PDA

View Full Version : Hvor lenge skal man vente før 113 kontaktes?

Jonas Isaksen
22-09-2005, 07:23
Alle som har hatt medhjelpere på land under et eller flere dykk har sikkert fått spørsmålet:

Hvor lang tid skal/bør det gå fra angitt dykketid er brukt opp til 113 ringes?

Personlig mener jeg at det er rimelig at +/- 10 min gis på en angitt dykketid, men 10 min ekstra er visst meeeeeeeget lang ventetid.

Hva mener dere?

LBD
22-09-2005, 07:31
Personlig mener jeg at det er rimelig at +/- 10 min gis på en angitt dykketid, men 10 min ekstra er visst meeeeeeeget lang ventetid.

:o :o :o

Når det dykkes innenfor NDL så kommer en opp til avtalt tid ikke 2 min senere. Når det avtales f.eks. 50min dykketid, så er det 50 og ikke 51 !!

Ved decodykking så kan extra deco signaliseres ved hjelp av line til båt, noe som krever en litt erfaren person i båten. Denne muligheten har en seff på dykk innenfor NDL, men der står jeg på at dykketid er dykketid.

Er man så forbasket usikker på hvor lang dykketid en trenger får en heller ta i litt og så komme opp 5-10 min for tidlig !

Eirik

victor
22-09-2005, 07:31
Sist vi var ute hadde vi buddys lillebror på overflata. Han fikk beskjed om at når det var gått 47 minutter og han ikke såg oss i overflaten skulle han ringe. Vi beregnet et 45 minutters dykk, altså bryte overflaten senest etter 45 min. Når vi brøt overflaten etter pinlig nøyaktig 45 sto han og hadde slått nummeret og skulle trykke på den grønne telefonen :-X* Hans klokke viste to min for mye.

/vic

roydahl
22-09-2005, 08:21
Har man avtalt en dykketid, så gjelder denne. Punktum! Å iverksette
et redningsmannskap tar tid, så jo før man ringer, jo bedre.
MEN: Alle dykkeklubber / dykkeledere bør ha med seg knallskudd
(oppkallingssignal) på tur og bruke disse først når tiden overskrides.
Disse må hånderes varsomt, ikke hives 'i boblene' for kjekkaseri.

Får man ikke noen respons etter et minutt etter smellet mener jeg at
det er helt på sin plass å ringe 113 for å anmode om assistanse.

:( men så er det jo gjerne sånn da, at er ikke dykkerne kommet opp,
så gjør de ikke det. De som 'reddes' i en slik situasjon er gjerne kommet
opp et annet sted enn forventet, og driver i overflata uten å bli sett av
båtfører / mannskap.

HVA GJØR DU DA? Om båten var dregget opp, lar du dreggen ligge,
og fester ei bøye i tauet slik at du vet hvor du var.

Om båten er 'drivende', kaster du en dregg / markeringsbøye så nær
som mulig der dykkerne begynte dykket som mulig og starter søk i
overflata. Er det andre båter i nærheten, så be om hjelp.

Når det er mulig, synes ihvertfall jeg at det er betryggende å følge med
for å 'telle bobler' når det er jeg som sitter med loggen...

LBD
22-09-2005, 08:24
* Hans klokke viste to min for mye.

Synkronisering er selvfølgelig viktig !!* *:angel:

Eirik

Froskemannen
22-09-2005, 09:01
Sist vi var ute hadde vi buddys lillebror på overflata. Han fikk beskjed om at når det var gått 47 minutter og han ikke såg oss i overflaten skulle han ringe. Vi beregnet et 45 minutters dykk, altså bryte overflaten senest etter 45 min. Når vi brøt overflaten etter pinlig nøyaktig 45 sto han og hadde slått nummeret og skulle trykke på den grønne telefonen :-X* Hans klokke viste to min for mye.

/vic

Gikk klokken hans 2 minutter fortere enn deres i løpet av de 45 minuttene? :o

Mvh Christian

KOMPRESSOR
22-09-2005, 09:02
Når det dykkes innenfor NDL så kommer en opp til avtalt tid ikke 2 min senere. Når det avtales f.eks. 50min dykketid, så er det 50 og ikke 51 !!

Ved decodykking så kan extra deco signaliseres ved hjelp av line til båt, noe som krever en litt erfaren person i båten. Denne muligheten har en seff på dykk innenfor NDL, men der står jeg på at dykketid er dykketid.

Er man så forbasket usikker på hvor lang dykketid en trenger får en heller ta i litt og så komme opp 5-10 min for tidlig !

