PDA

View Full Version : Re:For / mot dekomp dykk

Sigve
09-09-2002, 16:17
Hei

Er enig i påstanden din her. Et sportsdykk er vel definert som et dykk der du til enhver tid kan gå direkte til overflaten igjen. Dersom man følger denne definisjonen til punkt og prikke faller et dekompresjonsdykk ikke inn under sportsdykking. Er det teknisk dykking da, eller? Dersom det ikke er sportdykking og ikke teknisk dykking, hva er det da?

Sigve

Diver_DAD
09-09-2002, 17:07
Helt enig med dere :)

Deco er lissom for videregående/tec

Man kan jo ha ett kjempe bra dykk uten deco. mener jeg.
:D

ole
10-09-2002, 13:59
burde kanskje hett www.sportsdykkesiden.com mange her med de samme meningene. Deko er jo ikke noe en nødvendighvis vil. Det er jo sterkt begrenset hvor mye det er å se på under deko. Du blir fort lei av det Grønne tauet du holder i og du kan ikke vente med å komme opp for å pisse. Men det er verdt det hvis dykket gav deg noe, et vrak, nye erfaringer eller en korall du ikke har sett før. Men en må selvfølgelig ha tilstrekkelig kunnskap om det som skjer i kroppen under deko før du selv gjør det. Hva gjør du hvis du MÅ opp, Hva gjør du hvis det blåser opp og blir (store)bølger slik at dekoen blir dårlig, du begynner å fryse etc. Her er det ikke nødvendighvis lurt å lære av egne erfaringer som nevnt tidligere i en annen diskusjon på dykkesiden. AT diskusjonen heter "for /mot DEKO" mener jeg er feil. Det blir en sort hvitt maling av det hele. Deko er en grei ting hvis både makkeren din og du er enige om det og begge innehar (mer enn) nok kunnskap til å gjøre det. Det er ikke noe "galt" med deko, men hvis noe først skjer så går det gjerne litt verre. Nå blir det mange meninger på en gang, men til slutt vil jeg si at deko ikke gjør seg særlig på turer hvor det er med ferske dykkere, de kan tro at deko dykking er et naturlig steg etter grunnkurs -Og det er vi vel alle enige om at det ikke er.

Husk sikkerhetsstop

ole

the-spirit
11-09-2002, 09:25
Har man opplæring i deko-dykking, så er det jo greit. Har man ikke opplæring i det, så holder man seg unna. Vanskeligere er det ikke. De som måtte friste lykke med deko-dykk uten opplæring, vil jeg si leker med helsen/livet sitt.

The-Spirit

jonegil
11-09-2002, 11:41
Hva i alle dager prater dere om?

All dykking er kompresjons/dekompresjonsdykking. Når du går ned presses nitrogen inn i kroppen din, når du går opp forsvinner den ut. Verre er det ikke.

Og kan noen forklare hva forskjellen mellom et dekompresjonsstopp og et sikkerhetsstopp er? Neppe, for det er ingen forskjell. Absolutt ingen forskjell.

Dere må seriøst begynne å tenke over de fysiske lovene som påvirker dere når dere er under vann. Mangelen på forståelse som vises er direkte farlig for dere selv. For deres egen skyld bør dere virkelig sette dere inn i dette.

Pompel
11-09-2002, 12:24
Decodykking krever disiplin og planlegging. For min egen del så har jeg omtrent helt kuttet det ut. Decodykkene mangler kosen rett og slett. Så selv om jeg har opplæring i det og masse erfaring så bryter det nå med min overordna dykkefilosofi. Dykking er flukt fra hverdagen og så ukomplisert som mulig.

(Dessuten er det gudsjamerlig kjedelig å ligge lenge på decostopp. :P :P Så inntill feks Uwatec leverer en comp med et ok spill til å slå ihjel tiden på decostoppet så gidder ikke jeg å dykke decostoppdykk. ;))

Arne K

Andre
11-09-2002, 13:48
>ET IKKE DEKOMP DYKK ER ET DYKK HVOR DU NÅR SOM HELST I >DYKKET , KAN FORETA EN DIREKTE OPPSTIGNING TIL >OVERFLATEN !! ( max 18 mtr/min)

Unnskyld? 18 m/min???

Alle dykk er i utgangspunktet deco-dykk. Det er bare det at på "tabelldykk uten deco-stopp" er deco-stoppene er såpass korte at man i teorien(!) kan gå direkte til overflaten til enhver tid.

Dykkere som tror at tabellgrensene er absolutte og at deco er noe som bare plutselig kommer idet man passerer en eller annen magisk grense på et papirark har stått sørgelig langt bak i kunnskapskøen.

Dykkerinstruktører hører desverre altfor ofte innunder denne kategorien og VBH ser også ut til å føle seg godt hjemme der.

Det forundrer meg til stadighet at enkelte dykkeres løsning på stort sett alle problemer er å "ta heisen" til overflaten.

Men men det gjør jo opplæring av dykkere vesentlig enklere da. Istedenfor å faktisk lære dem kunnskap som er vesentlig, så lærer man dem å pådra seg enda et potensiellt problem.

Divergirl
11-09-2002, 15:19
Jeg slenger meg på :

Gjennom kursene til PADI lærer man at fritidsdykking er "ikke-dekomp. dykking". Dersom en respekterer dykketabellen som en lærer kan en gå direkte til overflaten når som helst under dykket, men ikke hurtigere enn 18 meter i sekundet.

Dekomp. dykking krever ( foruten riktig utstyr og personell i overflaten og kunnskap, ikke minst.... ) at en utfører ett eller flere stopp etter endt dykk for å unngå trykkfallsyke.

PADI legger stor vekt på at et sikkerhetsstopp bør utføres etter endt dykk, selv om en har holdt seg godt innenfor dykketabellen. Dykker en derimot på grensene til tabellen, skal en utføre ett stopp på 3 minutter på 5 meters dyp.

Som fritidsdykker, mener jeg at alle bør lese og lære seg om dekomp. Det kan oppstå situasjoner under dykking som tilsier at en må utføre dekomp. ( overskrider tabeller o.l )

Dette er hva PADI lærer elevene sine, er det noen som mener at det er sterkt missvisende det PADI skriver i sine bøker, bør en ta kontakt med PADI direkte, for det er tross alt en risikosport vi driver med.

Mvh. Helén - PADI Rescue Diver :)

Andre
11-09-2002, 15:48
>Dette er hva PADI lærer elevene sine, er det noen som mener >at det er sterkt missvisende det PADI skriver i sine bøker, bør >en ta kontakt med PADI direkte, for det er tross alt en >risikosport vi driver med.

Det er nok desverre like nyttig som å slå en trestokk i vannet for å få det til å dele seg i et forsøk på å kunne plukke seg en kjapp krabbemiddag uten å bli våt.

Padi og andre utdanningsinstitusjoner er godt fornøyd med sine hyperpedagogiske opplæringsopplegg hvor de passer seg godt for å ikke støte vekk noen som helst grupper som egentlig ikke burde ha dykket i det hele tatt. Det er om å gjøre å ufarliggjøre og forenkle dykkingen til et nivå hvor enhver husmor eller sofapotet skal kunne ta på seg våtdrakten et par ganger i året og hoppe i vannet med "full kontroll". Det innebærer at man ikke forteller elevene noe som helst nyttig om fysiologi eller fysikk.

Enhver dykker burde ihvertfall kunne gjøre rede for enkle gasslover og litt om hva som skjer i kroppen når den utsettes for trykk, men neida. Selv ikke på rescue/divemaster kurset blir det utypet noe særlig om disse sakene. Den kunnskapen man sitter igjen med etter rescue kurset burde vært et minimum på open water kurset.

