PDA

View Full Version : Dykkejobber i utlandet?!

Teffy
11-08-2002, 16:07
Har lyst til å flytte til varmere strøk, og lurer iden forbindelse på hvordan mulighetene er for å jobbe som dykker i utlandet.
Hvilke kurs må du ha, og hvordan er lønnen? Er den slik at det kan invisteres i leilighet?
Hvem kan kontaktes og hvordan går jeg fram?
All hjelp og tips mottas med stor takk!

Johan
11-08-2002, 16:26
Hei Teffy!

For å jobbe i utlandet bør du ha minst open-water kurs, men det anbefales å ha Divemaster.

Lønna kan være både og, så leilighet tror jeg ikke du kan investere i... Men nå kommer det jo litt an på hvor du jobber...
Det greieste er å finne seg en jobb der de holder leilighet eller rom. Da sparer du deg for en masse strev og bortkastet tid.

Merk at det er lettere å få jobb jo mere erfaring du har. Det er ikke det letteste i verden å få jobb som fersk instruktør eller divemaster...

Mulige fremgangsmåter for å få jobb:
Søk på divejobs.com

Søk på padi.com (om du er divemaster eller høyere søker du på pro-delen, er du ikke det så søker du på en liste over dykkesentre, og sender CV-en din til disse)

Dra til det stedet du vil jobbe og spør etter jobb (Den beste metoden)

Lønnen kan være fra kost og losji opp til kanskje 400 kr dagen eller mer om man får provisjon...

MVH Johan

Teffy
11-08-2002, 16:33
Kjempetakk for et godt og saklig svar!!

JP
21-08-2002, 22:02
tja. jeg vil tro at Aow eller Recue er det beste utgangspunkt, med det mener jeg at sentrene vil også kunne tjene penger på deg som elev. og som divemaster kandidat må du gjøre noe arbeid på senteret, som også er en del av opplæringen. men til din fordel får du dykke masse gratis så frem der er ledig på båten, du blir kjent med dykkesenteret og de ansatte og er kjemien der, har du jobb lykke til
hilsen jp

Johan
24-08-2002, 19:23
Det er lett å få jobb ja, men har du virkelig lyst til å jobbe som slave på et dykkesenter og gjøre alle møkkajobbene?

I tillegg må du kanskje betale sertifikatbestillingene selv, og om du slutter/ får sparken (Veldig vanlig på useriøse dykkesentre) så får du ikke sertifikatene du har jobbet for...

Kom deg opp i hierarkiet så er det ikke like lett å tråkke på deg!!!

MVH Johan 8)

JP
24-08-2002, 20:47
hei

det som johan skriver forekommer sikkert. :(
men det jeg mener med å jobbe i utlandet er ikke det samme som en normal jobb, men du forlenger reisekassen din betraktelig med tanke på det du tjener dekker livsoppholdet, (ps: samme som i Norge etter skatt ) på en nøktern måtte. :D
enten jobber man, eller så er man på ferie. ;)
det du skriver(johan) anngående slavearbeid, nå vet ikke jeg om du skriver om egne erfaringer, men jeg mener dette å jobbe litt ekstra har ingen vondt av.
hilsen jp

Johan
25-08-2002, 01:42
Som instruktør har man hodet over vannet (kanskje litt feil talemåte) ;D

Når jeg jobbet som instruktør hadde jeg det relativt greit sammenlignet med de som jobbet som trainees, altså folk som hadde bare open-water sertifikat o.l.

Det jeg prøver å si er at man skal ikke ta alt for god fisk! Det er mange råtne folk i dykkebransjen også, som i de fleste andre bransjer...

Før du begynner å jobbe for et firma så skal du snakke under fire øyne med noen som har jobbet en stund for firmaet, og som ikke kan ansees som ung blåøyd og fremadstormende...

Gjør litt grundig research, det kan lønne seg!

Få oversikt over prisnivået og sammenlign det med lønnen du får, det bør minst gå opp i opp med forbruket...

Om du blir lovet gratis kurs mot å jobbe, så må du huske på at det ofte kan lønne seg å betale for kursene med penger du selv har tjent, og enda bedre er det å ta kursene i Norge...

Om du jobber dag ut og dag inn for en slikk og ingenting, så blir du utbrent og blakk!

Mitt råd er at man bør minst være divemaster for å jobbe i utlandet... Da er man mye mer anvendelig, og kan faktisk få dykket litt også...

MVH Johan 8)

Johan
25-08-2002, 01:52
PS! De eneste som tjener på at man selger tjenestene sine billig er dykkesenteret!

Resten av dykkebransjen og ikke minst de lokale taper mye på at du ser på jobben som en lek og ikke som alvor. Dykkesentrene tjener svært gode penger på at folk er villige til å la seg utnytte kun for å få jobbe en liten stund som dykker...

MVH Johan 8)

JP
25-08-2002, 21:12
hei igjen
mye rett i det du skriver Johan. og jeg er enig at Divemaster er minimum eller som jeg skrev tidligere rescue og så ta DM på senteret du vil jobbe på.same same but different

men dette med å selge seg for billig. er vi litt uenige om.
nå er det sånn at for at vi skal få billige jordbær så må det Polakker til (No offence) samme blir det forsåvidt i dykke bransjen også, gjerne litt snevert, men satt på spissen. *;)
hvordan blir dykkingen her i Norge *hvis det var regulert av myndighetene og kun til dykkesentrene og alt dugnadsånden døde henn sammen med dykkeklubbene. det hadde kostet 1000,- kr pr dykk.
(kansje vi får jobb hos de velstående til å bære flasker(flaskecaddy) nei nå tok jeg den litt langt. ;D

men å løpe litt ekstra for noe du brenner for i en liten periode må vel sees på som en ekstra erfaring (på godt og vondt) mvh JP

PS:det ble skrevet at inntekten pr dag kan gå fra kost/losji til ca 400 kr og eventuelt mer med provisjon.
en gjennomsnitt Indoneser tjenner 300 dollar i året.
(good for Nike corp)

elnes
12-01-2009, 23:01
Lyst til å plukke opp denne igjen jeg:)

Noen som har flere gode tips til hvordan man kan skaffe seg dykkerjobb i sydligere strøk?
Må da være fler jobber der ute enn de som ligger på diverjobs.com.

Takk for alle svar!

Johan
12-01-2009, 23:26
Reis dit du har lyst å jobbe, og snakk med aktuelle sentere...

Olings
13-01-2009, 08:26
Helt enig med Johan, det beste er å troppe opp på sentrene og snakke med sjefen. Det finnes også sk Job Placement Service ved enkelte sentre som fjern-ordner jobber for en liten penge. Kanskje noe å tenke på? Selv har jeg jobbet mange år i utlandet som instruktør i tre verdensdeler og vil mene det beste er å ordne det når en har kommet til stedet, noe jeg også ser fordelen i nå som jeg selv ansetter folk.

elnes
13-01-2009, 17:28
Takk for svar.

Det ante meg vel egentlig at det var den beste løsningen, men som den pysen hadde det vært behagelig å ha et sted å dra og noe planer før jeg dro noe sted. :P

Forresten, når vi først var igang: Hvor vil dere anbefalle å dra for å jobbe?