Eirik

Ikke uenig, på noen måte. Avtalt tid er til å holdes. Når jeg dykker i organisert lag med overflatepersonell tar jeg alltid med meg ei dekobøye med 5 m line, og så gjør jeg avtale om hvordan vi bruker den i tilfelle dårlig klaff på avtalt tid. Dette er på ingen måte for å "tøye" tiden maksimalt, men for å signalisere at alt er ok med oss tross klokka...

Jonas Isaksen
22-09-2005, 09:30
Enig at tiden bør holdes, men som de fleste vet så kan det oppstå situasjoner som medfører ekstra tid, en illsint og sprelsk steinbit som må bekjempes feks. Så spørsmålet består, og 10 min er vel rimelig?

KOMPRESSOR
22-09-2005, 09:35
Enig at tiden bør holdes, men som de fleste vet så kan det oppstå situasjoner som medfører ekstra tid, en illsint og sprelsk steinbit som må bekjempes feks. Så spørsmålet består, og 10 min er vel rimelig?

Eh... Nei? 10 minutter er alt for lang tid. Dykker man organisert så organiserer man seg selv slik at dette ikke skjer.

Froskemannen
22-09-2005, 09:36
Hvis du har et alvorlig problem og de på land/i båten venter 10 minutter med å ringe, så er du jo død!?

Mvh Christian

Jonas Isaksen
22-09-2005, 10:34
Hvis du har et alvorlig problem og de på land/i båten venter 10 minutter med å ringe, så er du jo død!?

Mvh Christian

Tja har noe skjedd, og luftforsyning er kuttet så er man nok "dau" uansett med mindre at man ikke har andre dykkere tilgjengelig der og da for søk og redning. Et illebefinnende vil desverre ha samme utfall.
Avhengig av sted, så vil det ihvertfall ta ca 30 min før noen er der, og søk kan igangsettes.
Men det primære er uansett å overholde den tid som fastsettes før dykket starter, men som sagt så er det ikke uvanlig at noe medfører at tiden kan øke noe. Ligger man feks på deco så kan/bør man ikke bryte av, og følgelig bør det være et rimelig antall minutter før 113 kontaktes.

KOMPRESSOR
22-09-2005, 10:49

Mvh Christian

Tja har noe skjedd, og luftforsyning er kuttet så er man nok "dau" uansett med mindre at man ikke har andre dykkere tilgjengelig der og da for søk og redning. Et illebefinnende vil desverre ha samme utfall.
Avhengig av sted, så vil det ihvertfall ta ca 30 min før noen er der, og søk kan igangsettes.
Men det primære er uansett å overholde den tid som fastsettes før dykket starter, men som sagt så er det ikke uvanlig at noe medfører at tiden kan øke noe. Ligger man feks på deco så kan/bør man ikke bryte av, og følgelig bør det være et rimelig antall minutter før 113 kontaktes.

Derfor er ei lita decobøye flott å ha, sammen med avtalt rutine på bruken av denne med båtmannskapet.

Men dykker du organisert så gjør du ikke som du selv vil under vann. Sånn er det bare med den saken.

Jonas Isaksen
22-09-2005, 10:56
Vanskelig å argumentere mot en deco bøye, spesielt når man allerede har mange duppeditter som nok blir, og vil bli brukt mindre.

Jeg er imponert Kompressor, hvor organisert du er blitt. Har du helt forlatt dine gamle idealer? Jeg husker de like godt den dag i dag fra første gang du ble introdusert ovenfor meg :-)
Så jeg antar at det er slutt på solodykking ifm Turut arrangementer på Hitra, eller tar jeg feil ? :-)

KOMPRESSOR
22-09-2005, 10:59
Vanskelig å argumentere mot en deco bøye, spesielt når man allerede har mange duppeditter som nok blir, og vil bli brukt mindre.

Jeg er imponert Kompressor, hvor organisert du er blitt. Har du helt forlatt dine gamle idealer? Jeg husker de like godt den dag i dag fra første gang du ble introdusert ovenfor meg :-)
Så jeg antar at det er slutt på solodykking ifm Turut arrangementer på Hitra, eller tar jeg feil ? :-)

Er nok andre boller nå ja, he he! Solodykking kan man gjerne diskutere, og jeg har hatt fine solodykk jeg. Neppe så mange som deg tror jeg* ;)

Husk at turen du var med på ikke var i regi av TURUT, men en privat tur. Nå må vi pent følge boka for at Gjenstridiges ansvarsforsikring skal gjelde (Limit 10 mill...)

EDIT:
Vi kan jo ta oss et dykk vi en av dagene, UTEN folk på overflaten å ta hensyn til?