Så er spørsmålet, er det andelen av elever som er for dumme til å kunne lære seg slike ting eller andelen av intruktører som ikke har kompetanse til å lære bort slike ting som gjør at open water kursene har vesentlige mangler når det kommer til teoriopplæring?

jonegil
11-09-2002, 16:27
For de som vil lese mer om hvorfor all dykking er dekompresjonsdykking:

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=54;start =0

Erik C. Bakers svært gode artikler:

Understanding M-values
www.gap-software.com/docs/mvalues.pdf

Clearing up the confusion about deep stops
www.gap-software.com/docs/deepstop.pdf

Om noen lurer på noe med disse artiklene må dere bare ringe meg: 45030081.

Beste hilsener
Jon Egil

Divergirl
11-09-2002, 16:31
"Det er om å gjøre å ufarliggjøre og forenkle dykkingen til et nivå hvor enhver husmor eller sofapotet skal kunne ta på seg våtdrakten et par ganger i året og hoppe i vannet med "full kontroll"."

;) Det var da volsomt da !! Jeg er selv'husmor', har en liten datter på snart 9 mnd :D Det å generalisere slik du gjør er ikke mye saklig. Jeg skal være enig at det er nok ( altfor ) mange som driver med dykking som skulle holdt seg langt vekke fra det. Men med det sagt, så eksisterer den problemstillingen over alt i alle sporter og miljøer.

Er det spesifike feil i bøkene til PADI eller andre 'skoler' så er det viktig å påpeke det.

Mvh. Helén - Husmoren - ;D

Gandi
11-09-2002, 16:44
Enhver dykker burde ihvertfall kunne gjøre rede for enkle gasslover og litt om hva som skjer i kroppen når den utsettes for trykk, men neida. Selv ikke på rescue/divemaster kurset blir det utypet noe særlig om disse sakene.

Har du tatt et PADI DM-kurs? Der er en av eksamene om fysikk, bl.a. gasslover........

Gandi

Pompel
11-09-2002, 21:23
Andre sier at han er forbausa over alle som har "heisen til overflata" som løsning på problemene. Det er så enkelt at jeg betrakter et tilfelle av bends som langt å foretrekke framfor å drukne med de konsekvenser det normalt får. Dessuten planlegger jeg som om jeg dykker alene. Det er ok å få hjelp, men jeg regner overhode ikke med det. Derfor er den berømte overflata med friskluft, et sted jeg har innbakt i mine nødplaner.

Arne K.

Andre
11-09-2002, 21:48
Har du tatt et PADI DM-kurs? Der er en av eksamene om fysikk, bl.a. gasslover........

Ja.... og som jeg sa det går ikke noe særlig i dybden på det kurset heller.

Andre
11-09-2002, 22:14
Andre:
Om du har noe som helst grunnlag for å uttale deg om PADI`s opplæring vet jeg ikke , men ut fra det du skriver ville jeg tippe på at du enten er nyutdannet yrkesdykker eller det er svært lenge siden du oppdaterte deg på dykkefronten. Husmødre og sofapoteter er bedre dykkere enn en "Rambo-dykker" som du refererer til ,
Der finnes forum for teknisk dykking samt yrkesdykking som helt sikker er enige med deg , men i dette tilfellet bør du tenke som en sportsdykker !

Jeg har tatt en del PADI kurs opp til DM, så jeg kjenner ganske godt til PADI's opplæring. Og hvor lenge siden det er siden jeg oppdaterte meg på dykkerfronten skal jeg ikke uttale meg om, men jeg holder meg ihvertfall rimelig oppdatert på deco-teori, utstyrkonfigurering og stort sett alle aspekter innen dykking.

Hvorfor i all verden skal jeg i dette tilfellet tenke som en sportsdykker? Ut i fra hvordan du ser ut til å bruke ordet "sportsdykker" ser det ut til at dette er søndagsdykkere med HUB vest og nypresset advanced dykkersertifikat. Hva i all verden er det som gjør uerfarne søndagsdykkere til bedre dykkere enn noen som faktisk har en stor interesse for hobbyen sin og som setter seg godt inn i teorien bak i tillegg til å benytte seg av en velprøvd og sikker utstyrskonfigurering? Er det å være "rambo-dykker" bare fordi man innser at PADI's koselige "sikre" dykking egentlig bare er et velsminket ytre og dermed setter seg mer inn det man faktisk risikerer livet sitt på å gjøre. Faktum er at veldig mange av de "sikre" husmødrene og sofapotetene dine aldri klarer å komme seg ut av en evt. krisesituasjon når de først opplever den. Hvis sportsdykkere hadde blitt skikkelig opplært i både teori, sikkerhet, utstyr og mentalitet så hadde nok en større del av kursdeltagerne droppet ut av kurset, men vi hadde også fått en mye større sikkerhet i sporten vår....

Når det gjelder hva slags type dykking jeg driver med, så havner jeg nok fort i båsen "teknisk dykking"....

Andre
11-09-2002, 22:19
Andre sier at han er forbausa over alle som har "heisen til overflata" som løsning på problemene. Det er så enkelt at jeg betrakter et tilfelle av bends som langt å foretrekke framfor å drukne med de konsekvenser det normalt får. Dessuten planlegger jeg som om jeg dykker alene. Det er ok å få hjelp, men jeg regner overhode ikke med det. Derfor er den berømte overflata med friskluft, et sted jeg har innbakt i mine nødplaner.

Hvorfor er drukning alternativet til en heistur til overflaten med påfølgende bends? hva med å sikre seg både utstyrsmessig, gasssmessig og kunnskapsmessig såpass av evt. problemer som skulle oppstå kan løses der du er istedenfor å leke dupp med oppblåst vest? (Nei, å gå tom for gass er faktisk ikke noen unnskyldning). Hvis du planlegger som om du dykker alene, bør det ihvertfall ikke være noen grunn til å "ta heisen"!

Jostein
11-09-2002, 23:53
Nå synest jeg tonen her begynner å bli farlig lik enkelt techdiverlister i utlandet! Så snart noen kommer med ett synspunkt som går litt på tvers så skal denne halshugges. Men jeg må samtidig si at dette ser ut til å bli en av de mest lærerike diskusjonene jeg har sett hittil !

Men jeg lurer på en ting : Hva definerer dere som sport/ fritidsdykking ?
Jeg selv driver med teknisk dykking, og betrakter meg som sportsdykker. Selv som instruktør betrakter jeg meg selv som sportsdykker.
Jeg ser ikke ned på andre selv om de ikke kan like mye som meg, eller har samme erfaringen.
Men når det er sagt så er nok erfaringen altfor liten vedr. dykkingens fysiologi og fysikk så rent generellt.
Men det har etter mitt syn med at man i dag kjører kursene på " need to know basis "
Man lærer det man trenger for det erfaringsnivået man er på.
Tenker man økonomisk og reint tidsmessig, så er det nok svært få her i gruppa som hadde tatt ett dykkerkurs som varte over flere måneder, og kostet flere titusener av kroner !
Det er ikke nødvendig for en vanlig " grønnsaksdykker " å kunne noe særlig utover det med nøddeko. Men det burde kanskje vært lagt till litt mere teori om emnet. Litt begrunnelser og bakgrunn !
Holder man seg innenfor de normer som er satt for det nivået du er som dykker så burde det meste gå bra !
Det er ett kurs jeg kan annbefale, som gir bra tilleggsinfo om dykkersyke, og det er DAN Oxygen provider kurset.
Anbefaler det på det sterkeste til alle " sportsdykkere "

Jostein B.

