PDA

View Full Version : Re: Dypere Dykking

Dykkern
19-08-2002, 18:27
Lurer bare på om sportsdykkere ikke skal planlegge decodykk? Dette høres mekelig ut for meg ???

Er man først nede på ett vrak på 35-40 meter, får man jo nesten 0 bunntid, så hvorfår ikke ha en flaske hengende på henholdsvis 6 og 3 meter?

Ser ingen store faremomenter med å gjøre dette, eneste problemet er jo at du holder på å pisse på deg på 3 metern.. :-[

Mermaid
19-08-2002, 19:08
Bare lurer på hvem deko tabell du bruker??

Dykkern
19-08-2002, 20:22
Dykker med computer jeg, men planlegger dykkene med Standar Tabell fra Norges Dykkeforbund.

Men vet ikke jeg, kanskje du har tabeller som tilsier at du kan vere på 40 meter i 20 minutter uten deco?
Jeg må i vertfall ha decostopp på 6 og 3 meter i henholdsvis 5 og 10 minutter.

Mermaid
19-08-2002, 21:47
Bruker norsk dykke- og behandlingstabell.
Største dybde uten deco er 39 m 10 min...

Vi kan også bruke overflatedeco.... litt koseligere og varmere... da kan du være en time nede og ha 12min deco i vannet og resten i kammer.

Men så har jo vi også luft fra overflaten, så det er ingen begrensing på luften iallefall ;)

Be a safe diver

Evil_Diver
20-08-2002, 18:55
Jeg lurer på hvor dypt folk dykker og hva sertfikat de har? Det er vel liten tvil om at mange dykker dypere enn de har "lov" til. Hadde også vært morsomt å vite hva ekstrautsyr som blir tatt med. Eksisterer det dykkere som går til 60 med luft uten ponny eller annet?
Er det noen som tør å stå frem?

Mermaid
20-08-2002, 20:06
Jeg har vært på 50 m flere ganger. Har kl 1 lappen så helt lovlig og etter alle forskrifter... En herlig dybderus ;D

JP
21-08-2002, 00:47
til mermaid

jeg vil bare si at det du skriver er utrolig flåsete,
jeg holdt på å skrive noe useriøst her, men besinnet meg.

hilsen jp

JP
21-08-2002, 09:28
hei igjen.. DYBDRUS

jeg har en erfaring jeg vil dele med dere.
etter en mengde dykk hadde jeg kontroll med nitrogennarkosen og regulerte meg etter dette.
men i phuket Thailand fikk jeg en ukontrolert dybderus.
jeg hadde noe ubehag før dykket, men ikke så gale at jeg ville avbryte dykkene, vi skulle dykke på et vrak, det hadde blåst opp og der var dårlig sikt, på vel 25 meter kom rusen som en rakett, og den var sterkere en ved dypere dykk jeg hadde gjennomført tidligere. dette resulterte i som VBH skrev "angst " . jeg merket pustetakten akslererte og fikk signalisert til guideen at noe var gale. vi retunerte til overflaten, og etter vi hadde entrett båten kom svaret, jeg var hovnet opp på leppen og øyelokket og hadde elveblest utslag på låret
det viste seg at jeg hadde en allergisk reaksjon etter frokosten denne morgenen.
konklusjon er at dybderus er ikke noe konstant man finner på visse dybder, men heller alt etter din allmentilstand
hilsen dykker med respekt for dybdrus
jp

Mermaid
21-08-2002, 18:31
Da er vi inne på og si våre meninger igjen... :-X fordi noen sportsdykkere får angst osv under dybderus kan vi alle ha forskjellige dybderuser, og min er behagelig. *

Jeg er veldig klar over alle farene og forskjellen på rusen ved forskjellige dagsformer osv...

Har også respekt for dybderus og mener alle bør ha det, for den forandrer seg stadig på ulike dybder...

Det er også litt betryggende og høre noen på kommunikasjonen, og ha en line og holde seg til... Du er liksom ikke "alene"(Selfølgelig med buddy) i mørket. og jeg vet at ikke sportsdykkere har koms og line... men jeg deler bare mine erfaringer og flåsete meninger ;)

dykk med måte!!