Jonas Isaksen
22-09-2005, 11:07
Sendt PM

Jonas Isaksen
22-09-2005, 11:11
Krøll med sendingen, si til om du ikke har fått PM'et

KOMPRESSOR
22-09-2005, 11:27
EDIT:
Vi kan jo ta oss et dykk vi en av dagene, UTEN folk på overflaten å ta hensyn til?

Har fått PM'et! Nei, det var ikke vraket EDITH jeg tenkte på ;D Jeg har lagt inn den siste linja etterpå, og skrev derfor EDIT: He he!

Men dykke på noe kan vi vel få til rett over helga, Edith eller ikke!

Froskemannen
22-09-2005, 11:48

Mvh Christian

Dersom planleggingen og gjennomføringen av dykket er så dårlig at tiden ikke kan overholdes er dette uholdbart. Da kreves bedre planlegging! En avtalt tid er ABSOLUTT dersom det er overflateberedskap, og når tiden er ute er det bare å ringe 113.

Et annet poeng er naturligvis at det rent statistisk ikke er så stor sjanse for at det alvorlige problemet oppstår akkurat på slutten av dykket (bortsett fra tom for luft såklart). Får man f.eks. et illebefinnende etter 10 minutter hjelper det lite at overflateberedskapen ringer 113 etter 50+2 minutter...

Uansett er det ikke noe som heter "et rimelig antall minutter" i forhold til å ringe 113. Enten så ringer man ASAP eller man gjør det ikke i det hele tatt. Om dette ikke passer med dykkeplanene dine, så foreslår jeg at du dropper overflateberedskapen.

Mvh Christian

roydahl
22-09-2005, 11:55

Hadde du kommet opp ti min for sent på tur med meg, og lagt skylda på
en steinbit, ville du fått en verbal overhøvling du ALDRI hadde glemt!

Det er ikke lov å være så til de grader arrogant overfor dem som er
ansvarlige for sikkerheten på en tur.
Knallskudd i vannet senest to min etter avtalt maks tid!

KOMPRESSOR
22-09-2005, 11:59

Hadde du kommet opp ti min for sent på tur med meg, og lagt skylda på
en steinbit, ville du fått en verbal overhøvling du ALDRI hadde glemt!

Det er ikke lov å være så til de grader arrogant overfor dem som er
ansvarlige for sikkerheten på en tur.
Knallskudd i vannet senest to min etter avtalt maks tid!

Får du provisjon på de knallskuddene du ;D

Tror nok eksempelet ble valgt som illustrasjon på hva som faktisk kan hende der ute, og få klarlagt hvilke rutiner man bør følge. -Ikke for å høre om det er akseptabelt i jakte steinbit på overtid.

(Knallskudd er en annen diskusjon, og der er det meninger for og imot)

roydahl
22-09-2005, 12:03
Får du provisjon på de knallskuddene du* ;D

Nei,
det er det Busdiver,
i en annen klubb som gjør...

:angel:

victor
22-09-2005, 18:35

/vic

Gikk klokken hans 2 minutter fortere enn deres i løpet av de 45 minuttene?* :o

Mvh Christian

Tror bare han var veldig på hugget og har bommet litt på tiden... Klokkene våre begynner jo av seg selv, men han fikk instruks å starte klokken først når vi forsvant..
Hmm..hadde vært interessant å sett hvor effektivt systemet hadde virket om han hadde ringt... ::) ;D

remi
22-09-2005, 19:00
hmm, det skulle ha vært funnet opp et system som gjorde at dykkerne kunne snakke med overflateberedskapen og hverandre trådløst......men vent nå litt.... det finnes jo allerede, og derfor bruker vi det omtrent alltid når vi dykker.

forøvrig synes jeg to minutter slingringsmonn høres snaut ut, og hvis det ble praktisert konsekvent ville det nok føre til mange nødoppringinger som igjen ville føre til at en reell nødoppringing med kodeordet dykking kanskje ikke ville få den prioriteten den fortjener....kanskje.

der finnes flere måter å ha kontroll på, bobler fungerer ved godt vær, lys er bra, god planlegging er enda bedre, overflatebøye er vel kanskje det beste middelet, hvis vi kun tenker på overflate beredskapen altså.

jeg for min del setter stor pris på dykk der jeg dykker sammen med en pålitelig buddy uten å avtale noen spesifikk tid, men det funker nok ikke for alle det heller.

remi

DrIver
22-09-2005, 20:19
forøvrig synes jeg to minutter slingringsmonn høres snaut ut, og hvis det ble praktisert konsekvent ville det nok føre til mange nødoppringinger som igjen ville føre til at en reell nødoppringing med kodeordet dykking kanskje ikke ville få den prioriteten den fortjener....kanskje.