JET
12-09-2002, 00:53
(Quote Andre: :)
Faktum er at veldig mange av de "sikre" husmødrene og sofapotetene dine aldri klarer å komme seg ut av en evt. krisesituasjon når de først opplever den. Hvis sportsdykkere hadde blitt skikkelig opplært i både teori, sikkerhet, utstyr og mentalitet så hadde nok en større del av kursdeltagerne droppet ut av kurset, men vi hadde også fått en mye større sikkerhet i sporten vår.... :))

Har fulgt med på diskusjonen og synes selvfølgelig at dette er kjekt. Men lurer nå på om Andre og kanskje andre dykkere med noe utdannelse innenfor Dykking, mener at nesten alle med CMAS,Naui,Padi osv sine grunnkurs sertefikater er så dårlig, at vi er farlige, både for oss selv og våre meddykkere ?

Hvis vi, la oss si, fjerner 99% av all tilvekst til dykkingen og lar havet være til de som virkelig setter seg inn i og trener på alle mulige situasjoner,før de prøver seg i vannet. Hvor mye penger ville det da være tilbake i denne industrien ? Og ikke minst, hvor mye morro ville vi stått tilbake med ?

mvh
JET

Triton
12-09-2002, 08:54
Søndagsdykkere
Husmødre
Sofapoteter
Grønsaksdykkere
HUB dykker (Hva er negativt med HUB)

Her er det noen mennesker som viser en utrolig mangel på respekt for andre mennesker. Maken til nedlatende tone skal man lete lenge etter.

Hva med å prøve å være litt mer inspirerende isteden.

Divergirl
12-09-2002, 09:01
Andre :

Jeg har litt problemer med å forstå argumentet ditt med at husmødre og sofapoteter ikke er egnete dykkere. Hva baserer du det på ? Er de mindre intelligente og ikke har kapasitet til å lære seg sikker dykking ? Er de ikke kompetente nok til å søke informasjon på egenhånd ? Hopper de i sjøen noen ganger i året og føler seg som verdens beste ???

Så lenge en har respekt for dykking og forstår at det innebærer en risiko det en driver med, er det ( slik jeg ser det ) ingen grunn til at en ikke kan forsøke dykking .

Mvh. Helén :D

Andre
12-09-2002, 09:34
Jeg har litt problemer med å forstå argumentet ditt med at husmødre og sofapoteter ikke er egnete dykkere. Hva baserer du det på ? Er de mindre intelligente og ikke har kapasitet til å lære seg sikker dykking ? Er de ikke kompetente nok til å søke informasjon på egenhånd ? Hopper de i sjøen noen ganger i året og føler seg som verdens beste ???

Jeg sier ikke at husmødre eller sofapoteter per definisjon er dårlige dykkere. Det jeg mener er mennesker som stort sett er opptatt med daglige gjøremål og ikke ofrer dykkingen en eneste tanke gjennom hele året, men plutselig en helg finner de ut at nå er det altfor mange måneder, ja faktisk nesten ett år siden de var i vannet, så nå er det på tide med en dukkert igjen. Derfor roter de frem dykkerutstyret, som de sikkert sprutet litt ferskvann etter sist dykk, finner ut at våtdrakten har krympet (igjen!) og møter glade og fornøyde opp på lørdagens tur med dykkerklubben. Selvfølgelig er de medlem av en klubb, for det er så mye sikrere! De fomler på seg utstyret og føler seg usikre på hvordan dette var igjen... Men å si ifra til dykkerlederen at de er litt usikre skal de ihvertfall ikke, de er tross alt erfarne dykkere som har holdt på i årevis. Dykkerteori har de ikke sett på siden grunnkurset og kunnskapene de innehar på dette tidspunkt består stort sett ikke av mer enn at "de ikke bør holde pusten".......... Men innser de at de faktisk ikke har kontroll?

ca. 80-90 % av dykkere som blir utdannet ender som slike dykkere!

Jeg har absolutt ikke noe imot husmødre og kvinner generellt innen dykking. Kona dykker og flere av de "tryggeste" dykkerne jeg omgåes med er kvinner... Det er heller allmenngjøringen av noe som i utgangspunktet kan kategoriseres som en risikosport som jeg er litt skeptisk til. Det legges så lite vekt på grunnleggende kunnskap og vedlikehold av teoretiske kunnskaper at det er skremmende.

Andre
12-09-2002, 10:04
Dette forumet er ikke et forum for skitt-kasting , vi prøver å forholde oss saklig - dette gjelder også deg.

Og ifølge deg er det nå heller ikke et forum for å snakke om andre ting enn sportdykking.... og ihvertfall ikke decodykking.... Ja jøss, dykkersiden bør som noen foreslo renames til sportsdykkersiden og "forum for alt mulig" til "forum for alt mulig innen sportsdykking".... Jeezuz...

Et annet aspekt er dine bombastiske uttalelser (med store bokstaver slik at det ser ut til at du skriker) som det ser ut til at alle skal lese som bibelen? (selv om du faktisk definerer ting feil)...

Og hvorfor er mine uttalelser om dårlig kompetanse innen dykking skittkasting, mens dine uttalelser om meg og min opplæring ikke er det? Jo, det stemmer det, det står "MODERATOR" under navnet ditt ja.

Det er slettet litt fra dette innlegget, men hovedessensen er beholdt.

/Thomas

JET
12-09-2002, 10:54
[Dykkerteori har de ikke sett på siden grunnkurset og kunnskapene de innehar på dette tidspunkt består stort sett ikke av mer enn at "de ikke bør holde pusten".......... Men innser de at de faktisk ikke har kontroll?

ca. 80-90 % av dykkere som blir utdannet ender som slike dykkere!

Mener du at 80-90 % av de som er inne på dette forumet er
ubrukelig i sjøen eller er det resten av dykkemiljøet du sikter til ?
Bare nyskerig.

Ellers støtter jeg fult ut utalelsene til Divergirl,Triton med flere !

Mvh.
Jan Erik

Andre
12-09-2002, 11:07
Mener du at 80-90 % av de som er inne på dette forumet er
ubrukelig i sjøen eller er det resten av dykkemiljøet du sikter til ?

Etter at VBH har begynt å slette deler av innleggene mine hadde jeg tenkt å holde meg borte herfra, men vil bare svare på spørsmålet ditt for å klargjøre:

Nei, jeg snakker ikke om 80-90% av de som diskuterer her. De som holder til her interesserer seg ihvertfall såpass for dykking at de holder seg litt oppdatert :-)

Jeg snakker om 80-90% av alle de dykkerne som har blitt og blir utdannet. Det er utrolige mengder med folk som tar dykkersertifikat for tiden og allikevel opplever vi ikke den store tilstrømmingen av aktive dykkere hverken i dykkerklubbene eller i dykkermiljøet generellt. Jeg vil anta at ca. 10-20 % av utdannede dykkere fortsetter som aktive dykkere etter det første halve året. Med aktive dykkere mener jeg de som ihvertfall har 1-2 dykk i måneden. (selv om jeg ikke anser det som veldig aktivt)

jonegil
12-09-2002, 11:11
Hei JET

Vet du ikke spurte meg, men jeg svarer for min del allikevel.

Ubrukelig i vannet er å ta i, men ja 80-90% av alle dykkere er svært dårlige.

I helgen gjennomførte jeg Global Underwater Explorers Doing it Right Fundamentals under ledelse av Andrew Georgitsis. Vi var 5 elever med alt fra 15 til 500 dykks erfaring. Et viktig moment under kurset var filming av elevene i sjøen. Og en ting var gjennomgående for alle, vi var elendige under vann. Dårlig oppdrift, dårlig trim, kløning når vi delte luft, knoting med løftesekk osv osv. Men nå visste vi det - og vi begynte den lange prosessen på å gjøre noe med det.

Ingen av kursene til PADI / Dykkersport har vært i nærheten av å gi så skikkelig og grunnleggende opplæring. Så jeg mener ikke det er hver enkelt dykkers feil at de suger under vann, det er utdannelsen som er dårlig. Totalt elendig ubrukelig og verdiløs. Prøv alternativet så skjønner dere hva jeg mener.

Triton
12-09-2002, 11:36
Totalt elendig ubrukelig og verdiløs.

