hvis du tror du kan ta "hundremetersmerket" pga at du gjorde som jeg sa, men allikevel driter deg ut... :-)

Ellers kan trygve-artikkelen fin illustrere hva vi tekniske dykkere driver med :-)
http://www.dykkesiden.com/html/news/archives/00000469.shtml

Andre
13-09-2002, 17:12
:) Takker Andre for informasjon om teknisk dykking , vi kan vel kanskje driste oss til å kalle denne dype dykking for
" avansert sportsdykking " ??
Vidar

Det er forsåvidt ingenting som sier at teknisk dykking er det samme som dyp dykking. Et huledykk behøver f.eks. ikke være dypere enn 1-10 meter, men blir allikevel karakterisert som et teknisk dykk. Det samme gjelder vrak penetrering og forsåvidt dykk fra 40-308 meter.

Teknisk dykking er som du sier egentlig en form for avansert sportsdykking, men utøvere må være veldig klar over at det trengs en stor mengde trening, konfigurering og ikke minst teori-kunnskap for å gjøre dette sikkert. Når vi snakker om huledykking, er det snakk om rene sevlmordsforsøk å utføre dette uten skikkelig kursing.

Man må også være klar over at denne type dykking medfører en ganske mye høyere grad av risiko og at tenker igjennom om dette er noe man er villig til å akseptere. Når dette er sagt vil jeg allikevel påstå at de fleste som bedriver teknisk dykking er såpass godt forberedt at de har minimert risikoen tail langt under det som en-gang-i-halvåret dykkerne egentlig utsetter seg for.

McDiver
16-09-2002, 17:06
:) Takker Andre for informasjon om teknisk dykking , vi kan vel kanskje driste oss til å kalle denne dype dykking for
" avansert sportsdykking " ??

For spesiellt interesserte: http://atd.no/

mvh Trond

Calman
16-09-2002, 17:28
Masse fin informasjon på WWW.Gue.Com 8)