Dette har jeg tenkt også i mitt stille sinn. Om det blir sedvane at det ringes 113 i hytt og gevær under policyen "det er bedre å ringe for mye enn for lite" blir de muligens vandt til falske alarmer hos AMK.

Hvis 95% av dykkeulykkene AMK får meldt avblåses etter noen minutter, hva tror du de kommer til å gjøre i situasjoner der de må prioritere? :-\\

(mitt gjett er at de venter og ser an...)

Rolf-Arne
22-09-2005, 22:24
avtale er avtale; blir sur >:( hvis du ikke kommer opp til tid vi har avtalt.

mere sur og noe annet på meg selv om jeg ikke har fulgt godt nok med under dykket og ikke har peil på hvor det pareet er..

avhengig av hvem som dykker og hvor jeg er vil det nok gå opptil 5 min før tlf 113 blir tatt, det er tross alt et søk jeg skal rapportere, ikke en dykker ulykke.

Ulykke når du vet eller kan anta hva som er hendt.

ikke oppe til tid (buddy par) visuellt søk i området på overflate, etter folk og bobler, er man i båt er det viktig med en utkikk som sikkrer at du ikke kjører over noen som er på tur opp. Derfor følger vi med på bubblorna, fra dykking starter til dykker oppe. :angel:

Hadde en litt avslappet holdning til dette før , men etter å ha hatt ansvaret på dekk, fikk pipa en annen lyd. 8)

Evil Diver
22-09-2005, 23:44
Da ca 90% av mine dykk er utenom klubbregi er dette sjeldent et problem. Har jeg noen som venter på land så kommer jeg opp til avtalt tid og blir MEGET skuffet over meg selv om denne tiden ikke overholdes.
Kristian, nå også med overflatemarkør.

Fredriksen
23-09-2005, 08:51
Er det noen som helst sjangse for at AMK skal rekke å redde en dykker med problemer. Tar vel fort en halv time å få en redningsdykker i vannet, med transport og alt. Bor man i dristriktet, og avstandene er lange, enda lengere tid. Man rekker da å drukne en mengde ganger på den tida.

Elling
23-09-2005, 10:32
Det er klart man ikke skal vente.

Når man dykker organisert skal man være beinhard på dette. Ett minutt over er absolutt ikke akseptabelt. Hva man gjør når man dykker privat er noe annet. Om man da har overflateberedskap er det viktigste hva man blir enig om og at man følger det. Det være seg 45 + 2 eller noe annet. Skal det være noe poeng må man bli enig om en grense og holde beinhardt på det.
Så kan man selvfølgelig velge å ikke gjøre dette, men da bør alle involverte være enig i og inneforstått med at man senker sikkerhetsnivået.

Avhengig av hvor man er så kan det ta noe tid å få hjelp. De fleste sentrale områder går det faktisk ganske fort. Det er klart at man har et problem om noen har vært tom for luft i 20 min. Det finnes andre situasjoner som kan oppstå. Vedkommende kan være alene og sitter fast uten at noe vet det. Da kan det være greit med en redningsdykker. Det kan være at noen andre dykkere eller buddy har rescue og kan hente vedkommende, drive førstehjelp til helikopter kommer osv. osv.

Ha en klar grense og ikke nøl med å ring om noen bryter den. Det er ikke overflateberedskapet som bestiller feil, men den som fisker steinbit på overtid. Derfor skal man ikke klandre de som ringer for ofte, men de som bryter avtalen.

Elling

Jonas Isaksen
23-09-2005, 10:37
Det er åpenbart flere enn meg som har tanker rundt dette tema. Igjen, bare så det er repetert angitt tid skal primært overholdes men....
Det skjer at man under dykking, uansett om dette er i organisert form eller i privat regi at dykkere av en eller annen grunn ikke kommer opp til angitt tid.
Bruken av deco bøye vil her kunne berolige de på land noe, og jeg ser klart at dette bør inngå i standard duppe ditt samling.
Når det gjelder 113 og AMK, som nevnt ovenfor, utrolig viktig at de ikke blir overbelastet med falske alarmer. Konsekvensen av det vil at ordet " DYKKEULYKKE" ikke vil ha den integritet som det har i dag. At dette ord beholder sin betydning er utrolig viktig for oss dykkere.
Det betyr at dykkere egentlig bør sette en primærtid og en absolutt max tid for de som er på land. På den måten kan man ungå det betente ordet frislakk.
Synspunkter?