Klarer ikke folk å formulere seg uten spissformuleringer??
Det du egentlig sier er at vi kan bare selge dykkerutsyret vårt og begynne på nytt med DIR (?).

Hva er galt med dagens (grunn)opplæring? Vi lærer å puste under vann, vi lærer hva vi skal gjøre om noe går galt, vi lærer grunnleggende fysiologi o.l. og vi lærer at vi må trene på dette også etter kurset.

For en som har lyst til å se på livet under vann så er det nok. Når noen sier at 80-90% av dagens dykkere er dårlige så er det ikke noe fakta som kan støtte det.

For de som er spesielt interesserte, har masse penger og tid - så er det mulig å gå utover dette.
Men jeg har ingen tro på at noen større andel av disse er bedre skikket eller tryggere dykkere enn de som dykker 1 - 10 ganger i året. Falsk trygghet , overmodighet og gruppepress er faktorer som kan spille inn her.

Nei, gå litt i dere selv før dere tar for dere andre. Fordi om noen vet alle data om ventilen sin i hodet, eller kan en dykketabell utenat så betyr ikke det at du dykker bedre.
Etter min ydmyke mening er dette høyst individuelt - og alt baserer seg på hvordan man takler en nødsituasjon. Noe man ikke kan ha noen som helst kunnskap om før man har vært i en. Selv den tøffeste av de tøffe kan pisse i buksa om man "stirrer døden i hvitøyet". Man kan forberede seg, men man kan aldri være sikker.

Dett var dett!

Divergirl
12-09-2002, 11:52
Andre :

Driver ikke du med noe annet hele dagen enn å dykke ? Har ikke du "daglige gjøremål" ? Jeg er totalt uenig med deg om at f.eks husmødre ( siden jeg kommer inn under den kategorien din ) har så mye annet å gjøre hele dagen, at en ikke tenker på dykking annet i helgene. Det eneste riktige som du påpeker er at dykkingen ofte blir foretatt i helgene, da det er bedre tid, lettere å ordne barnevakt osv.

Jeg er ikke med i en dykkeklubb, men jeg har tydeligvis missforstått hensikten med å være med i en sådan. Mine tanker om en klubb er at en møter likesinnene, som har samme hobby, en reiser på organiserte turer, der f.eks uerfarne dykkere / dykkere som ikke har dykket på en stund, dykker sammen med erfarne dykkere. For det må jo være mye bedre at når disse hjemmeværende husmødrene eller sofasliterene ( med for små drakter og halvrustent utstyr som de knapt klarer å få på seg og som oser av falsk selvtillit ) dykker sammen med erfarne dykkere som etter sigende har kunnskap om dykkeplassen også, isteden for å hoppe i vannet på et ukjent sted sammen med en like uerfaren dykker ??? Lang setning men jeg regner med at budskapet kom frem :)

At det eksisterer slike dykkere er jeg ikke i tvil om ( Både kvinner og menn ). Men å greie alle med samme kam er ( slik jeg ser det ) svært usakelig. Men du har tydelig svært, svært dårlige erfaringer, dessverre. :o

Mvh. Helén :D

Jostein
12-09-2002, 12:07
Jeg må atter en gang si at jeg ikke helt skjønner hvorfor vi skal skille mellom teknisk dykking og " sportsdykkin ". Det er enkelte her som setter skillet med at man dykker deko. Men skillet går vel egentlig på det at man " dykker under tak ". Dvs : deko, grotte og vrakpenetrering.
Men det er nå fremdeles sportsdykking, forskjellen er jo egentlig bare antall kurs, og utstyrsfilosofi !

Samtidig stiller jeg meg helt på linje med Jonegil og Andre. Det generelle nivået er for dårligt.
Og det kommer ikke nødvendigvis av organisasjonenes pensum, men kravet fra kundene/ dykkesenteren som setter press på instruktørene.

De fleste dykkerne stiller ikke høye nok krav til seg selv, noe som kan komme av den korte tiden kursene varer i dag. Man får ikke tid nok som instruktør til å prege inn holdninger og erfaringer nok.

Jeg må si at jeg så smått har gått lei av å delta på dykkerturer som arrangeres av dykkesentre.
Det ender alltid opp med at jeg som en mere erfaren dykker må " ta meg av " en mindre erfaren dykker.
Jeg har egentlig ingenting i mot det. Men når det viser seg at dette er en dykker som har dykket i lang tid, men ikke gidder å ta vare på seg selv, da får jeg noia.
Mange av disse er vant fra sørlige strøk at andre rigger utstyret og mere eller mindre leier deg igjennom dykket.
Disse bør ta seg sammen og komme seg inn i ett aktivt miljø slik at de blir mere kompetente !

Sier man til disse at det finnes kurs som kan gi dem mere lærdom, så kommer den vanlige regla om at jeg bare tenker penger ! ( Pay Another Dollar In )
Men det er nok den eneste veien hvis man ikke vil være med i en klubb e.l.

Jeg er selv fostret opp med at dykking er en sosial sport ! De "eldre" tar vare på de "yngre".
Men siden jeg tok mitt første sertifikat i 1982 så har jeg sett att alt forandres til det verre.
Dykking er blitt en "allemannsrett", det er nesten ingen krav som stilles; klubbmiljøene blir skjeldnere og skjeldnere; og holdningen til dykkerne blir dårligere og dårligere. Hva kommer dette av ?

Jostein B.

Triton
12-09-2002, 12:25
Interessant diskusjon det her.

Hva vurderer dere opp mot når dere sier at det generelle nivået er for lavt? Egen kunnskap, PADI, CMAS, NAUI, DIR osv.
Hva er riktig nivå for å bedrive sportsdykking / Teknisk dykking.

Et eksempel: Hva om jeg har dykket i syden. Jeg drar på dykkerferie to ganger i året og dykker da ca. 10 dykk hver gang. Jeg har bare grunnkurs og det er tatt i Oslo.
Så plutselig en dag har jeg lyst til å se hvordan gamle Norge ser ut under vann. Hvilket nivå skal jeg ligge på før jeg da får være med i gode selskap - og hvem skal bestemme om jeg er god nok eller ikke. Er ikke jeg den beste til det? Eller må man være instruktør i "de uavhengige superdykkernes organisasjon hvor vi alle vet best" for å kunne kvalifisere meg til det.

Dette blir for dumt!

Tredje
12-09-2002, 13:13
For det første: Vidar!!! Vi har fått med oss at du har laget en egen post om dette et annet sted på diskusjonsgruppen (Som du har linket til flere ganger) Mon tro hvorfor vi fortsetter å poste her ?? Hmm.. kan det være en grunn mon tro ??

Jeg må si meg meget enig med Andre og Jostein B i innleggene her. Hvorfor skal det være slik at med en gang noen nevner noe som har med teknisk dykking i det hele tatt så skal det mystifiseres og svartmales ??

Det er faktisk slik at det finnes endel av oss som driver sporten mer seriøst en visse andre. Og som ønsker å tilegne seg kunnskap nok om det vi driver med til å kunne utøve vår store interesse med en viss form for sikkerhet (Risko-analyse)
Det er liksom forskjell på å løpe etter bussen og vinne vm i maraton. Selv om begge løper ligger det litt mer arbeid bak et vm gull, enn en enveis bilett til Sinsen.

Hvorfor kan ikke dere godta, at noen som velger å ofre så mye tid og penger på sin interesse, også innehar endel kompetanse og ikke minst erfaringer som tilsier at vi faktisk har tenkt igjennom endel av hva som kan skje under vann, og derfor ikke slenger fra oss påstander tatt ut av luften.

Tilfellet er faktisk slik at mange nyutdannede dykkere ikke innehar den erfaring og kompetanse som gjør at de kan redde seg ut av en kritisk situasjon. Heldigvis skjer det ikke så ofte at slike situasjoner oppstår, hadde dette vært tilfellet så ville nok ulykkesstatestikkene hatt en annen lyd enn dagens.

