PDA

View Full Version : Til Gozo med Natureventyr??

Johonas
12-08-2002, 07:31
Er det noen som har vært på Gozo og dykket? Og da kanskje også reist med Natureventyr?
Vurderer å ta denne turen i oktober. Noen erfaringer?

Diver_DAD
12-08-2002, 11:32
En kompis har dykka en god del på Gozo, han har brukt "Gozo Reiser" og skryter mye av de.
Trur de har bra priser også !

www.gozoreiser.no

Tlf. 23 38 82 99

Johonas
13-08-2002, 10:36
Takk! Tur er bestilt!
Avreise 30. september. Mulig det blir fyldig dekning når jeg kommer hjem. ;D ;D ;D

Thomas Torjusen
13-08-2002, 13:24
Mulig det blir fyldig dekning når jeg kommer hjem. ;D ;D ;D
Håper du tar deg tid til det. ;)

/Thomas

BubbleMaker
14-08-2002, 09:48
Hei Johonas.
Kom tilbake fra Gozo for 3 uker siden.Jeg reiste med Natureventyr,som vanlig,men de igjen bruker gozo reiser.Blir samme prisen,så det spiller ingen rolle...
Uanz havner du nok hos Calypso diving centre.(gozo reiser har kontor i kjelleren på senteret)
Her kommer du til å bli møtt av en fantastisk gjeng instruktører.1 norsk instruktør som heter Jon Simen er der ut denne sesongen.Men sjefen selv er George.En fyr man bare må like.Etter maaaange tusen dykk,er han fortsatt like entusiastisk og finner på mye rart under dykkene.Ikke forvent deg spektaktulært fiske og planteliv.På Gozo er det grotter som gjelder.Du ser selvfølgelig en og annen grouper,blekksprut og sjøhest,men ikke det helt store.De mest kjente dykkesitene er Blue hole og Inland sea.Disse er kjent fra diverse magz.Det meste av dykkingen der nede foregår med bil,men George har også 2 dykkebåter dersom dykkerne er interresert i å betale noe ekstra.Dette MÅ jeg få anbefale!!!For det første kommer du til mange flere steder(og bedre-Cathedral cave osv.Dette er KILLER-DYKK!!!)Dessuten er det mindre kødykking på denne måten.Da har man også muligheten til å dykke på Comino(Comino Caves!!) som er naboøya+havna på Malta.Her ligger det et morsomt lite vrak(avbildet på natureventyr siden)som man enkelt kan penetrere.I toalettet bor en murene ;D
Det er også enkelt å kjøpe seg ekstra dykk.1 Dykk med flaske,bly,instruktør og transport koster 140 kr.
Du kan også enkelt ta deg til Malta på egenhånd.Der er alt mye mere hektisk og kan til tider minne om Gran Canaria >:( Jeg tok denne turen for å besøke venner der,men først og fremst for å dykke på vraket av Umm el Faroud.Skal love deg det er godt å sitte på fergen tilbake til Gozo igjen!!! Prøv det,så skjønner du hva jeg mener.....
Til sist må jeg bare fortelle at dersom du tenker på å bytte noe av utstyret ditt før ferien;ikke gjør det!!! Det meste har omtrent halv pris av hjemme.De har alle de kjente merkene.Husk også at merket"Bare"lages på Malta.Her kan du gjøre et røverkjøp på tørrdrakt.
Lurer du på noe mere spesifikt,er det bare å spørre.
God tur og hils George fra Tommy

Erkern
14-08-2002, 23:17
Enig med siste taler, og legger gjerne til:

Var på Gozo og Malta i april.
På Gozo er det ett vrak du skal få med deg, iallfall om du dykker ned til snaut 40m: Stedet heter noe slikt som Ras Il-Hobs utenfor Xlendi. Stedet (vraket) er også kjent som "The Gozo Channel Ferry Wreck". George forteller hvor det er...

Om du får en tur dit, skal du prøve å finne et skilt i en trapp mellom bildekk og svalgang (penetrering er nemlig meget enkelt og trygt, vraket er "åpent". Finner du det, får du deg en god latter under vann (resten er hemmelighet, men rapportér - jeg venter i spenning)!!

Vraket ligger med kjølen opp, og er temmelig stort. Absolutt verdt en tur (hadde selv 4 dykk på ferja da jeg var der i april i år).

Om du skal ha et dykk eller to på Malta også, skal du ABSOLUTT få med deg vraket Al Faroud utenfor Zurrieq. Mitt ALLER beste vrakdykk noensinne!!!!!

Ellers er et dykk i Blue Hole ved siden av Inland Sea artig.

God tur, misunner deg - og skal sikkert tilbake til Gozo selv når feriekassa er noe mer fylt enn akkurat nå.

vthise
29-08-2002, 13:51
Hei.

Ser at du i ditt innlegg skriver: (penetrering er nemlig meget enkelt og trygt, vraket er "åpent". )Dette er ikke en anbefaling jeg kan stille meg bak. Jeg kom hjem fra Gozo for ca. fire uker siden og var selvsagt å dykket på dette vraket. Under dykkebriefingen kommer det klart fram at penetrering ikke anbefales overhodet. Grunnen til dette er meget enkel. Når båten ble senket var det meningen at den skulle legge seg fint på bunnen med kjølen ned, slik gikk det ikke. På grunn av dårlig vær denne dagen sank båten på et annet sted en beregnet, traff et rev og trillet ned til bunnen. Der ble den liggende på siden, før den endelig la seg til ro med skorsteinen trygt plantet i moder jord. Siden det var meningen at skipet skulle ligge andre veien ble ikke motoren fjernet fra skipet. Denne henger nå opp ned festet med bolter, som etter noen år i saltvann er godt rustne. Det skal ikke så mye irritasjon til før motoren kan løsne. Tanken på å være i vraket når motoren løsner, kanskje som en direkte følge av mine egne bobler er ikke veldig koselig. Så min anbefaling er klar: dykk gjerne på vraket, men prøv å la være å penetrere vraket.

Med vennlig hilsen fra Vegard