Elling
23-09-2005, 10:48
Døde folk er værre en falske alarmer. Jeg håper beredskapen ringer om jeg ikke er oppe til eksakt tid. Når det er sagt kan det selvfølgelig være lurt å ha med decobøye uansett. Men problemet starter med en gang man begynner med unntak. Det er ikke noen unntak, med mindre noe har gått galt. Overflateberedskapet skal ha en tid å forholde seg til. Ikke to. Buddyene kan gjerne avtale at de skal være oppe 3 min før for å ha litt å gå på.

Det er likevel ikke noe smart å legge på 10 minutter på dykketiden og oppgi den til dykkeleder. Da er poenget litt borte og sikkerheten redusert. Det eneste positivet med det er at du tar ansvaret bort fra dykkeleder.

Med god planlegging er det ikke noe problem å holde tiden. Det eneste grunnen til at folk vil ha fleks er fordi de er redd for å gå glipp av noe. En steinbit, fotoobjekt etc.

Elling

Froskemannen
26-09-2005, 12:53
Man trenger heller ikke nødvendigvis rope DYKKEULYKKE i telefonen, men forklare det faktiske problemet. På 113 sitter det folk som er vant med å hanskes med slike situasjoner, og jeg tror også disse foretrekker en oppringning for mye enn at liv går tapt.

Ha en klar grense og ikke nøl med å ring om noen bryter den. Det er ikke overflateberedskapet som bestiller feil, men den som fisker steinbit på overtid. Derfor skal man ikke klandre de som ringer for ofte, men de som bryter avtalen.

Så godt sagt at jeg skulle ønske jeg hadde sagt det selv :)

Mvh Christian

sigstens
26-09-2005, 22:56
Det som denne ordvekslingen tydelig illustrerer er at temaet bør diskuteres når man har med ukjente dykkere. Det kan fort bli flaue situasjoner med såpass ulik kultur omkring temaet.

Ettersom praskisen er såpass forskjellig at det bør klargjøres at "SLIK GJØR VI DET HER!". Er man vandt til slingringsmonn bør man forsikre seg om at dette er gangbart på nye steder, ellers kan man fort bli SVÆRT upopulær.

Har vel ikke de sterkeste synspunkter, men jeg pleier å legge til 5 minutter mer i tiden jeg oppgir enn den som er planlagt i mitt indre, i tilfelle jeg har rota på meg deko :-[ . Dette er det compen som avgjør ettersom nesten alle dykka mine er multilevel. Så selv om jeg har sagt en tid, ville jeg aldri latt meg stresse til å utelate noe vesentlig... da er det faktisk uansett bedre med en falsk alarm. Men tider skal holdes, så ring om du ikke med sikkerhet kan si at bobler etc viser at alt er OK... det er i så fall boblemakeren som må stå til ansvar om noen gjør det rette: å ringe 113.

Ja, da ble innlegget akkurat så inkonsekvent som jeg visste det ville bli ;) .

Vennlig hilsen

Siggen

Edit: det som er skrevet med uthevet skrift, for å klargjøre hva jeg mente å si... det er like inkonsekvent samme pokker ;D

tats
26-09-2005, 23:23
Hva med decopølse for å si fra om at man har rota på seg deco ;D

Tage

Roll Tønnessen
26-09-2005, 23:31
har du rota på deg deco, fortjener du å måtte betale for en eventuell rednings-aksjon. Du burde vell planlegge deco.

blomstrand
27-09-2005, 00:17

Tage

Tage, det er helt greit, du kan henge på decopølsa så lenge du har luft 8)
Mulig jeg kommer ned med en ekstra Stage i tilfelle du synes det er nødvendig å ligge der litt lengre, men at noen ringer 113 uten og sjekke tilstanden som Roll antyder er å overdrive.

Det er ikke uvanlig at en legger til litt ekstra på deco pga kulde, krevende dykk, o.l. Og da vil jeg helst ikke risikere en trykkfallsyke for å tilfredstille tiden til overflateberedskapen. Det er lov og bruke sunn fornuft!!!

Svein Petter

sigstens
27-09-2005, 02:05

Tage

Tage, det er helt greit, du kan henge på decopølsa så lenge du har luft* 8)
Mulig jeg kommer ned med en ekstra Stage i tilfelle du synes det er nødvendig å ligge der litt lengre, men at noen ringer 113 uten og sjekke tilstanden som Roll antyder er å overdrive.

Det er ikke uvanlig at en legger til litt ekstra på deco pga kulde, krevende dykk, o.l. Og da vil jeg helst ikke risikere en trykkfallsyke for å tilfredstille tiden til overflateberedskapen. Det er lov og bruke sunn fornuft!!!