Når noen velger å dykke "teknisk" så innebærer det faktisk at de er villige til å tilegne seg den informasjonen, utstyret og kunnskapet som gjør at man kan dykke enda tryggere, og kan derfor også tilate seg å utøve dykk som her mellom linjene blir referert til som exstreme, dumdristige rambo-dykk..

Divergirl
12-09-2002, 13:34
Skrevet av: Tredje Skrevet den: Idag kl. 01:13:32pm Det er faktisk slik at det finnes endel av oss som driver sporten mer seriøst en visse andre. Og som ønsker å tilegne seg kunnskap nok om det vi driver med til å kunne utøve vår store interesse med en viss form for sikkerhet (Risko-analyse)

At noen driver sporten mer seriøst enn visse andre er jo bra. Jeg føler at svartmalingen her går på de 'visse' andre. Jeg skulle heller ønske at dere kunne komme med gode tips og råd til hvordan en kan forbedre sine dykkekvaliteter. Eks kan være bøker, artikler osv. Da forholder hele denne diskusjonen seg på et meget hyggeligere plan, og sletting av innlegg ikke trengs. :o

Mvh. Helén

Divergirl
12-09-2002, 13:38
Tilfellet er faktisk slik at mange nyutdannede dykkere ikke innehar den erfaring og kompetanse som gjør at de kan redde seg ut av en kritisk situasjon.

Er ikke det helt naturligt da ??? Man må jo begynne ett sted, og som nyutdannet dykker, så er man jo......eh ... nyutdannet !

mvh. Helén

Jostein
12-09-2002, 13:55
Divegirl !
Jeg skal være den første til å stille opp for lærevillige nybegynnere !
Vi som framhever oss selv som guruer/ bedrevitere her ;) skal ikke glemme at kua har selv vært kalv en gang !!
Det er derfor jeg er stolt av dykkesporten; den er svært sosial, klasseskillene oppheves og hjelpsomheten er til dels stor.
Problemet er bare at man kan fort gå lei av en del "nybegynnere" når men deltar på arrangerte dykkerturer. Dette er ikke ensidig dykkerens feil, men i stor grad senteret som arrangerer turene som er annsvarlig !
Jeg liker å dykke med seriøse nybegynnere ! Jeg får en slags farsrolle som i hvert fall jeg til tider liker ;D
Det er moro å lære bort til en som er lærevillig.
Mitt råd til å skaffe seg erfaring er å bli med i en klubb, og vær en avktivt deltagende dykker. Og ikke minst en nyskjerrig dykker !

Jostein B.

Andre
12-09-2002, 13:56
[quote=Divergirl]

Er ikke det helt naturligt da ??? Man må jo begynne ett sted, og som nyutdannet dykker, så er man jo......eh ... nyutdannet !

Det er jo nettopp det som er poenget. Det er forskjell på å ha lært å lese og på å ha lest et par bøker. Dykkerkursene lærer sine elever å ta på seg utstyr og ikke å holde pusten , men de burde også ha gitt dem mer balast i kunnskapsvognen slik at de har større sjangse for å overleve situasjoner de kommer opp i. Selv om man er nyutdannet kan man faktisk ha gode kunnskaper. Vannfølelse og erfaring derimot er jeg helt enig i at må bygges opp etter kurset.

Thomas Torjusen
12-09-2002, 13:57
Hei

Ser at diskusjonen på dette emnet tar av - og det er gøy med aktivitet i forumet. :D

Vi har snakket om et eget forum for teknisk dykking. Ønsker dere et slikt forum?

Se følgende post for undersøkelse om dette.

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=602

/Thomas

Tredje
12-09-2002, 13:58
SITAT FRA DIVERGIRL: Er ikke det helt naturligt da Man må jo begynne ett sted, og som nyutdannet dykker, så er man jo......eh ... nyutdannet !

Jo, det er naturlig og det er det som er feil... Erfaring og kompetanse er noe man skal (LES: skulle) ha tilegnet seg på kurs.

Problemet er jo det at etter et 3 dagers kurs i syden, og en laminert plastlapp i lommeboka, kanskje ikke etter 1. års tid i etterkant er sikkerheten selv, når man på ferie i NordNorge bestemmer seg for å ta et dykk i saltstraumen !!

Det jeg mener er at all dykking trenger vedlikehold og oppdatering. Vi som driver med tek. dykking trener jevnlig for å holde våre ferdigheter ved like. Dette er jo helt essensiellt hvis man ønsker å utøve noe på et seriøst plan.

Et grunnkurs i dykking med påfølgende plastlapp, blir for mange et misforstått utrykk for at "Dette kan jeg for jeg har "lappen"" Og med den innstillingen kan man sette både seg selv og andre i fare.

Triton
12-09-2002, 14:04
1) Hvorfor skal det være slik at med en gang noen nevner noe som har med teknisk dykking i det hele tatt så skal det mystifiseres og svartmales ??

2) Selv om begge løper ligger det litt mer arbeid bak et vm gull, enn en enveis bilett til Sinsen.

1) Jeg tror ingen her svartmaler teknisk dykking. Men det som irriterer er vel kanskje at det kommer frem syn her som sier at alle som ikke driver med det har ikke forstått noen ting.

2) Man behøver ikke kunne løpe maraton eller ha et VM gull i lomma for klare å løpe etter bussen heller. Overkill kalles det.
Alt etter behov.

Respekter at det er folk som dykker lite som er like trygge og kanskje tryggere en mange som dykker dypt og ofte. Så får vi alle det bedre.

Jostein
12-09-2002, 14:18
" 2) Man behøver ikke kunne løpe maraton eller ha et VM gull i lomma for klare å løpe etter bussen heller. Overkill kalles det. Alt etter behov. "

Her er det ikke snakk om overkill. Man utvikler seg etter hvert som erfaring/ interesse/ kunnskap og behov tilsier seg !
Jeg tar gjerne på meg en 10/300bars flaske med dertil "normalt" dykkerutstyr og foretar ett vanlig grønnsakdykk !
Kunnskapene/ holdningene og erfaringen min tar jeg også med !
Om jeg er en sikker dykker må andre uttale seg om. Men det er vel til slutt holdningene som summerer alt !

" Respekter at det er folk som dykker lite som er like trygge og kanskje tryggere en mange som dykker dypt og ofte. Så får vi alle det bedre. "

Unnskyld språket men dette er BS !
Dette er ikke noe jeg repekterer !
Det finnes kanskje noen få spesielt begavede der ute som tilfredstiller dette utsagnet. Men sånn generelt så er ikke dette riktig !

Andre
12-09-2002, 14:21
[quote=Triton ]

2) Man behøver ikke kunne løpe maraton eller ha et VM gull i lomma for klare å løpe etter bussen heller. Overkill kalles det.
Alt etter behov.

Men det er greit å ha knytt skoene før man prøver da.....

Å løpe maraton og å løpe etter bussen er to forskjellige grader av det samme, nemlig løping. Grunn prinsippene er de samme, bein som beveger seg fort, sko på beina og det er greit å ha opparbeidet seg en god balanse.

Og skulle man da ha løpt etter bussen en 1500 ganger får man kanskje lyst til å prøve en maraton eller en halv maraton, er det ikke da greit å slippe å lære alt på nytt fordi man har løpt på feil måte når man prøver å nå bussen....

hmm, det var noe med dykking også var det ikke.....?

