PDA

View Full Version : Ventil uten lufttrykk

Caro
16-07-2005, 23:15
Hadde en litt kjip opplevelse i dag. Jeg er nybegynner, og dette var mitt 2. dykk etter kurset. Vi dykket fra båt. Buddy hadde hoppet ut og jeg gjorde meg klar til å rulle ut jeg også. Syns det var noe rart med ventilen, men det kom jo luft ut og jeg hadde 200 bar på flaska. Så jeg tenkte ikke så mye over det.
Da jeg rullet uti fikk jeg meg en skikkelig støkk! Da jeg trakk pusten (sånn omtrent da jeg låg med hodet ned og beina opp) kom det nesten bare vann i stedet for luft! :o Fikk nesten panikk, men klarte å få hodet til overflaten og få pusten igjen. Da jeg stakk hodet ned for å teste igjen skjedde det samme. Mer vann enn luft. Det var omtrent ikke lufttrykk i ventilen i det hele tatt. Det kom luft når jeg trykket på purge-knappen, men det var ikke så mye.

Jeg hadde ikke lyst å avbryte dykket før det var begynt. :( Etter litt diskusjon med buddy og han i båten ble vi enige om at jeg skulle bruke octoen i stedet. For sikkerhets skyld hold vi oss veldig tett og ikke dypere enn 12 m.

Følte meg ikke helt komfortabel med å puste i octoen :-\\ Men jeg hadde buddy så nær at jeg kunne gripe hans om det skulle være nødvendig. Tok det veldig rolig nedover. Følte at jeg hadde god kontroll på oppdrift, så jeg slappet mer av etterhvert. Et par ganger fikk jeg vann i munnen, men jeg vet ikke om det var pga ventilen eller at den ikke satt så godt i munnen min.
Ble selvfølgelig litt stresset av det, men spyttet det ut og pustet videre. Det gikk helt greit, så jeg såg ingen grunn til å gå opp pga det.

Jeg syns egentlig det var et fint dykk, selv om jeg var litt anspent. Som nybegynner er jeg fornøyd bare med å flyte omkring og se på at byddyen finner krabber og fanger fisk. Og jeg gleder meg til å komme meg i vannet igjen.
Men, neste gang skal ventilsettet sjekkes nøye før vi legger fra kai! Og jeg skal ha meg en prat med de som hadde service på det for litt siden >:(

Er det noen som har opplevd det samme? Og var det forsvarlig å fortsette dykket slik vi gjorde?

indbjoe
17-07-2005, 00:10
Halloen der:) Velkommen i dykkermiljøet :)

Har ikke hørt eller opplevd noe av d samme, men d e bare å få ventilsettet inn på service. ikke noe vits i å ta noe sjanse på å dykke med en sånn ventil......

Men d e jo bra at du ikke fikk panikk.

Espen!!!

kriskjelk
18-07-2005, 17:01
Hadde ein kar som kom inn til meg med ventli som gav meir vann enn luft, når vi skrudde den opp datt membranen nesten rett ut, var heilt morkna, så er nok muligens det som har skjedd ja.. Om den nett har vert på service kan du godt ta deg en tur inn igjen til dei ja;)

Mvh Kristoffer

Caro
18-07-2005, 23:37
Hadde ein kar som kom inn til meg med ventli som gav meir vann enn luft, når vi skrudde den opp datt membranen nesten rett ut, var heilt morkna, så er nok muligens det som har skjedd ja.. Om den nett har vert på service kan du godt ta deg en tur inn igjen til dei ja;)

Mvh Kristoffer

Det er ca en mnd siden jeg hadde den på service. I tilleg justerte de lufttrykket på den. Burde ikke evt. feil ha vært oppdaget da? Er det ikke sånt som blir sjekket når jeg har service på ventilsettet? ??? Man burde jo kunne stole på at alt er i orden!