Svein Petter

Takk! :thumbup:

Siggen

remi
27-09-2005, 08:47

Tage

Tage, det er helt greit, du kan henge på decopølsa så lenge du har luft* 8)

Svein Petter

jeg for min del tror det viktigste må være at alle som dykker sammen i en gruppe vet hva som er prosedyrene i slike tilfeller og at disse prosedyrene er helt klare og avtalte på forhånd.

Streng praktisering av iverksetting av 113 vil helt sikkert føre til færre forsent-komminger, og etter et par tilfeller av redningsaksjoner vil nok gruppens medlemer slutte helt å bryte avtalt tidspunkt med mindre de har et problem, og da er det jo på sin plass å slå alarm.....

men på sikt vil sansynligvis en del av dem som har potensiale for å surre litt søke til andre miljøer der de ikke får samme oppfølging, det paradoksale da blir jo at de som kanskje trenger det mest vil forsvinne nettop fordi systemet er tilpasset dem.....

jeg for min del har nesten aldri vært borti problemet da første reaksjon i vårt miljø er å sende ned noen av våre egne dykkere for å forvisse om at ting står bra til...

det er nå da min subjektive mening....

remi

Froskemannen
27-09-2005, 11:59

Sunn fornuft tilsier at all deko, også ekstra pga. kulde etc. etc. skal planlegges på forhånd. Utelates dette er dykket dårlig planlagt, og gir dykkeleder ennå større grunn til mistanke om at noe er galt, og han/hun bør derfor på det sterkeste vurdere på ringe 113.

Om man har mulighet til å sende ned en dykker for å sjekke at alt er i orden er dette selvfølgelig ikke feil, men det er ikke alltid man har dette. Det skal uansett alltid avtales en max tid, og denne skal ha rom for deko.

Er forøvrig enig i Remis synspunkter :)

Mvh Christian

EDIT: Skrivefeil

blomstrand
27-09-2005, 13:30
Selvsagt skal makstid overholdes!!! Og jeg mener absolutt at en skal foreta seg noe når et dykk går utover planlagt tid. Men en dykker som ligger på deco/sikkerhetsstopp på en decobøye har dykkeleder forholdsvis god kontroll på. Det er flere ting som kan gjøres før en ringer 113. Sende ned en dykker eller sende ned en skriveplate for å finne ut hva som er galt.

Er også forøvrig enig med Remi og praksisen vår er den samme :)

Svein Petter

Froskemannen
27-09-2005, 14:28
Da er vi ikke så uenige likevel ;)

Bruk av dekobøye er en lur løsning, men dette er jo selvsagt avtalt med dykkeleder på forhånd - og deko er innregnet i den totale bunntiden dykketiden som man har blitt enige om på forhånd. Verre er det ikke :D

Mvh Christian

EDIT: Rettelse

koherman
27-09-2005, 15:51
Hei !

Det vi gjør i Tjøme og Nøtterøy når tiden går ut er å slippe ut et knallskudd som oppkallingssignal. Kommer det så opp ei bøye, er det jo greitt, men om da ikke noe skjer etter 4-5 minutter, ville jeg aktivisert nødprodsedyrene.

Imidlertid opplyser vi også på forhånd om at oppkalling går når noen ikke er oppe til avtalt tid - og det er ikke noe moro å forårsake at alle må avbryte dykkene sine - så det i seg selv er oftest nok til at folk passer tiden.

Så - løp og kjøp knallskudd !! Dere vet hvorfra de kan skaffes !

Og til Roll - cool'n jeg vet du er god i bondesjakk ! -ko

blomstrand
27-09-2005, 20:40
Vi er nok ikke SÅ uenige når det kommer til stykke Christian. :)

Men det finnes situasjoner en ikke kan legge inn i planleggingen som gjør at en dykker må bryte tiden. En dykker som ligger på deco utover tiden har som regel fått et problem og er i ferd med å løse det uten at dykkeleder trenger å ringe 113, men heller bør vurdere å sende ned en ekstra flaske med luft/decogass.
Eksempler på dette kan være at dybdemåler viser feil dybde og dykkeren må bruke en annen tabell med lengre decotid, bunntiden ble for lang pga dykkeren satt fast eller måtte lete etter bunntau før oppstigning, en ble kald pga lekkasje i drakt med redusert avgassing....osv.

For meg virker prosedyren til Tjøme og Nøtterøy fornuftig :thumbup:

Svein Petter

Kjos
27-09-2005, 22:58
Jeg kan se for meg mange situasjoner der det er naturlig at det forekommer varians i dykketiden, og de fleste er helt udramatiske... Hvis det praktiseres så strengt som noen mener skjer det bare at alle dykkerene varsler lengre bunntid enn det de antar at de trenger....Gjerne mye lengre tid og så er hele den sikkerhetsgevinsten noen tror de får ved å ha strenge regler borte...