Divergirl
12-09-2002, 14:27
Andre :

Let's face it, en får ikke erfaring ( ikke rare greiene ihvertfall ) etter å ha tatt open Water hos padi. Ett par dykk i basseng etterfulgt av noen sjødykk, og vips en har lappen. Litt kompetanse kan en derimot skilte med, en har jo lært noe helt nytt ;) Erfaringen begynner nå en dykker på egenhånd, altså utenom kursene. Det er som å ta lappen på bil, en lærer å mestre de grunnleggende prinsipp men det er først når en har fått lappen og kjører rundt i den livsfarlige Bergenstrafikken ( skal ikke komme nærmere inn på det her... ;D ) uten en lærer / sensor ved sin side at en lærer å kjøre bil. Den store forskjellen mellom å dykke og å kjøre bil, er at en bør ikke gjøre for mange feil når en dykker. Desto mer viktig å vite hva en driver med !!

Jostein B.: Jeg blir gjerne med på en dykketur ;D

mvh. Helén

Triton
12-09-2002, 14:35
Først til Jostein B:
Siste setningen din er meget bra. Det kan være unntak, derfor er det feil å generalisere.
Om en dykker dykker (!) 10 - 15 dykk jevnt over og er opptatt av sikkerhet og seg selv, så kan det være ganske mye sikrere enn en som dykker 150 dykk i året og tror han er Supermann.

Det jeg mener er at jeg tror ikke det er så enkelt å skille mellom de som dykker mye og de som dykker lite.
Så jeg må jo si at det kanskje ikke er noe mer BS enn mye annet som er skrevet her.

Andre:
Helt enig - men når behovet ikke ligger på dykke 1500 dykk i året (for å bevege oss inn på dykking igjen) så bør man tilpasse seg det nivået man er på.

Om jeg ikke dykker deko - og heller ikke interesserer meg for det. Så hvorfor i all verden skal jeg kunne noe om det.
Holder det ikke da å vite om tabellen og hvorfor vi skal passe oss for grensene (Jeg forutsetter da at grensene blir respektert). Begynner det å prikke i huden - ja da har jeg telefonnummret til AMK sentralen som kan hjelpe meg videre til en person som kan dette godt nok.

Fjerde
12-09-2002, 15:15
Tja - dette var jo en lang sak....

Til dere tekniske dykkere fant jeg et annet innlegg om teknisk dykking, med tilhørende artikkel på hovedsiden til Dykkesiden.

Lurer på hvorfor ikke denne saken fikk mer oppmerksomhet.... ???

Her er artikkelen:

http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=124;star t=0

Det er ikke alltid så greit..

Fjerde

Tredje
12-09-2002, 15:21
Først til Jostein B:
Siste setningen din er meget bra. Det kan være unntak, derfor er det feil å generalisere.
Om en dykker dykker (!) 10 - 15 dykk jevnt over og er opptatt av sikkerhet og seg selv, så kan det være ganske mye sikrere enn en som dykker 150 dykk i året og tror han er Supermann.

Min erfaring tilsier vel heller at de som driver med "Teknisk dykking" har innsett at de IKKE er supermann og derfor er villige til å ta de ekstra kostnadene og resurssene som kreves ved å tilegne seg kunskap og erfaring. I motsettning til syl ferske Divemastere som, vet best i hele verden og som ikke skal fortelles et pip om hvordan dykking skal utføres, for det vet de jo best selv.

Noen Divemastere jeg har vært borti, får jo selveste David Hasselhoff til å blekne.....

Thomas Torjusen
12-09-2002, 15:25
Noen Divemastere jeg har vært borti, får jo selveste David Hasselhoff til å blekne.....

Den var dagens :) Kan ikke si meg uenig der.

/Thomas

Triton
12-09-2002, 15:41
Jeg tror ingen har noe imot å få ekstra kunnskap eller lytte til andres erfaring.
Det man kanskje har imot eller reagerer på er når disse opptrer som verdensmestere og belærer med en tone som ikke ligner noen ting.
Ingen liker å bli fortalt at kursene man har lengtet etter og betalt i dyre dommer for er bare bortkastet. Det er fullstendig mulig å ha en annen approach på det.

Etter en stund som vil man antagelig komme til denne konklusjonen på egenhånd. Men mennesket er et rart dyr som selv skal oppleve. Andres erfaringer teller ikke så mye. Det ligger mye psykologi i dette også.

Ydmykhet og respekt for andres meninger uten å bli usaklige og bruke "på spissen" argumentasjon er ihvertfall noe som får meg til å reagere.
(Selv om jeg kan være enig i mye av argumentasjonen som går igjen her. Men jeg tror det bør fremlegges litt annerledes om det skal være noe konstruktivt i det.)

Nå har vi sikkert snart diskutert oss gjennom dette temaet. Erfaringer fra dette og andre fora forteller at meningene ofte er like mange som deltagerne.

Moro er det lell - både dykking og diskusjon!

jonegil
12-09-2002, 15:43
Det du egentlig sier er at vi kan bare selge dykkerutsyret vårt og begynne på nytt med DIR (?).
...

Nei, gå litt i dere selv før dere tar for dere andre.

Poenget mitt er ikke å ta for seg andre, poenget er å dele av mine erfaringer. Jeg vet at jeg har et godt stykke igjen før jeg blir en god dykker. Men jeg vet også at jeg er villig til å legge ned mye innsats for å bli bedre. Jeg er rett og slett for glad i å dykke til at jeg gidder å gjøre det dårlig.

Om du har lyst til å vandre rundt i blinde på natta i tåkeheimen med bind for øynene uten stokk, sett i gang. Og hvis du har lyst til å dykke på en klønete måte så sett i gang. Poenget er at det finnes alternativer. Alternativet krever at man øver og terner og prøver og feiler på å bli en bedre dykker. Resultatet er kort og godt at man har det både morsommere og sikrere under vann. Dette gjelder alle, uansett om man dykker typiske kosedykk til 25 meter eller penetrer Blücher eller grotter med scooter. Og 80-90% av alle dykkere går glipp av dette, rett og slett fordi vi ikke er gode nok.

DIR?
For det første er DIR mye mer enn bare utstyr. Men siden du spør: Ja - jeg kommer til å selge mye av utstyret mitt som jeg etterhvert har innsett ikke er bra. Spør du meg vil jeg råde deg til å gjøre det samme - hvordan råde deg til å gjøre noe annet? Alle som spør meg vil få mine beste og ærligste råd. Jeg går jo ikke rundt og anbefaler ting jeg ikke tror på selv. Og jeg anbefaler DIR. Hvorfor? Fordi jeg fortjener det.

Tredje
12-09-2002, 16:26
når man på ferie i NordNorge bestemmer seg for å ta et dykk i saltstraumen !!

Tredje : Bare et lite tips , dersom du ønsker å dykke i saltstraumen - ikke reis til Nord-Norge ! Det ligger i nordland.

Vidar.

Hmm... Her er et genialt bevis på at noen tar utdanning men ikke helt får med seg hva det dreier seg om.......

Vidar ?? Hvor var du i Geografi timene ??

Nordland-fylke ligger i Nord Norge. Skillet går mellom Nord Trøndelag og Nordland.

Har du flere små tips som du ønsker å dele med meg ??

Pompel
12-09-2002, 16:58
Jeg var en gang i tide regelmessig innom en annen diskusjonsgruppe om dykking, den ente opp slik som dette alt for ofte. Inntill tempraturen går ned igjen er jeg kun observatør og det med et 1/2 øye.
Arne K.

Divergirl
12-09-2002, 17:02
Hmm... Her er et genialt bevis på at noen tar utdanning men ikke helt får med seg hva det dreier seg om.......

La oss holde oss på den saklige siden, da ......

Mvh. Helén

Tredje
12-09-2002, 17:47
Når det gjelder dine uttaleser angående opplæring så virker det som du ikke fulgte med i klassen eller at du var uheldig med din læreinstitusjon.

Vidar

Se sitatet, saklighet gjelder vel da for begge sider. Ikke sant ??