EinarO
19-07-2005, 00:09
Heisann! :)

Var krana på flaska helt åpen? Dersom ikke vil det komme litt luft, men ikke nok trykk (mengde) til å puste normalt. Men hvor vannet kom fra er en annen sak... Hvilken type ventil er det snakk om?

Einar O

Caro
19-07-2005, 00:46
Heisann! :)

Var krana på flaska helt åpen? Dersom ikke vil det komme litt luft, men ikke nok trykk (mengde) til å puste normalt. Men hvor vannet kom fra er en annen sak... Hvilken type ventil er det snakk om?

Einar O

Ja, krana var helt åpen. Jeg pustet jo normalt i octoen, og det kom luft i vest og drakt. Ehh.. merke? Huff, må innrømme at jeg ikke vet det. Kjøpte det brukt, og har egentlig ikke studert merke så nøye... :-[

Erkern
19-07-2005, 01:41
Hei Caro,

Kjip opplevelse, kjenner den. Du kan være litt stolt over at du gjennomførte, det står respekt av slikt!

Men:
Finn feilen. Service er tingen - be om å få "være med" når ventilen åpnes.

Opplevde noe lignende for tre år siden. Da skjedde det på 37 meter, på et dykk på Seattle utenfor Kristiansand. Den gangen fikk jeg, som du nevnte, mer vann enn luft i munnen - og eneste måten jeg klarte å løse det, var å purge ventilen for å få mer luft enn vann i munnen. Måtte tilslutt (ingen hjelp fra buddy) dra temmelig kjapt til overflaten. Fant ikke ut av det da (var opptatt med å supe oksygen i 2 timer, samt føle etter bends), men da jeg opplevde akkurat det samme med samme ventil på Gozo noen uker etter, åpnet min buddy og sertifiserte service-tekniker ventilhuset (anbefales IKKE om du ikke vet hva du gjør). Der fant han et sandkorn(!!) under membrankanten. Teorien er da at dette lille sandkornet slipper vann inn i ventilen, og dette renner da rett inn i kjeften. Ikke hyggelig.

Vet ikke om det er dette som skjedde med deg, men konklusjonen er uansett:
Ikke dykk mer med ventilen før du har hatt den på service, og forviss deg om at det blir lett etter "din" feil.

Lykke til.

Mvh,
Erkern (som aldri dykker med "apetryne" mer...)

Caro
19-07-2005, 03:14
Ventilsettet er til service nå. :) Var ingen på verkstedet da jeg leverte det, ellers skulle jeg ha hengt over skulderen til han som skal fikse det!

Du kan være litt stolt over at du gjennomførte, det står respekt av slikt!

Hehe, ja jeg er så ivrig på å få dykket at jeg ikke lar meg stoppe så lett. Men det kan jo være dumdristig også.. Jeg fikk ihvertfall kjent på panikkfølelsen og overvunnet den. Det kan være en god erfaring å ta med seg!

Erkern
20-07-2005, 02:06
Ventilsettet er til service nå. :) Var ingen på verkstedet da jeg leverte det, ellers skulle jeg ha hengt over skulderen til han som skal fikse det!

Bra, bra...
Test det på en "ufarlig" tur, der ingen andre står og venter på at du skal bli ferdig - så får du sjekket det FØR det evt gir deg enda en ubehagelig opplevelse.

Hehe, ja jeg er så ivrig på å få dykket at jeg ikke lar meg stoppe så lett. Men det kan jo være dumdristig også.. Jeg fikk ihvertfall kjent på panikkfølelsen og overvunnet den. Det kan være en god erfaring å ta med seg!

Man ANER ikke hvor lite (?) som skal til før panikken kommer før man har opplevd den. Og man aner heller ikke om man takler den, før man har opplevd en situasjon.

Og ingen ANER hvor godt det føles når man har erfart at man håndterte sin stressituasjon godt. Det varmer. Lenge.

Lykke til.

Mvh,
Erik (dykker ALDRI fra stranda lengre...)