PDA

View Full Version : Ventil uten lufttrykk

Caro
16-07-2005, 23:15
Hadde en litt kjip opplevelse i dag. Jeg er nybegynner, og dette var mitt 2. dykk etter kurset. Vi dykket fra båt. Buddy hadde hoppet ut og jeg gjorde meg klar til å rulle ut jeg også. Syns det var noe rart med ventilen, men det kom jo luft ut og jeg hadde 200 bar på flaska. Så jeg tenkte ikke så mye over det.
Da jeg rullet uti fikk jeg meg en skikkelig støkk! Da jeg trakk pusten (sånn omtrent da jeg låg med hodet ned og beina opp) kom det nesten bare vann i stedet for luft! :o Fikk nesten panikk, men klarte å få hodet til overflaten og få pusten igjen. Da jeg stakk hodet ned for å teste igjen skjedde det samme. Mer vann enn luft. Det var omtrent ikke lufttrykk i ventilen i det hele tatt. Det kom luft når jeg trykket på purge-knappen, men det var ikke så mye.

Jeg hadde ikke lyst å avbryte dykket før det var begynt. :( Etter litt diskusjon med buddy og han i båten ble vi enige om at jeg skulle bruke octoen i stedet. For sikkerhets skyld hold vi oss veldig tett og ikke dypere enn 12 m.

Følte meg ikke helt komfortabel med å puste i octoen :-\\ Men jeg hadde buddy så nær at jeg kunne gripe hans om det skulle være nødvendig. Tok det veldig rolig nedover. Følte at jeg hadde god kontroll på oppdrift, så jeg slappet mer av etterhvert. Et par ganger fikk jeg vann i munnen, men jeg vet ikke om det var pga ventilen eller at den ikke satt så godt i munnen min.
Ble selvfølgelig litt stresset av det, men spyttet det ut og pustet videre. Det gikk helt greit, så jeg såg ingen grunn til å gå opp pga det.

Jeg syns egentlig det var et fint dykk, selv om jeg var litt anspent. Som nybegynner er jeg fornøyd bare med å flyte omkring og se på at byddyen finner krabber og fanger fisk. Og jeg gleder meg til å komme meg i vannet igjen.
Men, neste gang skal ventilsettet sjekkes nøye før vi legger fra kai! Og jeg skal ha meg en prat med de som hadde service på det for litt siden >:(