NN
12-09-2002, 18:11
Administrator har vært inne og slettet dette innlegget. Dette er et eksempel på personforfølgelse som ikke skal utøves i dette forumet. Dersom man ønsker å sverte hverandre - vennligst ikke plag oss andre med det >:( >:(
/Thomas

Arerj
12-09-2002, 19:19
Tredje : Bare et lite tips , dersom du ønsker å dykke i saltstraumen - ikke reis til Nord-Norge ! Det ligger i nordland.

Vidar.

Var litt dumt dette, skal jo til Saltstraumen om et par uker, hadde tenkt å kjøre nordover mot Bodø, men må vel kjøre sørover da jeg bor i Nord-Trøndelag..hehe ;D ;D

Thomas Torjusen
12-09-2002, 19:22
Hei NN

Nå er det nok. >:(

Hensikten med Dykkesidens dykkeforum er ikke å drive med personforførgelse slik som du og enkelte personer har lagt opp til i denne tråden.

Jeg ber om at folkeskikk utøves. Hvis ikke kan det bli aktuelt å lukke foumet for gjestepostinger.

Jeg har streket over i ditt innlegg de områdene jeg mener du har gått for langt.

Jeg trodde at alle vi som er interessert i dykking, og nye som lukter på sporten, kunne ha nytte av et diskusjonsforum, men det ser ut som om det er enkelte krefter i Bergen som prøver å ødelegge dette.

Jeg er fullstendig tilhenger av at man kan ha forskjellige meninger, kunnskapsnivåer og komme fra forskjellige utdanningsorganisasjoner. Dog aksepters ikke personsjikane i et åpent forum som dette.

Klassisk nok så registrerer du deg ikke, men står frem som NN. Da faller jo egentlig alle argumentene om useriøsitet etc tilbake på deg selv...

Til din informasjon er det jeg som har bedt vbh om å være moderator. Dette på bakgrunn av at han har vært en aktiv poster og viser stor interesse for diskusjonsforumet.

Håper at vi kan fortsette å bruke disse sidene til noe konstruktivt. NN - du er hjertelig velkommen til å registrere deg og delta i de forskjellige diskusjonene som pågår her. Jeg regner da med at innlegg mot/om personer holdes utenfor dette forumet.

/Thomas

Thomas Torjusen
13-09-2002, 09:08
Hei igjen

Denne diskusjonen er den mest populære på Dykkesiden og siden jeg stengte den i går kveld har jeg mottatt en rekke henvendelser fra dere om jeg kan åpne den igjen.

Dette er herved gjort.

Vær vennlig å hold saklighetsnivået oppe og ikke kom med personangrep, så vil denne diskusjonen "leve lykkelig i alle sine dager"... ;)

/Thomas

Fisk
23-09-2002, 14:35
Helt ok , med deko dykk. Hver sin opplevelse, hvert sin ansvar og hver sin mening. Godt for blodsomløpet er det vist oxo. Deko er deko, både for amatører og proff. Hverfall topp med dagens computere, tross for man pisser i vamsen av og til under ventingen. Et godt råd .. ta med bladet " DYKKING" og les denne mens du venter, tåler vann den !!!

Ars
02-01-2003, 20:38
Jeg har lest igjennom denne diskusjonen fra i høst. Det er en interessant diskusjon og det er dumt den fikk en så brå slutt.

Hvis vi ser bort fra den delen av diskusjonen som gikk på formen (spissformuleringer og personangrep) var det tydeligvis to hovedsyn som kom fram:

Enkelte mente at det er et skarpt skille mellom sportsdykking og deko/tek. dykking. Sportsdykkere har ikke behov for mer kunnskap enn de lærer på grunnkurs om dekompresjon.

I følge det andre hovedsynet er det ikke et skarpt skille mellom sportsdykking og tek.dykking. Tek.dykking er en naturlig utvikling for engasjerte og erfarne sportsdykkere.Grunnkurspensumet om tabell/dekompresjon er sterkt forenklet og gir ikke tilstrekkelig forståelse for emnet.

Jeg mener at det er noe riktig i begge leire. (som vanlig) Sportsdykkere greier seg stort sett bra med den forenklede lærdommen fra grunnkurset så lenge de ikke dykker ut over sin egen begrensning. Problemet er at det er det alltid noen som vil gjøre og hvis de ikke er oppmerksomme på at de har en sterkt begrenset kunnskap på området kan de lett komme i problemer.

Teorien om at "følger man tabellene går allt bra" stemmer nok ikke alltid i praksis. Det finnes ingen klar grense for hva som er deko og ikke dekodykking og det finnes selvfølgelig heller ikke en "sikker" tabellgrense(Andre har egentlig rett i at all dykking er dekodykking men det er ikke vanlig å definere dekodykking slik).

En dykketabell er en avansert form for sannsynlighetsberegning: Følger du tabellen og alle forutsetningene den bygger på vil det som oftest gå bra de fleste ganger. For å bedre statistikken anbefales det å øke marginene til "grensen" ved å redusere oppstigningshastigheten, legge inn sikkerhetsstopp, ikke dykke til tabellgrensene osv. Hadde tabellen vært "sikker" hadde det ikke vært nødvendig å gjøre noe "for sikkerhets skyld".

Jeg kan forstå at enkelte reagerer på bastante utsagn som: "ALLE SPORTSDYKK ER IKKE DEKOMP DYKK !" Grensen for hva som er deko dykk er uklar og definisjonen for sportsdykk er enda mer uklar.

Kristian

Arnt_Marius
03-01-2003, 00:18
Jeg har lest igjennom denne diskusjonen fra i høst. Det er en interessant diskusjon og det er dumt den fikk en så brå slutt.

Hvis vi ser bort fra den delen av diskusjonen som gikk på formen (spissformuleringer og personangrep) var det tydeligvis to hovedsyn som kom fram:

Enkelte mente at det er et skarpt skille mellom sportsdykking og deko/tek. dykking. Sportsdykkere har ikke behov for mer kunnskap enn de lærer på grunnkurs om dekompresjon.

I følge det andre hovedsynet er det ikke et skarpt skille mellom sportsdykking og tek.dykking. Tek.dykking er en naturlig utvikling for engasjerte og erfarne sportsdykkere.Grunnkurspensumet om tabell/dekompresjon er sterkt forenklet og gir ikke tilstrekkelig forståelse for emnet.

Jeg mener at det er noe riktig i begge leire. (som vanlig) Sportsdykkere greier seg stort sett bra med den forenklede lærdommen fra grunnkurset så lenge de ikke dykker ut over sin egen begrensning. Problemet er at det er det alltid noen som vil gjøre og hvis de ikke er oppmerksomme på at de har en sterkt begrenset kunnskap på området kan de lett komme i problemer.

Teorien om at "følger man tabellene går allt bra" stemmer nok ikke alltid i praksis. Det finnes ingen klar grense for hva som er deko og ikke dekodykking og det finnes selvfølgelig heller ikke en "sikker" tabellgrense(Andre har egentlig rett i at all dykking er dekodykking men det er ikke vanlig å definere dekodykking slik).

En dykketabell er en avansert form for sannsynlighetsberegning: Følger du tabellen og alle forutsetningene den bygger på vil det som oftest gå bra de fleste ganger. For å bedre statistikken anbefales det å øke marginene til "grensen" ved å redusere oppstigningshastigheten, legge inn sikkerhetsstopp, ikke dykke til tabellgrensene osv. Hadde tabellen vært "sikker" hadde det ikke vært nødvendig å gjøre noe "for sikkerhets skyld".

Jeg kan forstå at enkelte reagerer på bastante utsagn som: "ALLE SPORTSDYKK ER IKKE DEKOMP DYKK !" Grensen for hva som er deko dykk er uklar og definisjonen for sportsdykk er enda mer uklar.

