PDA

View Full Version : Hvor er storfisken?

monzilla
31-08-2005, 17:05
Har hatt en bra dykkesommer med masse dykk, spesielt i øygarden. Har også vært i Fosnstraumen og helt sør på sund, samt i skjærgården vest for sotra. Jeg må si at jeg hadde trodd jeg ville se større fisk type steinbit og breiflabb. Vi har letet og letet etter disse fiskene på alle mulige tenkelige steder og forhold, men storfangsten har uteblitt. Er dette rovfiske eller rett og slett uflaks? Tar dykkere for mye småfisk innaskjærs, vil vi merke dette i framtiden med mindre store fisk?

ellers mottar jeg med stor glede tips på hvor vi kan dykke for å se storfisken.

Froskemannen
31-08-2005, 18:29
Jeg har ikke noe godt tips til hvor du kan dykke for å se storfisken, men et hett tips om hvorfor du ikke har sett den er at det er alt for mange dykkere som fanger altfor mye fisk på enkelte plasser - for eksempel Fosenstraumen. Bare ta en tur på brygga en lørdag eller søndag å se hva som kommer opp av f.eks. steinbit.

Litt måtehold ville nok holde bestandene oppe. Samtidig overfiskes de aller fleste fiskearter kommersielt, og det er klart at dette direkte eller inndirekte gir seg utslag på hvor mange "storfisk" man ser.

Mvh Christian

Froskemannen
31-08-2005, 18:30
Forresten, et konkret tips: Dra til Nord-Thailand ;)

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2005/06/30/436109.html

Mvh Christian

SPEEDY6
31-08-2005, 19:37
Har hatt enà bra dykkesommer med masse dykk, spesielt i øygarden. Har også vært i Fosnstraumen og helt sør på sund, samt i skjærgården vest for sotra. Jeg må si at jeg hadde trodd jeg ville se større fisk type steinbit og breiflabb. Vi har letet og letet etter disse fiskene på alle mulige tenkelige steder og forhold, men storfangsten har uteblitt. Er dette rovfiske eller rett og slettà uflaks? Tar dykkere for mye småfisk innaskjærs, vil vi merke dette i framtiden med mindre store fisk?

ellers mottar jeg med stor glede tips på hvor vi kan dykke for å se storfisken.

Har dykket en del ute ved Vatlastraumen.Sett en del stor lyr ;)

Denne tok jeg for ca 2 uker siden ;)+en torsk på 4kg og en lange på 6kg.Samme dykk ;)
Slik jeg har sett det,så må man i strømmen for å hente de ;)

SPEEDY6
31-08-2005, 19:42
Jeg har ikke noe godt tips til hvor du kan dykke for å se storfisken, men et hett tips om hvorfor du ikke har sett den er at det er alt for mange dykkere som fanger altfor mye fisk på enkelte plasser - for eksempel Fosenstraumen. Bare ta en tur på brygga en lørdag eller søndag å se hva som kommer opp av f.eks. steinbit.

Litt måtehold ville nok holde bestandene oppe. Samtidig overfiskes de aller fleste fiskearter kommersielt, og det er klart at dette direkte eller inndirekte gir seg utslag på hvor mange "storfisk" man ser.

Mvh Christian

Her har du en god Lørdag ;D

picasso
31-08-2005, 21:20

Mvh Christian

Dette er delvis rett. Fosnstraumen er et begrenset område og vil selfølgelig jaktes ned over tid. Nå har det seg slik at denne lokasjon har et tilsig av ny Steinbit(på vei inn)fra februar/mars og ca til månedskiftet Mai Juni. Og en kort periode med Steinbit på vei ut vanligvis i slutten av Juli. Så imellom disse tidspunkta tømmes straumen for Steinbit når den jaktes på.Fra August og til Februar/mars er det bare enslige slengere tilstede uansett jakt. Stortorsken er jo utgangspunktet en sky fisk og skremmes selvfølgelig av høyfrekvent dykking. Samtidig så skal en jo vite hvor den står til enhver tid også. Så det er rimelig lett å gå forbi den når den "trykker" Fx i Fosnstraumen.

Rasnil
31-08-2005, 22:32
Gnisten sin flabb ble tatt i kobbeleien:
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php/topic,19624.msg165211.html#msg165211

twister
31-08-2005, 23:25
Fint bilde og fin fangst SPEEDY6, men er vell sånne fangster som gjør at det blir fritt for storfisk...
Trenger alle fange en fisk hver for å være fornøyd?

picasso
31-08-2005, 23:34
Fint bilde og fin fangst SPEEDY6, men er vell sånne fangster som gjør at det blir fritt for storfisk...
Trenger alle fange en fisk hver for å være fornøyd?

Minst.. ;D.
Fritt for storfisk er det nemlig ikke.Synes stadig vekk det settes nye rekorder jeg.

monzilla
02-09-2005, 21:36
er det noen som vet om noen bra steder rundt marsteinen? skal nemlig utover der i morgen

Scubagirl
25-09-2005, 19:41
Synes stadig vekk det settes nye rekorder jeg.

Jepp, den ene du har på bildet til Speedy var vel rekord? ;) ;D

picasso
27-09-2005, 16:52
Synes stadig vekk det settes nye rekorder jeg.

Jepp, den ene du har på bildet til Speedy var vel rekord? ;) ;D

Den var nok ikke det Frøken,men det var en fin fisk. ;D