Dessuten tror jeg at 113 i de fleste tilfeller har lite å bidra med i akuttfasen før forulykket er kommet opp. De fleste stedene det faktisk dykkes mye, er det langt til nærmeste brannvesen med redningsdykkere på standby.

Men gode buddyer under vann, god organisering i overflaten, dykkeleder og partner til dykkelederen med redningsmateriell (kastetau, flyteredskap osv) og fiks ferdig montert dykkerutstyr og drakta på kroppen kan hjelpe til umiddelbart om man mistenker at noe er galt. Spesielt er buddy..... under vann sammen med deg...førstelinjeforsvaret ditt.

Oppsending av markeringsbøye er en meget god prosedyre i slutten av dykket. Bøya oppe, alt ok, og båten vet hvor den skal holde propellene sine unna, dessuten er det veldig behagelig å ligge der å flyte under bøya.

Eirik Kjos

Som herved varsler 90 min på alle sportsdykk...

medic1979
27-09-2005, 23:05
Dessuten tror jeg at 113 i de fleste tilfeller har lite å bidra med i akuttfasen før forulykket er kommet opp. De fleste stedene det faktisk dykkes mye, er det langt til nærmeste brannvesen med redningsdykkere på standby.

Det fine med nødmeldesystemet i Norge, er at alle har direktelinjer til hverandre. Og ifølge Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp skal det være trippelvarsling ved dykkerulykker, eller mistanke om dykkerulykke.

Indeksen jeg snakker om er en standard som ALLE 1-1-3 sentraler og legevaktsentraler skal benytte seg av.

Trippelvarsling betyr at alle tre redningsetater varsles samtidig, uavhengig om du tar kontakt med Brannvesen på 1-1-0, Politi på 1-1-2, eller Ambulanse på 1-1-3.
I tillegg blir luftambulanse varslet, og trykk-kammer forhåndsvarsler innen kort tid.

Eksilbergenseren
28-09-2005, 09:35
....

Eirik Kjos

Supert! Da har du lagt listen for din sikkerhet. Det er vel det det hele koker ned til. Det er dykkeren som skal legge inn marginene, og ikke dykkeleder. Dette er tross alt ikke en sikkerhetsmargin, der det blir tryggere om alle legger på litt. Tvert imot.

blomstrand
28-09-2005, 11:23
....

Eirik Kjos

Supert! Da har du lagt listen for din sikkerhet. Det er vel det det hele koker ned til. Det er dykkeren som skal legge inn marginene, og ikke dykkeleder. Dette er tross alt ikke en sikkerhetsmargin, der det blir tryggere om alle legger på litt. Tvert imot.

Mulig du ikke ser det, men det er faktisk egen sikkerhet Eirik tar hensyn til ved å varsle 90 minutter på alle sportdykk hvor dykketid håndteres så strengt. Jeg vil heller ikke gå opp fra en ufrivillig utvidet deco som i utgangspunktet er udramtisk for å tilfredstille en dykkeleder. Som heretter også varsler 90 minutter på alle sportsdykk >:D

Svein Petter

Jonas Isaksen
28-09-2005, 11:26
Vel mange synsere her, vel mange som lever i en A4 verden, og vel mange som angriper både personer og deres innlegg.

Når det gjelder spørsmålsstillingen så er dette et tema for kvalifiserte synsere som vet at dykking ikke kan plasseres svart/hvitt i en A4 verden selv om man i noen tilfeller kunne ønske det.

Dette er et diskusjonsforum bestående av mer eller mindre erfarne dykkere, så legg heller inn egen mening og synsing istedet for å gå på andres innlegg.

Når det gjelder organisert dykking har jeg aldri sett en dykkeleder få hysterisk anfall fordi noen ikke kommer opp akkurat til rett tid. Det har alltid vært en rimelig kontroll innenfor en viss fleksibilitet mht tiden.

Når det gjelder privat dykking, ikkedykker på land, det er mørkt, decobøye kan ikke ses, bobler kan ikke ses, bølger som demper lys, vind, strøm, lang svømmetur til land, dykkecomputer vs klokka til vedkommende osv osv osv så endres mange forutsetninger i den ideele A4 verden som noen lever i og man må tilpasse den opptreden som er nødvendig inkludert vurdering av tid før 113 kontaktes.

sazha
28-09-2005, 11:33
Har selv sittet et par ganger som dykkeleder der grensene har blitt tøyd, og en ting er sikkert - det er overhode ikke morro å sitte der å vurdere om det er oppstått noe som tilsier telefon til amk eller om det "bare" er noen som har et så fint dykk at de rent glemte tiden sin :-\\

Dykker jeg organisert så legger jeg selv opp en plan for når jeg skal være i overflata og er det et kosedykk uten de store dybdene er det ikke problemer med å rapportere når jeg skal bryte overflata. Skal det gjennomføres dypere dykk, matsanking, lete etter noe osv. legges det inn en slingringsmargin før jeg rapporterer til dykkeleder når jeg skal være oppe.