JP
21-08-2002, 19:24
hei mermaid

jobber du i dag som yrkesdykker ?
jeg vet at fiskeoppdrettsnæringen skriker etter kvalifiserte dykkere,

Mermaid
21-08-2002, 19:26
har jobb, ja, men takk for tipset.. :)

motti54
21-08-2002, 22:30
Mermaid,
vær så snill å ta meg med på en av dine fantastiske undervannsfester! ;)

Mermaid
22-08-2002, 17:04
:-[ ok... unnskyld er ganske sikker på at det var en spøk fra motti... ;)

Thomas Torjusen
23-08-2002, 10:40
::)
Kan jo være det var en flørt og ? * :-X
Kanskje vi skal åpne et eget forum for flørting eller kontaktannonser.... :D :D

/Thomas

Scubagirl
23-08-2002, 15:20
Kanskje vi skal åpne et eget forum for flørting eller kontaktannonser.... *:D :D

/Thomas

Er jo bare å skrive litt mer enn dykkerelaterte greier på buddysøk det ;)

McDiver
25-08-2002, 23:08
Jeg vil også være med på festen..... ;D
Jeg har bare hatt dybderus 2 ganger som jeg har lagt merke til, og aldri vært dypere enn 39 meter i løpet av 275 dykk :o Betyr det at jeg har gått glipp av noe?
Min erfaring er at størsteparten av livet i havet er mellom 0 og 30 meter, så hvorfor skal man så jæææævlig dypt?
Er klar over at det finnes endel rusthauger på større dyp, men da anbefaler jeg heller å utdanne seg slik at man kan blande gasser slik at bunntiden forlenges deretter. Da snakker vi forøvrig ikke sportsdykking lenger!!!!

Mvh
Trond

Odd Iver Rånes
26-08-2002, 12:14
Jeg ser at det har vært fokusert mye på nitrogennarkose under dette emnet. Vi bør vel kanskje også være klar over at dette ikke er den eneste faren ved dypere dykking. Som kjent så er nitrogennarkose påvirkning på sentralnervesystemet forårsaket av et økende deltrykk av nitrogen i pusteluften. Dette betyr at jo mer trykket øker jo mer påvirkning, eller mere rus jo dypere vi går. Dybderusen i seg selv kan på mange måter virke harmløs, men spørsmålet er hvorvidt vi er istand til å løse eventuelle problemer som oppstår under vann når vi er påvirket. Vår evne til problemløsning, og ikke minst det å gjenkjenne et problem, vil med andre ord bli redusert jo dypere vi går.

En faktor som også er med på avgjøre effekten av nitrogennarkosen er CO2 nivået i blodet. Et høyt nivå av CO2 vil forsterke narkosen, og det ganske kraftig. En slik opphopning av CO2 er ofte et resultat av overanstrengelse, eller stresspusting. I og med at det er CO2 nivået i blodet som bestemmer pustefrekvensen vår, så vil et høyt CO2 nivå bare gjøre vondt verre ved å gi lungene beskjed om å puste hyppigere. Det som da skjer er at kroppen får luftet ut enda mindre CO2 noe som igjen gjør at nivået i blodet øker ytterligere og videre fører til enda hurtigere pust.

Tegn og symptomer på CO2 opphopning kan være at vi blir redde, får angst, fluktfølelse, puster hurtig og grundt, store øyne og veldig irrasjonelle handlinger. Herfra er ikke veien lang til full panikk, og det skal ikke stikkes under de berømte stolene at panikk som resultat av CO2 opphopning har tatt livet av mange dykkere. Sannsynligheten for en slik opphopning av CO2 øker, ikke overaskende kanskje, proporsjonalt med dybden. Det vil med andre ord si at "panikken" kan være vesentlig nærmere på 40 meter enn på 18, og dette kun på grunn av dybden. Den eneste måten å bli kvitt en slik CO2 opphopning på er å få kontroll på pusten, dype lange åndedrag og med fokus på å puste ut. På forholdsvis grundt vann er det stort sett ingen sak å kvitte seg med CO2, - det er vesentlig verre på større dyp. Mister man kontrollen over pusten så har vi ikke kontroll over så mye annet heller...