Kristian

Bra! Kjekt at noen av dere som faktisk kan noe, kan legge det frem på en fin måte! =)

En dag møtes vi nokk ved floden! (sitat jesus)

Tredje
03-01-2003, 10:45
Ja, det var mange som var gode til å fiske i denne diskusjonen ;)

picasso
03-01-2003, 11:21
Andre:
Taktiske innspill med snev av noe høflighet er neppe din sterke side ! Om du har noe som helst grunnlag for å uttale deg om PADI`s opplæring vet jeg ikke , men ut fra det du skriver ville jeg tippe på at du enten er nyutdannet yrkesdykker eller det er svært lenge siden du oppdaterte deg på dykkefronten. Husmødre og sofapoteter er bedre dykkere enn en "Rambo-dykker" som du refererer til , imidlertid ser jeg lite poeng med å putte enkelte grupper i bås (slik som du gjør)
Det er to totalt forskjellige termologier man snakker om 1. sportsdykking 2. Yrkesdykking. Man MÅ se forskjell på disse.
Hadde vært ok om du setter på trykk konstruktive saker og ting , der er også mulighet for innlegg som går på opplæring under:
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=2;action=display;threadid=16

Der finnes forum for teknisk dykking samt yrkesdykking som helt sikker er enige med deg , men i dette tilfellet bør du tenke som en sportsdykker !
Dog - diskusjoner er alltid kjærkommet så lenge de holdes på et saklig nivå.
Vær snill å spesifisere hvilken type dykking du referer til for ettertiden , så kan vi sikkert ha diskusjoner hvor vi ikke snakker forbi hverandre

Vidar

Ja så får vi høre det igjen. Dere husmødre er bedre dykkere enn rambodykkere Les fx avdøde Jean Yves Costeu Bekager min dårlige fransk. Og kona mi som ikke har sertifikat enda er en bedre sjåfør enn Martin Scanke.Dette er et nivå til å bli kvalm av.Og de snakker om saklighet. ;)

Ja Riktig.Sett fartsgrensa til Null så ungår vi en masse ulykker.At verden da ikke går fremover er bare en liten bieffekt.

picasso
03-01-2003, 11:54
Ps Vil legge til at jeg ikke har noe som helst imot husmødre. hverken som dykkere eller som sjåfører.Kvinner og jenter likeså. ;)

picasso
03-01-2003, 15:38
Kjempe! :D
Klarte å få To raske minus i margen.
Tipper at eg kommer til å ligge i teten her ;D ;D

Dragen
03-01-2003, 16:00
Kjempe! :D
Klarte å få To raske minus i margen.
Tipper at eg kommer til å ligge i teten her ;D ;D

Det går så bra så. Vi som er upopulære får holde sammen.
See? Nå spratt du opp på plussiden igjen...

mvh ;) ;D

Dragen

picasso
03-01-2003, 16:42
Det går så bra så. Vi som er upopulære får holde sammen.
See? Nå spratt du opp på plussiden igjen...

mvh ;) ;D

Dragen

Liker ikke helt at Thomas er nede og lukter på våre nivåer.Du skal bare se at han har laget det slik at han kan stemme på seg selv. ;)

GHK
03-01-2003, 16:59
For / mot dekomp dykk
« den: mandag 09, september 2002, 15:49:27 »

Det har vel ikke kommet så mangen argumenter for eller i mot. det var vel mest mas.
Så da vil jeg bare si at jeg er for dekomp dykk, for jeg ser på det som tull og reise timevis med bil/båt for å få 5-10 min bunntid

picasso
03-01-2003, 17:26
Det har vel ikke kommet så mangen argumenter for eller i mot. det var vel mest mas.
Så da vil jeg bare si at jeg er for dekomp dykk, for jeg ser på det som tull og reise timevis med bil/båt for å få 5-10 min bunntid

Jeg er absolutt for dekompdykk.Dersom jeg trenger det.
Normalt dykker jeg uten, men av og til gjør jeg et dykk der dette er påkrevet.Men det er alltid planlagt i forkant.Og da har jeg vanligvis på meg mitt 2x 15 l sett som jeg stort sett bare bruker til dette.Nitrox og eller trimix har jeg ikke hatt bruk for med min dykking,så jeg har ikke funnet det bryet verd å skolere meg i den retning.Men besitter vel en del kunnskap om emnet likevel.

Molde
03-01-2003, 17:41
Dette er hva PADI lærer elevene sine, er det noen som mener at det er sterkt missvisende det PADI skriver i sine bøker, bør en ta kontakt med PADI direkte, for det er tross alt en risikosport vi driver med.

Mvh. Helén - PADI Rescue Diver :)

Er OWD en risikosprt???
Jeg ser ikke på sportsdykking som noen risikosport, at noen gjør det til en risikosport er noe helt annet.
Det er jo en viss rissiko i alle sporter!!

picasso
03-01-2003, 18:04
De som mener at dykking ikke er en risikosport,sliter litt mener nå jeg.Graden av risiko kan vi gjerne diskutere.Det er folk inne på dette foraet som omtrent sammenligner det å dykke til 31 meter og mer med vanlig luft som å hoppe fra fly uten fallskjerm.Til fx meg som mener dette er helt greit dersom en vet hva en gjør.

Molde
03-01-2003, 19:51
Så lenge man vet hva man gjør og er god i det, er det jo ikke så stor rissiko.

Rissikoen er jo betraktelig større når man tror man vet hva man gjør.
Livet trenger ikke og henge i en tyn tråd om man er på 30m++ med luft!!
Men man kan drukne i et vaskefat også!!

Helt enig i at graden av rissiko kan diskuteres.

Helsing Martin

Orjan
03-01-2003, 22:40
Faktisk er alle dykk dekompresjonsdykk!
Men den daglige omtalen brukes kun om dykk der man må ha dekompresjonsstopp.

Synes ikke dekompresjonsdykk hører hjemme i sportsdykking. Men det er bare min mening....

picasso
03-01-2003, 23:29
Faktisk er alle dykk dekompresjonsdykk!
Men den daglige omtalen brukes kun om dykk der man må ha dekompresjonsstopp.

Synes ikke dekompresjonsdykk hører hjemme i sportsdykking. Men det er bare min mening....

Jeg mener at Jeg les vi skal være forsiktige med å si hva andre skal og ikke skal gjøre.Mener desse andre at de innehar den kunnskap som skal til og på andre måter føler seg kapable til så hvorfor skal vi si at dette må de ikke gjøre.
De velger å ta den ekstra risikoen deko medfører.På den annen side så utvikler de seg jo som dykkere ved å strekke strikken.Men de bør ha den teoretiske kunnskap som skal til samt ha planlagt mest mulig på forhånd.
Tror alikevel at dykk som krever deko bare tiltaler en veldig liten del av oss dykkere.Og den delen pleier å ha en bra kunnskapsbase også.Men ingen regel uten unntak.

Orjan
06-01-2003, 23:56
Helt enig. Derfor sier jeg at dette kun er min mening.

Har selv hatt mange deko dykk, men jeg har da også kl.1 sert.

Pompel
07-01-2003, 08:25
Ja ja jeg må vell uttale meg jeg som alle andre.... ;D Den gangen jeg startet som sportsdykker sent på 80 tallet, ja da skulle jeg ha hatt dykkeforbud. Ung og gal. Decostopp ingen hindring.

I dag noen år etter... så er decostopp-dykking ikke en naturlig del av dykkingen min, men all den tid jeg har erfaring og kursingen på plass så skjer det jo en sjelden gang. Det er vell det som egentlig er problemet, at det skjer en sjelden gang slik at rutinene for det er sløvet.

Det blir noe rart ved det å være mot decostopp all den tid noen av oss faktisk kan legge opp et fornuftig dykk med dette som element. Det krever jo den lille ekstra planleggingen og litt mer utstyr, men det har vi jo lært og praktisert.

Arne K