Men har jeg gitt et tidspunk til overflateberedskapen så er dette også noe jeg gjør alt for å overholde!

Hva skal en ellers med noen i overflata - hjelp til å bære utstyr? ;)

Busdiver
28-09-2005, 11:52
Avtalt tid er avtalt tid som roydahl sier foran her. Går det mer enn 1-2 minutter over tida går det et oppkallingssignal i sjøen. (http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,18071.msg154646.html#msg154646). Etter avtalt tid ligger man ikke på sikkerhetsstopp men har hue på aqua-overflata! Det var det noen gjestedykkere fra Oslo som fikk erfare sist søndag da vi dykket på monitoren Thor ved Hoftøya. (Link: http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,22651.msg176402.html#msg176402)
Etter totalt ca 5 minutter over tida ringer vi ikke 113,* men kontakter nærmeste kystradiostasjon og melder om savnet dykker(e) over VHF som alltid er med.
På forhånd varsler vi i TNDK ALLTID kystradiostasjonen hvor vi dykker og melder fra når vi er ferdige for dagen. Det fungerer kjempegreit og Tjøme Radio er meget tilfreds med denne rutinen.

mvh. Dag Deberitz
leder og dykkeleder i Tjøme og Nøtterøy Dykkeklubb

Edit: linker og skriveleifer.

Froskemannen
28-09-2005, 11:57
Så har også TNDK et forbilledlig opplegg for sikkerhet på turene sine - og det er kjempebra!

Mvh Christian

Kjos
28-09-2005, 17:43
Jeg har tilgode å pådra meg ufriviilig deco og jeg er ikke redd for å gå rett til overflata i alle sportsdykkersammenhenger selv om jeg mot alle solemerker skulle ha klart å skaffe meg 10 min med obligatoriske stopp. I overflata kan man evt puste oksygen om det er det som trengs. Sportsdykk er for meg uten dekompresjon (eller med det jeg da vil kalle minimum deco). Overflata med droppet bly, full vest og stengt draktventil er et forholdsvis tryg sted selv med litt utelatt deco. Men å lage en harmløs situasjon med behov for deco om til stor risiko for trykkfallsyke virker også idiotisk når forholdene ligger godt til rette for å faktisk gjennomføre decoen trygt.

Mitt hovedpoeng er at mange dykkesteder er så skjermet at makstid virker meningsløst. Samtidig er andre steder er så utsatt/åpne/uteihavet at hele dykkeplanen for alle teamene i vannet må koordineres maksimalt på tide med skipper, bruk av merkeballong/bunntau og tidevann. Og makstid blir da bare en av tingene vi trenger for å koordinere og gjennføre dykket sikkert.

Standard prosedyrer er fint, men vi må ikke glemme evnen til å improvisere både under dykking og dersom noe går galt.

Eirik Kjos

blomstrand
28-09-2005, 20:11
Jeg må nok innrømme at jeg har klart å dra på meg ufrivillig deco pga feil på dybdemåler. Da er det greit å kunne ligge på deco uten at det blir mye dramatikk av det.

Men samtidig synes jeg praksisen til TNDK er fornuftig, men kanskje litt streng. Det er kanskje ikke nødvendig å melde fra om savnet dykker når dykkeren henger på en decobøye like ved båten???

Svein Petter

Roll Tønnessen
28-09-2005, 20:13
hvis han dykker deco uten å ha avtalt det dykker han nokk igjen med den klubben.

Busdiver
28-09-2005, 23:11
Jeg må nok innrømme at jeg har klart å dra på meg ufrivillig deco pga feil på dybdemåler. Da er det greit å kunne ligge på deco uten at det blir mye dramatikk av det.

Men samtidig synes jeg praksisen til TNDK er fornuftig, men kanskje litt streng. Det er kanskje ikke nødvendig å melde fra om savnet dykker når dykkeren henger på en decobøye like ved båten???

Svein Petter

Hvis vi vet at en "savnet" dykker henger under deko-bøyen sin smeller vi ikke av noe signal. Det er nok å ta seg av de lite omtenksomme som ikke kommer opp og IKKE har med seg dekobøye!

Dykker man deko er det IKKE sportsdykking. Og da skjer det ikke i klubben vår!

Dag