Dette ble kanskje litt mye skremselspropaganda i forhold til dypere dykking, - det var ikke meningen. Dypere dykking er kanskje det jeg bruker det meste av min "fritid" på, så det er ikke et forsøk på å skremme noen bort. En del av dere har skrevet at det til syvende og sist er "erfaringen", det kommer an på og ikke hvilke kurs man har tatt. Det tviler jeg egentlig litt på, i alle fall om det er "egenerfaringen" dere sikter til. Det å høste egne erfaringer innenfor dypdykking kan, og har, kostet mange dyrt. Det er ikke alt som skjer med kroppen på store dyp, som man kan resonnere seg frem til basert på egne erfaringer, - det må læres både teoretisk og praktisk. Det finnes utdannings institusjoner som har gode kurs innenfor dypdykking både når det gjelder sportsdykking og teknisk dykking. "Prøve og feile på egenhånd metoden" er en lite egnet metode til å lære seg dykking på, dette uansett om du nærmer deg dybdene mer eller mindre gradvis. Driter du deg ut under de "riktige omstendighetene" har du ikke flere sjanser, og det kan være en dyrekjøpt erfaring...

Odd Iver Rånes
PADI-msdt/IANTD-instr./Dan-instr./Trimix-diver

Arnt Eirik
30-08-2002, 22:57
Ser ingen store faremomenter med å gjøre dette, eneste problemet er jo at du holder på å pisse på deg på 3 metern.. :-[

Hvorfor? Blir du nervøs når du nærmer deg overflaten :-)

Arnt

Arnt_Marius
31-08-2002, 20:59
HVordan går det og puste 50% NITROX på 50meters dyp? hvor lenge vil det gå?
Da tenker jeg på dypere dykking med trimix, og du går over til annen gass, og tar 50%, hva skjer?

Sigve
01-09-2002, 00:16
Hei

På 50 meters dybde og med en nitrox blanding på 50% så har du et deltrykk på 3 bar på oksygenen. Dette er jo langt over den "forsvarlige" grensen på 1,6. Det er forsket lite på hva som vil skje når du har et så høyt deltrykk på oksygenen, men jeg vil tippe at det ikke ville gå lenge før du hadde fått akutt oksygenforgiftning...

Mvh
Sigve Slagnes

Arnt_Marius
01-09-2002, 14:10
vbh: Hadde ikke lest inlegget ditt før nå!, Kjenner noen som driver med Trimix dykking, både med kurs, og selvlærte! Og en av de tok feil gass på 50 meter, han trodde ting skulle skjære seg... men akk nei!
Nitrox er genialt... du føler deg på sett og vis klarere i toppen når du kommer opp!! og du får lengre bunnntid vel og merke!
Bruker nitrox under skjellplukking, har også prøvd det på vrakdykk på 36 meter!
Må vel sose meg til og ta nitrox og advanced nitrox da... ;D

Odd Iver Rånes
04-09-2002, 01:56
Hei Arnt, det at kameraten din er i live i dag er ikke nødvendigvis hans egen skyld. Jeg vet hvem du sikter til og vet at han er utdannet normoxic trimix dykker. Den feilen han gjorde er en feil SOM DET IKKE SKAL GÅ AN Å GJØRE. Det å ta feil gass på dypet kan få alvorlige konsekvenser og vi vet at det har tatt livet av dykkere tidligere, - og det vet kameraten din godt også. Ethvert gassbytte skal dobbeltsjekkes, det vil si av dykkeren selv òg av buddy. Dette er standard prosedyre under all dekompresjonsdykking, men har åpenbart ikke blitt fulgt i dette tilfellet. Dette setter ikke bare han i et litt dårlig lys, men også de gamle "erfarne selvlærte ringrevene han hadde med seg". Det er tydeligvis ikke alle livsnødvendige prosedyrer de har fått med seg. Jeg har nevnt det i et tildligere innlegg at det å kunn basere seg på egne erfaringer kan koste dyrt innenfor dypere dykking. Jeg sier ikke at erfaringene til de gamle ringrevene ikke er noe verdt, men at de er mangelfulle. Det at det gikk bra i dette tilfellet var ren og skjær flaks. Problemet med en nitrox 50 på 50 meters dyp er at du får et så høyt deltrykk på O2 at de fleste vil få en akutt oksygenforgiftning. Det er så å si det samme som et epileptisk anfall, noe som kan være ufarlig på land men på 50 meters dybde er det et alvorlig anliggende ofte med drukning som følge.

Odd Iver Rånes